مهر به نقل از قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل نوشت: یکی از مشکلات اساسی ما برای توسعه صادرات محصولات صنعت، مشکلات موجود در نظام بانکی و نبود مبادلات بانکی با بانک‌های معتبر و بزرگ خارجی است.

علیرضا دائمی، قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل در نشست تخصصی «راهکارهای حمایت از ساخت داخل و توسعه صادرات» که در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب ایران برگزار شد، با اشاره به مشکلات توسعه صادرات در کشور گفت: یکی از مشکلات اصلی کشور وابستگی شدید بخش خصوصی به دولت و در عین حال وابستگی دولت به منابع نفتی است.

وی افزود: تأمین اعتبارات طرح‌ها به‌دلیل کمبود اعتبارات با مشکل مواجه شده و این باعث ایجاد مشکلاتی در زنجیره تولید شده است.دسترسی به سوخت ارزان قیمت و نیروی انسانی تحصیل کرده از جمله مزیت نسبی در سطح ملی برای ماست، باید توجه داشته باشیم که ما دارای یک جایگاه ژئوپلیتیک خوب هستیم و عمده کشورهای همسایه نیازمند محصولات ما هستند. مطمئناً با توجه به کاهش قیمت نفت و انتظار کاهش بیشتر آن در سال‌های آتی، درآمدهای دولت برای راهبری بسیاری از پروژه‌های عمرانی کاهش می‌یابد؛ بنابراین صنعت آب و برق بایستی به دنبال خوداتکایی این صنعت از نظر اقتصادی حرکت کند.

این مقام مسوول با اعلام اینکه سال گذشته ۲۸ طرح بزرگ در حوزه آب و فاضلاب به صورت BOT قرارداد بسته شده است، ادامه داد: کار مجموعه‌های دولتی، سیاست‌گذاری و تسهیل گری در امور مختلف کشور است و این مجموعه‌ها می‌بایست از مداخله در امور اقتصادی پرهیز کند. از طرفی شرکت‌های خصوصی باید توجه داشته باشند که شرط گرفتن قراردادهای بزرگ از وزارت نیرو استفاده آن‌ها از تجهیزات ساخت داخل در اجرای پروژه‌هاست. از دیگر شروط، استفاده شرکت‌های خصوصی از پتانسیل نیروی متخصص داخلی برای انجام کارهاست.

دائمی با اشاره به یکی از پیش شرط‌های توسعه صادرات و افزایش کیفیت محصولات داخلی در صنعت اظهارداشت: یکی از این امور که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد پیدا کردن یک شریک تجاری در خارج از کشور است، این امر می‌تواند هم باعث تأمین سرمایه اجرای پروژه‌ها شود و هم اینکه باعث افزایش کیفیت محصولات و تبادل تجربیات در این زمینه شود.

وی در پایان نیز با اشاره به مشکلات پیش روی نظام بانکی گفت: یکی از مشکلات اساسی ما برای توسعه صادرات محصولات صنعت، مشکلات موجود در نظام بانکی و نبود مبادلات بانکی با بانک‌های معتبر و بزرگ خارجی است.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =