دستاورد سفر جهانگیری به ترکیه: فعالیت تجاری ۲۴ ساعته در مرزهای ۲ کشور

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: براساس توافق، تسویه تجاری از طریق پول‌های ملی ایران و ترکیه به جای سایر ارزها انجام خواهد شد و این اقدام فرصت بسیار مناسبی پیش‌روی تجار و سرمایه‌گذاران دو طرف قرار خواهد داد.

به گزارش خبرآنلاین به نق از خبرگزاری‎ها، جهانگیری بعدازظهر امروز در نشست مطبوعاتی مشترک با بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه اظهار داشت: ایران و ترکیه پیوندهای بسیار مستحکمی در زمینه های مختلف تاریخی، تمدنی، فرهنگی و دینی دارند و این اشتراکات محکم باعث شده مسائل دو ملت عمیقاً به هم پیوند بخورد و ما به عنوان مسئولین دو کشور باید از این اشتراکات حراست کنیم و زمینه تعمیق روابط و توسعه مناسبات را فراهم سازیم.

اهم صحبت های جهانگیری به شرح زیر است:

* ما در منطقه ای هستیم که هر روز شاهد بحران های مخلتف در نقاط مختلف منطقه هستیم. این بحران ها توسط قدرت های بزرگ و برخی کشورهای همسو با آنها ایجاد می شود.

*تروریسم، گروه های تکفیری، داعش و داعشی گری بر منطقه از جمله مسائل و مشکلات کشورهای منطقه است. در شرایطی که کشورهای منطقه در حال مذاکره با تروریسم بودند، یکباره موضوع همه پرسی در شمال عراق و ایجاد کشوری مستقل در کردستان عراق مطرح شد که بی تردید این توطئه ها با حمایت قدرت های جهانی و به خصوص رژیم صهیونیستی ایجاد شده است.

* ما اطلاع داریم که این توطئه ها توسط رژیم صهیونیستی و قدرت های بزرگ ایجاد می شود، بی تردید توطئه های بزرگ تری برای تجزیه کشورهای منطقه از سوی رژیم صهیونیستی و قدرت های بزرگ در دست اقدام است.

* البته کشورهای منطقه با اتکا به قدرت ملت های خود قادر هستند که تمام این توطئه ها را خنثی کنند و ایران، ترکیه و عراق به عنوان سه کشور بزرگ می توانند با همکاری یکدیگر این توطئه ها را نقش بر آب سازند.

* دشمنان گاهی تلاش می کنند به اختلافات داخلی کشورهای منطقه دامن بزنند و مسائلی نظیر شیعه و سنی و قومی گرایی را بزرگ نمایی کنند اما در حقیقت مسائل اصلی منطقه اینها نیست اما هدف دشمنان این است که کشورهای بزرگ منطقه را به مسائل حاشیه ای مشغول و سرگرم کنند.

* دولت عراق تمام مناطقی که پس از مبارزه با داعش در اختیار اقلیم کردستان قرار گرفته بود را بازپس گرفت و در واقع با این اقدام موضوع همه پرسی در نطفه خفه شد و جدایی طلبان متوجه شدند فکر اینکه تمامیت ارضی عراق آسیب ببیند فکری بیهوده است. همه کشورهای منطقه از حاکمیت دولت مرکزی عراق حمایت می کنند. باید از ایده منطقه قدرتمند حفاظت و حراست کنیم چرا که اگر منطقه قدرتمند باشد کشورهای بزرگ نمی توانند زمینه بروز بحران را فراهم کنند.

* ایران و ترکیه خواهان سوریه ای آرام هستند و می خواهند که مردم این کشور رفاه داشته باشند و دولت سوریه نیز قدرتمند باشد تا بتواند توطئه ها را خنثی کند.

*جهان اسلام با مشکلات جدی روبرو است، در مقطع فعلی کشور ترکیه رئیس سازمان همکاری کشورهای اسلامی است و در این شرایط باید کشورهای مسلمان دست به دست هم دهند و مسائل جهان اسلام نظیر جنگ و خونریزی در یمن و ظلم و ستم به مردم میانمار را حل و فصل کنند. باید از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنیم و خوشبختانه تهران و آنکارا از مواضع مشابه و نزدیکی در این زمینه برخوردار هستند.

*در مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه ایران و ترکیه توافق شد که مرزهای دو کشور برای تسهیل در مبادلات تجاری به صورت شبانه روزی فعال باشند. در خصوص همکاری سه جانبه برای ترانزیت کالا از ترکیه به قطر نیز توافقاتی انجام شده و به زودی وزرای مربوطه سه کشور توافقنامه ای در این خصوص امضاء خواهند کرد.

* امکان افزایش صادرات گاز و نفت خام از ایران به ترکیه وجود دارد و در این خصوص مذاکراتی بین دو کشور صورت گرفته است. ایران از حضور سرمایه گذاران ترکیه در پتروشیمی و سایر صنایع استقبال می کند و در این راستا همایش هایی برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری ایران برگزار خواهد شد و هفته آینده نیز نمایشگاه کالاهای ایران در استانبول برپا می شود.


بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه هم در نشست مطبوعاتی مشترک با اشاره به تاریخ، جغرافیا و فرهنگ مشترک میان ایران و ترکیه گفت: توسعه روابط تهران و آنکارا و ارتقاء همکاری ها به بالاترین جایگاه ممکن، هدف مشترک دو کشور است.

اهم صحبت های نخست وزیر ترکیه به شرح زیر است:

*درباره تحولات منطقه ای و به ویژه مسائل عراق گفتگو شد و دو کشور هرگونه اقدام در جهت نقض حاکمیت ملی عراق را محکوم کردند.

* ایران، ترکیه و عراق در خصوص وضعیت پس از همه پرسی در اقلیم کردستان عراق همکاری نزدیک دارند، هر سه کشور معتقدند که این همه پرسی غیرقانونی بوده است و حرص و طمع مسئولین اقلیم کردستان عراق برای اعلام استقلال باعث شده که به سایر اقوام نظیر ترکمن ها و ایزدی ها نیز ظلم و ستم شود.

* در این شرایط امکان ادامه حاکمیت مدیریت فعلی اقلیم کردستان عراق میسر نیست و باید گام های لازم را برای پایان دادن به ظلم به مردم این منطقه برداریم.

* همکاری های تهران و آنکارا محدود به مسائل عراق نیست. تحولات سوریه نیز باید تحت کنترل باشد و تمامیت ارضی کشور حفظ شود و ایران و ترکیه خواهان صلح پایدار و آسایش برای مردم سوریه هستند. ایران و ترکیه با تشکیل ساختارهای غیرقانونی در کشورهای منطقه مخالف هستند و هیچ اقدامی نباید تمامیت ارضی کشورهای منطقه را تهدید کند.

* روابط اقتصادی ایران و ترکیه روند رو به رشدی را در پیش دارد. حجم مبادلات دو کشور در حال حاضر ۱۲ میلیارد دلار است و هدف گذاری دو کشور رسیدن به ۳۰ میلیارد دلار است که برای دستیابی به این رقم باید گام های موثری برداریم.

* ترکیه ۴۰ سال است که با گروه تروریستی پ.ک.ک مواجه است و برای مبارزه موثرتر با تروریسم اهمیت فراوانی برای همکاری نزدیک تر با جمهوری اسلامی ایران قائل است.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =