۰ نفر
۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰

هفتم آبان ماه هر سال علاقمندان به سربلندی کوروش کبیر به یاد آن شخصیت جاودانه ایران زمین ابراز احترام و تکریم می کنند و یادش را گرامی می دارند.

نگارنده این سطور بدون اینکه وارد مقوله ای چون پیامبر بودن و نبودن ایشان بشود ، به عنوان فردی که دغد غه حقوقی نسل خودم وآیندگانم رادارم به دنبال فرصتی بودم که نگاهی و نوشتاری در مورد منشور ایشان داشته باشم. گرچه از نظر بزرگانی چون حکیم ، فیلسوف ، ففیه و مفسر بی نظیر قرن اخیر؛ مرحوم علامه طباطبایی ، ذوالقرنین مورد نظر قرآن کریم همان کوروش کبیر است.

قبل و بعد از ایشان هم فقهایی بوره اند که چنین نسبتی را برای کوروش داده اند لکن من به عنوان فردی که دغدغه حقوق مردم و کرامت حاکمیت را دارم و در انتظار احترام و تکریم هر یک از طرفین حا کم و ومردم به یکدیگر هستم و تمنای تواضع حاکمیت در مقابل مردم واحترام متقابل مردم به حاکمیت هستم ؛ فرصت را مغتنم دانستم ، منشور کوروش را در حد و اندازه فهم خودم تبیین کنم تا باشد روزی شاهد توسعه عملی و اسقرار عدالت اجتماعی در کشورم و سرتاسر جهان باشم .

درسی که از بررسی اجمالی منشور دریافت کردم ، دانستن «راز ماندگاری کوروش » بود که باهمدلی به مواردی از آن اشاره و آموخته های خویش را به دیگران هم انتقال می دهم .

راز ماندگاری کوروش :

1- کوروش به هنگام فتح سرزمین ها و غلبه بر حاکمییت آن مرزو بوم نه تنها به عقاید و مذهب و آداب ورسوم آنان خدشه ای وارد نمی کرد و با به رسمیت شناختن مذاهب و خدایان آنها موجبات آزادی و آرامش مردم را فراهم می ساخت .
2- کوروش در تمام فتوحاتش فقط پادشاهان زورمند را کنار می گذاشت
3- هوشیاری و زیرکی و اندیشمندی کوروش یکی دیگر ازرموز بقا و محبوبیت اوست و به مدد همین امتیازات بود که می توانست مناسبات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را به خوبی حفظ و رشد بدهد
4- دلبستگی نداشتن به دنیا و حکومت باعث شده بود که ، قلمرو حکومتی وی قلوب مردم باشد نه زبان آنان . مردم با دیده دل به شاه شاهان نگاه می کردند ، نه از روی ترس و وحشت .
5- دقت در بخشی از وصیت نامه آن رادمرد جاوید الاثر ، گویای زیبایی است از چرایی زنده ماندن یاد و نام وراه کوروش .

« ای رهگذر هر که هستی و از هر کجا که میایی ، می دانم براین مکان گذر خواهی کرد .
این منم کوروش ، شاه بزرگ و شاه چهارگوشه جهان ، شاه سرزمین ها ، خاک اندکی
مرا در بر گرفته است رشک مبر ، مرا بگذار و برو »
6- کوروش نه فقط از حیث اخلاق و مروت سرآمد تاریخ شاهان بوده وهست بلکه از جهت تدبیر و اندیشه نظامی و کشور داری هم نخبه ای ویژه و منحصر به فرد بود .
7- توحید و انگاره های توحیدی از نشانه های بارز فکری و اعتقادی وی بوده و در اندیشه های نظری و رفتاری وی ، اعتقاد به توحید و یگانگی ، متبلور بوده و سرمشق مردمان زمانش بود .
8- در زمانی که مردمانی با کمترین قدرت وثروت ، بر سایرین فخر فروشی می کردند و خود را بسان برخی از اصحاب قدرت و پول در زمانه خودمان ؛ برخوردار از « ژن خوب » می دانستند و خواستار جایگاه متناسب با ژن خوبشان هستند ، کوروش فروتنی و حق ستانی را مشخصه اصلی خود می دانست و اگر هم در فتوحات و کشور گشایی هایش سران قدرت را برکنار می کرد ، آزار و ادیتشان نمی کرد و از حقوقو مستمری و بهداشت و زندگی مناسبی بر خوردارشان می کرد زیرا به زبان امروز « از اسب افتاده بودند ، از اصل که نیفتاده بودند »

آری کوروش ، جاودانه مردی بود که ماندن ومانی شدن ، نتیجه رفتار و کردار و افکار بلند و حق گویی و تسلیم در مقابل حق ، بود و خدایش هم ، او را چه در عنوان دوالقرنین و چه کوروش محبوب همیشه تاریخ کرد.

دکتر مرتضی بهشتی، حقوقدان و پژوهشگر


برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721787

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    5 14
    روزی شیری و آدمی با یکدیگر نبرد می کردند. ادمی گفت من بر تو پیروز می شوم زیرا تا تاریخ بوده این شیران بوده اند که در مجسمه ها زیر پای آدمیان افتاده اند. شیر گفت دلیلش این است که این مجسمه ها را همیشه ادمیان ساخته اند.اگر شما کورش بودید دوست داشتید در منشور شما چه نوشته می شد. چیزی جز صفا و مهر و صمیمیت. بدبختانه تاریخ را همیشه شاهان و حاکمان نوشته اند و هیچ وقت کمتر از ضل الله نبوده اند. کمتر سندی در تاریخ در مورد وضع مردم دوران ها نوشته است.