دوشنبه 20 آذر 1396
پنجشنبه 11 آبان 1396 - 10:22:17 چاپ

«بی‌آرتی» خیابان ولی‌عصر جمع‌ می‌شود؛ «ال‌آرتی» در راه‌ است

محسن پورسیدآقایی: مناطق‌ مرکزی پایتخت به دلیل طرح ترافیک خالی از سکنه شده است

جامعه > شهری - معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، برنامه‌های شهرداری را برای توسعه حمل و نقل عمومی تشریح کرد.

امید کریمی: مهمترین معضل تهران، ترافیک است؛ اعصاب و روان مردم را بهم ریخته است و البته متهم اصلی آلودگی هوا هم هست. مطابق یک امار نه چندان رسمی هرسال 200 ساعت از عمر شهروندان تهرانی در ترافیک تلف می‌شود. اما اصلی‌ترین راه کاهش ترافیک استفاده از حمل و نقل عمومی است، توسعه حمل و نقل عمومی به اشکال مختلفش در تهران البته که مفید نبوده است؛ حتی وضع موجود را هم حفظ نکرده و تنها از فاجعه بدتر، پیشگیری کرده است. 

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه گروه رسانه‌ای خبر، به سوالات خبرآنلاین درباره راه‌های کاهش ترافیک و برنامه‌های توسعه‌ای شهرداری تهران برای حمل و نقل عمومی پاسخ داد. او از احتمال جایگزینی ال‌آرتی (قطار برقی سبک شهری تندرو) خبر داد. مشروح مصاحبه را در ادامه می‌خوانید؛

همه می‌دانند بزرگترین مشکل تهران ترافیک است و همه هم البته راه حل آن را استفاده از حمل و نقل عمومی می‌دانند اما خیابان‌های چقدر ظرفیت دارند که بتوانیم حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم؟

ببینید اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که اتفاقا ظرفیت خیابان‌های تهران زیاد هم هست و این شهر در مقایسه با بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا خیابان‌ها بزرگراه‌های بسیار زیادی دارد، اشکال اصلی که در تهران وجود دارد این است که ماشین زیادی در شهر تردد می‌کند، اگر هم بر این موضوع غلبه نکنیم هرچقدر خیابان‌های تهران را گسترش دهیم نمی‌توانیم مسئله ترافیک را حل کنیم.

پس اگر راه حل ترافیک چه چیزی است؟

به لحاظ زیرساختی باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم، به لحاظ فرهنگی هم مردم را قانع کنیم که از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و به لحاظ مقرراتی هم باید کاری کنیم که حمل و نقل شهری گران باشد، الان نکات جدی‌ای که در تهران با آن مواجه هستیم و باید حل شود پارکینگ خودرو است. مثلا الان یک مغازه‌داری صبح اول وقت خودروی خود را می‌گذارد جلوی مغازه‌اش، بعد مشتری‌هایی که می‌خواهند آنجا پارک کنند به جای دیگری می‌روند که پارک کنند، حتما باید کاری کنیم که کسی نتواند صبح تا شب ماشینش را جایی پارک کند چون آن جای پارک برای افرادی است که برای خرید مراجعه کرده‌اند. پس به طور کلی باید توسعه حمل و نقل عمومی، فرهنگ سازی و قیمت‌گذاری پارکینگ‌‌ها را دنبال کنیم.

منظورتان فقط قیمت‌گذاری پارکینگ‌ها است یا نه مثلا می‌گویید برای برخی اتوبان‌ها عوارض هم مشخص شود؟

بله در خیلی از کشورها برای کنترل ترافیک اینکار را می‌کنند.

اما اینکار منجر به ایجاد نارضایتی می‌شود، در دوره‌ قبل هم به علت اعتراضات، شهرداری از تعیین عوارض برای طبقه دوم بزرگراه صدر منصرف شد. فکر می‌کنید امکان این کار وجود داشته باشد؟

ببینید من فکر می‌کنم اگر مردم قانع شوند که عوارض گرفته شده به نفع توسعه‌ حمل و نقل عمومی خودشان خرج می‌شود نارضایتی ایجاد نمی‌شود. مردم فقط در مواردی اعتراض می‌کنند که نمی‌دانند پولی که دارند هزینه می‌کنند کجا می‌رود. البته باید اینکار را جایگزین طرح ترافیک کنیم، این کاری که برای منطقه مرکزی شهر طرح ترافیک می‌گذاریم عوارض بلندمدت اجتماعی دارد، عملا بخشی از مردم دیگر از آن منطقه رفته‌اند.

یعنی یکی از دلایلی که منطقه 6، 7 و 12 خالی شدند به همین علت است؟

بله یک علت این موضوع همین است، چون مردم احساس کردند که نمی‌توانند از خودرو خود استفاده کنند، در بقیه دنیا معمولا به جای محدودیت گذاشتن، مسئله را با قیمت گذاری مدیریت می‌کنند. با این مکانیزم افراد ترجیح می‌دهند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند مگر اینکه کار واجبی داشته باشند.

شما روی حمل و نقل عمومی خیلی تاکید کردید، دو بخش اصلی این موضوع هم اتوبوس و مترو است. در دوره‌ قبلی خیلی تلاش شد که با خطوط «بی آر تی» بخشی از نیازهای مردم بر طرف شود، اما مردم از برخی از این خطوط نارضایتی دارند، مثلا خط بی‌ارتی بزرگراه امام علی یا چمران. شما چه برنامه‌ای در این رابطه دارید؟

BRT سیاست درستی بوده و ما باید نواقصش را برطرف کنیم، البته باید در نظر گرفته شود هر خطی که برای «بی آر تی» بسته می‌شود اتوبوس بتواند در آن بیشتر از خودروهای شخصی جمعیت جابجا کند. به همین دلیل برخی از انتقادات وارد است، مثلا الان در اتوبان امام علی یک خط را بسته‌ایم و در آن هر 15 دقیقه یک اتوبوس رد می‌شود و این یعنی اط ظرفیت آن خط استفاده نمی‌شود. ولی راه حل این نیست که کلا این خطوط را جمع کنیم باید مسئله کمبود اتوبوس را حل کنیم و کاری کنیم جمعیت بیشتری در «بی آر تی» ها جابجا شوند.

ماجرای استفاده از «ال آر تی» و مونوریل به کجا می‌رسد؟

اینها مدل‌های مختلف حمل و نقل ریلی هستند و ما متاسفانه در تهران فقط به سمت مترو رفتیم که گرانترین نوع حمل و نقل ریلی شهری است، در صورتی که LRT با یک سوم یا یک یک‌چهارم هزینه مترو ساخته شود. پس ما به خطوط ال‌آرتی هم توجه می‌کنیم و در جاهایی که نیاز باشد از آن استفاده می‌کنیم.

یکی از خطوطی که بسیار جنجالی شده بود، طرح خط متروی ولیعصر بود. فکر می‌کنید بتوان با «ال آر تی» این موضوع را حل کرد؟

این را مشاور پروژه باید مطالعه کند. چون یک طرحی که وجود دارد این است که «بی آر تی» تجریش تا راه آهن به «ال آر تی» تبدیل شود که فضای فعلی را ۲ متر کاهش می‌دهد یعنی یک لاین به خطوط ماشین اضافه می‌شود. ولی در رابطه با مترو جهاد به تجریش هم مطالعاتی انجام شده است و باید هزینه‌ها و مشکلاتش بررسی شود.

تهران 9 خط مترو دارد، پیشنهاد شده بود که 17 خط دیگر هم اضافه شود. فکر می‌کنید امکان طراحی خطوط جدید به مترو وجود دارد یا با توجه به هزینه‌های مترو این خطوط کافی است؟

ببینید 2 بحث وجود دارد؛ یکی این است که در حوزه خطوط مورد نیاز تهران بازنگری شود، چون الان دیگر نوع نیازهای تهران تغییر کرده است. بحث دوم درباره ساخت این خطوط جدید است، واقعیت این است که بر اساس برآورد ما تهران 15 خط جدید مترو نیاز دارد. الان از 194 کیلومتر از مترو بهره‌برداری شده است، خطوط 6 و 7 هم ساخته‌ایم و باید به بهره‌برداری برسد وسعت متروی تهران به حدود 240 کیلومتر می‌رسد. ولی در رابطه با داشتن اعتبار برای ساخت مترو باید یک راهکار جدی داشته باشیم، الان برای تکمیل همین 7 خط فعلی 22 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است، یعنی به طور میانگین در ااین سال باید سالی 5500 میلیارد تومان اعتبار بدهیم.

  47237

38 دیدگاه
  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 10:50:30
    پاسخ
    58 14

    مناطقی از تهران که نیاز به مترو یا منوریل دارد و بی آر تی و اتوبوس به درد نمیخوره : کل اتوبان همت : از خیابان نوحید در تهرانپارس تا دهکده المپیک کل اتوبان بابایی ، صدر و نیایش : از حکیمیه تا شهران کل خیابان ولیعصر : از تجریش تا راه آهن کل اتوبان رسالت : از اتوبان باقری تا اشرفی اصفهانی کل اتوبان چمران : از پارک وی تا نواب کل اتوبان مدرس : از هفت تیر تا پارک وی کل اتوبان امام علی : از اتوبان ارتش تا شهرری مهمترین عامل وصل شدن این شبکه ها به همه ، تا اگر کسی ماشین نمیاره به راحتی بتونه سرکارش بره نه اینکه نصف راه رو با حمل و تقل عمومی و ارزان بره بقیش رو مجبور باشه با تاکسی بره منوریل بسیار بهتر از اتوبوسه چون آلودگی صوت و هوا نداره و ظرفیتش بیشتره مثالش هم استانبول هست

    • بی نام
      پنجشنبه 11 آبان 1396 - 12:43:45
      63 62

      تا وقتی هر ساله 200 هزار شهرستانی به تهرانی که 12 میلیون جمعیت داره و فقط نهایت ظرفیتش 7 میلیون است اضافه می شه با هیچ طرح و برنامه ای نمی شه مشکل رو حل کرد.تنها راه حل خروج از بحران خروج شهرستانی ها از تهران است.اگر نه یک روز چنان فاجعه ای رخ بده و با یک زلزله بالای ده میلیون کشته بده که همه هاج و واج بمونن بعد ببینیم می تونید بیایید مثل حادثه پلاسکو من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود راه بندازید.

    • بی نام
      پنجشنبه 11 آبان 1396 - 13:48:19
      20 160

      دقت کردین اکثر اینایی که پراید دارن میخوان بفروشن 206 بخرن؟؟؟ 🚗🚕🚓

    • محمد
      جمعه 12 آبان 1396 - 01:32:27
      106 49

      مملکت خودمونه هرجاش بخوایم ساکن میشیم. چطور تهرانی‌ها در نفت و گاز بوشهر 1000کیلومتر اونورتر مفت و مجانی سهم دارن اما مثلا یه بوشهری در تهران اونم بابت خونه‌ای که پولشو داده سهم نداره؟ دوستان تهرانی خیلی خود زرنگ بین تشریف دارن

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 11:17:59
    پاسخ
    151 19

    بی آر تی با ال آرتی چه فرقی داره ؟ فقط هزینه اضافه ... بخور بخور شهرداری و پیمانکارها ... نصفه ول کردن طرح ... اسیری مردم در خیابان ها اگر بخوان اجرا کنن 20 سال طول میکشه ....

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 12:03:17
    پاسخ
    18 3

    عمده ترین مشکل بی آر تی خیابان ولیعصر ظرفیت تردد مسافران در ایستگاهها میباشد. در ساعات شلوغی و پیک مسافر اگر به این ایستگاهها نگاه کنید آنقدر عرض یا پهنا این ایستگاهها کم است که مسافران بسختی ورود و خروج میکنند بخصوص برای خانمها که معذب میشوند.

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 12:10:05
    پاسخ
    143 102

    چرا خیابان را بند میارید که اتوبوس و قتار میارید که کسی که 500 تومن میده زود تر از منی که کلی پول دادم و ماشیت لاکچری خریدم برسه یابد خطوط ویژه درست بشه که کسانی که ماشین خوب و لاکچری دارند زودتر برسند نه اونیکه فقط 500 تومن میده چرا برای پول ما ارزش نیستید من واقعا حرسم میگیره من هفته

    • عزرائیل
      پنجشنبه 11 آبان 1396 - 22:16:01
      67 2

      باوووو لاکچریییییی انسانیت از دیدگاه ایشون یه خط مخصوص خودروهای لاکچری بسازید اقا زاده ها برن بیان

    • بی نام
      جمعه 12 آبان 1396 - 01:03:35
      49 8

      لاکچری با سواد قتار حرس چقد خودخواهی

    • بی نام
      جمعه 12 آبان 1396 - 02:19:25
      34 2

      مزه نریز

    • بی نام
      جمعه 12 آبان 1396 - 05:57:15
      77 0

      خخخخخ خیلی خوب بود این :

    • بی نام
      جمعه 12 آبان 1396 - 08:10:07
      41 27

      جناب لاکچری شما که این همه پول دارید زشته که قطار رو با ت بنویسید

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 12:15:36
    پاسخ
    32 0

    الان اتوبوسای فدیمی از همه بیشتر الوده میکنن.رو مترو و تعویض اتوبوسها تمرکز شه

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 12:28:43
    پاسخ
    42 1

    نکته اول اینکه عدم استفاده مردم از حمل‌ونقل عمومی دلایل فرهنگی نداره. بیشتر به این دلیل هست که واقعا استفاده از وسایل عمومی در ساعات پیک زجرآور و حتی غیرممکنه. پس اونی که امکان آوردن خودرو داره ترجیح می‌ده حیت اگر گرانتر هم باشه بازم ماشین بیاره. دوم اینکه lrt هم مثه brt از خیابون استفاده می‌کنه و در نتیجه فرق زیادی ایجاد نمی‌کنه. دو متر قراره جا برای ماشین‌های شخصی باز کنه. این چه فایده‌ای برای عموم داره؟ ضمن اینکه امکان استفاده اورژانس و آتش‌نشانی و نیروی انتظامی از خطوط رو هم می‌گیره. خواهشا بیخیال این طرح‌های نسنجیده بشین. اگر خودتون نمی‌دونین چکار کنین برین یکی رو بیارین که بلد باشه و بتونه مشکل رو حل کنه. اگر هدف هم منافع شخصی هست این یه چیز دیگست.

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 12:30:58
    پاسخ
    27 2

    آقایون بالاخره اما دیر به تجربه کشورهای اروپایی پی بردن که تراموا بسیار ایمن تر و پاک تر و کم هزینه تر از اتوبوس بی ار تی است

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 12:38:47
    پاسخ
    42 6

    اگر اصلاح طلبها بخوان با همین رویه جلو برن کمتر از چهار سال دیگه دوباره قالیباف بر میگرده به شهر تهران. از ما گفتن بود

  • علیرضا
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 12:50:17
    پاسخ
    34 10

    متروی میدان جهاد تا تجریش یا خدا یعنی بقیه درختان خیابان ولیعصر رو هم میخواین بخشکونین؟ به جای اینکارها جلوی مهاجرت به تهران رو بگیرید من مینویسم تو هی چاپ نکن خبر آنلاین بالاخره یکیمون از رو میره دیگه

  • علی
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 14:00:09
    پاسخ
    27 2

    ایشون رییس راه اهن نبودن؟استعفا دادن حالا گذاشتنشون یه پست جدید

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 14:02:13
    پاسخ
    27 3

    راستی چرا هر کس می آد به جای رفع نواقص و تکمیل طرح های قبلی به فکر در انداختن طرحی نو اونم با هزینه و از جیب ملته. بابا تو رو خدا فکر رفع نواقص باشید ایده پروری از جیب ملت که نشد کار

  • علیرضا
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 14:28:33
    پاسخ
    25 22

    یادمه وقتی احمدی نژاد بحث منو ریل رو مطرح کرد همه مسخرش کردن اما حالابعد ۱۲ سال.......

    • بی نام
      جمعه 12 آبان 1396 - 01:07:30
      17 5

      باهوش ال آرتی روی زمینه یه چیزی تو مایه های تراموا اما مونوریل روی هواست

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 14:32:49
    پاسخ
    12 2

    آفرین..آقا نرده های این بی ار تی امام علی را هم جمع کنید چون اولا بیشتر مواقع اتوبوس هاش تک سرنشینه و دوما باعث ترافیک شدید مخصوصا در زیر پل های صدر و همت میشه

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 16:24:53
    پاسخ
    6 1

    بحث موارد تکراری، ایا یک طرح کلان استراتژیک برای تهران وجود دارد که همه بر سر آن به اجماع رسیده باشند؟

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 17:13:04
    پاسخ
    46 3

    مسیر دوچرخه رو زیاد کنید همچنین دو چرخه شارژی در اختیار مردم قرار بدید و خود مسئولین بجای استفاده از اتومبیل از دو چرخه استفاده کنند ترافیک حل تمام

    • بی نام
      جمعه 12 آبان 1396 - 01:06:16
      7 0

      فقط برای مسیرهای شرقی غربی می شه از دوچرخه استفاده کرد تازه اگه هوا آلوده نباشه و مسیر ویژه براش در نظر بگیرند

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 17:58:23
    پاسخ
    17 3

    آقا یعنی چی خطوط مترو نیاز به بازنگری داره والا اگه همین خطوط جدید که تو نقشه اومده اجرا بشه مردم خیلی راضی خواهند بود من نمیدونم این چه مسخره بازیه که هر کی جدید میاد باید بزنه همه چیو خراب کنه از نو بسازه بی ار تی ولیعصر هم مطمئن باشید فقط قسمت اولش اجرایی میشه یعنی بی ار تی جمع میشه ولی ال ار تی ساخته نمیشه مشکل ترافیک و الودگی هم با این شکل مدیریت اگه قبلی ها حل کردن این اقایون هم می تونن حل کنن بیچاره مردم

  • حسام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 18:28:54
    پاسخ
    42 1

    همین خطوط ۳ و ۴ را تکمیل کنید و سرفاصله قطارها را به چهار دقیقه کاهش دهید، احداث ۱۵ خط جدید پیشکش

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 19:31:36
    پاسخ
    5 0

    فكر ميكنم منظور بى نام اول تراموا باشه

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 20:09:42
    پاسخ
    24 4

    بله دیگه، تیم جدید شورای شهر باید پروژه های جدیدی مصوب کنن چون گروه حامی اونها باید بتونه چند برابر هزینه انتخابات قبل و بعد رو دربیاره. بهتره بی رو در بایستی بودجه لازم رو مستقیم اختصاص بدن چون در این صورت حداقل مردم دردسر کنده شدن خیابون و راهبندون و آوارگی رو ندارن.

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 20:15:18
    پاسخ
    21 2

    اقایان تنها را حل مسله را گران کردن میدانند

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 21:26:32
    پاسخ
    58 1

    مشکل ترافیک تهران فقط این است که این شهر گنجایش این جمعیت روزافزون را ندارد. باید در شهرها و استان های دیگر کشور کارهای تولیدی و کارخانه های صنعتی راه اندازی شود و کشاورزی به طور جدی رونق داده شود و امکانات رفاهی آن ها افزایش پیدا کند که جلوی مهاجرت بی رویه به تهران و ایجاد کاذب مثل راننده اسنپ و دست فروشی گرفته شود.

  • مقیمی
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 22:19:53
    پاسخ
    24 1

    وقتی در شهرستانها کار پیدا نمی شه مجبورن رو به تهران بیارن و تا وقتی فرصت شغلی ولو کاذب آن در تهران وجود داره این مهاجرت ادامه داره . الان هزاران خودرو نمره شهرستان در تهران جذب اسنپ شدند و یا با تهیه قول نامه صوری نمره تهران گرفتند. اگر تسهیلات مناسبی برای سرمایه داران جز فراهم بشه خیلی از مشاغل برای رفتن به شهرهای کوچک تمایل نشان میدن و به تبع جلوی سیل مهاجرت گرفته میشه .

  • بی نام
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 23:23:50
    پاسخ
    2 15

    اتوبوس و مترو و تاکسی بی کلاسیه برای من که بنز و بی ام و دارم

  • عباس
    پنجشنبه 11 آبان 1396 - 23:45:46
    پاسخ
    6 1

    ایشالا یه کسی‌ این مشکل ترافیکو حل کنه. اتفاقاً توان داخلی‌ مناسب هم داریم ...همون ارگان نظامیو میگم.

  • علی شالباف
    جمعه 12 آبان 1396 - 03:36:56
    پاسخ
    8 2

    عمده ترافیک بزرگراه امام علی به خاطر کمبود سطح سواره رو از زیر پل محلاتی تا خاوران می باشد که یک لاین آن توسط خطوط بی آر تی گرفته شده است واقعا این مسئولین محترم نمی تونن فکری برای حل این مشکل کنند که این همه وقت و سرمایه مردم تو ترافیک از بین نره

  • بی نام
    جمعه 12 آبان 1396 - 05:47:44
    پاسخ
    17 1

    راه تهران مهاجرت معکوس است و هر گونه هزینه برای تهران اشتباه است

  • بی نام
    جمعه 12 آبان 1396 - 06:56:22
    پاسخ
    12 3

    بی نام 12:43 پس از خودت شروع کن و برو شهرستانی که اومدي، بعد باقی مردم هم میان بهت قول می دم

  • بی نام
    جمعه 12 آبان 1396 - 09:09:27
    پاسخ
    32 5

    بعد میگن چرا بقیه مناطق کشور محرومند. همین یه قلم بودجه درخواستی مترو نشون میده چه بخش عظیمی از بودجه کشور صرف شهر تهران میشه. به قطع و یقین یکی از مهم ترین عوامل توسعه نیافتگی ایران شهر تهرانه.

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x