قاسمی: بانک مرکزی تعهد بازپرداخت اصل پول مردم را ندارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: «متاسفانه می‌بینم به صورت سیاسی، بانک مرکزی و دولت روحانی را می‌کوبند، اما در سطح بین‌المللی در هیچ‌کجای دنیا بانک مرکزی تعهد بازپرداخت اصل پول مردم را ندارند.»

سیامک قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار داشت: «رسانه‌ها باید به طور شفاف موضوع را برای مردم روشن کنند که در هیچ زمانی و در هیچ‌کجای دنیا سپرده‌های مردم در سیستم بانکی تضمین بازپرداخت صددرصد توسط بانک مرکزی ندارد.»

وی افزود: «در ایران یک مفهومی وجود دارد به نام ذخیره احتیاطی یا ذخایر قانونی. یعنی از هر 100 واحد پولی که در شبکه بانکی می‌گذارید، بانک موظف است 12 واحد را در بانک مرکزی سپرده بگذارد تا اگر یک روزی اتفاقی افتاد، به اندازه 12 واحد تعهد کند که پول مردم را بدهد.»

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «این در حالی است که من متاسفانه می‌بینم به صورت سیاسی، بانک مرکزی و دولت روحانی را می‌کوبند. اما در سطح بین‌المللی در هیچ‌کجای دنیا بانک مرکزی تعهد بازپرداخت اصل پول مردم را ندارند.»

قاسمی متذکر شد: «مردم ایران این تصور را دارند که دولت باید 100 درصد پول سپرده‌گذار را بدهد. اما بانک مرکزی به اندازه ذخایر قانونی در مقابل سپرده‌گذاران جواب‌گو است.»

وی عنوان کرد: «مردم باید بدانند که بانک هم مانند هر بازار دیگری، یک سطح ریسکی دارد. اگر در بازار ارز، دلار بخرید و ارزان شود، ضرر آن را بانک مرکزی می‌دهد؟! یا در بورس این‌گونه است؟ بانک نیز مثل بازارهای دیگر، یک فرصت سرمایه‌گذاری است. در ذات سرمایه‌گذاری، سود و ریسک وجود دارد. معنا ندارد که در ایران سود کنید، ولی ریسک آن را بانک مرکزی قبول کند.»

این کارشناس اقتصادی گفت: «البته یک کاری که دولت و بانک مرکزی می‌کند، این است که بحران را به 4 موسسه مالی غیرمجاز مربوط می‌داند که از بانک مرکزی مجوز نگرفته بودند. واقعیت این است که این‌طور نیست.»

قاسمی توضیح داد: «ما از نظر شاخص‌های ریسک و ضریب شفافیت مالی می‌بینیم بعضی از بانک‌های کشور در محدوده خطرناکی قرار دارند. بر این اساس، این انتظار از دولت و بانک مرکزی که سپرده‌های مردم را صددردرصد پرداخت کند، غیراقتصادی و غیرعلمی است. از طرف دیگر، تقلیل دادن موضوع بحران شبکه بانکی به 4 موسسه غیرمجاز درست نیست.»

وی تصریح کرد: «شبکه بانکی کشور یک ویژگی‌ای که دارد و این‌که مثل دومینو در یکدیگر تنیده است. زمانی که یک بانک مشکل پیدا کند، همه شبکه بانکی کشور تهدید می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «ضریب معروفی وجود دارد به نام احتمال حمایت در صورت نکول. یعنی اگر بانک ورشکست شود، مالکین آن چه کسانی هستند. آیا این‌قدر وضع مالی‌شان خوب است که بتوانند پول مردم را بدهند؟ در کل موضوع بحران بانکی کشور، موضوع دولت نیست، موضوع حکومت است.:»

 

35225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    107 4
    شما اگر به سایت بانک مرکزی مراجعه نمایید کاسپین در ردیف موسسات مورد تأیید بانک مرکزی است، شناسایی و معرفی موسسات غیر مجاز نیز وظیفه بانک مرکزی است که کوتاهی نموده است.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
      41 3
      قبول دارم
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    51 0
    به شرط انحلال 8 تعاونی ، در اسفند 94 طبق شرط و شروطی که بانک مرکزی اعلام میکند موسسه ای بنام کاسپین خلق میشود و این 8 تعاونی منحله با نام جدید بکار خود ادامه میدهند و مردم نیز با دیدن سایت بانک مرکزی و تائید نام موسسه کاسپین در این موسسه سپرده گذاری کردند و حالا عده ای برده و خورده و مسافرخانه و ماشین لوکس خریده لذا بانک مرکزی از حساب مردم میخواهد جبران کند و مجوز صادره نیز برای فعالیت بانکی بوده و لاغیر آقای سیف حق مردم را از بین نبرید در این دنیا و آخرت خدایی هم هست
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    62 0
    ای کاش صنعت سودآوری داشتیم و می توانستیم سرمایه ها را در چرخه صنعتی سرمایه گذاری کنیم و عاقبت مردم این نشود که دلش خوش چندرغاز سود سپرده موسسات بی اعتبار شوند.
    • ميلاد A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
      17 1
      راست ميگه وظيفه بانك مركزي تأمين وجه براي ساخت موشك نه پرداخت بدهي مردم واقعا تو كارشناسي براي جامعه ما يا يك شكم سير
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    22 37
    عجب وضعی شده همه به دنبال پول مفت بدون کاروتلاشند.فعالیت مثبت وتولیدی روزبه روزکاهش می یابد وکسب پول ازراه پول فواصل طبقاتی رابیشترمی کند.اینجورکاهش تورم یعنی کاهش تولیدوافزایش ربا یا هراسمی که روی آن بگذاریم
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    17 44
    وقتی برای دریافت پول باد آورده سپرده گذاری می کردند چرا از بانک مرکزی استعلام نکرده بودند؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    53 1
    اگه کاسپین قرار بوده بعد از ادغام به وجود بیاد چرا مجوز دادن؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
      6 23
      مجوز نداشته
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    32 3
    بانک یا موسسه مجاز تا زمانیکه سپرده گذاری انجام داده عملیات بانکی داشته است و باید سود مردم را پرداخت کند.بانک مرکزی بایستی تعهدات موسسه مجاز کاسپین را تا روزیکه سپرده گذاری انجام داده همه را بطور کامل طبق قرارداد موسسه مجاز کاسپین پرداخت کند از روزیکه سپرده گذاری نداشته در صورتیکه سپرده های مردم در موسسه مجاز بلوکه بوده باید از آن روز به بعد تا زمان تسویه سود بر اساس نرخ متعارف بانکی پرداخت شود.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    3 9
    وقتی مردم از راهای قانونی و ضعف آنها نتوانستند به حق شان دسترسی پیدا کنند طبیعی است که از طریق شر خرها به قسمتی از حق شان برسند.و شاید هم عقبه این شرخرها به صاحبان آن موسسات وصل است
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    41 0
    عجب اوضاعی است این مملکت
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    11 0
    بانک مرکزی یک فکری به حال سهامداران بانکی کنه که یکسال و بعضیاشون بیشتر هست بسته شده.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    23 1
    درکشورهای پیشرفته بمحض مصاحبه رئیس بانک مرکزی ، نرخ برابری پول آن کشور با سایر ارزها تغییر مثبت پیدا می کند در کشور ما متاسفانه خیر.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    36 0
    .چرا یک بار بی پرده نمی گویید مردم مهم نیستند ..که مادیگر حسا ب کار خودمان را بکنیم .....یک بار راست بگویید چی می شود .....شفاف سخن بگویید .مردم را سرکار نگذارید ..خجالت دارد .که مردم رادور سرتان میچرخانید
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    18 0
    اینها هم زورشون بما رسیده است؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    14 2
    حتی غربی ها هم مثل ما حرص ندارند واقعا موفق بودیم در توسعه فرهنگ ضد غربی
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    52 0
    وقتی در مدارس و دانشگاههای ایران ، به جوانان کار و تخصص یاد نمی دهند ، هزاران جوان یا مسافر کشی می کنند یا دستفروشی . بعدا که سن آنان بالا رفت ، ثمره عمرشان را یا سهام می خرند یا در اینگونه موسسات سپرده گذاری بعد که اصل و فرع پولشان به باد رفت یا سکته می کنند یا دار فانی را وداع .... و این داستان ادامه دارد
    • بی نام A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
      0 7
      الان شما فکر کن همه متخصص و کار بلد با سابقه بالا شما بفرما برای 10 میلیون جوان شغل ایجاد کن این دروغ های نداشتن تخصص و ... دیگه رنگ باخته
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    26 1
    مقصر اصلى دولت وزير اقتصاد بانك مركزى است
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    22 3
    كاسپين مجوز داره بر اساس مجوز حساب باز كردن
    • هومن IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
      3 4
      کاسپین حدود 1 سال مجوز گرفته همه تو این یک سال حساب باز کرده اند؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    11 32
    حاجی وقتی جیک جیک مستنونتون بود یاد زمستون نبودین
  • امیر FI ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    49 3
    در همان کشورهای دنیا که آقای کارشناس می فرمایند اگر برای یک بانکی مشکلی پیش بیاید بلافاصله و قبل از بانک مرکزی سایر بانکها با هم کمیته تشکیل می دهند و هر طور شده جواب مشتری بانکها را می دهند. چرا؟ چون اگر در یک کشوری نشود روی سیستم بانکی حساب کرد و هیچکس پشت موسسه مالی مجاز نباشد سنگ روی سنگ بند نمی شود همین بلایی که سر ثامن آمد و همه هجوم بردند برای دریافت موجودیشون سر سایر بانکها هم خواهد آمد و کشوری که به بانکش نشود اعتماد کرد کار سختی برای کنترل مردم و گرسنگی خواهد داشت.
  • شهروند بیچاره A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    6 1
    عجججججب ؟؟؟ مگه میشه ...تمام سرمایه یه عمر زندگیمو گذاشتم بانک ...با یه ماهیانه ناچیز ....حالا میگین نمیدین ؟؟؟
  • مانا A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    11 1
    با توضیحات این کارشناس محترم، بانک مرکزی حکم مترسک سر جالیز رو داره. غارت مزرعه بستگی به زرنگی کلاغش داره
  • بی نام EE ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    9 0
    پس عنوان "مجوز رسمی از بانک مرکزی" یعنی زرشک اگه اینه چرا می نویسن و تاکید می کنن؟ یعنی هر هر کی از ننهش قهر کرد می تونه یه بانک بزنه ؟ الان بخوای باقالی سر کوچه بفروشی ده تا سازمان و نهاد میان سراغت و ازت مجوز میخوان ولی تو این مملکت میتونی بانک باز کنی و بعدش پولارو بخوری و هیچ کسی هم مسیول نیست؟
  • علی A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    4 1
    اين اقاي كارشناس مدرك و سوابق علمي معتبرشان چیست
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    3 2
    گشورهای پیشرفته باموضوع بیمه این مشکل راحل کرده اند
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    2 1
    ايشان کارشناس در چه زمينه أي هستند؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    5 0
    من موندم تو این مملکت بدون مجوز نمیشه اونوقت طرف اومده بانک با هزارتا شعبه بدون مجوز زده. یعنی ما خبر نداشتیم. باشه تو راست میگی ماچپ میریم.
  • علی A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    3 1
    در ایران ورشکستگی معنا نداره چرا که سیاسی به قضیه نگاه میشه. این آقای کارشناس هم بایستی این حرفها رو بزنه چرا که سازمانش به دلیل همین سیاسی کاری به بن بست رسیده و نمیتونه جواب راضی کننده ای به مخاطبانش بده. حیات یا افول هر سازمان اقتصادی با یک سری گزارشات استاندارد قابل تشخیصه و میشه با کنترلهایی وضعیتشونو تشخیص داد که به این روز نرسن. اگر بانک مرکزی صداقت داشت با اهمال هر بانک فوری تکلیفشو مشخص میکرد و بقیه بانکها هم حساب کار دستشون میومد. وقتی ما میدونیم همین الآن بانکهایی هستن که نمیتونن به فعالیت عادیشون ادامه بدن ولی اجازه میدیم همچنان کار کنن این یک خیانت آشکاره. مطمئن هستم با ادامه این روند کار به جاهای باریک تر از این هم میرسه. فقط خدا به داد مردمی که زندگیشون به این پولها بنده برسه.
  • بی نام US ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    15 0
    بازپرداخت سپرده ها به بانک مرکزی ربی ندارد. بازسازی و رسیدگی به زلزله زده ها به حکومت ربطی ندارد. مردن بیماران بدلیل سهل انکاری پزشک یا معلول شدن بیمار بدلیل عدم رسیدگی یا تشخیص نادرست ربطی به وزیر بهداشت یا سازمان نظام پزشکی ندارد. خشک شدن دریاچه و تالاب و فروکش کردن زمین ربطی به محیط زیست ندارد. نابودی و ویرانی اثار باستانی ربطی به میراث فرهنگی ندارد. فقط مسایل خصوصی مردم است که به همه ربط دارد.
  • بی نام SE ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    11 1
    تمام پولهای مردم در بانکها دنیا توسط دولت تضمین شده والا سنگ رو سنگ بند نمیشه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    9 0
    صاحب بانکهای دولتی کیست؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    11 0
    مشتریان بانکها سپرده گذار هستند نه سرمایه گذار . سرمایه گذاری در محل هایی چون بورس انجام میگیرد نه بانک . در هیچ کجای قرارداد بانک با مشتریان نوشته نمیشود که ممکن است اصل سپرده از بین برود و بر عکس معمولا نوشته میشود بازپرداخت اصل سپرده توسط بانک تضمین میگردد . در حالی که در بورس که مشتریان آن سرمایه گذاران هستند همه میدادند که حتی ریسک از بین رفتن همه دارایی هم وجود دارد.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    6 0
    عصر ايران منظورت از مطرح كردن اين بحث چيه ...يعني اين قدر مملكت بي قانون شده پس بانك مركزي اگر مسئوليتي نداره بيخود ميكنه در مورد موسسات اعتباري نظر ميده .
  • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    8 1
    "متاسفانه می‌بینم به صورت سیاسی، بانک مرکزی و دولت روحانی را می‌کوبند و..." اتفاقا این شما هستید که همه چیز را سیاسی می کنید. خواسته مردم یه چیز روشن است: " نهاد یا نهادهایی که به این موسسات مجوز داده اند امروز پاسخگو باشند." کجای این مطلب سیاسی است؟
  • بی نام DE ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    8 0
    فعلا که بانک مرکزی پول ها رو بلوکه کرده. مگه سر گردنه است؟
  • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    3 15
    با سلام..لطفا دوستان به اندازه سوادشان نظر بدند. لازم نیست در موردی که دانش ندارید نظر بدید عزیزان...ایشون درست می گن و بانک مرکزی فقط به تناسب ذخیره قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی مسولیت داره و بانک هم مثل هر بنگاه اقتصادی دیگه می تونه ورشکست بشه و سهام ذاران و سپرده گذاران متضرر بشن...لطفا لطفا اول مطالعه کنید و بعد کامنت بزارید..استاد اقتصاد دانشگاه
    • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
      5 3
      پاسخ شما ساده است فرض کنید شما سه میلیون برای بیمه کردن خودروی سیصد میلیونی خود به شرکت بیمه بپردازید و بعد خودروی شما در اثر حادثه ای به کل آسیب ببیند آیا درست است شرکت بیمه بگوید من فقط میتوانم همان سه میلیون تومن که شما برای بیمه پرداخته اید همان را پس دهم و بیشتر از سه میلیون را نمیتوانم بدهم.
  • درایور A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    11 0
    آقای اصطلاحا کارشناس افاضه فرمودید " معنی ندارد در ایران سود کنید ولی ریسکش رو بانک مرکزی بده " دو حالت بیشتر نداره یا مردم رو دست میندازی یا واقعا سواد ابتدایی هم نداری شما فکر کردی با قرار دادن یه مقدار معین پول توی هر موسسه یا بانک، سود واقعی و همه سود واقعی همونیه که به سپرده گذار میدن ؟ ده برابر ضررش از کل سود کم میکنن یه مقدارم خودشون برمیدارن ته موندش رو میدن به سپرده گذار تازه بانک مرکزی ایران رو با کجاها که مقایسه نمیکنی ... این مشکل بانک مرکزیه که توانایی اداره امور پیش پا افتاده مالی کشور رو نداره و مرتب ضرر میده شما اسمش رو بذار ریسک ولی من اسمش رو میذارم بی عرضگی لطفا قبل از افاضه نمودن یه نگاهی به نرخ تورم بنداز هیچ جای دنیا ریسک و تورم اندازه ایران بالا نیس
  • بی نام CA ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    11 0
    تو کارشناسی؟ چرا الکی میگی هیچ جای دنیا نیست هست خوبم هست تو کانادا تاسقف 100 هزار دلار بیمه میشه خبر چاپش کن لطفا
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    3 0
    بانک مرکزی مسئولیت پس دادن کامل سپرده های مردم را نداره . ولی وظیفه نظارت بر بانکها را داره . درد اینجاست که این موسسات مالی مجاز و غیر مجاز با سرمایه های مردم هر کاری دلشون خواست انجام دادند و بانک مرکری درست نظارت نکرد و هیچ کس هم اعتراض نکرد .کجای دنیا ؛ بانکها خرید وفروش مستغلات می کنند . بی نظمی و فساد و رانت و عدم کفایت و تخصص ؛ مملکت و مردم را بیچاره کرده . بانکهای ایرانی و شرکتهای ایرانی مال و پاساز ساختند .در صورتی که آینده خرده فروشی مال شرکتهای اینترنتی است و این نمونه کوچکی از عدم مدیریت ریسک مدیران بانکی و عدم نظارت بانک مرکزی بر نقش اصلی بانک. بانک وظیفه اصلی اش واسطه گری بین سپرده گذار و تخصیص درست آن به مصرف کننده تولید کننده ، خانواده ها و بنگاه ها با تبیین درست ریسک .
  • علی MY ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
    3 0
    حرف شما درست ومنطقی ولی آیا در اقتصاد فعلی ما امکان تولید و کار افرینی هست بازاربورس شفاف هست خرید فروش سکه مشکل داره خرید فروش دلار مشکل داره تو بانک هم که امنیت نداره پس بفرمایید پچه کار باید کرد ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
    13 0
    دولت اگر امثال شما رو نداشت جاي سوال داشت . بانك مركزي اگر كارهاي و وظايف نظارتيش و اخذ ضمانت هاي معتبرش رو در سطح اين بانكها و موسسات درسا انجام مي داد لازم نبود دست در جيب مباركش كنه از بيتالمال پرداخت كنه از جاي درستش هزينه مي كرد اين بدبختي از عدم نظارت اين مركز بي ارزش
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
    12 0
    وقتی ارزش پول مردم هر روز پایین می اید بانک چه ضرری می کند
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
    20 0
    بانکهای دزد و نجس
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
    3 0
    دولت اعلام میکند که در برخورد با موسسات و کاهش سود ،هدف حمایت از بازار سرمایه است در حالی که برعکس بیشترین ضرر را بازار سرمایه از این کار میبرد چرا که ملت میگوید وقتی که دولت از موسسه ای که خود بانک مرکزی به آن مجوز دادهکاسپین و حتی رئیس بانک مرکزی خودش زیر مجوز را امضا کرده ، حمایت نمیکند پس وضعیت بورس و ... که دیگر مشخص است. و به این ترتیب سرمایه های کلان به خارج از کشور منتقل شده و سرمایه های خرد به بازار ارز و طلا و سکه و... منتقل میشود و بازی چند سر باخت برای دولت و بانک و بورس و... مهمتر از همه اعتماد عمومی ایجاد میشود.