۰ نفر
۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵

ایرنا نوشت: شبکه خبری الجزیره قطر با اشاره به « دامنه گسترده همکاری ابوظبی و ریاض با شرکت امنیتی آمریکائی بلک واتر» نوشت: بلک واتر که پس از رسوایی های بسیار، نام خود را به «آکادمی» تغییر داده، اکنون به طور گسترده در امارات و سعودی درحال فعالیت است و راه را برای ورود شرکت های امنیتی رژیم صهیونیستی با نام غربی به ابوظبی فراهم کرده است.

درگزارش الجزیره به قلم «زهیر حمدانی» آمده است : گزارش های جدید رسانه های غربی راز رابطه امارات متحده عربی و عربستان با شرکت امنیتی «بلک واتر» آمریکا را فاش نکرده اند اما جوانب بیشتری از همکاری های گسترده میان این دو کشور با شرکت امنیتی بدنام بلک واتر را آشکار کرده اند.

نشریه فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین» متخصص در امور اطلاعاتی و راهبردی در مطلبی در این باره تاکید کرد: «اریک برنس» موسس شرکت امنیتی بلک واتر که عربها آن را درجریان جنایت هایش درعراق در زمان اشغال آمریکا شناختند، درحال حاضر به نفع عملیات ویژه امارات در لیبی، فعالیت می کند.

 نیروهای بلک واتر به درخواست بن سلمان، وارد سعودی شدند

طبق منابع مطلع این نشریه، هواپیماهای متمرکز در پایگاه محرمانه امارات در لیبی به وسیله خلبانانی که اریک برنس استخدام کرده، هدایت می شوند. برنس در شرایطی در لیبی مشغول فعالیت است که وزارت دادگستری آمریکا در حال بازجویی از او به سبب تلاشش برای فروش تجهزات نظامی در لیبی به کمک وزارت امنیت چین، است.

همزمان با اطلاعات منتشر شده درباره نقش بلک واتر در حوادث جاری در لیبی، روزنامه انگلیسی «دیلی میل» نیز در 22 نوامبر 2017 میلادی خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه صدها تن از عناصر این شرکت – که در حال حاضر تحت عنوان آکادمی شناخته می شود- به درخواست «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، در ریاض، حضور دارند. نیروهای بلک واتر، بر مراحل بازجویی و شکنجه شاهزادگان و تاجران سعودی در هتل «ریتز کارلتون» نظارت دارند.


قراردادهای سودآور بلک واتر با امارات

گزارش های رسانه ای و امنیتی غرب نشان می دهد که بلک واتر چندین سال است ارتباط و همکاری بسیار گسترده ای با امارات و عربستان دارد و این همکاری در پی وقوع بهارعربی و هراس مقام های ریاض و ابوظبی از انتقال ناآرامی ها به این دو کشور، افزایش یافت.

پس از پایان دوره طلایی این شرکت، در پی رسوایی هایش در عملیات های قتل و شکنجه در عراق به دنبال اشغال شدن این کشور توسط آمریکا، اریک برنس توانست تحت نام های مختلف دیگر از جمله «آکادمی»، شرکت خود را احیا کند و توانست قراردادهای سودآوری به ویژه با امارات در راستای حفاظت از تاسیسات، نیروها و تقویت سیستم های امنیتی این کشور، امضا کند.

روزنامه انگلیسی «تایمز» دراین باره می نویسد: بلک واتر در سال 2010 میلادی، قراردادی به ارزش 500 میلیون دلار با ابوظبی امضا کرد که طبق آن مسئولیت حفاظت از لوله های نفتی و برج های مهم را در این کشور به عهده داشته و در کنار آن، حمایت های لجستیکی ارتش امارات و مهار ناآرامی های داخلی را انجام می دهد.

صدها نیروی کلمبیایی، پانامایی و مکزیکی در کنار نیروهای اماراتی می جنگد

تایمز فاش کرد که امارات صدها مزدور کلمبیایی را به عنوان بخشی از ارتش ویژه ای که بلک واتر برای ابوظبی در نظر گرفته، اجاره کرده است. همچنین وبگاه تحلیلی آمریکایی «کانتر پانچ» در این باره نوشت: صدها نیرو از کلمبیا، پاناما، مکزیک و شیلی در کنار نیروهای اماراتی در یمن می جنگند.

از سوی دیگر، روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی در تاریخ 15 می 2011 میلادی نوشت: اریک برس قراردادی به ارزش 529 میلیون دلار با «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی امضا کرد که طبق آن شرکت بلک واتر 8 صد نیرو که اغلب شان از کلمبیا و جنوب آفریقا بودند، برای جنگ تحت فرماندهی نیروهای اماراتی، آموزش داد.

 


ابوظبی پیش از محاصره قطر، نقشه حمله به قطر را کشیده بود

برخی گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که ابوظبی نیروهای بلک واتر را بسیار خطرناک می داند. به طوری که مجله اسپانیایی «ای بی سی» گزارش داد که ابوظبی پیش از محاصره قطر، نقشه حمله به قطر را با استفاده از مزدوران بلک واتر کشیده بود، اما این نقشه به ویژه پس از مخالفت کاخ سفید، در نطفه خفه شد.

 عربستان، مشتری جدید شرکت بدنام بلک واتر

امارات مشتری اصلی بلک واتر و محصولات جدید آن است و روابط بسیار خوبی با این شرکت امنیتی دارد که نامش با انجام اقدامات زشت و پست در سراسر دنیا آمیخته است. اکنون، عربستان به مشتری جدید این شرکت به ویژه پس از قدرت گرفتن محمد بن سلمان، تبدیل شده است.

منابع رسانه ای و اطلاعاتی مختلف در این باره نوشته اند: صدها تن از عناصر شرکت بلک واتر به درخواست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از ابوظبی وارد ریاض شدند. گزارش دیلی میل نیز تاکید کرد که عناصر این شرکت همان کسانی هستند که شماری از شاهزادگان خاندان حاکم و مسئولان سعودی را بازداشت کردند.


 قرار داد یک میلیارد دلاری سعودی با شرکت امنیتی بلک وات


پایگاه خبری «العهد الجدید» نیز در این باره نوشت: تنها پس از گذشته یک هفته از برکناری «محمد بن نایف» ولیعهد سابق و جانشین شدن محمد بن سلمان، طبق عقد قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار، نخستین گروه از نیروهای بلک واتر یا «آکادمی» که شامل 150 تن می شدند، وارد عربستان شدند. اما در حال حاضر تعداد آنها در سعودی به یکهزار تن می رسد.

روزنامه دیلی میل تصریح کرد: عناصر بلک واتر در حال حاضر مسئولیت حفاظت و حراست امنیتی هتل ریتز کارلتون را به عهده دارند که ده ها شاهزاده و سرمایه دار سعودی در آن در بازداشت به سر می برند. بازجویی و نظارت بر بازداشت شدگان و حفاظت شخصی از محمد بن سلمان از دیگر وظایف این عناصر در سعودی است.

دیلی میل تاکید کرد: بازداشت شدگان در معرض شکنجه، سیلی و توهین از سوی بازجوها قرار گرفتند. و بن سلمان برخی از این محافظان را به مقر بازداشت محمد بن نایف نیز اعزام کرده است.


متوسل شدن بن سلمان به بلک واتر برای اعزام نیرو به یمن


دیلی میل نوشت: پیش از انتقال عملیات بلک واتر به داخل عربستان و حمایت از بن سلمان و طرحش، ریاض از ایریک برنس و شرکت های امنیتی او خواسته بود که نیروهایی را برای جنگ در یمن به منظور یکسره درگیری در این کشور، اعزام کند.
روزنامه کلمبیایی «ال تمبو» نیز در این باره می نویسد: 400 صد تن از عناصر بلک واتر که کلمبیایی، آمریکایی و مکزیکی هستند، در برخی از جبهه های یمن در کنار نیروهای سعودی می جنگند و برخی از آنها در نبردها به ویژه استان تعز یمن کشته شدند.

راه شرکت های امنیتی اسرائیلی به بازار امارات باز شده است

با باز شدن راه برای حضور شرکت های امنیتی در نبردهای داخل و خارج در امارات و سعودی، دیگر بلک واتر تنها بازیگر امنیتی دراین میدان نیست- اگر چه تاکنون با نفوذترین شرکت در این دو کشور بوده است- روزنامه صهیونیستی « یدیعوت آحرونوت» نوشت: راه برای ورود حدود 10 شرکت امنیتی ویژه و یک شرکت وابسته به وزات امنیت اسرائیل، به بازاهای اماراتی اما به نام های غربی باز شده است.

بسیاری از تحلیل گران و پیگیران، به موضوع همکاری امارات و سعودی با شرکت امنیتی بلک واتر با آن پیشینه رسوا که دستش به خون آلوده است و اریک برنس موسس آن پرداختند و پرسش های بسیاری درباره فایده، ابعاد و تاثیرات آتی این روابط بر حوادث و اوضاع منطقه، مطرح کرده اند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =