یکشنبه 1 بهمن 1396
سه شنبه 21 آذر 1396 - 10:32:08 چاپ

ناسا با کمک هوش‌مصنوعی گوگل حیات فرازمینی کشف کرده است؟/ نشست خبری مهم در روز پنج‌شنبه

دانش > نجوم - ناسا اعلام کرده که روز پنجشنبه(۲۳ آذر) برای اعلام آنچه پربارترین کشف فضایی تاریخ خوانده شده نشستی خبری خواهد داشت. از آنجایی که این کشف به یافته‌های تلسکوپ فضایی کپلر تعلق دارد خیلی‌ها برای این نشست و احتمال کشف حیات فرازمینی هیجان زده هستند.

به گزارش خبرآنلاین، ناسا قرار است از يافته‌هايي پرده‌برداري كند كه براي اولين‌بار در جهان توسط يك سيستم هوش مصنوعي رصد شده است. هوش مصنوعي گوگل يا Google AI با بررسي تصاوير به‌دست آمده از تلسكوپ فضايي كپلر به داده‌هايي دست يافته كه تا پيش از اين سابقه نداشته است.

سيستمي كه اين كشف بزرگ با كمك آن انجام شده، ماشين «هوش مصنوعي» گوگل نام گرفته است. كار اين سامانه پيدا‌كردن الگوريتم‌هايي است كه با كمك آن بتوان داده‌هاي به‌دست آمده از كپلر را با دقت بيشتري آناليز كرد.

اين هوش مصنوعي توانايي يادگيري دارد و بخش‌هاي مختلف آن با سامانه‌اي مشابه سيستم عصبي بدن انسان به هم متصل مي‌شوند. اين سيستم گوگل تمام بخش‌هاي ماشين را در آن واحد متصل به هم نگه مي‌دارد و اطلاعات را با سرعت و دقت بيشتري منتقل مي‌كند. ضمن اينكه، سيستم از اشتباهات درس مي‌گيرد و مي‌تواند راه‌حل جديدي براي مشكلات ناگهاني سيستم پيدا كند، بدون اينكه به اپراتورديگري وصل باشد.

يكي از مهم‌ترين كارهاي تلسكوپ كپلر خيره‌شدن به كهكشان راه شيري است. هرچقدر زمان اين كار افزايش يابد، نور بيشتري به تلسكوپ مي‌رسد و اين به‌معناي جذب تعداد بيشتري داده براي دانشمندان است. در ميان اين داده‌ها مشخصه‌هايي از نور سياره‌هاي كوچك‌تر - كه مثل سياره‌ زمين نور يك ستاره را بازتاب مي‌دهند - به چشم مي‌خورد. ممكن است در اين سياره‌ها موجوداتي باهوش وجود داشته باشند اما بررسي دقيق علائم احتمالي الگوريتم‌هاي پيچيده‌اي را مي‌طلبد كه براي رسيدن به اين هدف يا بايد از ابركامپيوترها براي محاسبات استفاده كرد يا از مرحله‌ دريافت داده تا پايان محاسبات را به يك سيستم خودكار سپرد. ماموريت كپلر مطالعه روي سياره‌هايي با دماي بالاست كه در يك محدوده‌ مشخص از كهكشان است. در اين بخش، احتمال وجود زندگي از جاهاي ديگر بيشتر است. سياره‌هايي كه كپلر به‌طور مشخص روي‌شان تمركز كرده، سياره‌هاي كوتوله سري M ناميده مي‌شوند. بيشتر وقت دانشمندان هم‌اكنون روي شناسايي و پژوهش روي احتمال وجود حيات روي اين سياره‌هاي كوچك و چگونگي چرخش آنها به دور ستاره‌ مادرشان است.

• ارمین
    سه شنبه 21 آذر 1396 - 14:40:39

حکم ازدواج با فرا زمینی ها چیه;

• محمد
    چهارشنبه 22 آذر 1396 - 03:06:30

ضمن تشکر، آیا کسی یا کانالی هست که بطور همزمان نشستی خبری پنج شنبه ناسا رو به فارسی ترجمه کنه؟