ایسنا نوشت: مصطفی کواکبیان در هفتمین کنگره سراسری حزب اسلامی کار اظهار کرد: آخرین جلسه ای که با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خدمت آیت الله هاشمی رفتیم، از عدم شکل گیری تحزب در ایران بویژه در انتخابات گله کردیم. ایشان گفتند می دانم شرایط تحزب خوب نیست، اما این بار هم از دکتر روحانی حمایت کنیم و بعد از انتخابات می نشینیم در مورد این موضوع صحبت می کنیم. البته قضا و قدر الهی این طور شد که ایشان به انتخابات بعدی نرسیدند.

اهم اظهارات کواکبیان به شرح زیر است:

* مسئله این است که چرا زمامداران ما تن به تحزب نمی‌دهند؟ در قانون اساسی آمده است که احزاب آزادند فعالیت کنند. ما معتقدیم ۱۴۰۴ کشور اول منطقه و دهم جهان می شویم که من به عنوان نماینده شک دارم به این چشم انداز برسیم؛ اما به هر حال برای رسیدن به این جایگاه باید کشور را حزبی اداره کنیم.

* نمی‌شود که عده ای پیش از انتخابات عکسشان را با ما بگیرند و حرف چپ بزنند و بعد راهنمای راست بزنند. اگر امروز به صورت سیستماتیک در کشور فساد وجود دارد، به علت عدم وجود حزب است. بارها گفته‌ایم دموکراسی بدون حزب امکان ندارد. به جز شش خاندان عربی منطقه بقیه کشورها حزبی پیش می‌رود. اگر حزبی پیش نرویم یک روزی محمود آقا موجی ایجاد می کند و هشت سال کشور را از بین می‌برد. اگر به حزب بها ندهیم باز یک پوپولیست جدید در کشور ایجاد می شود. آنقدر قوه قضاییه خوب عمل کرده است که احمدی نژاد الان شاکی هم هست.

*طرحی تحت عنوان پارلمان اصلاحات را مطرح کرده‌ایم تا اشخاص توانمند و با سابقه اصلاح طلبی بتوانند وارد شوند. در این صورت ۴۰۰۰ نفر از درون احزاب می توانند حضور فعال داشته باشند. میخواهیم شورای هماهنگی مجری این طرح شود.حتی امیدواریم کاندیدای ریاست جمهوری هم از این طریق به مردم معرفی شود.هیئت رئیسه و رئیس این پارلمان موقت است. هفته پیش خدمت سید محمد خاتمی هم این طرح را مطرح کردیم و موافق بودند. قانون خانه احزاب هم باید اصلاح شود و برایش تلاش می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم این موارد را اصلاح کنیم.

*اگر اصلاح طلبان پای کار نیایند یعنی مشارکت کاهش پیدا می کند. در این صورت اصولگراها سر کار می آیند. مشکل ما اصولگراها نیستند بلکه عدم حضور مردم در انتخابات مشکل است. یادمان نرود که احمدی نژاد حاصل شورای دوم است که با دو درصد رای شورای شهر سر کار آمد.

موسوی‌لاری: اگر احزاب فعال بودند قانون توسط کسانی که ضد احزاب هستند نوشته نمی‌شد

همچنین ایلنا نوشت: نایب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: اگر مسئولان و کسانی که اجراکننده قانون هستند و مجلس درست عمل نکنند مردم هم از قانون گریزان می‌شوند.
عبدالواحد موسوی‌لاری در هفتمین کنگره سراسری حزب اسلامی کار با بیان این که به حزب اسلامی حزب کار تبریک می‌گویم که همیشه در مسیر تحزب جدی بودند و هستند، گفت: مخالف این هستم که برخی در فعالیت حزبی می‌گویند به دنبال قدرت نیستم، خیر احزاب باید بتوانند به قدرت برسند اگر نخواهند به قدرت برسند، حرف و ایده‌ای برای گفتن ندارند. من فکر می‌کنم این مطلب هم مانند فرهنگ حزب‌گریزی است که باید به آن توجه کرد. مشارکت مردم در جامعه باید از طریق احزاب اداره شود. اصل دیگری که برای حکمروایی مطلوب بیان کردند قانون‌گرایی است. قانون یعنی آن چیزی که حق مردم است و حکومت و خط و مرز را مشخص می‌کند.

اهم اظهارات موسوی لاری به شرح زیر است:

* بیم داریم که قانون توسط قانون‌گذار رعایت نشود. اگر مسئولان و کسانی که اجراکننده قانون هستند و مجلس درست عمل نکنند مردم هم از قانون گریزان می‌شوند. نمی‌شود چند نفر بنشینند و بگویند فرد زرتشتی حق شرکت در شورای شهر را ندارد. به انگیزه‌ها کار ندارم اما قانونی بوده که چهار سال اجرا شده اما اینکه جمعی بنشینند بگویند از امروز تصمیم اینگونه است، درست نیست. در این نوع نگاه به قانون فقط فرد رای آورده متضرر نمی‌شود بلکه کسانی که به او رای دادند هم متضرر می‌شوند.

* وقتی گفته می‌شود دادگاه مطبوعات و دادگاه متهمان سیاسی باید علنی و با حضور هیات منصفه باشد اما این را نمی‌بینیم یعنی شفافیت وجود ندارد. چرا فسادها در حال نهادینه شدن هست؟ یکی از دلایلی که مفاسد در جامعه به وجود می‌آید، این است که رسانه‌ها می‌توانند شفافیت ایجاد کنند. اگر جلوی جریان آزاد اطلاعات گرفته شود رسانه‌ها به حدس و گمان متوسل می‌شوند و به حرف‌هایی که پایه و اساس ندارد روی می‌آورند و جامعه ملتهب می‌شود.

* برای اینکه جامعه شفافیت داشته باشد باید روند آزادی رسانه پیگیری شود، تشکل‌های صنفی و سیاسی و مردم بنیان همه کمک می‌کنند تا سلایق مختلف رها نباشد و همه پاسخگو باشند اگر فردی منتسب به جریان و حزبی باشد قبل از خود حزب باید پاسخگو باشد. این گلایه باقی است که احزاب نباید فصلی حرکت کنند و باید این سیر مستمرا ادامه داشته باشند.

*احزاب باید به کادرسازی و تحلیل مسائل روی آورند تا دیگر به قحط‌الرجال مبتلا نشویم و فقط بگوییم افرادی که در دهه ۶۰ بودند. نظام مردم‌سالار بدون احزاب مقتدر امکان شکل‌گیری و تداوم ندارد.

* باید تلاش شود احزاب خود را بالا بکشند. امیدواریم این حرکت در جامعه راه افتد اگر از قانون جدید احزاب گله‌مندیم. باید گفت اگر احزاب فعال بودند قانون توسط کسانی که ضد احزاب هستند نوشته نمی‌شد، بنابراین تلاش شود که با فعالیت بیشتر قانون‌های کامل‌تری را مشاهده کنیم.

واکنش سخنگوی اعتدال و توسعه به عدم همکاری با اصلاح‌طلبان در انتخابات۹۸

همچنین تسنیم نوشت:
رمضانعلی سبحانی‌فر سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درباره همکاری حزب متبوعش با اصلاح‌طلبان و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، گفت: موضع ما همواره این است که هم‌افزایی داشته باشیم تا اینکه بخواهیم جداگانه کار کنیم.

سخنگوی اعتدال و توسعه درباره سخنان عارف که گفته بود در انتخابات 98 ائتلاف نمی‌کنیم، اظهار داشت: آقای عارف حرفی زد که همان زمان تمام شد و بسیاری از اصلاح‌طلبان گفتند الان برای این حرف‌ها زود است و باید هم‌افزایی داشته باشیم.

وی درباره احتمال برگزاری جلسه با عارف و اصلاح‌طلبان، گفت: ضرورتی به جلسه نبوده و اگر هم به شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دعوت نشویم حزب مستقلی هستیم و کار خود را می‌کنیم.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736922

برچسب‌ها