پنج شنبه 28 دی 1396
شنبه 25 آذر 1396 - 08:03:00 چاپ

سایت فروش بسیاری از واردکنندگان بسته شد/ توقف فروش خودرو در بازار

اقتصاد > صنعت - مهر نوشت: بلاتکلیفی در ثبت‌سفارش واردات خودرو و زمزمه تغییرات تعرفه‌ای سبب شده تا سایت فروش بسیاری از واردکنندگان خودرو بسته شده و دیگر، خبری از شرایط فروش متنوع نباشد.

از تصمیم وزارت صنعت برای توقف ثبت سفارش واردات خودرو بیش از ۵ ماه می‌گذرد و هنوز هم مشخص نیست که توقف ثبت‌سفارش تا کی ادامه داشته باشد؛ اما این تصمیم دولت، بیش از هر چیزی، بازار را آشفته کرده است و خودروسازان داخلی و واردکنندگان خارجی را هم تحت‌الشعاع خود قرار داده است؛ به این معنا که طیف متنوعی از افزایش قیمتها این روزها از سوی خودروسازان داخلی بر روی برخی خودروهای نیمه وارداتی‌شان اعمال شده و واردکنندگان خودرو نیز فروش خودرو را متوقف کرده‌اند.

همین امر سبب شده تا این تصمیم دولت، هیچ نفعی برای مصرف‌کنندگان در بازار داخلی نداشته باشد و تنها به آشفته‌بازاری بیانجامد که هر فروشنده‌ای، آنگونه که دلش می‌خواهد با مردم برخورد کند و خودرو را با هر قیمتی که می‌خواهند به مصرف‌کننده بفروشد؛ بدون اینکه هیچ نظارتی در کار باشد و هیچ دستگاه یا نهاد نظارتی بر روی این وضعیت و رفتار فروشندگان و واردکنندگان نظارت داشته باشد.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که مدتها است پای خود را از بازار خودرو بیرون کشیده و کمتر وارد اظهارنظر در این رابطه می‌شود؛ گویی که حداقل این سازمان، حامی مصرف‌کنندگان در حوزه خودرو نیست و به طور کلی، علاقه‌ای به دخالت در این وضعیت ندارد و شورای رقابت هم که مسئولیتی در قبال شکل‌گیری انحصار خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومان در بازار به عهده نمی‌گیرد؛ پس اکنون به خوبی می‌توان گفت که هیچ نظارتی بر بازار وجود ندارد و همه چیز به نفع عده ای از واردکنندگان و تولیدکنندگان در جریان است.

البته در این میان، بسیاری از واردکنندگان از جمله نگین خودرو و رامک خودرو هم از وضعیت موجود راضی نیستند و بر این باورند که توقف ثبت سفارش، اقدامی حرفه‌ای نیست؛ چه واردکنندگان و چه مصرف‌کنندگان از محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت انتظار داشتند که در این رابطه، سنجیده‌تر عمل کند.

گزارش‌های میدانی خبرنگار مهر از سایت‌های فروش بسیاری از واردکنندگان و نمایندگی‌های رسمی خودروهای وارداتی حکایت از آن دارد که بسیاری از آنها، طرح‌های فروش خود را متوقف کرده و با اعلام اینکه «شرایط فروش به زودی اعلام خواهد شد»، بلاتکلیفی موجود در این حوزه را به رخ کشیده اند و این مصرف‌کنندگان هستند که در این رابطه، با سردرگمی و اجحاف در حقوق خود مواجه هستند؛ چراکه واردکنندگان و فروشندگان خودرو، یا خودرو نمی‌فروشند و یا اینکه یک شبه ، افزایش قیمت های بالای ده میلیون تومان را بر قیمتهای خود اعمال می کنند. البته تقصیری هم متوجه آنها شاید نباشد، چراکه بسیاری از خودروهایی که با برنامه ریزی، پیش فروش شده یا در قالب طرح‌هایی قرار بود به فروش رسند، اکنون در بلاتکلیفی به سر می برند.

نکته حائز اهمیت آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت، علت توقف ثبت سفارش واردات خودرو را افزایش واردات این کالا به کشور اعلام کرده وگفته است که در هشت ماهه ابتدای سال جاری، تعداد زیادی خودرو به کشور وارد شده است، در حالیکه برخی مستندات، حکایت از آن دارد که خودروسازان دولتی ،۶۱۰۰ دستگاه خودرو در این مدت وارد کشور کرده اند.

فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه در هشت ماهه ابتدای امسال، ۵۲ هزار و ۶۱۴ دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است، می‌گوید: از این تعداد ۶۱۰۰ دستگاه سهم خودروسازان و مجوزهای خاص بوده است که ارزش واردات آنها ۱۲۳ میلیون دلار بوده است.

وی می افزاید: با کم کردن واردات خودرو توسط شرکتهای خودروساز، ۴۶ هزار و ۵۵۶ دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار توسط واردکنندگان به کشور وارد شده است که از نظر تعدادی نسبت به دوره مشابه ۱۱ درصد رشد داشته است.

احتشام زاد با بیان اینکه در هشت ماهه سال جاری ۸۹۸ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان تولید شده که نمایانگر رشد ۱۸.۳ درصدی است، گفت: تلفیق این آمار نشان دهنده دو واقعیت است، اول اینکه اندازه بازار افزایش یافته که از این افزایش، سهم واردکنندگان ۱۱ درصد و سهم تولیدکنندگان ۱۸.۳ درصد بوده است، موضوع دوم آنکه سهم بخش خصوصی از بازار خودروهای وارداتی با کاهش ۵ درصدی از کل بازار خودرو همراه بوده است.

وی ادامه می دهد: مبدا اصلی واردات خودرو در هشت ماهه سال جاری به ترتیب امارات با سهم ۷۰ درصدی، کره با سهم ۸ درصدی، فرانسه با سهم ۵ درصدی، چین با سهم ۴ درصدی و آلمان با سهم ۳ درصدی بوده است.

احتشام زاد معتقد است در حالی دولت بحث افزایش واردات و مدیریت ارز کشور را دلیل بسته نگاه داشتن غیرقانونی ثبت سفارش خودرو مطرح کرده است که مسئولان چشم خود را بر فعالیت خودروسازان در امر واردات خودرو و واقعیت های حوزه واردات که سبب بروز مشکلات فراوان برای مصرف کنندگان و فعالان اقتصادی این حوزه شده است، بسته است. این در حالی است که واردات قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری نیز افزایش ۸۳ درصدی در هشت ماهه سال جاری داشته است.

حال باید منتظر ماند و دید که تصمیم دولت برای واردات خودرو، کنترل بازار و صیانت از حقوق مصرف کنندگان چه خواهد بود.

35225

37 دیدگاه
  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 08:42:07
    پاسخ
    12 0

    بالاخره که باید یه تصمیم درست گرفت

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 09:08:06
    پاسخ
    12 0

    نهایتش می خوان چه کنند؟

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 09:43:58
    پاسخ
    84 1

    اگه یه نفر پیدا کردید که به فکر مصرف کننده باشد سلام ما هم برسانید.با تشکر

    • بی نام
      شنبه 25 آذر 1396 - 10:06:52
      16 0

      اختیار دارید همه دست اندرکاران خدوم دولت و خودروسازان به فکر مصرف کننده علی الخصوص جیبش هستند منتها تا وقتی که پول خودرو را به چند برابر قیمت منصفانه تا قرون آخر ازش بگیرند از این نقطه به بعد است که مصرف کننده بالکل از اذهان پاک میفرمایند.

    • بوئين زهرا
      شنبه 25 آذر 1396 - 10:28:34
      12 0

      سخنگوی دولت : ورود خودروهای خارجی و سی سی بالا ، لوکس بوده و با فرهنگ ما تناقض داره ، یعنی جان و مال و ایمنی و امنیت و رفاه و آلودگی و فرهنگ رانندگی و عزت ایرانی و .... همش کشک

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 09:48:18
    پاسخ
    55 1

    همیشه صورت مساله رو پاک می‌کنیم. واردات خودرو به دلیل تقاضای موجود هست. ممانعت از ورود چه تاثیری روی کاهش تقاضای داخلی داره؟ جز اینکه حرص و ولع خرید رو اضافه کنه و فرصت سوءاستفاده رو برای دلال‌ها فراهم کنه. این کار یا از روی نادانی و ضعف مدیریتی صورت گرفته یا آگاهانه و برای منفعت طلبی و زدوبندهای پشت پرده. در هر حال باید مدیران مربوطه بازخواست بشن.

    • بی نام
      شنبه 25 آذر 1396 - 10:21:12
      8 0

      اگر بزرگترین دلالای این قضیه خودروسازا باشن و بخش قابل وجهی از درآمدشان هم مستقیم و غیرمستقیم به جیب دولت برود اونوقت اینکار برای مدیران کاملا موجه و منطقی است

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 09:56:08
    پاسخ
    10 0

    خودروهای وارد شده توسط خودروسازا هم باید فروش بره دیگه اگه پژوی 2008 هم قیمت ماشینای کره ای باشه کی بهش پول میده و لذا لازمه قیمت کره ایه بره بالا تا 2008 و کپچر و سی 3 و امثالهم فروش برود و جیب دولت و خودروسازا پر بشه.

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 10:00:50
    پاسخ
    11 0

    لعنت به هم وارد کننده و هم تولید کننده خودرو. مدیران خودرو سازی که نمیدونم چطور جواب مردم رو اون دنیا میخوان بدند

    • بی نام
      شنبه 25 آذر 1396 - 12:55:30
      6 0

      دوست عزیز اول و آخر تولید کننده وارد کننده و مدیران خود دولته و خودرو و صنایع مرتبط هم شده گاو شیرده دولت همانطوریکه یک دامدار از همه فرآورده های گاو حتی فضولاتش به نحو احسن بهره میبرد دولت محترم هم تا ریال آخر از خودرو درآمد کسب میکند حالا از تولیدش باشه وارداتش باشه و ...

  • هاشم
    شنبه 25 آذر 1396 - 10:18:11
    پاسخ
    10 0

    پشیمانم. چرا این کارو با ما میکنه دولت؟

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 10:23:50
    پاسخ
    7 0

    این کار فقط قیمت خودرو وارداتی و دست دوم وارداتی رو بالا برد خودرویی که ۵۶ ماه پیش ۱۰۰ تومان بوده الان ۱۱۰ تومان شده واقعا ضعیف مدیریت بی داد میکنه

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 11:18:51
    پاسخ
    4 0

    اصولا مگه مصرف کننده حقی هم داره؟البته کاملا مشخصه سود این نوع تصمیمات بنفع کی و بضرر کی می باشد.دقیقا روزهای استرس زا و هرج ومرجی سال های 90و91 دوباره تکرار شده و البته به شکل بسیار بدتری، چون اون موقع حداقل یک اظهار نظری میشد اما متاسفانه در حال حاضر نه عمل و نه نظری رو میبینیم

  • حسام
    شنبه 25 آذر 1396 - 11:29:59
    پاسخ
    5 0

    اگر دولت ارز نداره واردات خودرو رابطورکلی ممنوع کند والا بالا بردن تعرفه یعنی ایجاد رانت شدید واین آشفتگی شدید.درهر حال در این اقتصاد رکودی در بازار هرگونه افزایش قیمت چه برای تولید کننده داخلی چه برای واردکننده خارجی فقط وفقط حکم خودزنی را دارد.

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 11:55:11
    پاسخ
    11 1

    کرمان موتور پول لکسوس می گیره و سانتافه می ده . سانتافه 300 میلیون تومان.به کی بگم من؟؟؟؟

  • مهدی
    شنبه 25 آذر 1396 - 12:43:37
    پاسخ
    6 0

    به خدا این راه مملکت داری در یه کشور درست و حسابی نیست. آخه کجای دنیا جلوی واردات قانونی را میگیرند و 6 ماه ثبت سفارش را متوقف می کنند؟ کجای دنیا عوارضی این چنین سنگین برای واردات خودرو وضع می کنند؟

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:43:44
    پاسخ
    0 0

    یعنی الان بقط پراید؟

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:44:44
    پاسخ
    0 0

    چرا خب؟ نمیفهمم خودروهای داخلی خراب؟

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:44:56
    پاسخ
    0 0

    الان ما موندیم و بی کیفیت ها؟

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:45:10
    پاسخ
    0 0

    اخه چرا باید اینکارو کنین؟

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:45:18
    پاسخ
    0 0

    خب تعرفه ها رو بیارید پایین

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:45:33
    پاسخ
    0 0

    خیلی این تصمیم اشتباهه به نظرم

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:46:18
    پاسخ
    0 0

    چطور ممکنه این کار؟

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:46:58
    پاسخ
    0 0

    تا اخر عمر با پراید

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:47:10
    پاسخ
    0 0

    ناراحت کنندس جدی

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:47:39
    پاسخ
    0 0

    ای بابا خب الان فقط پراید و پرشیا اینا باید بخریم؟

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:47:49
    پاسخ
    0 0

    من که باور نمی کنم جدی

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:48:51
    پاسخ
    0 0

    چی بگم دلیلش قانع کننده نیس

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:48:57
    پاسخ
    2 0

    کلا تا ۱۴۰۰ تمام میشیم نه؟

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:49:41
    پاسخ
    0 0

    خب که چی الان؟ باید چیکار کنیم؟

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:50:00
    پاسخ
    1 0

    پول نداریم ماشین نداریم یارانه نمیدن اصن وضعیتیه

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:50:35
    پاسخ
    1 0

    خدا بخیر کنه

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:50:47
    پاسخ
    1 0

    دیگه حرفی نمیمونه واقعا

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:52:23
    پاسخ
    1 0

    پیاده رو در تمام شهر میماند برای ما

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:52:53
    پاسخ
    2 0

    کمپین نخریدن خودرو الان باید انجام شه

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 11:53:09
    پاسخ
    1 0

    امیدی نمونده دیگه برای ما

  • بی نام
    دوشنبه 27 آذر 1396 - 07:35:27
    پاسخ
    1 0

    پشیمانم

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x