۰ نفر
۱۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۶

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اگر ایران درباره‌ گفت‌وگو با گروه 1+5 جدی باشد من فکر می‌کنم ما آماده ملاقات خواهیم بود.

در پی انتشار نامه سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به درخواست مذاکره خانم کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا درسیاست امنیتی و امور خارجی، وزارت امور خارجه آمریکابدون اشاره به پرسش‌های جدی ایران، تنها اعلام کرد که در صورتی که پیشنهاد ایران برای بازگشت به مذاکرات در ماه سپتامبر "جدی" باشد واشنگتن حاضر است درباره برنامه هسته‌یی تهران با ایران گفت‌وگو کند. 

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: اگر ایران درباره‌ گفت‌وگو با گروه 1+5 جدی باشد من فکر می‌کنم ما آماده ملاقات خواهیم بود. 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ تونر از اظهار نظر درباره‌ی شروطی که ایران برای این مذاکرات گذاشته است از جمله این که مذاکرات باید شامل گفت‌وگو درباره‌ی برنامه هسته‌یی رژیم صهیونیستی باشد، خودداری کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: آشکار است که ما باید پیشنهاد ایران را ارزیابی کنیم اما این یک رویکرد دو سویه است و مسیر تعامل همواره باز باقی می‌ماند. 

باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا همواره رویکرد دو سویه‌ ارائه پیشنهاد گفت‌وگو با ایران و از طرف دیگر تشدید تحریم‌ها علیه تهران با هدف متقاعد کردن ایران به تعلیق فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را دنبال کرده است. 

این در حالیست که ایران تاکید دارد که برنامه هسته‌یی‌اش صرفا برای مقاصد صلح‌آمیز است و تهران به دنبال سلاح هسته‌یی نیست. 

ایران پیش از این اعلام کرده بود که در صورتی که شروطش برآورده شود می‌تواند در اول ماه سپتامبر به میز مذاکرات درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی‌اش بازگردد و با کشورهای عضو گروه 1+5 یعنی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، ‌روسیه، چین و فرانسه)‌به علاوه آلمان گفت‌وگو کند. 

اتحادیه اروپا نیزبدون اشاره به پرسش‌های اساسی ایران که در نامه جلیلی به اشتون منعکس شده است، از گزارش‌ها درباره آمادگی ایران برای از سرگیری گفت‌وگوها درباره فعالیت‌های هسته‌یی استقبال کرد و آن را "خبر خوب" خواند اما اعلام کرد که هنوز ایران به طور رسمی در این باره اطلاع نداده است. 

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد ماجا کوسیجانکیک،‌ سخنگوی کاترین اشتون، رییس امور خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد که هرگونه گفت‌وگو با ایران باید بر برنامه هسته‌یی این کشور و نه چیزی دیگر متمرکز باشد. 

وی افزود: ما گفته‌ایم که آماده‌ایم با طرف ایرانی دیدار کنیم. 

این سخنگو یادآوری کرد که اشتون نامه‌ای را برای سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌یی ایران در ماه گذشته نوشت و از وی برای بازگشت به میز مذاکرات دعوت کرد. 

وی ادامه داد: اشتون به جلیلی نامه‌ای نوشت و از وی برای نشستی در اسرع وقت دعوت کرد. 

سخنگوی اشتون گفت: اما روشن است که این (نشست) باید درباره برنامه هسته‌یی ایران باشد.

وی ادامه داد: اگر آنها آماده ملاقات با اشتون هستند این خبر خوبی است . اما ما تا کنون هیچ گونه پاسخ رسمی از جانب آنها دریافت نکرده‌ایم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 73853

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =