هدیه تهرانی در پاسخ به یادداشت اصغر فرهادی،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هدیه تهرانی با انتشار متنی در اینستاگرام، به یادداشت اصغر فرهادی درباره اعتراضات اخیر کشور واکنش نشان داد و نوشت:

«بله آقای فرهادی، این روزها که هیچ، در باقی روزهای قبل نیز، ما با احساسات و اندیشه‌های متفاوتی دچار چالش بودیم و ‌هستیم ... اینکه در انبوه فقدان‌ها، نمی‌دانیم چه بگوییم، چه بنویسیم و چه کنیم. مثل شما هر چه بگوئیم آن چیزی نیست که می‌خواهیم و چند روز بعد هم باز آن چیز نیست، انبوه درد و فقدان فزاینده‌ای که نه فقط ما بلکه دنیا در این دوران دچار آن است و در این میان ما در زیر فشار تاثیرات دنیا و فقدان‌های خودمان و به جبر مکان و زمان‌مان دست و پا می‌زنیم، فقدان آب، هوا، نان، کار، فرهنگ، اندیشه سالم، راستی، درستی، صلح، امنیت و آرامش. انبوه درد و نا امیدی برای دست یافتن به حداقل‌های زیستنی که هر انسانی لایق آن است، نه فقط خواص و از ما بهتران.

هیچکس نمی‌دانست چه بگوید و چه کند جز تحمل در خویشتن خویش و یا خود را به خواب زدن و امید به فردا داشتن، تا این‌که فریادهای درون به بیرون و به کوچه‌ها کشیده شد. آقای فرهادی این‌که «چرا به کوچه کشیده شد؟» سوال است، نه این‌که این مهم را فراموش کنیم و برای آرامش خودمان به این تحلیل برسیم که مردم برای پرسش به کوچه آمدند تا پاسخی دریافت کنند.

نه آقای فرهادی، به گمانم مسئله جسارت سوال پرسیدن نیست! مسئله پاسخ به پرسش‌ها نیست.

درد مردم چرایی نیست، چرایی فقر، بیکاری و بیماری، درمان، دارو و تامین اجتماعی و بیمه، کمبود امکانات برای معلولان، جانبازان، درد وجود بچه‌های کار، بچه‌های بی سرپرست، زنان بی سرپرست، گور خوابی ، فروش اعضای بدن، مشکلات زنان سرپرست خانواده، فارغ‌التحصیلان بیکار، کارگران و کارمندان و دستمزدهای ناچیز، وام و بهره‌های کلان، مصائب کشاورزان، بی خانمانی، بدبختی‌های حاصل از سیل و زلزله و چادر نشینی، انواع آلودگی، اعتیاد، فساد و فحشا، سرنوشت کودکان، ناامیدی و رنج مردان و تبعیض علیه زنان، سرگردانی نخبگان گمنام، سرخی صورت اکثریت هنرمندان از سیلی خودشان ، زندانیان زن و مرد دربند به خاطر فقر ، نابودی جنگل‌ها ، دریاچه‌ها ، تالاب‌ها ، ریز گردها ، مرگ طبیعت و انقراض جانداران و آدم‌ها و بیش و بیش‌ ...

نه آقای فرهادی، مردم چرایی این دردها و ناهنجاری‌ها را می‌دانند و به دنبال پاسخ به پرسش‌هایشان فریاد نمی‌زنند... مردم دردشان را فریاد می‌زنند و فقط زندگی، خوبی، صلح، آرامش و آزادی می‌خواهند ، حق تنفس بدون درد بدون خون بدون خشم ، مردم چرائی داغ مادران ایران را می‌دانند و سرزمین مادری داغدارمان را می‌شناسند...»

اصغر فرهادی، امروز در واکنش به اعتراضات اخیر کشور، یادداشتی را با عنوان «پرسش، تحقیر، خشم» منتشر کرد و در آن علت این اعتراضات را بی‌پاسخ ماندن پرسش‌های مردم عنوان کرد. (متن یادداشت را می‌توانید  اینجا بخوانید.)

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    27 4
    احسنت به قلمتان
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    26 4
    احسنت به اندیشه شما
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    42 15
    هديه جان حق با اصغر خان است.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    39 0
    مردم چرایی این دردها و ناهنجاری‌ها را می‌دانند و به دنبال پاسخ به پرسش‌هایشان فریاد نمی‌زنند... مردم دردشان را فریاد می‌زنند و فقط زندگی، خوبی، صلح، آرامش و آزادی می‌خواهند ، حق تنفس بدون درد بدون خون بدون خشم ، مردم چرائی داغ مادران ایران را می‌دانند و سرزمین مادری داغدارمان را می‌شناسند...»
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    49 19
    سرکارخانم طهرانی از مطالب وموضوعات منطقی ودقیق و بی حاشیۀ شما تقدیر می کنم و سپاس... اما علی رغم میل باطنی و بدور از جسارت عرض می کنم: آیا شما هم از رنج دیدگان و دردمندان و جور کشیدگان جامعۀ ما هستید؟همان دردهایی که فرمودید:فقر و تنگدستی؛گرسنگی ؛بیکاری و دستمزد ناچیز؛مشکلات معیشتی و ناتوانی در هزینه های درمان و شرایط سخت زندگی و مشکل مسکن و جوان تحصیلکردۀ بیکار و بی پولی و بی نانی و....گریبانگیر شما نیز هست و شما را می آزارد؟ مَثَلی داریم که گوید:سیر ازگرسنه خبرندارد؛و سوار از پیاده....بی جسارت عرض کنم :خوشحالم که لا اقل سیری هم هست که ازگرسنگان خبر دارد؛بگذارید حدیثِ گرسنگی را آنانی سردهندکه دردمندند و به فریاد دادخواهی از اعماق وجود سر میدهند ؛متن آنان زیباتر است چون از دل بر می خیزد
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    21 0
    سخن کز سوز دل تابی ندارد // چکد گر آب از او آبی ندارد
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    25 2
    بسیار مبارک است که هنرمندان صدای مردم گشته اند و قطعا" با تحمل برخی رنجها صدای مردم را فریاد بزنند شاید خفتگان بیدار شوند پیشتر از آنکه موج همه چیز را به سوی ناکجا آیاد یرد...
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    37 1
    ایشان بسیار زیبا موارد عینی موضوع "مطالبات" را که از سوی حاکمان و سیاسیون مطرح میشود را برشمرده اند دیگر عذری برای رفع آنها باقی نمی ماند.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    17 7
    چقدر خوب و به حق جوابش رو داده است. بالاخره یکی باید جلوی این پزهای روشنفکری رو بگیره
    • بی نام A1 ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
      4 3
      اول بخون متنو، بعد بیا درافشانی کن...
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    10 8
    خسته نباشید واقعا خوب از مشکلات مردم برای خودتون آبرو جمع می کنید.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    9 8
    خسته نباشید به هر دو هنرمند که اینقدر به مردم فکر می کنند.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    8 9
    به نظرم حق با اصغر فرهادی است
  • یک دختر دوستدار فوتبال SA ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
    5 0
    جانا سخن از زبان ما می گویی
  • بی نام SA ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
    3 1
    دقیقا ما جواب سوال هامون رو می دونیم ولی حیف که نمی شه گفت....
  • بی نام SA ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
    1 3
    دل خوش سیری چند؟
  • بی نام SA ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
    4 3
    مررسی از این که مثل آقای فرهادی محافظه کارانه ننوشتید
  • بی نام SA ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
    3 8
    به هیچ وجه از آشوب گر نباید حمایت کرد خانم تهرانی
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
    5 4
    تهرانی خوب جواب تک گویی هایی فرهادیو داد. معلوم نیست اصلا فرهادی پیش خودش چی فک می کنه که این متنهای متوهمانه رو می نویسه
  • کمالیان A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
    3 7
    هر دو از سر سیری حرف زدن . درد مردم رو نمی دونن