زائری در یادداشتی ضمن تحسین فیلم «طلاومس» برخی نقدهای به این فیلم‌ را در جهت حفظ پرستیژ روشنفکری دانست و با اشاره به اینکه این فیلم بهترین فیلم سه‌گانه روحانیت منوچهر محمدی است، بار دیگر از مارمولک دفاع کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در این یادداشت تاکید کرده است: «من هنوز هم علیرغم برخی انتقادات - که حتى روی متن فیلمنامه نهایی ذکر کرده بودم و به جای خود باقی است  - از فیلم مارمولک دفاع می‌کنم و معتقدم اگر نام فیلم و آتش افروزی برخی فتنه‌گران سوء تفاهم ایجاد نمی‌کرد همه می‌توانستند پیام درخشان فیلم را به وضوح ببینند.»

زائری در این یادداشت بلند، «طلا و مس» را یک شاهکار سینمایی د شرایط فعلی دانسته و نوشته است: «در روزگاری که شرایط اجتماعی و سیاسی و مشکلات موجود و روزمره از یک سو و رفتار برخی از صاحبان این لباس دست به دست هم داده و توطئه رسانه ای دشمن برای تخریب این جایگاه را تقویت می کنند فیلم هایی چون «طلا و مس» کار ناکرده حوزه‌های علمیه و بار بر زمین مانده روحانیت را برداشته‌اند و برای تصحیح این چهره و آشتی دادن مردم و خصوصا جوانان با این لباس می‌کوشند.»

او همچنین درباره ارتباط معنادار قالی‌بافی و روحانیت نیز در این فیلم معتقد است: «قالی بافی انتخابی منطقی و بسیار درست و معنی‌دار است. نقش‌های خالی به مرور شکل می‌گیرند و با سختی کامل می‌شوند. درد و رنج در تاروپود این فرش جای می‌گیرد و کسی که نقش مبلغ دین بر عهده دارد در واقع بافنده‌ای است که باید رسالت بزرگ خود را از این تجربه هنرمندانه بیاموزد. اینجا نمی‌توان از نقشه تخطی کرد و الگو را کنار گذاشت. اینجا نمی‌توان فقط با یک رنگ بافت. اینجا نمی‌توان با چشم بسته کار کرد. اینجا باید درد را تحمل کرد و زخم را پذیرفت. اینجا گل‌ها را باید با حوصله کنار هم نشاند و...»

متن کامل این یادداشت را بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 79008

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بسیجی سابق IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۵
    0 0
    پس بین جوانان وروحانیت فاصله افتاده وجوانان با روحانیت قهر کرده اند که سینما باید آشتیشان بدهد ؟ الهی مشیتت را شکر
  • بدون نام IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۶
    0 0
    موافقم ، به نظر منم که پدربزرگم روحانی بودند نه مارمولک نه طلا و مس مشکلی نداشتند تازه با اون جنجالی که برای مارمولک درست کردن فقط تعداد کسانی که فیلم را دیدند چند برابر کردندو دیگر هیچ. مگر در زمان شاه از لباس روحانیت سوء استفاده نمیشد و چند نفر را پیدا میکردند لباس روحانی تنشان میکردند و به اسقبال شاه میبردند؟!اگر برخی زود قضاوت و نتیجه گیری نکنند خیلی بهتر است!