توقف صادرات تویوتا به ایران بیشترین تاثیر منفی را روی امارات متحده عربی می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه نشنال چاپ ابوظبی در گزارشی با اشاره به توقف صادرات بزرگترین خودروساز جهان به ایران نوشت: توقف صادرات تویوتا به ایران بیش از آن‌که به ایران لطمه بزند، به امارات متحده عربی آسیب اقتصادی وارد می‌کند.

تعداد قابل توجهی از خودروهای تویوتا موجود در بازار ایران از طریق امارات متحده عربی وارد کشورمان شده‌اند. بر اساس اعلام مقامات مسوول، این خودروها به صورت ری اکسپورت (صادرات مجدد) از امارات به ایران صادر شده‌اند. هیروکی ماتسوموتو - مدیرکل سازمان تجارت خارجی ژاپن در مناطق دوبی و خاورمیانه - در این باره گفت: امارات متحده عربی و مصر بزرگترین بازارهای خودروسازان ژاپنی در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شوند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از خودروهای صادراتی ژاپن به امارات به صورت ری اکسپورت به ایران صادر می‌شوند، هرچند تعیین میزان این ری اکسپورت کار دشواری است. در همین حال شرکت ال فوتیم موتورز امارات که نماینده رسمی توزیع محصولات تویوتا در امارات است، اعلام کرده که امارات تنها بازار این شرکت بوده و این شرکت هیچ صادراتی به ایران نداشته است. با این وجود مرتضی معصوم‌زاده - رییس شورای بازرگانی ایران در دوبی - در این باره گفت که برخی از محصولات تویوتا به مناطق آزاد امارات صادر می‌شوند، قبل از این‌که با اجازه تویوتا این خودروها به ایران ری اکسپورت شوند.

ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی چهارمین شریک تجاری بزرگ امارات بوده است. به گزارش ایسنا، شرکت تویوتا موتور دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که صادرات خود را به ایران متوقف کرده است. بزرگترین خودروساز جهان اعلام کرده که از اوایل ژوئن (خرداد) امسال صادرات خود به ایران را به حالت تعلیق در آورده است.

تویوتا در سال جاری میلادی تاکنون 220 دستگاه خودرو به ایران صادر کرده و این در حالیست که در سال 2008 صادرات تویوتا به ایران به حدود چهار هزار دستگاه نیز رسیده بود. تویوتا در سال گذشته میلادی نیز حدود 250 دستگاه از محصولات خود را به ایران صادر کرده بود.

در همین حال روزنامه نیکی چاپ ژاپن نیز دلیل توقف صادرات تویوتا به ایران را لزوما به بحث تحریم‌های بین‌المللی مربوط ندانست. نماینده تویوتا در ایران نیز خبر داد که فروش و خدمات پس از فروش تویوتا در ایران کماکان ادامه خواهد یافت.

محمدرضا شهبازی در عین حال با اشاره به این‌که نماینده تویوتا در ایران نسبت به تعهدات خود به مشتریان در زمینه‌ فروش محصولات تویوتا پایبند خواهد بود، اضافه کرد که با وجود انتشار بیانیه امروز تویوتا همچنان فروش محصولات این شرکت در ایران ادامه خواهد یافت و مشتریان نگران بحث خدمات پس از فروش و قطعات یدکی نیز نباشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =