آیت الله مجتبی تهرانی درباره چگونگی استجابت دعا گفت : " خداوند می گوید اگر کسی وضو گرفت و نماز خواند و از من چیزی درخواست کرد و من به او عطا نکردم، به او جفا کردم. "

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله مجتبی تهرانی درباره عوامل تاثیرگزار بر استجابت دعا گفت : " زمان روی دعا مؤثر است. در روایت هست که دعا در ماه رمضان مستجاب می شود. یک وقت هم بحث «مکان» است که بر روی دعا تأثیر می گذارد؛ مثل مسجد و حرم های مطهره ائمه(ع) . بعد هم می‌بینیم که یک سنخ اعمال را هم مطرح می‎کنند که مثلا اگر قبل از دعا انجام شود، روی دعا اثر می‎گذارد. نماز و روزه از جمله این عوامل هستند. "

آیت الله تهرانی درباره چگونگی تاثیر این عوامل با ذکر روایت عنوان کرد : " ما در روایات بسیار داریم که کسی که حاجتی دارد، اگر نماز بخواند و در نماز یا بعد از نماز دعا کند، دعایش مستجاب است. پیغمبر اکرم (ص) فرمود: خداوند فرموده است اگر کسی محدث شود و وضو نگیرد، به من جفا کرده است؛ اگر محدث شد و وضو گرفت ولی دو رکعت نماز نخواند و دعا نکرد و از من چیزی نخواست، به من جفا کرده است؛ اگر کسی وضو گرفت و نماز خواند و از من چیزی درخواست کرد و من به او عطا نکردم، من به او جفا کردم. حالا درخواست او می خواهد امر دینی باشد یا امر دنیایی باشد؛ هرچه باشد، باشد اگر من به او عطا نکنم به او جفا کرده‎ام و من هم پروردگاری جفاکار نیستم. "

وی در ادامه افزود : " همچنین پیامبر فرمود: اگر کسی نماز واجبی را بخواند، نزد خداوند یک دعای مستجاب دارد. گویی از خدا به اندازه یک دعای مستجاب طلبکار می شود. در خود دعا مقتضی برای اجابت وجود دارد. اما نماز این مقتضی را یا تشدید می‎کند یا به فعلیت می‎رساند و یا به اجابت سرعت می‎دهد. یکی از این سه مورد است. خود دعا مستقلاً کاربرد دارد. دعا کاربرد دارد، اما این امور برای دعا کمک هستند. "

استاد اخلاق حوزه درباره سر تاثیر نماز و روزه بر دعا گفت : " سرش این‎ است که این کارها، روح عبد را از نظر اتصال به ربش تقویت می کند که این اتصال به خدا اهم امور در دعا است؛ یعنی «انقطاع عَن غیر الله و اتصال بالله تعالی». اخلاص در دعا مهم‎ترین مسأله برای مستجاب شدن دعا است. اینکه می‎گوید از روزه کمک بگیر، از نماز کمک بگیر، کمک آن ها چیست؟ کمک آنها این است که انسان را بیشتر به خدا متوجه می‎کند. لذا درخواستی که می‎خواهی بکنی، با نماز و روزه محکمش کن تا خالص‎تر شود و قوی‎تر شود. این کار برای این است. "

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 84524

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رها شده از شرك IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
    17 9
    كساني كه در كنار خداوند يگانه از غير خدا هم طلب حاجت دارند ، اصلآ جزو مؤمنين به حساب نمي آيند تا شامل حساب و كتاب خداوند گردند چه برسد دعاي آنها را مستجاب كند.
  • مهرنوش DE ۰۶:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
    21 3
    سلام مامانم الان 16 روزه كه فوت كرده،دلم براش تنگ شده حتي به خوابم هم نمياد.چطور ميتونم خوشحالش كنم و براش ثواب بفرستم؟
    • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      21 2
      برا شادی روحش زیاد صلوات بفرست
    • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
      16 2
      من جای شما باشم تا میتونم آیت الکرسی براش میخونم
  • حسن IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    24 3
    سلام لطفا برام دعا کنید به دعای همه ی شما محتاجم برادر کوچکتر شما حسن
  • بی نام A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    11 0
    سلام ،برام دعا کنید
  • ناشناس IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    17 5
    لطفا برای من و خواهرم هم دعا کنید.اگه برآورده نشه خودمون رو می کشیم نمی دونم اگه نشه باید چه جوری زندگی کنیم.ما ۱۲ سالمونه لطفا برامون دعا کنید.
    • دعاگو DE ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
      10 1
      عزیزم برات دعا میکنم.هر چی دلته بهش برسین.خدا نکنه خودتو بکشی
  • کمالی IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    13 0
    اگه بخوای خودکشی کنی هم این دنیا زجری هم اون دنیا عذاب مرد باش واز پس مشکلاتت بر بیا عزیزم منم دعات میکنم
  • بی نام DE ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    10 1
    سلام انشاالله که به زودی مشکلتون حل میشه.فقط باید توکل بر خدا کرد.
  • بنده خدا A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    10 0
    به نام خدا و سلام .مدتهاست هرچه دعا میکنم در مواقع و مناسبتهای خاص دعاهایم مستجاب نمیشود از همه اعضا التماس دعا دارم و خواهش میکنم در حق من هم دعا کنید که خداوند دعاهایم را مستجاب کند و گرفتار گناه ناامیدی نشوم انشاالله خداوند هر حاجتی را که شما دارید را به حق این ماه مبارک عنایت کند و حاجت روا بشوید آمین