۰ نفر
۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۲

استاد دانشگاه ماساچوست با ترکیب 16 کنسول پلی‌استیشن3، ابررایانه‌ای با قدرت 200 برابر رایانه‌های خانگی ساخته که با هزینه نسبتا اندک می‌تواند جایگزین مناسبی برای ابررایانه‌های گران‌قیمت دانشگاهی باشد.

ابوالفضل کریمی: بازی کردن با پلی‌استیشن و انجام تکالیف مدرسه را معمولا نمی‌توان به طور همزمان انجام داد، اما یک استاد دانشگاه برای اولین بار توانسته از این کنسول بازی برای کاری غیر از بازی استفاده کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دکتر گاراو خانا با استفاده از 16 کنسول بازی پلی‌استیشن 3، ابرکامپیوتری ساخته که به گفته خودش با قدرت 200 کامپیوتر خانگی برابری می‌کند. اما دکتر خانا این کار را با هدف بازی کردن انجام نداده، بلکه برعکس این استاد دانشگاه ماساچوست تصمیم دارد از این ماشین‌های سرگرمی برای انجام محاسبات پیچیده ریاضی استفاده کند.

او تصمیم دارد با این ابرکامپیوتر به 13 میلیارد سال قبل باز گردد و نظریه مهبانگ (انفجار بزرگ) را بررسی کند. هم‌چنین او می‌خواهد نگاهی هم به سیاه‌چاله‌هایی بیاندازد که امروزه در فضا وجود دارند.

شاید شنیدن این موضوعات عجیب باشد، اما او در مورد این که چگونه توانسته است پلی‌استیشن‌ها را به انجام این کارها وادارد، به دیجیتال‌پلنت گفته است: «پلی‌استیش‌ها با نرم‌افزار GameOS بارگذاری شده‌اند که برای دیدن تصاویر و بازی کردن استفاده می‌شود. اما اگر شما بتوانید به تنظیمات آن نفوذ کنید ، امکان نصب سیستم‌‌عامل‌های جایگزین روی آن‌ها وجود دارد».

او در ابتدا سیستم‌عامل متن باز لینکوس را روی این کنسول‌های بازی نصب کرد و سپس نرم‌افزار برنامه‌نویسی خاصی روی آن‌ها بارگذاری کرد که به چند کنسول بازی امکان می‌داد به طور هم‌زمان محاسبات گوناگون را اجرا کنند. جالب اینجاست که این کنسول‌ها با سرعت بسیار بالایی نیز با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

شیوه کار این ماشین مانند ابرکامپیوترهای قدیمی است. محاسبات به چند قطعه موازی تقسیم می‌شود. هر پلی‌استیشن محاسبات مربوط به خود را انجام می‌دهد و سپس با ارتباط برقرار کردن با یکدیگر محاسبات به طور کامل به پیش می‌رود.

البته شاید استفاده از دستگاه‌هایی که برای اجرای بازی‌هایی مانند Call of Duty و Grand Theft Auto طراحی شده‌اند برای بررسی نظریه‌های علمی کمی عجیب به نظر برسد، اما دکتر خانا معتقد است انجام این کار چندان هم از هدف ساخت پلی‌استیشن‌ها دور نیست.

او در این باره می‌گوید: «اگر شما در این مورد فکر کنید متوجه منظور من می‌شوید. بازی‌های کامپیوتری چه هستند؟ درست است که آن‌ها پر از تصاویر زیبای گرافیکی همراه با حرکات گوناگون هستند، اما در پشت صحنه تمام این بازی‌ها، محاسبات کامپیوتری وجود دارد. می‌توان از همین قابلیت برای حل مسائل مشکل محاسباتی و بررسی نظریه‌های پیچیده عملی استفاده کرد».

در حقیقت سخت‌ترین کار پروفسور خانا متقاعد کردن همکارانش برای خرید این پلی‌استیشن‌ها است! او در این باره می‌گوید: «هیچ راهی وجود نداشت که من به آژانس فدرال کمک‌های علمی و یا به دانشگاه خود بروم و بگویم "می‌خواهم 16 پلی استیشن بخرم، ممکن است شما در این مورد به من کمک کنید؟" بنابراین من در مرحله اول با خود شرکت سونی صحبت کردم. آن‌ها 8 دستگاه را در اختیار من قرار دادند. بعد از آن‌که من در استفاده از این وسایل به موفقیت رسیدم، دانشگاه به من در خرید 8 دستگاه دیگر کمک کرد».

البته شاید از این به بعد هر شخصی که این مطلب را خوانده است بخواهد همین استفاده را از پلی‌استیشن خود کند. اما متاسفانه سونی از این پس امکان نصب سیستم عامل مجزا را روی دستگاه‌های خود غیر فعال کرده است.

درست چند ماه قبل سونی تصمیم گرفت قابلیت اجرای لینوکس را روی سیستم‌های خود غیر فعال کند. در مورد دلیل این موضوع شایعات زیادی وجود دارد. برای مثال شخصی توانسته است با استفاده از قابلیت اجرای لینوکس، دستگاه‌های پلی‌استیشن را هک کرده و بازی‌های دیگر را روی آن اجرا کند. این موضوع باعث نگرانی‌های زیادی در بین مسوولان سونی شد و به همین دلیل آن‌ها این قابلیت را غیر فعال کردند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 90003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ahmad IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۲
    0 0
    جالب اما قدیمی بود . سونی تا ورژن 3.15 اجازه other os رو میداد و الان ورژن 3.50 رو ارائه کرده . و کلا روی ps3 های slim این قابلیت رو بسته . اما با ارائه پی اس جلبریک انگاری امید برای نصب other os قوت گرفته