+ A - سه شنبه 23 شهریور 1389 - 16:14:00 چاپ
امتیاز به مطلب 192 نفر

ادعای جدید پروفسور استیون هاوکینگ درباره خلقت جهان

فرهنگ > دین و اندیشه - پروفسور هاوکینگ در جدید ترین کتابش عنوان کرده که با توجه به قوانین کشف شده جدید فیزیک الزاما نیازی به وجود آفریدگار نیست.

 

استیفن هاوکینگ فیزیکدان برجسته بریتانیایی در کتاب تازه خود مدعی می شود که خدا عالم و کهکشان را نیافریده و «انفجار بزرگ کهکشانی » که بسیاری از سیاره و ستارگان بر اثر آن بوجود آمده اند، نتیجه و پیامد قوانین فیزیک است.

نام این کتاب « طرح عظیم » است و استیفن هاوکینگ آنرا همراه فیزیکدان آمریکایی لئونارد میلودینو نوشته است. در این کتاب استدلال می شود که وجود فرضیه های گوناگون و اکتشافات جدید ثابت می کند که جهان هستی یک خالق ندارد.

روزنامه تایمز چاپ لندن بخش هایی از این کتاب را منتشر کرده که در قسمتی از آن پروفسور هاوکینگ می نویسد:« چون قوانین جدید فیزیک مثل جاذبه وجود دارند کهکشان می تواند خود را از هیچ بسازد. روند خلق بدون مقدمه و یکباره دلیل وجود کهکشان و هستی ما است . هیچ ضرورتی ندارد که خداوند را برنامه ریز و مسئول آن آفرینش بدانیم.»

استیفن هاوکینگ که اکنون ۶۸ ساله است از سال ۱۹۸۸ با کتابی تحت عنوان « تاریخ خلاصه ای از زمان» که توضیحی در مورد پیدایش عالم هستی بود به شهرت رسید. در عین حال وی در عرصه فیزیک کوانتوم و کهکشان شناسی مطالعات گسترده ای دارد و از جمله صاحبنظران برجسته این علوم است.

اظهار نظرهای جدید پروفسور هاوکینگ در کتاب تازه خود نشان می دهد که وی دیدگاههای قبلی خود در مورد آفرینش و دین را کنار گذاشته است.

او سابقا در کتاب « خلاصه ای از تاریخ زمان » نوشته بود که قوانین فیزیک ثابت می کند که اصلا لزومی ندارد که خدا را در مسئله آفرینش کهکشان دخالت داد. وی معتقد بود:« اگر ما یک فرضیه همه جانبه و کامل را در مورد پیدایش عالم کشف کنیم این مهمترین پیروزی انسان خواهد بود چون ما قادر خواهیم بود که درون ذهن خدا را بشناسیم»

به نوشته روزنامه تایمز چاپ لندن هاوکینگ در کتاب تازه خود می گوید که کشفیات سال ۱۹۹۲ که نشان داد سیاره های دیگری وجود دارند که به دور ستاره ای غیر از خورشید می چرخند، فرضیه اسحاق نیوتن در مورد آفرینش کهکشان توسط خدا را مورد تردید قرار داد.

هاوکینگ در بخشی از کتاب تازه خود می نویسد:« کشف منظومه های دیگر نظیر منظومه خورشیدی ثابت کرد که منظومه ما که در برگیرنده یک خورشید و سیاره هایی است که پیرامون آن می چرخند یک پدیده منحصر به فرد نیست. این واقعیت نشان داد که وجود حالت فیزیکی ایده آل بین خورشید و کره زمین و پیدایش انسان روی کره زمین یک پدیده از پیش طراحی شده و دقیق برای موجودیت و رفاه انسان نیست.»

استیفن هاوکینگ به خاطر ابتلا به بیماری مرگ تدریجی سلسله اعصاب خود سال هاست که در حالت فلج کامل زندگی می کند. سال گذشته او از مقام برجسته علمی خود یعنی ریاست بخش ریاضیات دانشگاه کمبریج استعفا داد. وی از سال ۱۹۷۹ در این مقام بوده و یک زمانی این کرسی علمی در اختیار اسحاق نیوتن بود.

نظرات 203
  • اسدی سه شنبه 23 شهریور 1389 - 16:31:54
    80 19 پاسخ به این نظر
    خبرتون تکراریه! چقدر از دنیا عقبید ?!!
    • بدون نام سه شنبه 23 آبان 1391 - 00:26:17
      45 143
      استیون هاوکینگ اگر واقعا همونی باشه که من میشناسم و همون قدر علم داشته باشه باید ایمانش به خالق این جهان بیشتر از این باشه این حرفا مربوط به کساییه که هیچ جی از علم نمی دونن
    • محمد یکشنبه 30 آذر 1393 - 17:08:54
      7 25
      هاپکینز نظریه خود را نتوانسته ثابت کنه ولی گفته ی ایشان از بعد دیگر.. منظور او این بوده که جهان چاله ی بزرگی بوده که پس از انفجار ان نور مطلقی وجود آمده هیچ لکه سیاهی هم در این نور نیست که ما ان را خدا می دانیم که در قرآن هم آمده که خدا نور اسمان ها وزمین است وتمام دین. هاوکتاب هاو... که هست تلاششان این است که این را ثابت کنند. پس نتیجه میگیرم خدا وجود دارد و گفته ی ایشان غلط است
  • fered سه شنبه 23 شهریور 1389 - 18:31:02
    84 158 پاسخ به این نظر
    از این آقا سوال کنید این انفجار بزرگ چگونه روی داده و انرژی این انفجار از کجا آمده . منبع انرژی خداست.خدا که حتما نباید شکل ما آدمها ّباشه
    • بی نام سه شنبه 29 اردیبهشت 1394 - 12:06:45
      1 0
      سلام، دوست من ، در نظریه های مدرن تر اعلام کردن سطح انرژی کل جهان برابر صفره یعنی اصلا خدا برای خلق اینجهان انرژی مصرف نکرده، بلکه در حقیقت توازن خاصی بین انرژی موجود در خلأ و مجموع ماده و انرژی کل جهان وجود داره. البته کوتاه نظری باعث میشه که به سمت انکار خدا برن اما باز تلاطم کوانتومی ایجاد شده در عالم احتیاج به یک اراده کاملا عامدانه داره .. حتی فرضیه جهان های موازی رو هم در کنارش گذاشتن تا بگن به نوعی اصطکاک بین عوالم باعث خلقت است، اما دو بحث است ، اکر این اطکاک ها دائمی باشد باید شاهد بیگ بنگ‌های مکرر باشیم که چنین اثبات نشده هنوز، ثانیا اگر یک بار رخ داده باشه اونوقت باید بگیم باز یک اراده عامدانه میخواد، باز یک اراده عامدانه میخواد
  • خلیج فارس سه شنبه 23 شهریور 1389 - 18:52:28
    48 81 پاسخ به این نظر
    بابا طرف خوابه روسها(کمونیست) چند دهه پیش اینارو کفش کرده بودن
  • بدون نام سه شنبه 23 شهریور 1389 - 19:26:37
    25 115 پاسخ به این نظر
    خیلی دیر فهمیدید که این اقا هم همچین چیزی گفته. حال خودمونیم کی فهمیدی که این هاوکینگ اصلن پروفسوره؟ خسته نباشید
  • ق سه شنبه 23 شهریور 1389 - 19:51:41
    150 20 پاسخ به این نظر
    بايد همه كتاب رو خواند ونظر داد. اينكه گزيده اي را نشان دادن كه ملاك نيست. طرفداريشان را نميكنم شايد اصلا منظورش چيز ديگه اي باشد
    • سعید پنجشنبه 12 تیر 1393 - 20:13:41
      19 22
      طبق قاانون پایستگی انرژی نه به وجود میاد نه از بین میره
  • سالم سه شنبه 23 شهریور 1389 - 20:21:07
    98 153 پاسخ به این نظر
    به نام خدا .افلا یتدبرون القران ام علی قلوب ااقفالها.براستی که قران نشان دهنده افریدگاری بس بزرگ است االبته نه برای کسانی که تابع هوای نفس شده اند و نه برای انانی که بر قلب هایشان قفل زده شده است
  • بدون نام سه شنبه 23 شهریور 1389 - 21:16:49
    39 74 پاسخ به این نظر
    خداوند همه ی خلایقش رادوست دارداین هم گوشه ی کوچکی ازقادربی همتاست./
  • پارسا چهارشنبه 24 شهریور 1389 - 02:23:31
    243 40 پاسخ به این نظر
    باید اطلاعات ازفیزیک داشته باشی تا متوجه بشی پروفسور هاوکینگ چه دانشی دراختیار بشر قرارداده
    • bahar یکشنبه 10 اردیبهشت 1391 - 15:40:42
      163 43
      كاملا باهات موافقم0 ما ايرانيا عادت كرديم بدون اطلاعات نظر بديم
    • ابی شنبه 4 آذر 1391 - 17:06:32
      33 86
      پارساجان,پس طبق گفته ی خودت آقای هافکینگ هم باید از فلسفه سر در بیاره و بعد فیزیک خودشو کنار قوانین فلسفه بذاره آخرش نظر بده.ضمنا قوانین کوانتومش فقط نظریه ایه که اثبات نشده وباهین حال این پروفسور به نظر بزرگ ازشون استفاده کرده و علم باستانی بزرگانی چون ابن سینا,سقراط,ارسطو و...رو یه چیز من درآوردی دونسته
    • بی نام جمعه 22 آذر 1392 - 17:56:19
      41 9
      کاملا باهات موافقم,لعنت به کسانی که ارزش چنین شخصیو نمی دونن,ولی هر چی باشه به نظر من کسی بوده که این نظم فوق العاده به وجود اومده
    • بی نام دوشنبه 25 فروردین 1393 - 23:50:30
      20 7
      این قانون جاذبه باعث خلق چه جهانی شده آن هم از هیچ.حالا این قانون واین قابلیت در جهان از کجا آمده؟
    • علی سه شنبه 3 تیر 1393 - 18:19:08
      15 32
      من تحصیلاتم فیزیک کاربردی هست سوال من از هاوکینگ این هست که قوانین فیزیک ازکجا اومده که ایشون ادعا میکنه خدا وجود نداره
    • مصطفی شنبه 28 تیر 1393 - 15:26:54
      13 20
      یعنی الان شما خیلی بلدی؟همیشه این واقعیت در مورد دانشمندا بوده که اکثرا چون دچار یک غرور کاذب میشن بدون توجه به عقاید و مکاتب دینی نظراتی در مواردی میدن که علمی راجع بهش ندارنبیشتر منظورم دینی هستش ایشون در زمینه فیریک نخبه بودن نه در سایر علوم البته در قسمت هایی از فیزیک صاحب نظر بوده نه بیشتر
    • بی نام پنجشنبه 14 اسفند 1393 - 04:37:22
      6 5
      دقیقا نظریات ایشون بر اساس فیزیک کوانتوم .فکر نمی کنم کسی متوجه بشه
    • عبد الزهرا دوشنبه 24 فروردین 1394 - 23:38:46
      1 3
      عزیزم اونوقت این پروفوسر نباید از همه جوانب در نظررر بگیره یعنی یعنی به نظر خودت نباید 2یا3 خط از کتاب های مقدس به ویژه قرآن را مطالعه کنه؟ بعد بیاد بیاد ادعا کنه و یه نظریه ناقص و مسخره بده؟؟
    • بی نام دوشنبه 31 فروردین 1394 - 11:43:31
      2 5
      کسی که علم اول واخرش پیششه و حرفش اینه که من به راههای آسمان اززمین آشناترم می گه : ثمره العلم العبودیهثمره علم بندگی خداست نه انکارخدا . این آدم اگرعلم داشت به اینجا نمی رسید . مطمئن باشید این نظریه اش که هیچ نظریه قبلیش درباره سیاه چاله ها هم حرفی مفت بیشتر نیست .
  • حمید سه شنبه 6 مهر 1389 - 16:55:04
    35 58 پاسخ به این نظر
    نکته مهم این که پروفسور به تمامی روابط به دید علمی نگاه میکنند در صورتی که این موضوع مسئله متافیزیک رو کاملا زیر سوال میبرند حال آنکه از ایتدا خلقت متافیزیک جزو لاینفک زندگی بشر بوده دقت کنیم که نطریه ارائه دادند نه چیزی بیشتر میشود سوال کرد پس خالق این انفجار و یا هر چیز دیگر چه کسی میباشد؟ این قطار هستی با چه نیرویی به راه افتاده؟ به راحتی نمیتوان کاذب قدرتی شد که باعث این حرکت گردیده! همه مسائل علمی نیست!
    • ناصر جمعه 15 اسفند 1393 - 14:00:12
      5 5
      همه مسایل جنبه علمی دارند...حتی وجود خدا...پس اگه کسی میگه خدا نیست در محاسبات خود اشتباه میکنه نه اینکه چرت و پرت بگه
  • زیبا شنبه 8 آبان 1389 - 22:12:16
    45 61 پاسخ به این نظر
    دنیای ماده بخشی از خلقت خداوند است.خالق فقط یکی از صفات خداست،او مهربان مطلق و رازق هم هست.خلقت بخش کوچکی ازصفات خداو خدایی خداست
  • سهیل چهارشنبه 12 آبان 1389 - 01:07:58
    31 58 پاسخ به این نظر
    چگونه ممکن است هستی از هیچ پدید آمده باشد؟ مفاهیم در بودن و عدم بودن حالت تساوی دارند و آن نیرویی که آن ها را از تساوی خارج می کند همان است که ما می گوییم خدا
    • علی سه شنبه 1 اسفند 1391 - 18:01:52
      22 43
      شما میتونید به نهج البلاغه مراجعه کنید همان صفحات اول است که امام علی (ع) در مورد خلقت جهان صحبت کرده اند و آنجا میفرمایند خداوند جهان را از هیچ آفرید. ما همیشه راه دور میریم درصورتی که اگر متفکرانه به بررسی قرآن و کتبی مثل نهج البلاغه بپردازیم میتوانیم به خیلی از مسایلی که هنوز ازلحاظ علمی در هاله ای از ابهام هستند پی ببریم مثلاهمین طی الارض که اخیرا دانشمندان نظریه ای دادند که بااستفاده از علم کوانتوم میتوان در آینده انسانها را ازجایی به جای دیگر در کمترین زمان منتقل کرد.! آیا تفکر نمیکنید....
  • رضا دوشنبه 17 آبان 1389 - 21:52:42
    109 56 پاسخ به این نظر
    از کسانی که می‌گن "خالق انفجار بزرگ کیه؟" تعجب می‌کنم که چطور از خودشون نمی‌پرسن که خود خدایی که ادعا می‌کنن خالق انفجار بزرگه از کجا اومده؟
    • ابی جمعه 3 آذر 1391 - 14:12:31
      35 61
      بهت پیشنهاد میکنم جواب سوالتوازدانشجوهایی که معارف یک رو گذروندن بپرسی
    • مریم جمعه 20 بهمن 1391 - 04:27:36
      44 54
      خدا خالقه.خدا یه وجود کامله.یه وجود کامل به هیچ چیز (مثل خالق یا جا و مکان و...)نیاز نداره..
    • بی نام جمعه 24 مرداد 1393 - 17:18:11
      21 17
      بوده، هست و خواهد بود و وابسته به زمان نیست که احتیاج به خالق داشته باشد
  • پوریا جمعه 28 آبان 1389 - 00:50:11
    31 64 پاسخ به این نظر
    برای نظر دهی باید کتاب را خواند اما در مورد خلقت و خدا هروقت خس کردبد قلب و فکری پرسشگر پیدا کردید همین قران خودمون رو با دقت بخوانید شاید پی ببرید چه معجزه ای در دستانتان است
  • رضا جمعه 28 آبان 1389 - 00:50:23
    116 54 پاسخ به این نظر
    به نظر من: انسان ها برای رهايي از ترس ندانسته ها مفاهيمی مثل خالق، دنيای بد از مرگ و ... ها رو ابداع کردند. ولی بايد به اعتقاد های مختلف احترام گذاشت.
    • مهم نیست دوشنبه 28 اسفند 1391 - 15:44:39
      22 35
      شما که براهین "عقلی"رو بررسی نکردی چه طور میتونی......شما یه نگاه به خودت بنداز یه انسانی که دارای قدرت تفکر و احساسات و حس لامسه و... هستی. اگه حس لامسه رو نداشتی میتونستی بگی فلان چیز زبره یا نرمه....یا احساسات رو که قابل دیدن نیستن رو درک کنی... در حالی که وجود دارند.....وجود خدا رو هم میتونی قلبا حس کنی هم عقلا ......که نیازمند تفکر و مطالعه ست.این موضوع خیلی جدیه خیلی...عقل سلیم حکم میکنه همه ی تلاشتو برای رسیدن بهش به کار بگیری .
    • بی نام دوشنبه 31 فروردین 1394 - 11:58:03
      4 2
      اگرواقعا فک می کنی خدایی درکارنیست و این طبیعت همین جوری بی حساب و کتابه پس اختیار این طبیعت رو بد ست بگیرو کاری کن که نه بترسی و نه مریض بشی و نه بمیری . لایئک ترین انسان هم می دونند که خدایی هست فقط انکار می کنند تا دم مرگ . وقتی مرگ رو ببیند آنجنان خدارو می خونند که حیرون می مونی .
  • محمد جمعه 12 آذر 1389 - 17:06:51
    61 43 پاسخ به این نظر
    کافیه به زندگیت نگاه کنی ، ببینی آیا عشق ، دوست داشتن ، تفکر ( همان قدرت شگفت انگیزی که هاوکینگ از آن بهره میبرد ) و حاجت روا شدن رو میتونی تو قانون جاذبه یا فیزیک جا بدی یا نه ؟ اونوقت میفهمی خدایی هم هست ....
  • محمد جمعه 12 آذر 1389 - 17:08:33
    42 57 پاسخ به این نظر
    اگه هر معلولی علتی داره پس جهان هم علتی داره ، و اگه رد تسلسلی هم هست پس خدایی وجود داره ....
    • hamid چهارشنبه 5 فروردین 1394 - 18:36:47
      0 4
      اتفاقا بیشتر دانشمندان ها معتقد هستند که جهان بدون علت به وجود اومده و ناگهانی بوده و جهان تنها معلولی است که علت نداره و استثناست
  • حمید یکشنبه 21 آذر 1389 - 22:32:02
    48 16 پاسخ به این نظر
    اگه این قضیه صحت داشته باشه خیلی شگفت‏انگیزه. ممکنه درست باشه، اما مطمئناً تصورش غیرممکنه!
  • سوران پنجشنبه 9 دی 1389 - 16:28:06
    63 12 پاسخ به این نظر
    من تمامی کتابهای پروفسور هاوکینگ رو خوندم من این رو در بسیاری از مجالس و سایت های خبری هم به صراحت اعلام کرده ام هاوکینگ در کتاب تاریخچه زمان در فصل هشت صفحه ی 149تاصفحات 180به بیان دلایلی اثبات شده در مورد پیدایش خلقت میپردازد او با در نظر گیری جوانبی همچون کوانتوم مکانیک و انرژی ماورایی به بیان چنین نظریه ای پرداخته است ولی من مطمئنم که او تمامی سخنانش را با توجه به علم فیزیک کوانتوم توانسته تقریبا اثبات کند ولی محال است که سخنانش را پس بگیرد
  • فیزیکدان چهارشنبه 6 بهمن 1389 - 17:25:13
    38 48 پاسخ به این نظر
    بر اساس فیزیک کوانتوم هر چیزی یک منبع انرژی داره که تا زمان نابودی اش انرژی آن را تامین میکند..پس جهان هم باید یک منبعی داشته باشه که همه ی ما انرژیمان را از آن میگیریم..فکر میکنم این دلیل منطقیی برای وجود خدا باشه.علاوه بر این بعضی وقتها لازمه که ادم علاوه بر مغزش از قلبش هم استفاده کنه در ضمن!این موضوع خیییلی قدیمیه
  • حسام یکشنبه 24 بهمن 1389 - 10:57:39
    34 58 پاسخ به این نظر
    سلام چند تا سوال داشتم: 1.آیا کشف چگونگی خلقت دلیلی است بر رد خالق؟! 2.آقا رضا! مابرای اثبات خدا و عالم پس از مرگ بسیاری دلیل و برهان علمی و عقلی داریم؛شمااول اونهارو رد کنید بعد ادعا کنید که:<انسان ها برای رهايي از ترس ندانسته ها مفاهيمی مثل خالق، دنيای بد از مرگ و ... ها رو ابداع کردند.>
  • بدون نام یکشنبه 24 بهمن 1389 - 11:06:42
    16 39 پاسخ به این نظر
    سلام قبل از بررسی دلایل فیزیکی باید در نظر داشت که بوجود آمدن هستی و وجود از عدم(هیچ،نیستی)با «مستقلات عقلی» در تناقض است.
  • محسن یکشنبه 7 فروردین 1390 - 00:40:03
    60 14 پاسخ به این نظر
    به نظرم باتعصب نظر دادن هیچ ارزشی نداردچه ازلحاظ دینی چه ازلحاظ علمی . اما واقعاازلحاظ عقل وعلم وانصاف وبررسی توازون های موجود در زمین وفضا وجودی ماورای بشر قابل درک می شود . اما در اخر انچه مهم است ان است که با توجه به تحقیقات خود انسان ونتیجه گیری خود او نتیجه را برای خود ثابت کند وگرنه تعصبات بی فایده است
  • غلام غوث دوشنبه 8 فروردین 1390 - 22:22:36
    39 127 پاسخ به این نظر
    پس قران چی؟ قران برای این اومد که ماراراحنمایی کند که خدا را بشناسیم اقای هاوکینگ چرت گفتند
    • بی نام دوشنبه 31 فروردین 1394 - 11:30:26
      6 1
      غلام جان شما که قرآن هم میخونی لطفاً رو ادبیاتتم کار کن "راهنمایی"
    • علی دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 - 16:35:37
      1 0
      به راهنمایی ها گوش بدی بد نیست برات
  • احسان جمعه 26 فروردین 1390 - 19:21:30
    31 167 پاسخ به این نظر
    بابا گوش ندين ب چرنديات اين فلج عصبي رواني كافر بو گندو اگه خدا وجود نداره نموجودات جور واجور و اين همه گل و گياه رو كي خلق كرد استيفن رواني شده عكس شو سرچ كنيد يه عقب مانده ذهني جسميه خدا نور وجود بخش عالم هستيه كه قرآن رو فرستاد باي
    • رها شنبه 17 تیر 1391 - 23:55:40
      142 31
      اگه مسلمون بودی و به وجود خدا اعتقاد داشتی این مدلی در مورد بنده خدا صحبت نمی کردی.
    • razieh چهارشنبه 30 اسفند 1391 - 05:48:53
      56 9
      آقا احسان ,شما با این حرف زدن و توهین به معلولین نشون دادی که انسانیت و خدا برات مفهوم پیدا نکرده ...درسته یک عقب مونده ذهنی و جسمیه ... ولی الان بزرگترین دانشمند قرن حاضره...لطفا قبل از نظر دادن یه کم فکر کن...
    • بی نام چهارشنبه 8 بهمن 1393 - 11:53:00
      10 5
      نابغه ی عزیز، عقب مونده ی ذهنی نیست، جسم ایشون هم به دلیل بیماری ویروسی اینجوری شده و تا جوانی فردی عادی بوده تو که جلو افتاده ای چیکار کردی مثلا؟
  • رامین سه شنبه 6 اردیبهشت 1390 - 20:17:53
    32 17 پاسخ به این نظر
    عالی بود. ممنون از مطلبتون
  • xaniar چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390 - 14:20:32
    110 28 پاسخ به این نظر
    سلام، قابل توجه کسانی که از روی تعصب به این فرضیه نگاه کردن اگه استیون از نظر جسمی از من و تو پایین تره از نظر عقلی اندازه تمامه ما عاقله پس اگه چیزی می گه و به نظر ما غلطه نباید به او توهین کنیم چون عقل ما به در حدی نیست که در مورده فرضیه تون نظر بدیم
  • بدون نام سه شنبه 27 اردیبهشت 1390 - 11:47:35
    85 33 پاسخ به این نظر
    خوب وقتی که همه ما نظریه اول این آقا رو قبول کردیم باید این رو هم قبول کنیم درثانی کدوم ما از آقای هاوکینگ سر تر هستیم که بتونیم نظریه ایشون رو رد کنیم؟
    • بدون نام یکشنبه 28 اسفند 1390 - 20:35:14
      32 72
      انیشتین و ابداعاتش و خدمتی که صادقانه به بشر کرده رو همه قبول دارن کسی که حتی میشه گفت ابزار جدیدی به نام فیزیک نوین رو ابداع کرده حالا دکتر هاوکینگ اومده با ابداعات انیشتاین و کسای دیگه با استفاده از تیم های محاسب و ابر رایانه ها به چیزهای مبهمی رسیده که صد در صد ناقصند و ادعای منیت می کنه برین تحقیق کنین ببینین که انیشتین چه کشف کرده!و اقای هاوکینگ چه ارمغانی واسه علم اورده. خود انیشتین میگه (من کوانتوم رو کشف کردم ولی خودم ازش نفهمیدم شاید این علم غلط باشه) خود انیشتین اونقدر خضوع و خشوع داره که هیچوقت منیت نمی کنه و صادقانه و ماهرانه سعی در کشف علم داره اما این اقا با کمال سفاهت می گه مغز خدا رو می خوانم .
    • انسان چهارشنبه 15 بهمن 1393 - 04:19:38
      18 3
      حضرات علما و دانشمندان عزیز،مگه نمیگید همه چیز یه خالقی داره و زمان و دنیا از یه جایی شروع شده؟ حالا یکی به من بگه خود خداا چه جوری بوجود اومده، ما که برای بوجود اومدن هر چیزی دنبال خالقش هستیم چطور اثبات میکنیم خدا نه بوجود میاد و نه از بین میره؟ بدون تعصب جواب بدید من چندین بار قرآن رو با معنی و تفسیر خوندم. کتابای دینی هم زیاد خوندم. ولی برام اثبات نشده
  • رضا مقدم سه شنبه 27 اردیبهشت 1390 - 18:21:44
    24 16 پاسخ به این نظر
    تفکرات مذهبی در زمان خود جزء پیشرفته ترین وعلمی ترین می شد پس ما آلان که فاقد یک اعتقاد مشترک بر اساس علم نوین هستیم باعث این دوگانگی مذهب با علم شده باید مذاهب برای پیشرفت جامعه آمده اند نه برای سد آن سوال این است که ما باید اعتقادات قدیم خود را باز هم نگه داریم یا باید متناسب با علم و آنچه بدست آوردین اعتقادات جدیدی بسازیم؟
    • بدون نام یکشنبه 28 اسفند 1390 - 20:43:36
      28 19
      دوست عزیز علم بشر limit داره خود انیشتاین می گه عقل یک چیز نسبی است که می تونه در ان واحد قبول کنه یا نه ! و اینکه عقل به بعضی جاها راه نداره
  • علی چهارشنبه 11 خرداد 1390 - 11:11:27
    43 39 پاسخ به این نظر
    طبق حدیثی از پیامبر خردمند ترین افراد هم اشتباهات بزرگ دارند شاید یک باشد که که بگویی خدا وجود ندارد ولی هزاران دانشمند دیگر با دلیل خدا را اثبات میکنند برای دوستان کتاب اثبات خدا از قلم صد دانشمند از جمله انیشتین
  • بدون نام پنجشنبه 19 خرداد 1390 - 00:49:40
    20 62 پاسخ به این نظر
    من در حدی نیستم که نظر ایشون رو رد یا تایید کنم اما ایا علم و کشفیاتی که ایشون از اون صحبت می کنن همومن علمی نیست که چندی پیش محققان امریکایی برروی بدن انسان حین نماز انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که بدن انسان حین نماز نورانی می شود همان نوری که سهروردی با ان به اثبات حق می پردازد؟
  • امیر یکشنبه 22 خرداد 1390 - 02:11:30
    29 37 پاسخ به این نظر
    هنوز برای نتیجه گیری خیلی زوده
  • بدون نام جمعه 17 تیر 1390 - 01:53:39
    41 56 پاسخ به این نظر
    حتی بزرگترین دانشمندان هم ممکن است اشتباه کنند هاوکینگ هم یکیش
  • بدون نام شنبه 1 مرداد 1390 - 02:19:28
    19 43 پاسخ به این نظر
    در واقع این کتاب میگه قوانین فیزیک قبل از این عالم وجود داشته اند مثل 2*2=4 اما خوب به نطر من حتا اگر اینطور باشه می شه گغت این قوانین قسمت کوچکی از حکمت خودا هستند
  • 123 شنبه 8 مرداد 1390 - 01:44:09
    92 86 پاسخ به این نظر
    نميدونم هست يا نيست ولي... اگر هست چرا قايم باشك بازي ميكنه؟ اگه هستي بيا بيرون بگو كه هستي. اصلا اگه آفريدي كه سعادتمند بشيم چرا تو فقرو فلاكت؟
  • hossein یکشنبه 23 مرداد 1390 - 13:48:10
    77 62 پاسخ به این نظر
    آقای هاوکینگ میگه پیدایش عالم نتیجه و پیامد قوانین فیزیک است . این قوانین فیزیک رو چه کسی بنا کرده آیا کسی جز خداوند قادر یکتا
    • محسن جمعه 20 تیر 1393 - 17:13:12
      16 15
      عالی ترین جوابی که میتونستم بگم رو حسین تو گفتی...
    • زينب چهارشنبه 10 دی 1393 - 13:58:37
      6 9
      احسنت ......ايول بهترين جوابيه كه ميزنه تو دهن اينايي كه خدا رو زير سوال ميبرن
    • ارمان شنبه 8 فروردین 1394 - 12:36:22
      0 0
      قوانین فیزیک ساخته ی ذهن انسانه.خیلیا این سوالو میپرسن که جهان رو کی افریده؟اونایی که دین دارن میگن خدا.حالا خود خدا چی؟اونو کی خلق کرده.میگن هیچکی خودش از اول بوده.پس منم میگم جهان از اول بوده.رد وجود خدا.البته اینا همه سواله که تو ذهن من اومده
  • ناصر دوشنبه 4 مهر 1390 - 01:35:38
    24 65 پاسخ به این نظر
    نکته قابل توجه اینه که اکثر منکران خدا خودشون رو روشنفکر و دانشمند و دانا و عاقل میدونند .من سوالی از اینها دارم.چه دلیلی برای این حرفشون دارن ؟کدوم دانشگاه و ازمایشگاه به اینها مدرک عقل داده و با کدوم معیار روشنفکرن و دینداران نادان؟ خود این شخص تا حالا بیشتر از 7 بار نظرشو عوض کرده از کجا معلوم سال بعد چی بگه
  • حکیم شنبه 5 فروردین 1391 - 16:31:44
    18 27 پاسخ به این نظر
    قوانین ترمودینامیک (حرارتی) ثابت کرده است که جهان پیوسته رو به وضعی روان است که در ان تمام اجسام به درجه ی حرارت پست متشابهی می رسند و دیگر انرزی قابل مصرف وجود نخواهد داشت. در ان حالت دیگر زندگی غیر ممکن خواهد بود.اگر جهان اغازی نداشته و از ازل موجود بود باید پیش از این چنین الت مرگ و رکود حادث شده باشد. خورشید سوزان و ستارگان و زمین اکنده از زندگی گواه صادق است بر اینکه اغاز جهان در ((زمان)) اتفاق افتاده و لحظه خاصی از زمان اغاز پیدایش ان بوده و بنابر این نمی تواند جز افریده باشد.
  • علی دوشنبه 16 مرداد 1391 - 16:42:24
    31 7 پاسخ به این نظر
    البته هرکس منطق خاص خودش رو داره ولی این رو بدونید که بعضی از بدیهی ترین مسائلی رو که الان هم بهش اعتقاد دارید اساسا اشتباهند چرا که بدیهی بودنشون از تجربیات روزانه ما (که گاهی اوقات با واقعیت در تناقضن) ناشی میشن.مثالهای بارز در این مورد 1-تصور ما در مورد مطلق بودن زمان در حالیکه اینطور نیست. 2-تصور ما در مورد تخت بودن زمین که باعث میشه فکر کنیم نزدیکترین مسیر بین دو نقطه روی کره زمین مسیر مستقیم باشه درحالیکه اینطور نیست. 3-تصور ما در مورد ایستا بودن جهان. این مثالها نشون میده که چطور تصورات اشتباه به نتیجه گیری نادرست ختم میشن.
  • بدون نام یکشنبه 21 آبان 1391 - 16:21:00
    14 60 پاسخ به این نظر
    اين جهان آفرينش به قدري عظمت داره كه پروفسور قاطي كرده ويادش رفته از كجا اومده
  • مهدی چهارشنبه 24 آبان 1391 - 17:02:28
    29 46 پاسخ به این نظر
    من یک مستندی در مورد آیات علمی قرآن که در 1400 سال پیش گفته شده و امروز بعضی ها تازه دارن بهش میرسن ،رو دارم می سازم. یک نظریه در مورد انبساط جهانه که خیلی از عمرش بگذره 100 ساله. اما قرآن 1400 سال پیش این قضیه رو گفته . نه با حرف هاوکینگ خدا چیزیش میشه( استغفر الله) نه علم واقعی صدمه میبینه. علم واقعی نزد خداست. اثباتشم قسمتی از تورات ، قسمتی از انجیل و تمام آیات قرآنه که تمامی آیات رو در 9 قسمت علمی به صورت مستند انشالله در می آرم. و قسمت اول هم در مورد پیدایش جهان هستی است. البته اگر خدا بخواد. سوره ذاریات آیه 47. یادمون نره آقای هاوکینگ هم امکان داره اشتباه کنه ، و در عین حال نباید منکر خدماتش به علم امروزمون باشیم.البته پیش داوری هم نمیشه کرد با خوندن چکیده ای از کتاب.شاید...
  • safuar یکشنبه 19 آذر 1391 - 05:05:08
    26 56 پاسخ به این نظر
    تنها خالق جهان خداوند است و هیچ اثباتی برای اینکه جهان از یک خالق خلق نشده است وجود ندارد!!
  • بدون نام دوشنبه 16 بهمن 1391 - 02:28:58
    22 17 پاسخ به این نظر
    استیو کاملا درست میگه و اون انرزی هم همون بی نهایته یعنی خداوند که به وسیله ی عشق افرینش داد و همیشه بوده و نه بوجود میاد نه از بین میره و در وجودمون احساس می کنیم. یعنی همان علم و عالم خداست
    • سوگل جمعه 27 دی 1392 - 23:00:48
      15 5
      من با نظر شما موافقم تصویری که ما از خدا داشتیم اشتباهه ،خدا انرژی است ساری و جاری در تمامی کائنات و باعث نظم و انسجام آن است ودر وجود هر کدام از ما ذره ای از آن وجود دارد و به همین دلیل از هر چیزی در جهان آگاه است .
    • س جمعه 30 آبان 1393 - 23:52:24
      8 9
      سوگول یه سوال ازت میپرسم... یه پارچ آب رو میشه تو یه لیوان خالی کرد؟؟؟ نمیشه...چون لیوان محدوده. حالا من و تو ک محدودیم میتونیم یه نامحدودخدا رو بفهمیم؟؟؟ پس نگو خدا انرژیه... هیچوخت یه محدودانسان نمیتونه به یه نامحدودةخدا احاطه پیدا کنه و بفهمتش
  • سهند دوشنبه 16 بهمن 1391 - 02:30:22
    17 25 پاسخ به این نظر
    خداوند همه چیزو یک چیز است
  • رامین جمعه 27 بهمن 1391 - 22:44:25
    19 15 پاسخ به این نظر
    عالی بود..
    • مریم جمعه 22 آذر 1392 - 11:40:27
      3 16
      مهمترین موضوع زندگی کردن در زمان حال هست که اسم سنتیش همون خدا هست.هیچ کس نمیتونه بگه که خدا رو باور دارم یا اینکه خدا وجود داره برای اینکه خدا از جنس باور یا وجود نیست شاید این همون چیزی باشه که آقای هاوکینگ گفتن
  • یه نفر یکشنبه 29 بهمن 1391 - 05:52:00
    22 28 پاسخ به این نظر
    سلام اقای استیون بدان که اگر خدایی وجود نداشته باشه پس هیچ دلیلی برای وجود شما هم وجود نداره بدونید که خدا بوده که شما رو به وجود اورده و به ایجا رسونده اگر چیزی رو ازتون گرفته به جاش یه چیز دیگه بهتون داده که با اون مشهور شدید پس عیچ سهی نکنید وجود خداوند رو انکار کنید چون خدا اصلا به وجود شما هیچ نیازی نداره
  • ریحان یکشنبه 27 اسفند 1391 - 03:58:51
    14 21 پاسخ به این نظر
    اون کسی که بی تعصب جواب دادی قران و معجزات راست میگن یا این یارو که هیچی از اسلام حالیش نیس؟؟ پس نظریش رده اون کیه که بخوان خدا رو رد کنه هر چقدر هم که دانشمند باشه هوششو از همون خدایی داره که به قول خودش وجود نداره
  • بدون نام یکشنبه 27 اسفند 1391 - 04:10:03
    36 14 پاسخ به این نظر
    از نظرهای غیر علمی حالم بهم خورد........
  • سعید پنجشنبه 23 خرداد 1392 - 01:20:42
    29 7 پاسخ به این نظر
    اقای استیفن هاوکینک یه دانشمند بزرگ و تواناست بطوری که بیشتر ما انسانها با داشتن جسمی توانا قادر به حل معادلات زندگی خود نیستیم پس انچه مغز را ضایع میکند داشتن تعصب بیجا و غرور و بی دانشی است چه خدایی باشد و چه نباشد ما باید قبول کنیم برخی انسانها همانند این دانشمند بزرگ خود راهی را نشان میدهند که از نادانی به در اییم لذا بیاید احترام گذاشته و استقبال کنیم و با تجزیه و تحلیل درست نه با خشونت و تعصب به دنبال حقیقت باشیم.
  • نیما سه شنبه 5 شهریور 1392 - 13:40:42
    18 13 پاسخ به این نظر
    من کتاب تاریخچه ی زمان و جهان در پوست گردوی استیفن هاوکینگ رو خوندم و در جواب اونایی که میگن چی باعث انفجار بزرگ شده باید گفت این پرفسور بزرگ توضیح میده که فیزیک قادر به جواب این سوال نیست چون قبل از انفجار بزرگ ساختار زمان وجود نداشته و فیزیک فقط قادره در مورد عواملی توضیح کامل بده که در آن زمان وجود داشته باشد. اما در کتای طرح بزرگ استیفن هاوکینگ در مورد این صحبت میشه که جهان نیازی به وجود یه آفریدگار نداره و سعی کنیم جهان را همینطور که هست ببینیم و باور کنیم.
    • بلقیس دوشنبه 11 فروردین 1393 - 13:31:39
      4 12
      اطلاعاتی که ما اکنون درباره ی جهان الان داریم خصوصا نظریه هایمان همگی ناقص هست بنابر این نباید بدون اثبات اعتقاداتمان را دور بریزیم
  • اسماعیل شنبه 23 شهریور 1392 - 18:14:16
    15 13 پاسخ به این نظر
    سلام نظرم اینه که خود همین نظریه ی فیزیکی که استیون میگه یه علم هست و اگه خدا کاری رو بخواد انجام بده حتما از روی علم انجامش میده مثل انفجار بزرگ که باعث پدید آمدن جهان هستی شد کار خداوند بر اساس علم است
  • بهنام دوشنبه 25 شهریور 1392 - 00:04:05
    11 20 پاسخ به این نظر
    هیچ چیزی خود به خود بوجود نمیاد و انفجار هم الکی بدون واسطه به وجود نمیاد ، حالا با کدوم عقلش این پروفسور گفته که خدا خالق این عالم نیست جای تعجبه؟ یعنی منکره خدا و کاراش شده؟ نمیدونم منظورش از این حرف چی بوده؟ یاد کتابش رو خوند ببینی دلیل فلسفیش چیه واقعا معلوم نیست.
  • نیوشا دوشنبه 1 مهر 1392 - 19:52:21
    12 28 پاسخ به این نظر
    چررررررررررررررررت
    • بی نام پنجشنبه 4 دی 1393 - 01:12:33
      3 8
      با توجه به ناتوانی آدمی در اثبات یا عدم وجود خداوند طرح مسایل اینچنینی بدون جواب قانع کننده و فرضیات اساسا بی دلیل و بی ی حساب است.
    • بهرنگ دوشنبه 7 اردیبهشت 1394 - 23:09:39
      1 1
      نیوشا تو بهتره نظر ندی
  • مهرداد جمعه 5 مهر 1392 - 17:21:57
    9 16 پاسخ به این نظر
    به نظر من ما انسانها در مقام علمی یا معنوی نیستیم که بود و نبود خداوند را تائید یا تکذیب کنیم. پس بهتر است آقای هاوکینگ و امثال آنها در مقامی که نیستند اظهار نظر نفرمایند. آقای هاوکینگ نظرش برای خود و امسال خود محترم است نه برای بقیه... اگر میگویید واقعا جایگاه علمی دارد نبود خدا را اثبات کند یا ببخشید خفه خون بگیرد.
  • کمال یکشنبه 21 مهر 1392 - 23:54:10
    10 15 پاسخ به این نظر
    من نمیدونم چرا شما دینو علمو قاطی هم میکنید خب اونم یه نظریه هس
  • زهرا جمعه 3 آبان 1392 - 01:25:59
    10 12 پاسخ به این نظر
    اون نگفته که خدا وجود نداره .بلکه گفته نباید برای توضیح همه چیز یه سره بگیم خدا.بلکه باید به دنبال دلیل برای پرسش هامون باشیم
  • اهورا چهارشنبه 8 آبان 1392 - 09:51:37
    14 5 پاسخ به این نظر
    مشکل خیلی از انسانها اینکه راجع به مسایل که علمی ندارن بحث میکنن فقط سعی در اثبات ذهنیات خودشون دارند به همه این عزیزان پیشنهاد میکنم کتاب آینده یک پندار رو بخونن
  • ایرانی جمعه 10 آبان 1392 - 14:25:05
    10 5 پاسخ به این نظر
    ما به اندازه هوشمان از جهان درک داریمو تا زمانی که حس نکنیم از کسان زیدی باهوش هستیم ، به نظرم نباید پاسخ مطلقی در مورد شبهات مربوط به وجود و یا عدم وجودخدا بدهیم.
  • پارسا شنبه 18 آبان 1392 - 23:33:15
    7 7 پاسخ به این نظر
    هرکی یک نظریه ای میده و ما بایداحترام بگذاریم ولی این جسارت هستش ما به وجود خدا اعتقاد داریم و و جود خدا رو حس میکنیم حتی اگراون نظریه درست باشه همون ذره رو هم افریده و دسترنج خداوند هستش
  • erkin سه شنبه 21 آبان 1392 - 20:24:55
    22 9 پاسخ به این نظر
    اکثر مراجعه کنندگان به این سایت به موافقان هاوکینگ نظر مثبت دادن.فقط کافیه نگاه کنید.پس چرا بیشتر نظرات درج شده مال مخالفان هاوکینگه؟شاید نظرات خداناگرایان سانسور شده توسط مسول سایت.چرا کلمات رکیک توهین کنندگان به هاوکینگ رو سانسور نمیکنی؟
  • علی رضا چهارشنبه 22 آبان 1392 - 15:29:09
    15 20 پاسخ به این نظر
    استیون هاو کینگ اشتباه می کنه من می توانم با ریاضیات وفیزیک اثبات کنم
  • ایمان جمعه 8 آذر 1392 - 20:30:43
    12 8 پاسخ به این نظر
    آقای پروفسور اریک پریست از استادان سابق ریاضیات در دانشگاه «سنت اندرو» و از اعضای هیئت امنای «انستیتو فارادی» در دانشگاه کمبریج پاسخ آقای «هاوکینگ» را چنین داده است: سخنان پروفسور هاوکینگ توجیه‌پذیر نیست، این حالت کاملاً تحمل‌پذیر و منطقی است که خداوند شرایط را برای وقوع انفجار بزرگ و شکل‌گیری کهکشان‌ها بر اساس آن فراهم کرده باشد. همچنین آیت الله سبحانی هم پاسخ اظهارات پروفسور هاوکینگ را به تفصیل داده اند.
  • nima پنجشنبه 21 آذر 1392 - 22:13:59
    20 15 پاسخ به این نظر
    جالبه میگن البرت انیشتین خدا رو قبول داشته اقایون الکی شایع پراکنی نکنید من استون هاوکینگ رو با هیچئ چیزی عوض نمیکنم اون درست میگوید ما کور هستیم ون نمیخواهیم حقیقت رو ببینیم اگر مردم فقط به خاطر ترس از عذاب و امید به بخشش است که خوب و درستکارند، پس حقیقتا ما موجودات ترحم برانگیزی هستیم. "آلبرت اینشتین" البته آنچه درباره ی اعتقادات دینی من گفته اند دروغ است. دروغی که به طور سیستماتیک تکرار شده است. من به خدایی شخص وار اعتقاد ندارم و هرگز منکر این بی اعتقادی ام نمی شوم بلکه آن را آشکارا بیان می کنم. "آلبرت اینشتین"
  • آيدا جمعه 13 دی 1392 - 04:25:52
    13 14 پاسخ به این نظر
    من باهاش موافقم
  • علی پنجشنبه 26 دی 1392 - 10:36:14
    19 6 پاسخ به این نظر
    همه یک بار بدون نیازز به شایستگی به دنیا اومدن تا زندگی کنند اینجا فقط مثل یک ازمایشگاه می مونه هرکس که تست را قبول بشه وارد فاز 2 میشه و گرنه همین یک بار که هست زندگی میکنه . این همه کتابهای عجیب و غریب خوندید و این همه سریال و فیلم دیدید . پیشنهاد میکنم وفت بگذارید و حداقل 4 مرتبه قران را به زبان مادری مطالعه کنید و فکر کنید و مرتب از صاحبش بخواهید کمکتان کند و کتاب را به شما بیاموزد. اگر حسود و خسیس و گناهکار نیستندموفق باشید و البته باید لارج باشید و بخشش داشته باشید و تشکرتون فقط برای خدا باشه و بس .
  • medosa شنبه 28 دی 1392 - 11:46:05
    10 6 پاسخ به این نظر
    من فک میکنم این کشف درست ولی برداشتش اشتباه....خدا گفته تو قران من ازرگ گردن به شما نزدیکترم ....پس مسلما خدا را باید در ذهن و وجود خودمان جستجو کنیم واین شاید همان بار امانت باشد...باز هم نمیدانم هرچه جلوتر میرم به نادانی ام بیشتر پی میبرم
  • محمد باقر پنجشنبه 15 اسفند 1392 - 10:51:21
    6 19 پاسخ به این نظر
    واقعا متاسفم بر اونایی که بر وجود خدای متعال مشکوکن متسفانه نظر چند دانشمند اروپایی ادم های مثل شمارا منحرف کرده اون نظر داده که خدایی وجود ندارد پس نظر چند صد هزار ساله ما مسلمان کجاست پس
  • ابراهیم جمعه 23 اسفند 1392 - 15:02:28
    14 14 پاسخ به این نظر
    متاسفم برات پروفسور.انفجار هم که به خودی خود صورت نمیگیرد.نظم جهان را چی مگی.
  • زهرا چهارشنبه 27 فروردین 1393 - 11:46:28
    9 11 پاسخ به این نظر
    آقای هاوکینگ عزیز.اگر جهان بر اساس تصادفه امثال خلقته خودت رو چطوری توجیه می کنی؟با تمام احترامی که برای معلولین قائلم عرض می کنم اگر تصادف است پس این معلولیت نشانه ی چیست؟ما همیشه از معلولیت یک چیز بد را به ذهن می آوریم و آن را نوعی نقص به حساب می آوریم اما این هم نشانی از قدرت خداوند است و اگر جهان تصادف است این معلولیت را که افرادی را از بعضی دیگر ممتاز ساخته است چگونه پاسخ می دهی؟کمی باید عقلانی اندیشید
  • علیرضا صالحی چهارشنبه 27 فروردین 1393 - 23:05:04
    18 8 پاسخ به این نظر
    ببخشید آقای استفن هاوینگ اگر خداوند سبحان در بوجود آمدن جهان یا همان پدیده ی بیگ بنگ دخالت نداشته یعنی کل آسمان ها و زمین بدون هیچ هدفی آفریده شده پس اصلا زندگی به چه دردی می خورد و اصلا چرا باید حقیقت را از باطل تشخیص دهیم از این قضیه هم بگذریم مگر امکان دارد آسمان ها و زمین همین جوری اتفاقی بوجود بیاید مگر می شود اتفاق یک همچین چیز دقیقی را بوجود بیاورد تازه خدا را با فرمول های ریاضی و فیزیک نمی شود بیان کرد. بنده یقیین دارم که شواهد فیزیکی هم یک همچین چیزی نگفته از پیش خودت این حرف را می زنی. اگر هر کسیتواند جواب من را بدهد.
  • فرهاد شنبه 30 فروردین 1393 - 01:16:46
    31 12 پاسخ به این نظر
    متاسفانه ما ایرانیها هروقت چیزی رو بر خلاف عقاید مذهبیمون میبینیم بدون فکر بهش توهین میکنیم یا ردش میکنیم حتی اگر کسی در حد پروفسور هاوکینگ باشد با تمام احترامی که برای مخالفین قائل هستم ولی در جامعه دیده میشه که کسی که سوادش در حد دانستن علت سرماخوردگی هم نیست به یک پزشک فوق تخصص ایراد میگیره چیزه که هاوکینگ میکه حتما از روی مطالعات وسیع و فورمولهای پیچیده ای است که از فهم ودرک یک لیسانس فیزیک هم ممکن خارج باشه مطمئنن اگر حرف بی ربطی بود افراد باسواد هم تراز اون که بقول عوام منتظر سوتی گرفتن هستن خیلی بهتر میتونستند با استدلال علمی او رو به باد انتقاد بگیرند تا اینکه هرکسی که شاید یک فرمول ساده فیزیک رو هم نمیدونه نظر بده جالبه که با این همه ادعا چرا ما این همه از غربی ها عقبیم
    • بی نام سه شنبه 5 اسفند 1393 - 20:23:35
      2 3
      مطمئنم اگه آقاي هاوكينگ بين اينهمه مطالعات وسيع قرآن روهم ميخونداين نظريه رونميداد
    • ستاره شنبه 15 فروردین 1394 - 11:20:21
      1 0
      سلام ایشان فقط از علم فیزیک اطلاع دارند نه همه ی علوم1 پس بهتره به گفته ی شما فقط در مورد فیزیک اضهار نظر بفرمایند و با عث خنده ی بزرگان علوم دیگر نشوند
  • سام دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 - 01:51:31
    15 17 پاسخ به این نظر
    ما ادمایی شدیم که برای باور خدا مننتظریم ببینیم چی از دهن امثال هافکینز میاد بیرون ،امروز میگه خدا هست ما ام بدون فکر میگیم پس هست،فردا میگه نیست میگیم صبر کنید مثل اینکه نیست.اینکه نشد رسم عاشقی.شما عاشق یه موجود زمینی میشید چه قدر پاش می ایستید هر کیم از بدیش میگه میگید نه من مطمئنم که اینطور نیست.خداوند نشانه های زیادی برای ابراز وجودش گذاشته کافیه که ببینیم،علم ما محدوده و علم خدا نامحدود.ما باید از جزییات به کلیات پی ببریم نه منتظر باشیم که کل رو پیدا کنیم تا جزییات رو ببنیم.ما از نظم جهان پی به خدا میبریم،نه اینکه منتظر باشیم تا تمام علم رو که تازه اگر در مسیر درست باشیم پیدا کنیم بعد بگیم خدا هست.هیچ ارزشی ندارد که ایمان ما بسته به حر فه یکی دیگه باشه بدون فکر.
  • sadeg ansari چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 - 18:19:17
    9 25 پاسخ به این نظر
    سم الله نورالسماوات والارض.به آقای پروفسور بفرمایین ائمه ی بزرگوارماازقرن ها پیش فکرآمدن امثال شمابااین نظرات مزخرفتان راکردندوبهتره بگم آینده نگری آمدن آمثال شماراداشتند وبراهمین برای نمونه این روایت رادرجواب یک نفرازیارانشان که پرسیدند خدا چیه؟جواب دادند که برای مثال:وقتی شمادریک کشتی باشی وطوفانی بیاد وشما درحال غرق شدن باشید درآن لحظه که ازهمه چیزوهمه کس ناامیدشدی اگه به خداهم اعتقادنداشته باشین.ناخودآگاه فکرتون به یک چیزی معطوف میشه که یک چیزی هست که فقط اون میتونه نجاتم بده.واون چیزهمان خداست.درصورتی که نظرپرفسور بااون عقلشون این میشه که انسان درآن لحظه ی غرق شدن بایدبه هیچ متوسل بشه واون چیزی که فکرمیکنه بیتونه نجاتشبده بده هیچ هست.براستی عجب عقل ناقصی دارندایشون.والسلام.
  • بی نام چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 - 22:06:38
    11 23 پاسخ به این نظر
    وای بر موافقان این حرف.... که تماما در جهل و نادانی بسر می برند
  • بی نام سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 - 21:07:16
    12 15 پاسخ به این نظر
    به دوستان عزیز پیشنهاد می کنم قرآن رو مطالعه کنند
  • شوخ جمعه 19 اردیبهشت 1393 - 06:35:32
    7 2 پاسخ به این نظر
    عالى بود
  • بی نام شنبه 27 اردیبهشت 1393 - 23:21:11
    4 16 پاسخ به این نظر
    این نظریه های قدیمی وجواب محکم انها در احادیث و روایات مختلف امده مثلا مناظره طبیب هندی با امام صادق علیه السلام که در اینجا فقط بجای طبیب هندی از کلمه پروفسور هاوکینگ استفاده شده تا مسئله را علمی و فنی مطرح کنند و جواب همه را با چماق بیسوادی رد کنند این پروفسور تابحال چندینمرتبه نظریه خود و دیگر پروفسورها را رد کرده ودر حال رشد علمی است که اگر کتابهای مذهبی و جواب شبهات ما را بدقت مطالعه کند از این سردرگمی خلاص میشود
  • yasin دوشنبه 19 خرداد 1393 - 01:49:05
    7 10 پاسخ به این نظر
    م ن خوم از طرفدارای هاوکینگ هستم.ولی اینجا اگه راست میگه پس قانون جاذببه رو کی بوجود اورده؟؟؟؟ حتما خود به خود بوجود اومده
    • علی یکشنبه 9 شهریور 1393 - 05:18:26
      18 3
      ای شماهایی که پشت سرهم نظر میذارین ای شماهایی بزرگترین دانشمندای تاریخ جهان هستید لطفا اول برای یکبار کتاب جناب اسیفن هاوکینگز رو بخونید و بعدش نظر بدین.درسته نظریات جدید قبولوندش سخته دقیقا مثل زمانی که پیامبر به سختی به کافران یاد داد تا دست از بت پرستی بکشن حالام شما عقل دارین و با استفاده از همون تصمیم بگیرید.اقای انیشتن گفتن:اگر نظریات شما با واقعیات مخالفت داشت،واقعیات را تغییر بدهید. مغز شماها از هرچیزی با ارزش تره پس فقط از مغز خودتون استفاده کنید نه چیزایی که از قبل یا از بقیه شنیدین
  • qqqqq پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 17:45:58
    17 1 پاسخ به این نظر
    این همه مدعایی که خودشون هیچ جوابی ندارن ای کاش کسی پیدا میشد که یه جوابی به همه ی ما میداد آقای هاوکینگ از نظر علمی در سطح بالایی هستن و بنظر من بایستی به حرفی که میزنن بیشتر فک کنیم و دنبال جواب و چرایی مسئه باشیم
  • حسین پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 18:49:32
    22 4 پاسخ به این نظر
    انشتین از آقای هاوکینگ باهوشتر بود وقتی بجایی رسید که نتونست توجیه کنه نگفت خدا نیست. بلکه گفت من مطمینم که خدا تاس بازی نمیکند. به نظ بنده انسان در حدی از توانایی نیست که در مورد خدا نظر بده. برای مثال آدمکی که روی صفحه ی کاغذ کشیده شده میتونه فضای بیرون رو درک کنه؟میدونین چرا ؟چون فقط میتونه طول و عرض رو ببینه. ما هم دقیقا مثل اون نقاشی هستیم با این تفاوت که ما توی سه بعد اسیریم. حال ببنین کسی که چهار بعدیه یعنی زمانم میتونه درک کنه چیکارا میتونه بکنه؟ من به آقای هاوکینگ احترام میزارم ولی تمام دانشمندان برتر اشتباهاتی هم داشتن درسته؟ بیایین درست فکر کنیم بخدا قسم برخی آیات قران به قدری علمی اند که امکان ندارد فردی هزارو اندی سال پیش گفته باشه؟ البته جایگاه علم پیش خدا مشخصه .
  • نیلوفر یکشنبه 25 خرداد 1393 - 23:03:16
    18 15 پاسخ به این نظر
    من که کاری به صحبتای این دانشمند ندارم ولی از ته قلبم خدارو حس میکنم و حتی یک لحظه هم به عقلم اجازه نمیدم که در این باره شک کنه حتی یک لحظه
    • فاطمه چهارشنبه 5 فروردین 1394 - 02:11:59
      1 0
      واقعا تعجب میکنم اینکه دانشمنده این حرفارو میزنه هرچی دوست داره بگه هر کسی که واقعا خدا رو شناخته باشه به این حرفا اهمیت نمیده تو کافیه به دور وبرت نگاه کنی تا خدا رو ببینی امام علی .ع. میفرمایند,من خدایی رو که نمی بینم نمی پرستم امیدوارم خودتون بهش فکر کنید و منظورمو بفهمید. التماس دعا
  • بی نام یکشنبه 8 تیر 1393 - 22:59:44
    6 12 پاسخ به این نظر
    اولا فرمول ها و فرضیه های این آقا خیلی جای بحث داره به نظرم یکمی هم از وقتتون رو بذارین برا خوندن معجزات قرآن و تفکر تو آیاتش نمی دونم این همه نظم تو دنیا چه جوری اتفاقیه و چه جوری از هیچ جهان به وجود میاد؟ اونایی که میگن پس خدا چه جوری بوده باید بگم خدا یه انرژیه لاینهاله و نباید با مخلوقات مقایسه شه. وقتی میگیم شکر شیرینه این یه چیز بدیهیه و نیاز به اثبات نداره وجود خدا با عقل سلیم درک میشه. اصلا بگذریم برین کافر شین آخرش زندگی خودتون پوچ میشه و احساس بی معنی بودن می کنید.متاسفم برا بعضی هادر ضمن حتما برین جریان مسلمان شدن موریس بوکای رو بخونید
  • بی نام دوشنبه 23 تیر 1393 - 10:27:15
    8 2 پاسخ به این نظر
    قوانین فیزیک وجود داشته اند،ما انسانها بتدریج آنها را کشف کرده ایم. مسئله شروع پیدایش جهان هستی است. مسلم اینکه پیش از پیدایش ماده و فضا ،زمام وجود داشته است .بنا براین هیچ آفرینشی بدون ظرف زمان ممکن نیست و این میشود تقدم زمان بر ماده و بر خلقت.شما حتی اگر معتقد به وجود خدا باشید ،میتوان پرسید خدا از کی پیدا شده و این یعنی تقدم زمان.ما چون خدمان یک عضو از مجموعه جهان هستی هستیم در محفظه یا ظرف زمان قرار داریم .برای پی بردن بن ماهیت قضیه باید از ظرف زمان بیرون بزنیم و ازخارج آن این مجموعه را مشاهده کنیم.بنظر میرسد انفجار بزرگ هزاران بار بطور تناوبی تکرار شده باشد.منشاء شروع پیدایش ماده پرسش اساسی است.جون حتی اگر خلقت را توسط خدا تصور کنیم باز به وجود ماده نیاز است.ماده از کی و توسط چه کسی خلق
  • محمود سه شنبه 24 تیر 1393 - 14:12:19
    11 4 پاسخ به این نظر
    من خودم اين مطلب رو نه تايد و نه رد ميكنم چون دانش كافي براي اظهار نظر رو ندارم 3000 سال اين همه آدم اومدن و گفتن كه خدا وجود داره .حالا يكي اومده ميگه "به نظر من" وجودش ظروري نيست و به اين دلايل علمي لازم نيست حتماً براي پيدايش جهان خدا وجود داشته باشه. اينقدر هم شعور داره كه اول و آخر همه حرف هاش بگه هر كسي ميتونه عقيده خودش رو داشته باشه و اين فقط نظر منه. اميدوارم دوستان قبل از فحش دادن اول كتاب رو كامل بخونن.
  • موسي چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 11:29:59
    4 11 پاسخ به این نظر
    ستیفن هاوکینگ فیزیکدان برجسته بریتانیایی در کتاب تازه خود مدعی می شود که خدا عالم و کهکشان را نیافریده و «انفجار بزرگ کهکشانی » که بسیاری از سیاره و ستارگان بر اثر آن بوجود آمده اند، نتیجه و پیامد قوانین فیزیک است. خيلي خنده داره پسر باز هم اين همه ايه شريعت پيامبر باز ما انسانها عقبيم و نميخوايم بفهميم حرف اقاي پرفسور درست و كاملا متين ولي بوجود اورنده اين پديده عظيم فيزيك كي بوده خود فيزيك بوده سلام حضور دوستان يك به اقاي استیون هاوکینگ بگه ايا تولد شما را فيزيك انجام داده جسارت نباشه سوالي از اقاي پرفسور شما كه مدعي بزرگي در علم فيزيك هستيد اين علم را از چه چشمه اب اموختيد با تشكر
  • بی نام سه شنبه 14 مرداد 1393 - 12:24:08
    3 12 پاسخ به این نظر
    اقای هاوکینگ نا شکری نباید بکنه. این نظم خداست در جهان که اون جرئت کرده این حرف رو بزنه. پس ببین نظم جهان توسط خدا چه قدر دقیقه
  • محمد سه شنبه 28 مرداد 1393 - 00:31:50
    6 9 پاسخ به این نظر
    سلام،بنده یک عبارتی قرانی در ذهنم هست که هیچگاه از ذهنم نمیرود،وفکر کنم حجت را برهمگان تمام میکند،آدرس قرانی آن یادم نیست ولی در درس عربی سوم دبیرستان رشته ی ریاضی فصل سوم آمده که مفهومش چنین است:زمین وآسمانها به هم بسته شده بودند.ما آنهارا ازهم جدا کردیم.
  • فاروق پنجشنبه 30 مرداد 1393 - 11:41:56
    6 7 پاسخ به این نظر
    اقای هاوکینگ علم خویه ولی نظرشما خیلی هم درست نیست
  • ﻣﺤﻤﺪ اﺳﻣﺎ ﻋﻴﻞ دوشنبه 10 شهریور 1393 - 14:08:47
    3 14 پاسخ به این نظر
    اﻳﻦ ﻏﺮﺑﻲ ﻫﺎ اﻋﺼﺎﺏ ﺷﺎﻥ ﻭﻗﺘﻲ اﺯ ﺑﻴﻦ ﺭﻓﺖ اﻳﻦ ﺣﺮﻑ ﻫﺎﻱ ﻣﻀﺨﺮﻑ ﺭا ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ
  • سامان یکشنبه 16 شهریور 1393 - 07:06:42
    10 16 پاسخ به این نظر
    ببین استیون هاوکینگ دانشمندهست ولی درحدی نیست که بخواد درباره خالق هستی تصمیم بگیره...استیون هاوکینگ درمقابل اسحاق نیوتن وآلبرت انیشتین عددی نیستچطوراین دانشمندان چنین اعتقادی نداشتند...یکی نیست به این بگه لامصب توبرویه فرمول اختراع کن واین فرمولتووارد کتب درسی بکن بعدبیاواسه هستی وخالق هستی خط ونشون بکش مردحسابی...منم میتونم یه موضوعی روشروع کنم همینطورادامش بدم...نتیجه مهمه./././نتیجه......میفهمی:::نتتتتتیییییجججججه..."""
  • سمیه دوشنبه 24 شهریور 1393 - 18:41:06
    4 8 پاسخ به این نظر
    خداوند من، درباره جدا کردن زمین از آسمان واماده کردن زمین برای زندگی بشر سخن گفته .وقتی ما به معنی قرآن توجه نمیکنم همین میشه دیگه؟ حرف های خدا رو یکم دست کاری میکنن میگن دست آ ورد 1400ساله
  • فرهاد شنبه 29 شهریور 1393 - 18:23:38
    10 11 پاسخ به این نظر
    به پروفسور بگید بابا باید یکی باشه که قانون جاذبه رو بذاره یانه
  • بی نام دوشنبه 14 مهر 1393 - 14:04:35
    23 4 پاسخ به این نظر
    یارو 50 سال درمورد جهان تحقیق کرده و با جدید ترین تکنولوژی بزرگترین تلسکوبها و کامپیوترها سرکارداشته و یه نظریه داده. اونوقت بعضی که کل تحقیقش در مورد جهان هستی دو واحد کتاب دینی به خودش اجازه میده که با اون یارو مناظره کنه و مطمنه که شکستش میده. یارو در مورد اصل وجود خدا صحبت میکنه یکی جواب میده پس مهربونی خدا چی میشه .
  • یعقوب جمعه 18 مهر 1393 - 14:12:07
    15 5 پاسخ به این نظر
    ما ها عادت کردیم هرجا عقلمون کم میاره ربطش می دیم به خدا یعنی متاسفانه وجود مقدس خدا شده عاملی برای توجیه ناتوانی های ما ماها در اینکه خدا رو هم خالق هستی می دونیم شاید معقولانه قبول نداشته باشیم ولی چون در یک جایی بنام قران دکر شدهبهر دلیل نمی تونیم انکارش کنیمقبولش کردیمبنظر شما اگه استیون هاوگینگ جای ما بود مث ما قران و بدون دلیل قبول می کرد؟حالا این آقا با دلایل عقلی گفته می تونم اثبات کنم خدا مسئول جهان هستی نیست شما اگه توانمندی به جای بد وبیرا با دلایل عقلی براش اثبات کن خدا خالق جهان هست
  • m,sadegh پنجشنبه 24 مهر 1393 - 20:26:17
    7 8 پاسخ به این نظر
    پس این همه نظم چی میشه ؟ شب و رور ، چرخش زمین دور خورشید ، سرما ، گرما و . . . اون انفجار اولیه از کجا شکل گرفته ؟ آیا اون انجار اولیه خالق نمی خواسته ؟ این آقا یه دور قرآن کریم هم بخونه بد نیست . شاید به راه راست هدایت بشه .
  • بی نام یکشنبه 27 مهر 1393 - 05:59:15
    10 8 پاسخ به این نظر
    اگرخدانیست وقران کلامش نیست پس چراتابه امروز احدی نتونسته حتی یک ایه از قران رو نسخ وباطل کنه ,بی شک عقل سالم در بدن سالم است
  • بی نام پنجشنبه 1 آبان 1393 - 23:26:13
    9 9 پاسخ به این نظر
    به قول دوستمون ايشون چرت گفتند به ايشون بفرماييد اگه فكر ميكنن خدا وجود نداره پس عمه من قران رو با چنين نظمي نوشته؟ببينم با اين علم ميتوني اين كار رو بكني؟
  • محمدحسین.ب.ن جمعه 2 آبان 1393 - 14:09:29
    6 8 پاسخ به این نظر
    به نام یزدان پاک.همه می دونیم که خداوند قرآن رادربیش از1400 سال پیش دریک جامعه ی دورازعلم نازل کرده ودرآن حقیقت های علمی بسیاری راآورده که دانشمندان تازه به ذره ای از آن پی بردن .برای مثال درآیه ی2سوره ی رعد قانون جاذبه راکه نیوتن آن راکشف کرده آورده شده است.پس با این همه دلایل آیا این آقای دانشمند یک بار قرآن راخوانده ونظرداده یاخیر؟
  • اتنا جمعه 23 آبان 1393 - 12:01:21
    7 1 پاسخ به این نظر
    ممنون
  • غزل شنبه 1 آذر 1393 - 19:51:36
    8 4 پاسخ به این نظر
    خود من چيز زيادي از فيزيك كوانتمي نميدونم ولي من مطمئنم كه اقاي هاوكينگ دلايل مخصوص خودش رو داشته كه يه چنين ادعايي كرده ولي اي كاش به طور بهتري ميگفتن چون پي بردن به ذهن خدا و تكذيب وجود او در همه ي واقعه هاي اين جهان هستي كمي باعث فكر هاي نامناسب ميشود. ولي به هر حال نه ميگم اين نظريه درسته و نه ميگم كه اين نظريه اشتباه و گناهه.
  • برزو جمعه 14 آذر 1393 - 14:52:37
    2 3 پاسخ به این نظر
    اونایی که میگن چطور این جهان از هیچ به وجود اومده، وجود خدا رو هم نباید قبول داشته باشن چون نمیشه گفت خدا از چی یا کجا وجود داره
  • بی نام یکشنبه 16 آذر 1393 - 03:16:06
    3 3 پاسخ به این نظر
    برزو تو کمی مسایل را سطحی و برز میبینی چون کشفیات علم پایانی ندارند پس درک چگونگی بودن وخدا هم درک چگونگی وجودش هم برای ما پایانی ندارد چون خدا از هر لحاظی بی نهایت است در مغذ پرورش نیافته ما که البته رشدش پایانی ندارد نمیگنجد
  • بی نام جمعه 28 آذر 1393 - 11:47:08
    4 6 پاسخ به این نظر
    بنام خدایی که جهان هستی را آفرید
    • سعید بیرانوند جمعه 4 اردیبهشت 1394 - 01:02:07
      0 1
      ابر یروفسر استیون رو فقط دانشمندان فیزیک درک میکنن نه هرکسی دیگه،استیون هاوکینک رو بعدا خواهند شناخت.بس در موردش نا آگاهانه به این ابر بروفسور الکی نظر ندهیم چونکه 36 سال بیهوده بزرگترین دانشمند فیزیک جهان نشده.
  • خدا پرست جمعه 28 آذر 1393 - 18:56:18
    4 8 پاسخ به این نظر
    به نام خالق هستی اقای هاوکینگ بر اساس فیزیک کوانتوم معتقد است که وقتی که بیگ بنگ یا انفجار اولیه اتفاق افتاده و قبل از ان زمان وجود نداشته در صورتی که میدانند زمان و مکان و حرکت لازم و ملزوم یکدیگرند و اگر یکی از انها نباشد دیگری هم وجود ندارد چگونه قوانین کوانتومی وجود داشته اند که باعث انفجار اولیه شده اند ولی زمان وجود نداشته چگونه واکنش بدون کنش و معلول بدون علت اتفاق افتاده عظمت و قدرت خداوند انقدر است که علم شاید هزاران سال دیگر هم نتواند پی به راز هستی ببرد علم هنوز یک قطره هم از عظمت خدا را نشناخته شاید میلیون ها سال دیگر هم نتواند به ان درجه برسد که پی به راز افرینش ببرد و دانشمندان نباید بر اساس یک فر مول ریاضی که خود کشف کرده اند انقدر مغرور شوند که خود را نهایت علم بدانند
  • بی نام دوشنبه 1 دی 1393 - 20:03:34
    5 5 پاسخ به این نظر
    اولا بحث خداشناسي مربوط به علوم عقلي مثل فلسفه و كلام است و اشتباهي اين فيزك دان در اين رشته اظهار و نظر كرده مثل همه ملحدان چظور اينشتن كتابي در مورد انسان ناشناخته مينويسد كه قبل از شما در آن دانشگاه جلوس داشت او به خدا اعتقاد و شما حرفي زديد كه با يك عالم و كهكشان راه شيري اون طرف تر نرفتيد نهايت تا پلتون رفتيد چطور ميتوانيد اظهار و نظر كنيد يك ستاره كه 100 ميلييون سال نوري از ما فاصله دارد شايد 80 ميلييون سال قبل از بين رفته باشد نظريات شما روي اب است نصيحتي به شما ملحد اينكه اولا شما در بحثا اشتباهي وارد شديد ما خدا رو جسم نميدانيم كه زير آزمايشگاه شما با حس به آن برسيم ثانيا به خدايي اعتقاد داريم كه همه كهكشانها رو آفريده نه راه شيري رو ثالثا شما حرفي اشتباهي زديد
  • هادی چهارشنبه 3 دی 1393 - 17:04:18
    2 4 پاسخ به این نظر
    با سلام من فکر می کنم آقای هاوکینگ مسئله آفرینش و خداوندگار عالم هستی را به یکبار نقص و رد کردن که برای خداپرستان اعم از مسیحی و سنی و شیع مانند یک شوک عمل کرده ولی اگر نظریه خود را با مدارک و مستندات عامه پسند می گفت شاید این همه جنجال به پا نمی شد واقعیتش ما نباید از روی کینه ورزی و خود بینی بخواهیم او را نقد و بررسی کنیم ونیاید به او اتهام ملحد بدهیم اگر ماهم مانند سایر کشورها دارای غول رسانه ای باشیم آن وقت شاید بتوانیم با او مبارزه رسانه ای بکنیم و در آخر اینکه من با نظر کاربر محترم آقا یعقوب و سایر دوستان مشابه موافقم
  • مجید پنجشنبه 4 دی 1393 - 01:44:44
    11 6 پاسخ به این نظر
    از اقای هاوکینگ مپرسم. کی به گربه یاد داده باید برای ادرار کردن زمین را بکند بعد هم انرا با خاک بپوشاند
  • بهروز یکشنبه 7 دی 1393 - 04:07:11
    6 3 پاسخ به این نظر
    در جواب اقا یعقوب باید بگم هیچ کسی بدون دلیل قران رو قبول نکرده بلکه دلیل های زیاد بسیار محکمی وجود داره برای کسی که ایمان داره : ضمنا اقای هاوکینگ هنوز نتونسته بطور تجربی ثابت کنه و جایزه نوبل بگیره و بطور نظری هم قوانین زیادی نظریه او را رد میکنند هنوز نتوانسته چیزی را ثابت کند
  • یوسف پنجشنبه 18 دی 1393 - 00:28:52
    2 6 پاسخ به این نظر
    کاش آقای هاوکینگ فقط یک بار قرآن را به همان زبان خودش وبا همان مغز شگفت انگیزش بطور عمیق بخواند تا آنوقت معلوم شود که معجزه خداوند همه چیز را برای بشر روشن کرده است. متاسفم اگر هاوکینگ همچین اعتقادی داشته باشد اثبات می کند که یک بعدی پرورش یافتن عاقبتش همین می شود که چنین اظهاراتی می کند .
  • مصطفی دوشنبه 6 بهمن 1393 - 02:25:01
    3 12 پاسخ به این نظر
    لاتدرکه الابصار و هو یدرک البصار:چشم ها او را درک نمی کنند ولی او چشم ها را درک می کند
    • عبدااله جمعه 7 فروردین 1394 - 00:51:32
      1 0
      اشهدان لا اله الا الله
  • آریایی فر سه شنبه 7 بهمن 1393 - 23:33:02
    6 5 پاسخ به این نظر
    به نظر من استفن هاوکینک از بزرگترین دانشمنداست و اونایی که همش میگن داره کفر میگه از علم هیچی سرش نمیشه برن یک کتاب علم فیزی ک بخونن خواهشا بعد نظر بدن. استفن هاوکینگ با اینکه فلج است اما یکی از بزرگترین دانشمندان هم هست که نشون میگه میده با اراده به هرجایی میتونی برسی پس بیاین انسانهایی که مثل اون با ارده هستند رو الگوی زندگی قرار بدیم.
  • نادان پنجشنبه 9 بهمن 1393 - 23:24:33
    2 2 پاسخ به این نظر
    هر کس نظریه دارد درمورده خدا به ما که جواب داده و اگر علم ثابت کرد که وجود ندارد.من باز هم باور دارم. البته جای سواله اونای که مثله ما اعتقد به خدا دارند خوب پس چرا گناه میکنیم؟
  • maryam.l شنبه 11 بهمن 1393 - 23:21:17
    2 19 پاسخ به این نظر
    این فیزیکدان معروف هیچ دلیل قانع کننده ای نیاورده که مردم ایمان بیارن که خدای وجود نداره .اگه خدایی نیست پس چرا اطلاعاتی که چن قرن پیش قرآن داده هنوز این دانشمندای ما دارن تازه کشف میکنن.همین چن ماه پیش به وجود ستاره های کوبنده که تو قرآن اومده د پی بردن .واقعا که این استیون هاوکینگ یا خیلی احمقه یا مارو احمق فرض کرده
  • بی نام یکشنبه 12 بهمن 1393 - 04:37:36
    8 3 پاسخ به این نظر
    دوستان کتاب بخونید بعد نظر بدید
  • محمد پنجشنبه 16 بهمن 1393 - 22:25:24
    1 2 پاسخ به این نظر
    به نظر من آقای هاوکینک یکپارچه شدن قانون ها فکر کرده ولی نمدونه هر بی نظمی یک قانون که درکائنات جای فکر است
  • ک.ش پنجشنبه 16 بهمن 1393 - 23:25:25
    1 2 پاسخ به این نظر
    افرادی که دانش ندارند تعصب بیشتری دارند. و راحت تر دیدگاه های دیگران را رد می کنند. برای رد زرگان باید بزرگ بود. البته یادمان باشد که هستی خداست . باز هم یادمان باشد علومی که می گویند در قرآن تمام و کمال آمده علوم شناخت نفس است. نه علوم فیزیک و شیمی. به آن چه گفته شد کمی توجه و در آن دقت شود و سریع در صدد جواب سازی نباشیم
  • ممممممممممممممممم جمعه 17 بهمن 1393 - 21:39:41
    1 2 پاسخ به این نظر
    آقای هاوکینک درصدد یکپارچه سازی قانون ها است اما نمیداند هر بی قانونی یک قانون همان طور که سکوت بهترین موسیقی است ما باید دید خود را وسیع کنیم
  • الهه یکشنبه 19 بهمن 1393 - 09:28:28
    1 3 پاسخ به این نظر
    واقغا اگه عقل داشته باشیم باید بدونیم که انسان که خودبخودی بوجود نیومده حتما باید خدایی وجود داشته باشه. خودشم همه دانشمندا و پروفسورا که وجود خدا رو انکار نکردن...
  • نیما یکشنبه 19 بهمن 1393 - 21:37:52
    1 1 پاسخ به این نظر
    به نظر من خدا وجود دارد ولی نه مثل عقیده و باور های ما مثلا تو قران نوشته اسمان ها و زمین چرا زمین رو جمع نبسته خدا؟
  • ایمن سه شنبه 21 بهمن 1393 - 18:34:04
    2 6 پاسخ به این نظر
    ان شاء ال... با ظهور امام زمان نه تنهاعلم فیزیک بلکه تمامی علوم کشف خواهد شد. اما اینو بگم کاری به اثبات اینکه خدا هست یا نیست نداشته باشید مهم اینه که خدا رو تو قلبمون حس کنیم....
  • غزل چهارشنبه 22 بهمن 1393 - 03:50:42
    5 4 پاسخ به این نظر
    من کسیو میشناسم که ازین دنیا رفته و دوباره برگشته و میگه همه چیز وجود داشته. خدا و دنیای پس ازمرگ. من کتابای این فیزیکدانو خوندم وخیلی ازمطالبش درحد نظریه س.نمیشه گفت چون این آقا فیلسوفه پس همه نظراتش درسته. لطفا قبل از پذیرفتن کمی فکر کنین.
  • سعیدا چهارشنبه 22 بهمن 1393 - 22:46:10
    0 0 پاسخ به این نظر
    سلام به نظر من باید از زحمات پرفسور قدردانی کنیم کتابشو نخوندم اما نمیدونم آیا تلاش ایشون وهدفشون برای انکار خدا بوده یا نه؟ اما ایشون در مورد جهانی حرف میزنن که نقطه پایانی ندارد و خیلی سخته نظریه ایی رو مطرح کنیم که سریعا وجود خدا انکار بشه در حالیکه آدم دربرابر این جهان بینهایت فقط ذره ایی میتونه بیندیشه که ظرفیت وجود اوست و برای پی بردن به خالق هستی 50سال که هیچ میلیونها سال هم کمه و ما انسانها تاکنون هیچ چیز رو نه تاحالا کشف کردیم و نه اختراع کردیم اینها همه ازقبل وجود داشتند من اصلا کاری به دین و علم ندارم اما درک خداوند چیزی فراتر از علم و دینه ما قادر نیستیم با گفتا های علمی یا دینی برای توجیه مسایل یا ترس از جهنم خدا رو ببینیم
  • سارا سه شنبه 28 بهمن 1393 - 18:45:00
    2 4 پاسخ به این نظر
    آقای هاوکینگ عزیز میشه اول کاملا به لحاظ علمی هتیچ را معنی کنید بعد اثبا ت کنید جهان از هیچ آفریده شده ؟
  • بی نام سه شنبه 28 بهمن 1393 - 20:27:13
    5 3 پاسخ به این نظر
    با سلام و احترام به نظر تمام عزیزان من سوالاتی دارم که هر کسی پیش خودش به این سوالها جواب بده احتمال میدم مطالب جالبی رو متوجه بشه. اگر از آقای هاوکینگ بپرسیم که چه کسی کتاب خلاصه ای از تاریخ زمان رو نوشته به نظرتون جواب چیه؟ او جواب میده من خود هاوکینگ نوشتم. اگر چنین جوابی بده که قطعاً همینه. باید این سوال رو پرسید که چطور میشه گفت دنیا خالقی نداره در حالی که شما خودت رو نویسنده و در واقع خالق کتابت می دونی. این یعنی اینکه وجود هر چیزی نشان دهنده یک عامل ایجاد است.چطور میشه گفت نظم حرکات در این هستی و سیارات بدون وجود خالق و اتفاقی است.هر علتی نشان دهنده یک معلول است.این یک حقیقت انکار ناپذیر است.
  • مهرداد پنجشنبه 30 بهمن 1393 - 11:57:59
    8 2 پاسخ به این نظر
    انرژی از هیچ بوجد نمی اید انرژی از حالتی به حالتی دیگر تبدیل میشود بنابراین تمام دنیا وکائنات وهمه این ها نمیتواند از هیچ باشد سرچشمه ای برای همه این موارد وجد دارد ما به این انرژی وخالق اولیه خدا میگوییم وبه ان اعتقاد داریم آقای پرفوسور با کاملتر شدن علمتون به ان پی خواهید برد خود شما گفته اید جهان بر اساس نظمی بسیار دقیق خلق شده این خالق کیست
  • ارسین پنجشنبه 30 بهمن 1393 - 23:02:18
    4 3 پاسخ به این نظر
    اصلا نمیتوان از راز های این جهان سر درااورد....والا ما تو همین اناتومی بدن انسان موندیم تا برسه به .....
  • در جستجوی حقیقت شنبه 2 اسفند 1393 - 02:30:16
    12 4 پاسخ به این نظر
    با سلام وعرض احترام به همه دوستانی که محترمانه اظهار نظر کردن یک سوالی از دوستانی که فقط به قران استناد میکنن دارم آیا شما واقعا یکبار هم که شده ترجمه فارسی قران را باتفکر خوندین یا فقط با تعصب کورکورانه صحبت میکنید واحتمالا اگر در هند متولد می شدید هندو واگر در ژاپن متولد می شدین بودایی بودین پس خواهشی که از این دوستان دارم این است که قبل از هر اظهار نظری با تحقیق ومطالعه نظر بدهند.
  • توحید یکشنبه 3 اسفند 1393 - 15:11:24
    0 0 پاسخ به این نظر
    الان دیگه وقت این بحث ها سراومده ماشاشاله پروفسورها هم هرچه علم پیشرفت میکنه از دید من یکی نظریه های احمقانه ارایه میدن زیاد جدی نگیرید خواستن چیزی گفته باشن مثلا بچه مسلمونیم
  • مریم جمعه 8 اسفند 1393 - 00:33:42
    1 3 پاسخ به این نظر
    دانشمندها یکی بعد از دیگری میان،و خیلی وقت ها ثابت میکنن دانشمند قبلی اشتباه کرده و نظریه ی اونو نقض میکنن و این روند ادامه خواهد داشت چون همه ی در نهایت ادمیم
  • نیلوفر شنبه 9 اسفند 1393 - 23:32:30
    4 3 پاسخ به این نظر
    فک کنم آقای استیون هاوکینگ به این فک نکردن که خود این قوانین فیزیکی که دم ازش میزنن یه خالق داره حالا خالقش میتونه هرچیزی باشه که برای هرکسی مقدسه ... . ببخشید من واقعا نمیخام به کسایی که نظر دادن و نظراشون توهین کنم ولی از یه نظرم این ما هستیم که کور هستیم ... وقتی یه دانشمند خارجی کلمه ی هفت آسمان رو تو قرآن کریم میبینه و به جای اینکه یا کورکورانه قبول کنه و یا دین پرستی کنه میره و درموردش تحقیق و پژوهش میکنه ، دیگه مایی که کتاب آسمانیون قرآن هس باید اسه خودمون تاسف بخوریم.
  • عباس دوشنبه 11 اسفند 1393 - 03:53:39
    6 7 پاسخ به این نظر
    سلام دوستان خدا در قلب انسان هاست من دیگه حرفی ندارم
    • بی نام جمعه 7 فروردین 1394 - 04:29:36
      0 0
      اگر جویای حقیقت هستید،باید حداقل یکبار در زندگی تا انجا که ممکن است نسبت به همه چیز شک کنید.... رنه دکارت
  • بی نام دوشنبه 25 اسفند 1393 - 22:12:54
    0 0 پاسخ به این نظر
    اولا بر اساس قران خدای متعال دنیا را افریده وکدام ایات قران تا به حال اشتباه بوده دوما ایشون به دنبال فرضیه است در حالی که فرضیه میتواند اشتباه باشد
  • سعید پنجشنبه 28 اسفند 1393 - 18:52:36
    0 0 پاسخ به این نظر
    طبق همون قانون فیزیک هر اتفاقی محصول یا بازتابی از یک علت است خوبیها بدیها از بعد معنویت و از بعد مادی موجودیت انسان نمی تواند بازتابی از یک خالق بزرگ نباشد اما وجود خداوند دلیل نمی خواهد چون عملکرد ذهنی انسان قابلیت پردازش هر عمل یا حقیقتی را ندارد خلاصه در بدبینانه ترین حالت تفاوت بین موجودات و تامین غذا و امنیت آنها که شانسی نیست نظم موجود نظریه آقای استیون را به کلی رد می کند...
  • علی سلطانی چهارشنبه 5 فروردین 1394 - 09:53:56
    3 0 پاسخ به این نظر
    به قول دکتر شریعتی:زمانی خواهد رسید که افراد نادان را عالم و سخنانشان را علم می نامند.
  • محسن شنبه 8 فروردین 1394 - 15:47:26
    0 0 پاسخ به این نظر
    واسه همتون متاسفم واقعا كي ميخايد به واقعيتها پي ببريد امثال هاكينگ و اينشتين حاليشون نيست و ما خيلي ميفهميم چون پدر و و مادرانمون دانشمندايي هستند كه از بچگي واقعيتا را بدونه شك و با اعتماد به نفس كامل در باور ما كردند اثباتشم با سجاده مادر بزرگ من نميگم عقايدشون اشتباهه ولي علم راتنها دريچه اي ميدونم كه انسان را بخدا ميرسونه
  • دوستدار علم یکشنبه 9 فروردین 1394 - 09:23:26
    0 0 پاسخ به این نظر
    به نظر من که تقريبا پنج تا کتاب زيست شناسي رو کامل خونده خدا وجود چون تو زيست شناسي همچين چيزي وجود داره اما تو فيزيک نه اقاي هاوکينگ قبلا فيزيک ميخونده و فيزيکدانه واقعي. بوده اما بعد از ضربه ي مغزي و بيماريه ايشون ، ايشون را يه عده اي از ادم هاي سوع استفاده گر هدايت کردند تا استيون بزرگ بشه از اون سوع استفاده کنند حالا شمايي که به هاوکينگ فوش ميدي اين کار رو نکن چون معلوم نيست اين رو خوده هاوکينگ ميگه يا اون عده به نظر من کسي پشت اين قضيه است شايد هاوکينگ پروفسور نباشه يا باشه ولي به نظر من پروفسور نيست ولي خوب اون رو دقيق تر خدا ميدونه و هاوکينگ
  • بی نام سه شنبه 11 فروردین 1394 - 01:52:19
    1 1 پاسخ به این نظر
    قران به کافران میگوید هاتو برهانکم ان کنتم صادقین انتونی فلو یک ملحد بود 23 کتاب در عدم وجود خدا نوشت وجلسات بحث و مناظره دراثبات وجود خدا نوشت ولی دراخر عمر گفت خدا وجود دارد همه گفتند پیر شده الزایمر گرفته ولی او گفت زمانی که منکر خدا بودم نظر به شرور داشتم ولی وقتی در باره ژنها تحقیق کردم به این نتیجه رسیدم که باید طراحی بوده باشد که این کد ها را نوشته باشد ماده قادر به ابداع هیچ کدی نمی باشد نامهای هم به داوکینز نوشت ولی او درعوض اوردن استدلال توهین کرد شاید هاوکینز هم به نتیجه فلو برسد
  • نصیبی جمعه 14 فروردین 1394 - 08:05:23
    0 1 پاسخ به این نظر
    اصلا من بر فرض می گم خدا نیست ولی این همه عظمت جهان رو می بینم می گم یه خدایی هست با این نظریه می رم کتاب های ادیان رو بررسی می کنم و می بینم که قرآن مسلمانانان واقعا عین حقیقته من واقع در حیرتم که چه لزومی داشت اگر خدا وجود نداشت جهان با یک انفجار تشکیل بشه خوب سوخت اون انفجار پس از کجا اومده؟؟؟ اصلا وقتی زیبایی های طبیعت و خیلی چیزا رو می بینم اشکم میاد که اینا رو کی افریده بیشتر که فکر می کنم به این نتیجه میرسم که همه چیز از خداست نمی دونم تو قرآن هست خدا از روح خودش انسان رو به وجود آورده که قدرت تفکر و اختیار و تعقل داره ما هم شاید یه زمانی از خدا بودیم نمی دونم من کلا گیج شدم نمی دونم دارم چی میگم همون به آیه قرآن بسنده می کنم که می گه به شما اندکی از علم داده نشده
  • عباس شنبه 15 فروردین 1394 - 07:03:44
    1 2 پاسخ به این نظر
    واقعا خنده داره که یه مشت ادم که حتی نمیتونم یک فرمول فیزیک رو بنویسن اومدن اینجا دارن راجب یک دانشمند فیزیک بحث میکنن و نقدش میکنن بابا جمع کنین شما از فیزیک چی میدونین که اومدن بگین استیفن درست میگه یا اشتباه بزرگترین بدبختی ما اینه که کسایی که راجب یک موضوع سرسوزن اطلاعات ندارن و بی سوادن راجب مسایل این چنینی نظر میدن.
    • بی نام پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394 - 17:28:29
      0 1
      شما با اطلاع شما با سواد..
  • بداقی پنجشنبه 20 فروردین 1394 - 23:26:37
    3 2 پاسخ به این نظر
    ما باید به نظر یکدیگر احترام قائل باشیم درست است که نظر ما از نظر ایشان متفاوت است ولی باید این را نیز بدانیم که هر کس برای خود نظری دارد.
  • جمالی جمعه 21 فروردین 1394 - 02:05:30
    0 0 پاسخ به این نظر
    تعجب میکنم ایشان چگونه بر اساس قوانین ماده و انرژی فیزیک، نسبت به متافیزیک فرا ماده نظر می دهد؟ خداوند وجودی است فرا ماده و فراتر از فیزیک نه مشمول قوانین فیزیک. برای اثبات و نفی خدا، باید به دلایل قطعی و بدیهی عقلی تمسک کرد نه به علوم تجربی مادی.
  • ناشناس سه شنبه 25 فروردین 1394 - 19:10:16
    0 3 پاسخ به این نظر
    انسان اول به خود شناسي مي رسد سپس به خداشناسي مي رسد قبول اصل خدا يك امر تقليدي نيست انسان يا خدا را با دليل درست فيول مي كند يا از راه خودشناسي به خداشناسي مي رسد طبق آيه فرآن در دين اجباري نيست بلكه انسان ها به مرور زمان به رشد مي رسند و دانشمندان هم بايد اين مسير را طي كنند اين صحبت هاهيچ اشكالي ندارد بايد ادامه يابد تا انسان ها به رشد برسند منتها اين صحبت ها براي مردم عوام خوب نيست.
  • من شنبه 29 فروردین 1394 - 01:12:11
    1 0 پاسخ به این نظر
    عمری را هدر دادم تا بفهمم فهمیدن همه چیز لازم نیست....
  • نوید شنبه 29 فروردین 1394 - 14:33:09
    2 0 پاسخ به این نظر
    ما ایرانی ها نشد یه مطلبی رو بخونیم و نظر ندیم راجبش و تحلیل نکنیم هممون تو دروس عمومیه دانشگاهمون موندیم اونوقت نظریه ی هاوکینگ رو تحلیل میکنیم
  • سارا یکشنبه 30 فروردین 1394 - 16:48:40
    4 2 پاسخ به این نظر
    من فیلم زندگی نامه استیون رو نگا کردم،و کتاب های ايشون رو هم مطالعه کردم،استیون هایکینگ فردی نابغه ست،من به نظرهای ايشون احترام میذارم،و کاملا باهاش موافقم، بنظر من با کمی بالا بردن اطلاعت میشه به راحتی حرف ها و نظریات ايشون رو درک کرد.
  • بی نام دوشنبه 31 فروردین 1394 - 12:11:43
    2 0 پاسخ به این نظر
    زاین جمله برداشت نمی شه که خدا رو انکارکرده : ما قادر خواهیم بود که درون ذهن خدا را بشناسیم او سابقا در کتاب « خلاصه ای از تاریخ زمان » نوشته بود که قوانین فیزیک ثابت می کند که اصلا لزومی ندارد که خدا را در مسئله آفرینش کهکشان دخالت داد. وی معتقد بود: « اگر ما یک فرضیه همه جانبه و کامل را در مورد پیدایش عالم کشف کنیم این مهمترین پیروزی انسان خواهد بود چون ما قادر خواهیم بود که درون ذهن خدا را بشناسیم»
  • یکی هست سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 - 22:55:55
    0 0 پاسخ به این نظر
    به نظر من گفته های ایشون همش درسته.من 2سال پیش دایرة المعارفی خریدم که دقیقا دربارهء برخورد سیاره ها و....برای وجود سیارهء زمین بود.بیاید به جایه کل انداختن کمی اطلاعات خود را بیشتر کنیم.
  • بی نام چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 - 03:21:32
    0 0 پاسخ به این نظر
    خود پروفسور میگه.تا حالا 100 میلیارد کهکشان و در هر کهکشان 300 سیاره مثل کره زمین وجود داره. پروفسور کجا داره در مورد چی نظر میدده.متاسفم
  • بهنام شنبه 19 اردیبهشت 1394 - 21:48:05
    1 0 پاسخ به این نظر
    من یک سوال دارم. از کجا معلوم که قران و پیامبران و قدرت های خارق العاده انها ساخته ذهن انسان نباشد؟ نمیگویم ساخته ذهن انسان است ولی این سوال در ذهنم پیش امد؟
    • بی نام شنبه 26 اردیبهشت 1394 - 21:28:46
      0 0
      جون انسان می میره بدون اینکه بخواد بمیره . اگر ساخته های ذهنی بودن باید می تونستیم جلو مرگ رو بگیریم یا لا اقل ادعاش رو داشته باشیم که می تونیم درآینده جلو مرگ رو بگیریم . و چون ذهن انسان نمی تونه ماهیت مرگ رو درک کنه و هرچی خبر درمورد ماهیت مرگ هست از طرف پیامبران رسیده . و پیامبر هم که می گه ما ازطرف خدا اومدیم . اضافه کنید پیری و مریضی رو ؟ تا ابد وازه ای که ذهن نمی تونه درک کنه ؟ آدم های درصورت داشت عمرطبیعی پیرمیشن و هیچ پزشکی نمی تونه ادعا کنه تا مثلا هزارسال دیگه با رشد علم دیگه هیچکس مریض نمی شه ؟ جالبه که با پیشرفت علم طب بیشتر هم مریض می شیم و مریضی ها هم صعب العلاجتر هم شدن ؟
  • فرانک یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 - 18:06:22
    0 0 پاسخ به این نظر
    من فکر میکنم بهتره به جای اینکه خداوند راانکار کنیم یک علامت سوال بگذاریم و بدون دلیل کافی اظهار نظر نکنیم استیون باید دلیلی برای ادعایش بیاورد گروه بزرگی از دانشمندان قدیم و منجمان دوره های قبل به نام نیوتن و ابن هیثم وافلاطون وارسطو هم نتوانستند اظهار کنند که خداوند وجود ندارد و از دنیا رفتند کشف این حقیقت کار ساده ای نیست و برای عدم وجود آن باید دلیل کافی آورد واگرنه ما از هیچ دانشمندی قبول نمیکنیم که خداوند وجود ندارد من به شخصه به یک علامت سوال بسنده میکنم.
  • الهام پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 - 17:53:07
    0 0 پاسخ به این نظر
    تصادف اشیارو به سمت بی نظمی میبره.اما جهانی ک ما توش زندگی میکنیم نظمش غیر قابل انکاره.وجود خدا هم همینطور.
  • .... شنبه 26 اردیبهشت 1394 - 16:19:07
    0 0 پاسخ به این نظر
    نمیدانم ....
  • یک دوست شنبه 26 اردیبهشت 1394 - 17:29:35
    0 0 پاسخ به این نظر
    ناسا تازه پی برده که ماه حدود ۱۰۰۰سال پیش ۲قسمت شده و این اعجاز پیامبر اسلام رو نشون میده که واقعا شق القمر اتفاق افتاده ..این ۲قسمت شدن ماه رو هیچ علمی نمیتونه توضیح بده چون اسمش معجزست ..دنبال چی میگردیم توی جهانی که خیلی موقتی و کوتاهه کاش یکم علم رو برای پیدا کردن خدا بکاویم نه اثبات نبود خدا... همین اقای پرفسور هم یه جاهایی تو تنهایی برای معبودش ناله میکنه میگه خدایی نیست ولی عمق قلب همه ما ادما یک خدا وجود داره که تو ناراحتیها و سرخوردگیها ازش کمک گرفتیم.
  • بهنام شنبه 26 اردیبهشت 1394 - 20:37:38
    0 0 پاسخ به این نظر
    اونایی که میگن استیون و امثال اون که میگن وجود خدا الزامی نیست باید حرفشونو اثبات کنن مگه خودتون وجود خدا رو اثبات کردید که میگید اینا عدم وجود خدا رو اثبات کنن؟ اینا این حرفارو که الکی نمیگن کلی فکر میکنند. البته شاید این استیون اصلا یه نابغه اختر شناسی نباشه و یه سازمان داره از طریق اون حرف هاشو میزنه ولی یه حورایی بعید میدونم.
    • خیابانی جمعه 1 خرداد 1394 - 18:28:25
      0 0
      سلام آقای بهنام عزیز: در پاسخ به نظر شما باید بگم که: خداوند اثبات شده هست البته نه از نظر فیزیک ولی آنقدر دلایل برای وجود خداوند زیاد هست که شما حرفی نمی تونی درباره اثبات وجود خدا بزنی از جمله این منابع قرآن 124000 پیامبر احادیث معجزات داستان ها کتاب های معتبر هستند از جمله تمام این ها می تونیم به قرآن اشاره کنیم که بسیاری از حوادث در آن پیش بینی شده اند. اگر خدا پس از 7 هزار سال وجود بشر هنوز در وجودش مردم تردید داشته باشند این همه دین و ایمان، مردمان پاک و کارهای خیر و عدل وجود نداشت. پس حرف شما منطقی نبود. اما من خودم در باره آقای هاوکینگ مخالفتی ندارم او آدم بزرگ و با تجربه ای است و با دین و مذهب مشکلی ندارد اما من معتقدم باید بر روی تئوری ایشان بیشتر کار شود. ممنونم.
  • ياشار یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 - 06:05:53
    0 0 پاسخ به این نظر
    دوستاني كه ميگن ما در حدي نيستيم كه نظر هاوكينگو تحليل كنيم راست ميگن؛ما اينجا اومديم براي تبادل نظر همين؛نظرمون همينجام ميمونه؛اگه بي تفاوت باشيم و نظر نديم كه باز امثال شماها نادون خطابمون ميكنن؛دم يكي از دوستا كه نظر داد به اسم مجيد گرم؛من به شخصه همه چيو اصلا دينو قرآنو علمو هرچيه ميزارم كنار؛فقط ي سوال دارم و حرف مجيدو تكرار ميكنم كه كي به گربه ها ياد داده برا دفع ادرار زمينو بكنه بعد از دفع روشو بپوشونه؛حتما خيليا ميان نظريه داروينو ميگن كه گربه و همه حيوونا يكي بودن با نظريه تكامل كه ارائه شده جدا شدن؛خب اونوقت چرا كاريو كه گربه ميكنه سگ نميكنه؟دوستاني از جمله سارا كه موافق نظريش بودن لطفا جواب بدن؛متاسفم برا كساييكه كل تاريخ اديانو فلسفه و...با زحمات 40ساله ي دانشمند يكي ميدونن
  • رضا پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394 - 14:47:53
    0 0 پاسخ به این نظر
    بسم ربک الذی خلق دوستان مگر میشود علم یعنی کمال انسان را به زوال ببرد ازنظر من اینها زیر سر ابرقدرتهاست تا شاید بعضی افراد کم ایمان و سست ایمان را منحرف کرده و اعتقاات آنها را از بین بببرند.
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
Copyright © 2011 khabaronline, All rights reserved