شاپور عظیمی - به نظر می‌رسد انتخاب فیلم «بدرود بغداد» برای حضور در آکادمی اسکار فی‌نفسه انتخاب خوبی است. کاری به بازی‌های پشت پرده و یا اعمال نظرهایی که در انتخاب این فیلم صورت گرفته است، ندارم هر چند که معتقدم «بدرود بغداد» نیز باید همانند دیگر فیلم‌هایی که برای حضور در آکادمی اسکار انتخاب می‌شوند، از مدار قانونی عبور کرده باشد و قوانین خاص آن از جمله اکران عمومی رعایت کند.

با این حال حقیقتا از بین فیلم های ایرانی نامزد حضور در اسکار «بدرود بغداد» انتخاب مناسب‌تری است. قصه این فیلم روایتگر یک سرباز آمریکایی و معلم عراقی است؛ فضای خاصی دارد و از عناصر و المان‌هایی در این فیلم استفاده شده است که قطعا برای مخاطبان غیر ایرانی جذابیت‌هایی خواهد داشت.

علاوه بر اینکه «بدرود بغداد» اولین فیلم بلند مهدی نادری است. بها دادن به کار کارگردان‌های جوان کشورمان با توجه به اینکه اغلب کارهای آنها نادیده گرفته می‌شود و یا اصلا اکران نمی‌شود، تشویق خوبی است و قطعا برای سایر کارگردان هایی که سابقه زیادی در عرصه فیلمسازی ندارند دلگرمی خوبی است.

فارغ از تمام اما و اگرها دست بر قضا انتخاب یک فیلم ایرانی برای حضور در آکادمی اسکار این بار درست صورت گرفته است و معتقدم که دیگر وقت آن رسیده است که سینمای ما کمی تکان بخورد اما قطعا برای حضور فیلمی در مراسم اسکار به دلیل اینکه حقی از کسی ضایع نشود قطعا باید مشورت‌هایی در خصوص انتخاب فیلم صورت بگیرد.

اینکه آیا در خصوص انتخاب فیلم «بدرود بغداد» مشورتی بین سینماگران صورت گرفته است یا خیر را مطلع نیستم و قطعا عدم مشورت باعث ایجاد سوءتفاهم‌هایی بین سینماگران و مدیران دولتی دست اندکار سینما خواهد شد و هیچ کس از تنش‌های ایجاد شده سودی نمی‌برد و در مجموع این سوء تفاهم‌ها و دلخوری‌ها به ضرر «سینما» تمام می‌شود.

با وجود این کاستی‌ها و برخی دلخوری‌ها، به شخصه انتخاب فیلم اول یک کارگردان جوان برای حضور در آکادمی اسکار را اتفاق مبارکی می‌دانم و این انتخاب برای فیلمسازان جوان احساس خوبی را به همراه خواهد داشت ضمن اینکه این انتخاب تنها به علت فیلم اول بودن نبوده و خصوصیات فیلم هم بدون شک در انتخاب سهم داشته است.

امیدوارم «بدرود بغداد» در آکادمی اسکار دیده شود و چه بسا که در فهرست نهایی جوایز اسکار قرار بگیرد که البته این پیش‌بینی بسیار خوشبینانه‌ای است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 95535

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =