وزیر امور خارجه روسیه خودداری از تحویل موشک های زمین به هوا به ایران را موجه دانسته است.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که کشور او براساس قطعنامه شماره 1929 مصوب شورای امنیت نمی تواند به قرارداد تحویل موشک های اس 300 به ایران عمل کند.

لاوروف در پاسخ به سئوالی در مورد شایعه تصمیم ایران به شکایت از روسیه به دلیل نقض قرارداد فروش این موشک ها، گفت که از چنین شکایتی اطلاع ندارد.

وی گفت: "آنچه من می دانم این است که شورای امنیت فروش اینگونه اقلام را ممنوع کرده و تصمیم روسیه در این مورد مشمول شرایط فورس ماژور (قوه قهریه) می شود."

در قراردادهای تجاری، بند فورس ماژور به شرایطی بیرون از اختیار طرف یا طرفین قرارداد اختصاص دارد که بروز آنها مانع از عمل به تعهدات مندرج در قرارداد می شود.

حسین ابراهیمی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، در واکنش به فرمان رئیس جمهوری روسیه در اجرای تحریم های بین المللی علیه ایران، مردم روسیه را "آزادیخواه" توصیف کرد و گفت به همین دلیل، مقامات روسی نباید تحت تاثیر کشورهای غربی قرار گیرند.

مقامات روسیه موشکهای اس 300 را مشمول منع فروش اسلحه سنگین به ایران می دانند

ابراهیمی افزود که "تهران قراردادی با روسها درباره موشک های اس 300 دارد که آنها باید به تعهدات خود عمل کنند و نمی توانند در این زمینه محدودیت ایجاد کنند."

به گفته این نماینده مجلس، قرارداد فروش موشک های اس 300 قبل از صدور قطعنامه شورای امنیت علیه ایران منعقد شده و افزود که "مقامات کرملین باید به تعهدات خود عمل کرده و اس 300 را به ایران تحویل دهند."

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روس ها به بدقولی در گذشته متهم کرده و گفته بود که "تجربه نشان داده که مقامات مسکو به برخی از تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی دیر عمل کرده و به برخی تعهدات دیگر عمل نکرده اند."

قطعنامه مصوب شورای امنیت، در کنار تحریم های تجاری، مالی و فنی دیگر، فروش انواع اسلحه سنگین به ایران را نیز ممنوع کرده است.

مقامات روسیه ضمن تاکید بر عمل به قطعنامه الزام آور شورای امنیت، تاکید داشته اند که با تحریم های یکجانبه ای که شماری از کشورهای غربی، در کنار تنبیه های مصوب شورای امنیت علیه ایران به اجرا گذاشته اند کاملا مخالفند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 95850

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
    0 0
    چه جالب
  • بدون نام IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
    0 0
    معلوم نيست چرا روسيه كه در طول تاريخ به عنوان يك خيانتكار و نه به عنوان يك هم پيمان و يا حتي شريك براي جهانيان شناخته شده است باز هم ميبايست ...... نمونه هاي اين خيانتها بسيار است