نصف جهان زیر چتر گرد و غبار گاوخونی/احیای «زاینده‌رود» تنها درمان تنش آبی و دمایی اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: برای نخستین بار اصفهان تحت‌تاثیر کانونهای گردوغبار ناشی از خشکی تالاب گاوخونی قرار گرفته است و تنها راه مقابله با تنش آبی و دمایی در استان اصفهان احیای رودخانه زاینده‌رود است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین با تاکید بر اینکه تنها راه باقی‌مانده برای حفظ میراث اصفهان، احیای رودخانه زاینده‌رود از سراب تا پایاب است، اظهار کرد: متاسفانه امسال شاهد تنش دمایی و آبی شدید و همچنین فعالیت کانونهای گردوغبار ناشی از خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی هستیم که دو هفته مستمر هوا برای گروه‌های حساس و عموم ناسالم شد.

وی با اشاره به اینکه خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی ۱۵ شهرستان استان اصفهان و همچنین استانهای مجاور را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: خشکی تالاب گاخونی به ۹۹ درصد رسیده است و انتظار می‌رود سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نسبت به تامین حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی با جدیت برخورد کند و وزارت نیرو حقابه زیست محیطی زاینده رود را در جدول منابع و مصارف لحاظ کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان علت تمام مسائل زیست‌محیطی در استان اصفهان را در عدم جریان زاینده‌رود از سراب تا پایاب دانست و تاکید کرد: بیش از ۵۰درصد قنوات و چاه‌های استان اصفهان خشک شده است و تامین آب شرب در بیش از ۳۶۰ روستا و شهر در اصفهان از طریق تانکر صورت می‌گیرد.

۱۰ هزار هکتار باغات اصفهان تحت تاثیر تنش دمایی و آبی

وی با اعلام اینکه تنش دمایی و آبی ۱۰ هزار هکتار از درختان باغات را تحت‌تاثیر قرار داده است، افزود: ریشه‌های درختان نوار زاینده‌رود خشک شده‌اند و با اندک وزش باد سقوط می‌کنند و در تابستان شاهد خزان این درختان هستیم.

شیشه‌فروش در پایان با تاکید بر اینکه وزارت نیرو همانند رسیدگی به سایر استانها از استان اصفهان غافل نشود، گفت: امیدواریم تا استان اصفهان با سابقه میراثی و تاریخی از دست نرود سازمان حفاظت از محیط زیست کشور و همچنین وزارت نیرو نسبت به تامین جریان زاینده‌رود از سراب تا پایاب اقدام عاجل انجام دهند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1799368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =