استقرار تیم‌های بهداشتی و بیماریابی فعال در مرز خسروی/ موارد مشکوک ابتلا به بیماری‌های واگیر غربالگری می‌شوند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تیم‌های بهداشتی (بیماری‌های واگیر) در پایانه مرزی خسروی از ۲۷ مرداد ماه مستقر شدند و بیماریابی فعال مبتنی بر دستورالعمل‌های کشوری انجام می‌شود.

ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، اظهار کرد: همکاران گروه بیماری‌های واگیر در تمامی شهرستان‌های تابعه استان کرمانشاه به خصوص مرز خسروی در قالب نظام پیشگیری و کنترل بیماری‌ها با تأکید بر نظام سندرومیک و شناسایی، اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام می‌دهند.

وی افزود: امسال هم با توجه به گرمی هوا و ازدحام جمعیت و اهمیت شناسایی به موقع بیماری‌های واگیر، به منظور جلوگیری از انتشار بیماری به سایر زائرین و ورود بیماری به داخل کشور، اقدامات بسیار مهمی انجام گرفت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: برآورد منابع انسانی، تجهیزات سرمایه‌ای، مصرفی و دارویی، برگزاری جلسات آموزشی توجیهی برای پرسنل بهداشتی و درمانی شهرستان‌های تابعه، پیگیری، تأمین و توزیع سرم (مار و عقرب) و واکسن‌های مورد نیاز به شهرستان‌های در مسیر تردد با اولویت شهرستان قصرشیرین-مرز خسروی از اهم اقدامات در این حوزه است.

وی گفت: پیگیری، تأمین و توزیع وسایل نمونه‌گیری و بیماریابی( سواپ- محیط ترانسپورت- لوله فالکن-تب سنج لیزری-رپید تست) پیگیری، تأمین و توزیع وسایل حفاظتی (ماسک-دستکش- شیلد محاظ- گان) هماهنگی برون بخشی و مکاتبه با ادارات و سازمان‌های مرتبط برای اجرای بهتر نظام مراقبت بیماری‌های واگیر از دیگر اقدامات در این راستا است.

شکیبا بیان کرد: مکاتبه و انجام هماهنگی درون بخشی با شهرستان‌ها و بیمارستان‌های تابعه استان کرمانشاه در خصوص حسن اجرای نظام مراقبت بیماری‌های واگیر، مکاتبه و ارسال پروتکل‌های کشوری به کلیه شهرستان‌های تابعه و بیمارستان‌های تحت پوشش هم از دیگر اقدامات در این زمینه است.

وی اذعان کرد: تیم‌بندی و اعزام پرسنل تعیین شده برای استقرار و انجام خدمات بهینه در مرز خسروی، بازدید کارشناسی از وضعیت آمادگی مراکز منتخب در مسیر تردد زائرین در شهرستان هم اقدامات دیگری در این راستا است.

این مسئول عنوان کرد: استقرار تیم‌های بهداشتی (بیماری‌های واگیر) در پایانه مرزی خسروی از ۲۷ مرداد ماه و بیماریابی فعال مبتنی بر دستورالعمل‌های کشوری، هماهنگی برای تقویت زیرساخت‌های برنامه مراقبت واگیر (آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای- اتاق‌های ایزوله تنفسی فشار منفی-فوریت‌های پزشکی برای اعزام بیماران-بیمارستان‌های تابعه برای پذیرش و گزارش موارد مشکوک) دیگر اقدامات در این حوزه است.

وی گفت: غربالگری و نمونه‌گیری از موارد مشکوک به بیماری‌های واگیر و نمونه‌گیری مبتنی بر دستورالعمل کشوری، گزارش فوری موارد نمونه‌گیری شده با نتایج آزمایشگاهی مثبت به وزارت بهداشت و درمان- مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر و ثبت روزانه فعالیت‌های اربعین (ورود و خروج زائرین-تعداد بیمار-موارد مبتلا) هم انجام شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1808801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =