مرز جدید ترانزیتی و صادراتی رازی خوی -کاپی کپی ترکیه بازگشایی شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با حمایت‌ها و نگاه توسعه گرای دولت سیزدهم در استان و با تاکید و پیگیری‌های استاندار ، مرز جدید ترانزیتی و صادراتی رازی خوی -کاپی کپی ترکیه گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی، جواد کرمی در گفت و گو با خبرنگاران ، با اشاره به اینکه ایجاد مرز ترانزیتی رازی در ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی جزو تفاهم نامه ایران و ترکیه بود، افزود: در نشست اخیر تفاهم نامه ۳۰ بندی بین ایران و ترکیه به امضا رسید که توجه ویژه دو طرف به توسعه همکاری‌های همه جانبه در حوزه‌های اقتصادی را شامل بود.

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌ها، بازگشایی مرزهای جدید و همچنین ایجاد مرز جدید ترانزیتی و صادراتی در کاپی‌کوی - رازی خوی، از جمله مهمترین این تفاهم‌ها بود که اجرای آن‌ها منجر به تحولی خوب و ارتقای تجارت بین‌الملل منطقه‌ای بین دو طرف خواهد شد.

کرمی با اشاره به بند ۱۱ مصوبه شورای مبادلات مرزی استان در سال ۱۴۰۲ نیز گفت : بر اساس تفاهم‌نامه بین دو کشور و نیز مصوبه این شورا، از پایانه مرز رازی روزانه ۳۰ خودروی ترانزیتی به صورت ترانزیت تردد خواهند کرد که در هفته جاری ۱۷کامیون تردد کرده است.

معاون استاندار آذربایجان‌غربی افزود: در حال حاضر محصولات کشاورزی از این مرز ترانزیت می شود و خودروهای ترانزیتی از سراسر ایران می‌توانند از طریق مرز رازی به کشور ترکیه و اروپا محصولات خود را صادر کنند.

وی ادامه داد: در محور خوی-قطور-مرز رازی دو نقطه حادثه خیز و حساس برای ترانزیت وجود دارد که با دستور استاندار آذربایجان‌غربی و با بسیج تمامی دستگاه ها بزودی این نقاط ایمن‌سازی شده و تلاش می شود تا بیش از پیش این محور را برای ترانزیت و مسافران آماده سازی شود.

کرمی گفت: مرز رازی این شهرستان اکنون هم بصورت ترانزیتی و هم مسافری بعنوان مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی اضافه کرد: هزار و ۱۰۰میلیارد ریال از محل تهاتر نفت و ۴۳۰میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رییس جمهور برای تکمیل این پروژه تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به خریداری زمینهای اطراف پایانه مرزی رازی اظهار کرد: ۷۶۰ میلیاردریال به حساب دادگستری برای تعیین تکلیف اراضی رزاعی واقع در حاشیه و اطراف این مرز پرداخت شد تا مشکلی در توسعه مرز رازی و راه اندازی ترددهای تجاری وجود نداشته باشد.

مرز رازی خوی با دارا بودن سالن مسافری و تجاری در سه طبقه و بیش از هشت هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا ، در مدت زمان سه سال، با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته افتتاح شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1891215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =