۱ نفر
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹
روغن و محصولات لبنی گران شد

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، فائو (FAO) اعلام کرد که قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه مارس اولین افزایش ماهانه خود را در هفت ماه گذشته ثبت کرد که ناشی از افزایش هزینه‌های تولید روغن‌های گیاهی و محصولات لبنی بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از The National، فائو در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد: با این حال، قیمت‌ها در طول ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

شاخص قیمت فائو که تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی سبدی از کالاها را دنبال می‌کند، در ماه گذشته به طور میانگین 118.3 واحد بود که 7.7 درصد نسبت به دوره سال قبل کاهش داشت.

با این حال، این نهاد وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که قیمت مواد غذایی نسبت به فوریه 1.1 درصد افزایش یافته است که اولین افزایش آن از ماه آگوست بوده است.

فائو توضیح داد: تغییر در شاخص اصلی ماهانه عمدتاً توسط روغن های گیاهی رخ می‌دهد، زیرا قیمت‌ها از فوریه با 8 درصد افزایش به 130.6 واحد رسید تا به بالاترین سطح یک ساله خود برسد زیرا قیمت روغن های نخل، سویا، آفتابگردان و کلزا افزایش یافت. با این حال، شاخص قیمت‌ها نسبت به سال گذشته نزدیک به 1 درصد کاهش داشت. قیمت‌های بین‌المللی روغن پالم به دلیل کاهش تولیدات فصلی در کشورهای اصلی تولیدکننده و تقاضای داخلی قوی در آسیای جنوب شرقی افزایش یافت. از سوی دیگر قیمت‌های مرتبط با روغن سویا به دلیل تقاضای قوی بخش سوخت‌های زیستی، به ویژه در برزیل و ایالات متحده رشد کرد.

رشد قیمت روغن نباتی نیز به دلیل افزایش قیمت نفت خام بود. در همین حال، قیمت سالانه لبنیات 8.2 درصد کاهش یافت و به 124.2 واحد رسید، اما برای ششمین ماه متوالی افزایش یافت که ناشی از افزایش قیمت پنیر و کره بود.

بر اساس این گزارش، این افزایش منعکس کننده تقاضای ثابت واردات از آسیا و فروش داخلی بالاتر در اروپای غربی است که در نتیجه تعطیلات بهاری و کاهش فصلی تولید در اقیانوسیه به وجود آمده است.

فائو گفت، قیمت بین‌المللی مرغ به دلیل تداوم تقاضای واردات از کشورهای واردکننده و علی‌رغم عرضه‌های فراوان در بازار که به دلیل کاهش شیوع آنفلوانزای مرغی در کشورهای عمده تولیدکننده بود، افزایش یافت.

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت حیوانات، ماهیت مقاوم ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان به این معنی است که این ویروس‌ها روی تجهیزات مزرعه می‌نشینند و به راحتی از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر منتقل می‌شوند.

فائو اعلام کرد: محصولات کشاورزی برزیل که تحت تاثیر منفی آب و هوای خشک طولانی مدت قرار گرفته‌اند، به افزایش قیمت این محصولات دامن زدند.

برزیل، تایلند و هند بزرگترین تولیدکنندگان شکر در جهان هستند. فائو افزود: علاوه بر این، افزایش قیمت‌های بین‌المللی نفت خام به جلوگیری از کاهش قیمت شکر کمک کرد.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1892503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =