سیگنال افزایش قیمت سکه از اینجا مخابره شد/ نرخ دلار کاهش می‌یابد؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش قیمت سکه در حراج‌ها سیگنال افزایش قیمت دلار را داده بود، گفت:‌ از آنجایی که نرخ سکه پس از برگزاری حراج 30 درصد افزایش یافت، انتظار افزایش نرخ ارز منطقی بود.

مرتضی عزتی درباره وضعیت بازار ارز و اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه این نرخ‌های ارز زودگذر است و به زودی کاهش پیدا می‌کند، اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد این روند افزایش نرخ ارز در بازار کوتاه مدت باشد. شاید به طور اندکی نرخ ارز کاهش پیدا کند اما واقعیت‌هایی که در اقتصاد وجود دارد این است که بانک مرکزی در حراج‌های سکه قیمت‌ها را تا 30 درصد افزایش داد که این خود به سایر بازارها سیگنال می‌دهد.

وی به ایلنا ادامه داد:‌ نرخ سکه 31 میلیونی پس از برگزاری چند حراج از سوی بانک مرکزی در سال گذشته به بیش از 39 میلیون تومان رسید و خود بانک مرکزی سکه را با قیمت 39 میلیون تومان به فروش گذاشت یعنی 30 درصد گران‌تر از قیمت‌های بازار به فروش رساند در حالی که نرخ سکه با احتساب حباب و رشد انس جهانی در بازار در کانال 31 میلیون تومان بود و اقدام بانک مرکزی به حراج باعث گرانی سکه شد.    

این کارشناس اقتصادی افزود: ارزش پول یک کشور نسبت به طلا و ارزش‌های خارجی اندازه گیری می‌شود و اگر در کشوری طلا به نرخ‌های داخلی گران شود ارزهای خارجی ‌هم گران می‌شود. از آنجایی که  ارز و طلا به شدت مستعد جانشینی برای سفته بازی هستند هرگونه تخلیه قیمتی بر روی این دو بازار انجام شود به سرعت بر دیگری منتقل می‌شود.

عزتی گفت: از آنجایی که نرخ سکه پس از برگزاری حراج 30 درصد افزایش یافت، انتظار افزایش نرخ ارز منطقی بود.  

وی با اشاره به اثرگذاری تنش‌های منطقه بر نوسانات نرخ دلار اظهار داشت: اساسا تنش‌های سیاسی و امنیتی نرخ ارز را به صورت مختصری تغییر می‌دهد و البته پس از فروکش‌ شدن تنش‌ها قیمت‌ها هم برمی‌گردد و در نهایت اثرگذاری آن بر قیمت‌ها حدود 5 درصد است. اما اگر ظرفیت قتصادی برای تغییر و نوسان بیشتری وجود داشته باشد، شوک باعث می‌شود که اثرگذاری‌ها بیشتر باشد و به اندازه‌ای که متغیرهای اقتصادی در واقعیت نرخ‌ها را تعیین می‌کند به همان سمت حرکت کنند.

این کارشناس اقتصادی  با بیان اینکه ثیات نرخ ارز، سکه و طلا تنها تحت تاثیر عوامل اقتصادی است، گفت: دربحث اثرگذاری حراج‌های سکه بر افزایش نرخ ارز باید توجه داشت که در دوره‌های برگزاری حراج ممکن بود که تقاضایی وجود نداشته باشد اما وقتی تقاضا رخ می‌دهد و حجم عرضه هم افزایش پیدا می‌کند به این معنا است که بانک مرکزی خودش نرخ را هدایت می‌کند. وقتی نرخ سکه را بانک مرکزی از 31 میلیون تومان به 39 میلیون تومان افزایش می‌دهد سایر بازارها هم در بحث قیمت به این سمت حرکت می‌کنند.

عزتی با تاکید بر اینکه سکه سیگنال افزایش قیمت دلار را داده بود، ادامه داد: افزایش نرخ سکه در حراج‌ها مسیر حرکت ارز را نشان داده بود.

وی تاکید کرد: البته عوامل دیگری هم در افزایش نرخ ارز موثر بودند یکی از آنها اوراق 30 درصدی سپرده‌های بانکی بود که بعد از آن هم نرخ سود بین بانکی افزایش پیدا کرد که این هم اثرگذار بود. این اقدامات منجر شد که بازده پول در بانک بالا برود که در این صورت به تبع آن در بازارهای دیگر هم انتظار این افزایش بازده وجود دارد و همین انتظار موجب افزایش نرخ‌ها در بازارهای مالی دیگر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: این اقدامات در سال گذشته کنار هم قرار گرفتند و منجر به ایجاد چنین شرایطی شده‌اند و تقریبا تمام عوامل اثرگذار متغیر اقتصادی هستند به همین دلیل است که به نظر نمی‌رسد حتی با فروکش کردن تنش‌های منطقه‌ای روند کاهش نرخ دلار که از روز گذشته آغاز شد، ادامه دار باشد. 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1893343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =