مریم آموسا: اگرچه اهالی سینما هم همزمان با اهالی موسیقی در سال 1373 به فکر راه اندازی موزه افتادند، اما تلاش آنها برای راهاندازی موزه خیلی زودتر به نتیجه رسید. فاز اول موزه سینما سال 1377 و در خیابان لاله زار راهاندازی شد. سه سال بعد اما موزه سینما اسبابکشی کرد و به باغ فردوس رفت.
این موزه حالا هم مکان محبوب اهالی هنر هفتم است و برای مردم عادی بازدید از آن جذابیت دارد. موزه موسیقی اما خیلی دیر آغاز به کار کرد. این موزه که یکبار به صورت نمادین سال 1382 افتتاح شده بود، به صورت رسمی از سال 1388 کارش را با برگزاری یک مراسم افتتاحیه دیگر آغاز کرد تا به جمع موزههای هنری ایران بپیوندد.
علی مرادخانی معتقد است در این موزه قرار نیست، فقط فعالیتهای موزهای صورت بگیرد؛ «موزه موسیقی باید به محل رفتوآمد و تحقیق پژوهشگران و موسیقیدانها تبدیل شود.»
شاید به همین خاطر است که وقتی به سراغ پروژههای در دست انجام این موزه میروی بیش از آنکه با رویکردهای موزهای مواجه شوی، برنامههایی را میبینی که در نوع خودش جالب است، از ساخت فیلمهای مستند در مورد بزرگان موسیقی ایران گرفته تا راهاندازی یک استودیو برای ضبط موسیقی.
این طور که مدیر موزه میگوید، ساخت فیلم مستند درباره چهرههای برجسته موسیقی ایران از برنامههای اصلی موزه موسیقی است. درحال حاضر بخشی از مسئولیت ساخت این مستندها را عباس سجادی به عهده دارد. هماهنگیهایی هم با خسرو سینایی به عمل آمده تا تولید این فیلمها به او سپرده شود؛ «ما امیدواریم مسئولیت ساخت مستند درباره اهالی موسیقی را به خسرو سینایی بسپاریم؛ او هم کارگردان خوشفکری است و هم از آغاز با موسیقی پیوند عمیقی داشته است.»
کار ساخت استودیوی ضبط موسیقی موزه نیز از یکسال پیش آغاز شده و قرار است هفت ماه دیگر این استودیو به بهرهبرداری برسد.
با این حال اما وقتی قرار است جایی به عنوان موزه موسیقی وجود داشته باشد باید به فکر گنجینهسازی هم باشد. مرادخانی میگوید: «هرچه گنجینه موسیقی ما قویتر باشد، بهتر میتوانیم دین خود را نسبت به فرهنگ و موسیقی ایران ادا کنیم.»
جمعآوری سازهای استادان موسیقی ایران، راهاندازی آرشیو نت و جمع آوری تصاویر هنرمندان این حوزه از جمله برنامههایی است که موزه موسیقی برای غنی کردن گنجینهاش دنبال میکند.
مدیر موزه موسیقی معتقد است موزه موسیقی در صورتی سر پا میماند که بتواند نظر هنرمندان این حوزه را جلب کند. به همین خاطر او فکر میکند وقتی هدف از راهاندازی موزه موسیقی صیانت از میراث ملی ما در این حوزه باشد، هنرمندان هم با موزه همراه خواهند شد.
راهاندازی بانکنت یکی از شاخههای آرشیو موسیقی است. کارهای مربوط به راهاندازی بانکنت موزه را شاهین فرهت آهنگساز پیگیری میکند تا بتواند در این موزه مجموعهای از دستنوشتههای استادان موسیقی و نتهای آنها را جمعآوری کند.
جمعآوری سازهای ابداعی نیز یکی دیگر از فعالیتهای این موزه است. در یک سال گذشته بخشی از سازهای قنبری مهر و ژاله خریداری و یا به موزه اهدا شدهاند. این روند البته ادامه دارد و حتی مسئولان موزه را به این فکر انداخته تا برای نگهداری از سازهای جدید، سازه سبکی روی موزه موسیقی بسازند.
با این حال مرادخانی معتقد است: «اگر هر فردی سازی ابداع کند، آن ساز را نمیتوانیم در موزه موسیقی به نمایش بگذاریم. این امکان تنها برای موسیقیدانانی وجود دارد که مرحله استادی را طی کردهاند.»



نظر شما