معاون مدیریت بحران وزارت راه و ترابری گفت: خانم "نسیه علی‌زاده وسیلو " به طور قطعی در مهر‌آباد بر هواپیما سوار شده و طبق اطلاعات واصله در صندلی ردیف شماره 10 نشسته بوده است و‌لی تا این لحظه نتوانستیم از وی و زنده بودن یا جان‌باختن این فرد اطلاعی به دست آوریم.

احمد مجیدی  ضمن بیان اینکه اجساد جان‌باختگان سانحه هوایی بوئینگ 727 هما در تهران و ارومیه تشییع شد، اظهار داشت: تیم 50 نفره امدادی امروز قطعات هواپیما را جداسازی کرده و محل سانحه را بررسی ‌می‌کنند تا یک نفر باقی‌مانده که در آمار اجساد و مصدومان نیست، تعیین تکلیف شود.
وی ضمن بیان اینکه محل سکونت 23 نفر از اجساد این سانحه در تهران بود، گفت: اجساد این جان‌باختگان شب گذشته با هواپیما به تهران منتقل و امروز از مهرآباد تشییع شد‌ و بقیه اجساد نیز ‌با ماشین به محل‌های دفن برده شد.
معاون مدیریت بحران وزارت راه و ترابری ضمن بیان اینکه از 77 نفر درگذشتگان حادثه 75 نفر شناسایی شده‌اند که 23 نفر آن‌ها زن و بقیه مرد هستند، خاطرنشان کرد: چهار نفر از سرنشینان این پرواز تبعه عراقی بوده‌اند که دو نفر از آن‌ها در سانحه جان‌باخته و دو نفر مجروح شدند که در بیمارستان بستری هستند.‌
معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: تحویل اجساد این دو نفر عراقی منوط به اجرای تشریفات قانونی است؛ هم‌اکنون از طریق وزارت امور خارجه در حال پی‌گیری هستیم که به صورت قانونی اجساد این دو نفر عراقی را به بستگان متوفیان تحویل دهیم.
مجیدی ضمن بیان اینکه تمامی اجساد افراد غیربومی از ارومیه به شهر‌های محل سکونت آنها منتقل شده است، گفت: هر 27 نفر مجروح این سانحه در بیمارستان به سر می‌برند و خوشبختانه تعداد متوفیان این سانحه افزایش نیافته است؛ از این تعداد بستری در بیمارستان‌ 9 نفر زن و 18 نفر مرد هستند.

* تنها یکی از مسافران بوئینگ سانحه دیده هما مفقود شده است

مجیدی ضمن بیان اینکه از 93 نفر مسافر این پرواز تنها از یکی از مسافران هنوز خبری نداریم، گفت: خانم "نسیه علی‌زاده وسیلو " به طور قطعی در مهر‌آباد بر هواپیما سوار شده و طبق اطلاعات واصله در صندلی ردیف شماره 10 نشسته بوده است و‌لی تا این لحظه نتوانستیم از وی و زنده یا جان‌باختن این فرد اطلاعی به دست آوریم.
معاون مدیریت بحران وزارت راه و ترابری تصریح کرد: شب گذشته سعی کردیم با جرثقیل لاشه هواپیما را جابه‌جا کنیم تا مشخص شود که آیا جسد شخص مذکور زیر هواپیما مانده است یا خیر، اما این امر امکان‌پذیر نشد زیرا قطعات هواپیما کاملأ خورد شده بود بود و جرثقیل قادر نبود جای محکمی برای استقرار سیم بوکسل خود در راستای جابه‌جایی لاشه‌ها پیدا کند.
معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: امروز تیم امداد و نجاتی اعزام شده است تا از طریق دستگاه برش و جوش بتوانند قطعات هواپیما را جداسازی کرده و مشخص کنند که آیا جسد فرد مذکور زیر لاشه هواپیما مانده است یا خیر.
معاون مدیریت بحران وزارت راه و ترابری اذعان داشت: این خانم به همراه چهار نفر دیگر از بستگان خود در این هواپیما حضور داشتند که آن چهار نفر جان خود را از د‌ست داه‌اند اما وی هنوز پیدا نشده است.
معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: تاکنون فردی به عنوان خانواده یا بستگان خانمی که نام آن در لیست پرواز است اما وجود فیزیکی ندارد، مراجعه نکرده است.‌
معاون مدیریت بحران وزارت راه و ترابری تصریح کرد: در سوانح هوایی برخی مواقع جنازه افراد پیدا نمی‌شود نظیر سانحه هوایی خرم‌آباد که هفت جنازه متوفیان حادثه پیدا نشد‌.
معاون وزیر راه و ترابری تصریح کرد: همچنین تصمیم گرفتیم برای کسب اطمینان از اینکه فردی در زیر قطعات هواپیما باقی نمانده باشد از سگ‌های هلال‌احمر استفاده کنیم اما با توجه به این‌که محیط هواپیما به خون ‌آلوده بود، سگ‌ها قادر به تشخیص نبودند.

* اعلام قطعی دلیل وقوع سانحه بوئینگ هما حداقل شش ماه به طول می‌انجامد‌

معاون مدیریت بحران وزارت راه و ترابری ضمن بیان اینکه جعبه‌های سیاه هواپیما دیروز به تهران منتقل شد، اظهار داشت: خواندن اطلاعات جعبه سیاه هواپیما شامل نوار مکالمات خلبان (CVR) و پارامتر‌های موتور (FDR)، زیاد به طول نمی‌انجامد و شاید یکی دو هفته وقت لازم دارد اما با خواندن این اطلاعات، دلیل قطعی بروز سانحه مشخص نمی‌شود.
مجیدی تأکید کرد: از طریق نوار مکالمات خلبان (CVR)‌، مکالمات درون کابین خلبان به‌خصوص در لحظات آخر به دست می‌آید و از طریق نوار پارامتر‌های موتور حرکت‌های فیزیکی هواپیما ‌بررسی می‌شود تا مشخص شود آیا اشکالی در موتور هواپیما بوده است یا خیر.
مجیدی خاطرنشان کرد: تجربه‌ها حاکی از آن است که معمولأ اعلام نتایج و نظر قطعی علت وقوع سوانح هوایی، حداقل شش ماه به طول می‌انجامد.
مجیدی در پاسخ به این سؤال که آیا باید جعبه سیاه را برای بازخوانی اطلاعات به کارخانه سازنده انتقال داد یا کارشناسان داخلی خود قادر به بازخوانی اطلاعات هستند؟ گفت: این امر توسط کارشناسان داخلی امکان‌پذیر است؛ چند سال پیش زمانی که هواپیمای روسی شرکت هواپیمایی داخلی در استان لرستان با کوه برخورد کرد، اعلام قطعی بروز این سانحه بیش از یک سال به طول انجامید.
معاون وزیر راه و ترابری ادامه داد: جعبه‌ سیاه توپولف کاسپین که سال گذشته در روستای فارسیان قزوین سقوط کرد بسیار آسیب دیده بود و نوار‌ها همگی قطعه‌قطعه شده بود، طوری که کارشناسان داخلی قادر به بازخوانی تاطلاعات نبودند و لازم بود از نوار‌ها عکس‌برداری میکروسکوپی شود.
معاون مدیریت بحران وزارت راه و ترابری ضمن بیان اینکه نیازی نیست کشور سازنده هواپیما اعلام قطعی دلیل بروز این سانحه را توسط کارشناسان سازمان هواپیمایی ایران تأیید کند، گفت: 11 کارگروه بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در حال بررسی علت وقوع این حادثه هستند و پس از اتمام این بررسی‌ها نتیجه نهایی به طور رسمی اعلام قطعی می‌شود.
معاون مدیریت بحران وزارت راه و ترابری گفت: قطعات هواپیما هنوز در محل حادثه تحت کنترل و حفاظت نیروی انتظامی است.
معاون وزیر راه و ترابری تصریح کرد:‌ تعدادی از اعضای کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری به همراه جعبه‌های سیاه هواپیما به تهران آمده‌اند و تعدادی نیز در ارومیه کماکان مستقر هستند.

فارس

/56

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122671

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عماد رام ساروی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
    0 0
    خیلی تاسف بار هست .... چرا اون یه نفر امکان داره پرت شده باشه بیرون ؟؟؟؟ چون هواپیما توی چند مرحله به زمین خورده و تکه تکه شده .... وای که قابل گفتن نیست .....