۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۲

صبح ‍ پنج‌شنبه مجلس به پیشنهاد یک نماینده برای کاهش تعرفه واردات خودرو برای سال جاری به مقدار 10 درصد رای منفی داد تا تعرفه واردات خودرو ثابت بماند.

رسول شقاقی:

صبح روز‍ پنج‌شنبه مجلس به  پیشنهاد یک نماینده برای کاهش تعرفه واردات خودرو برای سال جاری به مقدار 10 درصد رای منفی داد تا تعرفه واردات خودرو ثابت بماند. ثابت یعنی 90 درصد که با عوارض دیگر به 110 درصد می‌رسد. علت مثل همیشه حمایت از تولید داخل است. در کنار آن نمایندگان مردم نگاهی دارند به اشتغال‌زایی این صنعت و ارزش افزوده قابل توجه که باعث تحرک در بسیاری از صنایع جانبی و همکار شده است.

آنها علاوه بر این موارد از نظر تبلیغاتی نیز این موضوع را مطرح می‌کنند که خودروهای خارجی باعث خروج ارز از کشور شده و درآمد ملی به جیب بیگانگان ریخته می‌شود. آنها معتقدند چون قشر خاصی از جامعه توانایی خرید خودروهای خارجی را دارد تعرفه بالا برای آنها که درآمد خوبی دارند عامل بازدارنده نیست. درواقع به پولدارها لطف می‌شود که اجازه دارند از بروزترین خودروهای جهانی استفاده کنند و فقط مجبورند کمی پول بیشتر ب‍پردازند که این 30 یا 40 میلیون تومان هم برای آنها عددی نیست.

تا اینجا همه چیز به نفع تصمیم‌گیران است. آنها منافع ملی را در این دیده‌اند و توجیهاتی کاملا منطقی دارند. این گروه در سال‌های گذشته همیشه قدرت بیشتری در تصمیم‌گیری داشته‌اند.

گروه مقابل این‌ها کم نیستند. آنها البته قدرت تصمیم‌گیری ندارند. موضع آنها بیشتر کیفیت است. این گروه معتقدند با افزایش واردات خودرو و کاهش تعرفه، خودروسازان داخلی از تنبلی که در سال‌های گذشته به آنها هدیه داده شده رها خواهند شد و با افزایش رقابت سطح کیفی محصولات خود را افزایش خواهند داد. نظرات آنها در بیشتر روزنامه‌ها وجود دارد. موضوعاتی که مطرح می‌کنند قابل توجه است. از جمله بحث سطح توقعات مردم را ‍پیش کشیده‌اند. در همین چند سال گذشته که خودروهای خارجی به تعداد محدود وارد کشور شده سطح توقعات مردم افزایش یافته و همین در حد بسیار کوچک باعث تحرک شده چنانچه خودروسازان داخلی که در کیفیت خودروهای خود حرفی برای گفتن ندارند دست‌کم در خدمات پس از فروش مجبور شده‌اند کمی به خدمات خود بیفزایند و زمان گارانتی را چند هزار کیلومتر افزایش دهند.

این گروه ‍پس از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها قدرت بیشتری یافتند چرا که مصرف‌کنندگان خودرو مباحث جدیدی مطرح کردند و گفتند خودروهای داخلی با توجه به بنزین گران دیگر صرفه خرید ندارند و خرید هر خودرو با توجه به استهلاک و مصرف بالا یارانه پنهانی است که از سوی مصرف کننده به خودروساز داده می‌شود. این گروه بحث ایمنی و تصادفات را هم به عنوان برگ برنده در چند ماه گذشته بارها مطرح کردند و صفحات روزنامه‌ها را در تسخیر خود آوردند اما نتیجه حتی 10 درصد هم به نفعشان نشد و گروه مقابل که از قدرت تصمیم‌گیری برخوردارند 80 درصد تعرفه را قبول نکردند و روز ‍پنج‌شنبه این بحث که امسال منطقی‌تر جلو می‌رفت به سرانجام خود رسید و تعرفه برای سومین سال متوالی در 90 درصد تثبیت شد.

برای سال آینده بار دیگر گروه دوم بخت خود را در روزنامه‌ها خواهند آزمود. خودروسازان داخلی نیز لابی‌هایشان را در دولت و مجلس ‍ پی خواهند گرفت. پراید و 405 هم خوب خواهند فروخت. چند نماینده هم در افتتاح خط تولید خودرو در شهر یا استانشان شرکت خواهند کرد. می‌ماند دولت که طبق معمول به فکر اشتغال‌زایی است. کیفیت هم شاید چند درصد در پراید و 405 افزایش یابد.

/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    چرا خودرو فقط؟!!چرا صنعت نساجی یا کشاورزی یا...نه؟پس بقیه چرا رها شدند؟در المان که مهد صنعت خودروسازی است یا در ژاپن که غول خودرسازی دارند فقط خودروسازی نمی کنند؟یا به خاطر اشتغال تعرفه ندارند؟چرا در این 2 کشور دیگر صنایع هم فعال اند خودروسازی هم دارند بدون تعرفه کار می کنند؟!!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    البته با بستن واردات و این افزایش قیمت ها به خاطر کمبود عرضه در بازار به نوعی تعرفه زیاد شد ساید به 140 درصد هم رسیده باشد
  • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    این چه پویای است هیچ ارز اوری درامد زایی برای کشور ندارد و فقط پول مردم از می چرخد؟!!خودتونم می دونید خودروسازی در ایران دارای هیچ مزیتی نیست
  • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    شما دارید سالی 60 میلیارد دلار واردات انجام می دهید از جمله میوه و مثلا تخم مرغ!!!که یعنی ما توان تولید مرغ و تخم مرغ هم نداریم ولی خودر داریم!!!سالی چند میلیارد دلار جنس بنجل چینی دارین وارد می کنید!!این همه تناقض!!بعدم پول مملکت صرف واردات محصولات با کیفیت بشه بهتره یا بنجل های تولید داخل!!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    خون مردم ریخته میشه در جاده ها چطور یا مصرف بالای بنزین یا تنفس مردم رو گرفتند اینها ر و کی جواب می ده؟!!
  • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    رهبری انقلاب در هیچ جای بیاناتشان نفرمودند مردم را با ابزار تعرفه و بزورمجبور به خرید خودروی ایرانی کنید!!بلکه گفتند ترویج خرید کالای ایرانی
  • بدون نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    یه سوال دارم از اقایون:شما که می گوید پولدارها یا افراد با درامد بالا مثل خودتان می تونند خودروی خارجی بخرند پس اقای محترم چطور تصور کردید تمام مردم ایران می تونند بنزین 700 تومنی گران رو بخرند؟اگه مدافع ندارها هستید بنزین رو چرا ازاد کردید در صورتی که صاحبان خودروی وارداتی از اول بنزین غیر یارانهه ای استفاده می کردند
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    اولا چطور محاسبه کردید تعرفه 110 درصدی خودرهای وارداتی فقط باعث افزایش 30 یا 40 میلیونی می شود؟وقتی یهک خودرو با قیمت 2.5 برابر عرضه می شود!این خودرو در یک جای دیگر ساخته شده بعد شما 110 درصد تعرفه بروی ان ایجاد می کنید تلاش یک نفر دیگه شما پولشو بگیرید؟!!
  • احمد IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    در مملکتی که نظارت درست وحسابی وجود ندارد چرا نباید ماشینهای خارجی وارد شود تا خودروسازها بخود بیایند مثل پودر لباسشویی یا شامپو و.....
  • بدون نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    توجیه منطقی چیه؟ اول اینکه بیگانگان! سالی 80 میلیارد دلار ارز بابت فروش نفت به ایران میدهند و رقم واردات خودرو زیر 1 میلیارد دلار در سال است حتی اگر سالی 200 هزار خودرو با متوسط قیمت 15000 هزار دلار وارد کشور شود، ارزبری 3 میلیارد دلار خواهد بود.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    دوم اینکه تعرفه زیاد خودرو باعث شده که خودروهای وارداتی را کسانی که پول بیشتر دارند بخرند، نه اینکه تمام خودروهای وارداتی لوکس هستند. پس این حرف که لطف می کنیم به پولدارها حرف مسخره ای هست. اول اینکه به چه حقی این گونه برخورد میشود، مگر قشر متوسط از شهروندان نیستند و از طرفی خیلی از نماینده های مجلس خودرو وارداتی دارند.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    خودرو 15 میلیونی رو 20 میلیون مالیات و عوارض میگیرید و باعث گرانتر شدن آن میشوید و میگویید خودروی پولدارا. این ماشین هایی که با دونه ای 40 میلیون میخریم تو همین کشورهای عرب همسایه با هزار تا التماس و قسط بندی به قشر کارگر و کارمند می فروشند. آخه بازی با کلمات تا چه حد؟
  • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    0 0
    خودرو 15 میلیونی رو 20 میلیون مالیات و عوارض میگیرید و باعث گرانتر شدن آن میشوید و میگویید خودروی پولدارا. این ماشین هایی که با دونه ای 40 میلیون میخریم تو همین کشورهای عرب همسایه با هزار تا التماس و قسط بندی به قشر کارگر و کارمند می فروشند. آخه بازی با کلمات تا چه حد؟ مردم را چیز فرض کرده اند.
  • بدون نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    آخه به کدوم منطق سالی 600 هزار پراید تولید میشه. خودرو از رده خارج 25 سال پیش کشور کره. آن زمان که ما خودروسازی داشتیم کره جنوبی دوچرخه می‌ساخت. حالا همین کشور محصولاتی میسازه که خودروسازهای ما از ترس اینکه دیوارهای تعرفه پایین نیاید شب نمیتوانند بخوابند.
  • بدون نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    تحریم ها باعث اصلی کسری بودجه و کمبود ارز و سرمایه خارجی است و دولت بدش نمیاید از ارزبری این محصول وارداتی بکاهد، هرچند که ارزبری آن در حد چندین میلیارد دلار است و نه بیشتر.
  • بدون نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    سالی 600 هزار پراید چه حمایتی داره؟ از مجلسی که درصد مشارکت مردمی آن 51 درصد بوده بیشتر از این نمیتوان انتظار داشت. منافع مردم در اولویت چندم است؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    هر چی که به نفع خودشونه انجام میدهند. تازه این 10 درصد هم پایین میومد فایده نداشت از این به بعد سایپا را پراید ساز خطاب کنید نه خودروساز
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    دولت دیده بنزین را 600 درصد گران کنه به نفع خودش هست ولی دلش نمیخواد تعرفه گمرک را 90 درصد کم کند. تصمیم گیری ها به درد منافع خودشان میخورد.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    الان یک جوان ایرانی و یک جوان آمریکایی که هر دو میخواهند زندگی شروع کنند باید بابت برق به ازای هر کیلو وات ساعت نرخ مشابه ای بپردازند. برای گاز نرخ مشابه، برای بنزین نرخ مشابه، برای مسکن در ایران متری 2 تا 3 میلیون تومان. ضمن آنکه به جوان ایرانی وام نمیدهند. خودرو مشابه که در آمریکا 15 میلیون تومان است در ایران 40 میلیون تومان است.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    اشتغال زایی واسه مهندسان ایران خودرو و سایپا هست که ماهی 3 4 میلیو ن جیبشون رو پر کنند وگرنه کارگر که پول کارگری و پول عرق ریختن خودشو میگیره
  • بدون نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    آفرین
  • بدون نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    امسال سالیه که تمام مردم خاهان واقعی شدن قیمت ها مانند بنزین و ...هستند ولی بر عکس قیمت خودر کم که نشد بلکه زیاد تر هم شد!!جالبه ما مالیت های اروپایی رو هم ب اضافه مالیت های داخلی از جمله انواع تعرفه که در اروپا نیست رو هم باید بدهیم!!!
  • بدون نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با مدیر پروژه «دنا»:رقبای «دنا» را چه خودروهایی می‌دانید؟ کیا سراتو، مگان و کرولا. «دنا» می‌تواند با اینها رقابت کند؟ حتما می‌تواند.!!!!پس برای همینه التماس تعرفه دارید
  • 1 IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    مدیر پروژه «دنا»:خود خودروها هم مشکل خاصی ندارند، اگر مشکلی هم هست، به خاطر نوع دید و فرهنگ مشتریان ایرانی است. الان اگر کسی بخواهد تلویزیون بخرد، قبل از هر برندی به سراغ «سونی» می‌رود!!اولا توهین نکنید به سطح اگاهی ملت ایران شمادوم ملت 30 ساله دارن سور خودروهای شما می شوند و دلیل استقبال از تندر به جای دیگر محصولات ایران خودرو مانند 405 یا سمند با وجود ایرادات ظاهری و چهره نازیبای این خودرو می دانند محصولی که کمتر قطعه ...
  • 3 IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    ...و ستم شما هروز فراگیرتر می شود که هم واردات به خاطر بی کیفیت شما با تعرفه های سنگین بستید بروی مردم هم جنس غییر استاندارد و قدیمی به مردم تحویل دادید!!تمام مشکلات شما به خودتان مربوط است و بروی دوش خود شماست به مردم هیچ ربطی نداره که بزور تعرفه و لابی می خواهید مردم به اجبار به خرید از خودتون بکنید
  • بدون نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    1 0
    الان در تمام نمایندگی ها سایپا می بینید پراید کیپ تا کیپ پر کردند از این ماشین بی کیفیت و مایه ننگ و نمی دونن چطوری بفروشنش به خلق الله.شده چند صد هزار نفر دیگم کشته بشن در این خودرو ولی از سود این خودرو نمی گذرند این سودجوها
  • بدون نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    1 0
    نماینده اتخاب می کنیم که به نفع ملت کارکنند به نفع خودروساز رای می ده این هم نعمتی ایه والا
  • توجه IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    1 0
    نماینده باید منافع مردم رو بخواد نه خودرو سازی رو من که دیگه به نماینده ی ... رای نمی دم اصلا چون که راحتی مردم رو نمی خوان.
  • بدون نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
    0 1
    بابا انقد تويه سر خودروهاي داخلي نزنيد،خيلي هم خوب هستند فقط راه نميرن و ايمني در حد صفر ولي در عوض خودرو ملي داريم
  • ن US ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
    1 0
    واقعااگه تعرفه مثل کشورهای خودروسازباشه هم ماشین 30یا40میلیونی وارداتی با قیمتی نصف مبلغ فوق میشه که همه قشرجامعه قادربه خریدان بوده وهم باعث پیشرفت این صنعت درمملکت وسرفرازی ایران و سدی در برابراستفاده از بنجال خارجی هامیگردد.
  • جوماجو IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
    1 0
    جون مردم مهمتره یا تولید ماشین آشغالی؟
  • جوماجو IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
    1 0
    آقا بیائید خودروهای 10 تا 15 هزار دلاری که مردم عادی میخرند را با تعرفه کم و از 20 هزار ببالا را با تعرفه بالا وارد کنید. ؟چون دیگه کسی خودروی سایپا و ایران خودرو که شبیه گاری هستند را نمیخره.یه حرفی بزنید که......
  • بدون نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
    1 0
    همه بعلت عدم ارزش نهادن به جان ، آسایش و احترام به حق مردم است.