در پی انتشار نامه محمدعلی انصاری به حجت الاسلام و المسلمین سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، وی به انصاری پاسخ داد.

به گزارش سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، متن کامل این نامه به این شرح است:

برادر گرامی جناب حجه‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری ( دام توفیقه )
سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد و احترام و با آرزوی تحیات الهی ، بازگشت به مرقومه جناب عالی به تاریخ 5/7/88 ، با عنایت به رسالت مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (رض) در پاسداری از سیره نظری و عملی آن حضرت و نشر آن ، اهتمام آن مؤسسه و دست‌اندرکاران به آرمانها ، ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و نقش شما در انجام این رسالت ، به اطلاع می‌رساند ؛

 1- بسیاری از مسائلی که در فضای سیاسی جامعه در مورد سپاه و بسیج از سوی برخی گروه‌های سیاسی مطرح می‌گردد بر این مبنا استوار است که سپاه یک نیروی صرفا نظامی بوده و غیر از نظامی‌گری هیچگونه نقش دیگری را نباید ایفا نماید . صدر نامه شما که در آن نسبت به موضع‌گیری های فرماندهان ، روحانیون و مسئولین عقیدتی سیاسی و اینجانب ایراد وارد شده ، متأثر از همین دیدگاه است . آیا واقعا سپاه یک سازمان انقلابی صرفا نظامی است ؟! اگر چنین است پس این تهدیدات غیرنظامی با ماهیت نیمه سخت و نرم بر علیه انقلاب اسلامی ، جمهوری اسلامی و آرمانهای حضرت امام (یه) را چه کسی باید پاسخ‌گو باشد ؟! آیا سپاه برای مقابله با تهدیدات ، دارای رسالت ، مأموریت و وظیفه نمی‌باشد ؟! رجوع به قانون پاسخ این سؤالات را می‌دهد ؛
برابر نص صریح قانون اساسی ، ( اصل 150) فلسفه وجودی و ماندگاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی " نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن " است . شک نمی‌توان کرد که ایفای این نقش و مأموریت مستلزم شناخت و بصیرت خانواده بزرگ سپاه ( سپاه و بسیج ) از انقلاب ، دستاوردهای ارزشمند آن ، آسیبها و تهدیداتی که متوجه آن بوده و یا خواهد بود ، راههای مقابله با مخاطرات و تهدیدات و همچنین هوشیاری و آمادگی مستمر ، عالمانه و مؤثر برای دفاع همه جانبه در عرصه‌های مختلف است . همین خصوصیت ، سپاه را از نیروهای مسلح متمایز می‌کند .

 
2- به استناد فصل اول اساسنامه سپاه پاسداران مصوب 15/6/1361 مجلس شورای اسلامی ، « سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، نهادی است تحت فرماندهی عالی رهبر معظم انقلاب که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی ، دستاوردهای آن و کوشش مستمر در راه تحقق آرمانهای الهی و گسترش حاکمیت قانون طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی از طریق همکاری با سایر نیروهای مسلح و آموزش نظامی وسازماندهی نیروهای مردمی می‌باشد.»

 3- بر اساس قوانین ( قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ) ، نیروهای مسلح و از جمله سپاه تحت فرماندهی معظم کل قوا بوده و تدابیر معظم له در خصوص این نیروها در حکم قانون می‌باشد . در سند رسالت سپاه که به تصویب فرماندهی معظم کل قوا رسیده و به سپاه پاسداران ابلاغ شده ، بر دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در برابر تهدیدات سه گانه سخت ، نیمه سخت و نرم به عنوان رسالت سپاه تصریح شده است .
فصل دوم اساسنامه سپاه پاسداران در قالب 10 ماده و دو تبصره به تشریح مأموریت سپاه ، حیطه و چگونگی انجام آن اشاره دارد و " مبارزه قانونی با عوامل و جریانهایی که در صدد خرابکاری ، براندازی نظام جمهوری اسلامی ، و یا اقدام علیه انقلاب اسلامی ایران می‌باشند " ، مبارزه قانونی با عواملی که با توسل به قوه قهریه درصدد نفی حاکمیت قوانین جمهوری اسلامی باشند " ، " پرورش و آموزش اعضاء سپاه طبق تعالیم و موازین اسلامی مبتنی بر رهنمودهای ولایت فقیه در زمینه‌های عقیدتی ، سیاسی و نظامی در جهت کسب توان لازم به منظور انجام مأموریتهای محوله " و " برنامه‌ریزی ، سازماندهی ، اداره و فرماندهی و اجرای آموزشهای عقیدتی ، سیاسی و نظامی اعضاء‌ بسیج مستضعفین بر طبق موازین اسلامی " از جمله مقرره‌های این فصل هستند .

4- به استناد مفاد حکم انتصاب به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه اولویت های ماموریت اینجانب در تصدی این مسئولیت، تعمیق معرفت دینی و ارتقاء بصیرت سیاسی آحاد سپاه و بسیج است.

5- ماده 27 اساسنامه و ماموریت و وظایف مصوب دفتر (معاونت) سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه به اشراف خبری- تحلیلی بر محیط داخلی، منطقه ای و بین المللی آگاه سازی سیاسی و اطلاع رسانی، ارتقاء سطح معرفت و بصیرت سیاسی گستره ماموریتی سپاه به بهره گیری از شیوه ها و ساز و کارها در راستای عمق بخشی آگاهی ها و ارتقاء بینش و بصیرت سیاسی است.

با توجه به آنچه بطور مختصر در خصوص رسالت سپاه و نقش نمایندگی ولی فقیه در سپاه ذکر گردید ، باید کار ویژه‌های سپاه در سالهای اخیر را ارزیابی نمود و درباره آن قضاوت کرد . اینجانب و تمامی فرماندهان و مسئولان سپاه به دیدگاههای حضرت امام (ره) در خصوص عدم ورود نظامیان به عرصه منازعات سیاسی واقف بوده و دیدگاههای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ( مد ظله العالی ) در این موضوع را کاملا منطبق بر دیدگاههای حضرت امام (ره) دانسته و خود را ملزم و متعهد به رعایت آن می‌دانیم .

 مشکل اصلی در برداشت‌های نادرست عده‌ای از دیدگاههای حضرت امام (ره) است . بر داشت‌هایی که بر اساس آن سپاه را همانند ارتش ، یک نیروی صرفا نظامی دانسته و این برداشت با حقایق و واقعیت‌ها مغایرت دارد . انقلاب اسلامی از سالهای بعد از جنگ تحمیلی تا به امروز با " تهاجم فرهنگی ، شبیخون فرهنگی ، قتل عام فرهنگی ، تهدیدات نرم و جبهه ناتوی فرهنگی دشمنان " مواجه بوده و این تهدیدات نرم بیست سال گذشته ، اکنون به مرحله " جنگ نرم " رسیده که رهبر معظم انقلاب اسلامی در تحلیل وضعیت کنونی می‌فرمایند : « ما با جنگ نرم دشمنان مواجه هستیم » . آیا سپاه برای مقابله با این جنگ نرم ، وظیفه‌ای دارد یا نه ؟ عده‌ای مسایل داخلی کشور را به رقابت سیاسی بین دو جناح یا جریان سیاسی خلاصه می‌کنند و بر اساس آن اقدامات سپاه را جناحی پنداشته و بر اساس همین تحلیل نادرست به سپاه انتقاد می‌کنند . شما در نامه به موارد و مصادیقی اشاره کرده‌اید که به اختصار توضیحاتی جهت رفع ابهامات داده می‌شود .

 الف ) بیت حضرت امام (ره) و منسوبین به آن حضرت برای همه مردم عزیز هستند ، لکن به این نکته باید توجه داشت که خود حضرت امام (ره) به همگان آموختند که اسلام از همه چیز عزیزتر است و برای حفظ اسلام نباید با کسی تعارف داشت . شما به خوبی می‌دانید که حضرت امام (ره) آقای منتظری را حاصل عمر خود می‌دانست و آن گاه که ایشان با وجود برخورداری از جایگاه قائم مقامی رهبری با دشمنان و مخالفان نظام همراه شد ، حضرت امام (ره) با هوشیاری و قاطعیت تمام با وی برخورد کردند و نامه معروف 6/1/1368 را نگارش فرمودند . بنابراین افراد به صرف انتساب به حضرت امام (ره) و یا داشتن سابقه همراهی با آن عزیز سفر کرده ، خود را نباید مبرا از هر خطایی دانسته و هر نقدی نسبت به آنان غیرقابل تحمل گردد .

 ب ) با توجه به مسایل سالیان اخیر ، حوادث دوران دوم خرداد و به ویژه مسایل پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و پیدایی این فتنه ، سؤالات و ابهامات بسیاری در ذهن پاسداران و بسیجیان در خصوص مواضع و عملکرد برخی منسوبین به حضرت امام (ره) پدیدار گردید و آنچه در برخی جلسات مطرح شده ، در واقع پاسخگویی به این سؤالات و ابهامات است .
نمونه‌هایی از این سؤالات که دارای فراوانی بسیار بالا در تمامی رده‌های سپاه و بسیج می‌باشد ، مورد اشاره قرار می‌گیرد ؛

1- سکوت معنی‌دار جناب حجه‌الاسلام سید حسن خمینی در جریان آشوبها و فتنه سبز چگونه توجیه می‌شود ؟
2- چرا بیت حضرت امام و شخص سید حسن آقا چنین مراوده‌هایی با عناصر دوم خردادی و کسانی که در طراحی و تهییج آشوب‌ها دخالت داشتند ، دارد ؟
3- با آن سابقه افراطی در جریان دوم خرداد و هتک حرمت به مقدسات دینی و مسئولین و شخصیتهای انقلابی و حتی نسبت به خود حضرت امام (ره) در گذشته ، و مواضع و اقدامات اخیر ، چرا موضع روشنی از بیت امام و جناب حجه‌الاسلام سید حسن دیده نمی‌شود و یا اگر هست در تأیید آنهاست ؟
4- چرا جناب حجه‌الاسلام سید حسن خمینی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حاضر نشد و سفر به پاکستان را بهانه کرد . آیا بین او و آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی و دیگران که سفرهای همزمانی را بهانه کردند ارتباطی وجود داشته است ؟
5- جناب حجه‌الاسلام سید حسن پس از آزادی علیرضا بهشتی از زندان به دیدار او و دلجویی رفت . آیا جناب حجه‌الاسلام سید حسن وابسته به یک جناح خاص افراطی مقابل نظام است که هیچ نشانه روشنی از او در حمایت از امام و رهبری و آرمانهای انقلابی و ملت وفادار به ارزشها دیده نمی‌شود ؟
6- جناب حجه‌الاسلام سید حسن خمینی بجای اینکه در کنار رهبری باشد در کنار مخالفان و در مقابل رهبری است ؟

 برای پاسخ به این قبیل سؤالات و ابهامات ، نمی‌توان واقعیات در فضای سیاسی کشور را نادیده گرفت و آنچه که احیانا در برخی نشریات بسیج و یا جلسات هدایت و توجیه سیاسی سپاه و بسیج مطرح شده ، با توجه به همین واقعیات است . البته باید به این نکته توجه داشت که در بسیاری از مواقع بین آنچه در یک نشریه و بولتن آمده و یا در یک جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ مطرح گردیده و آنچه با واسطه‌هایی برای دیگران نقل می‌شود تفاوت‌های اساسی وجود دارد . به عنوان نمونه شما مواردی را ذکر کردید که در این خصوص بررسی‌ها نشان می‌دهد ؛

 1) از حضرت حجه‌الاسلام آقای جلیل‌زاده در مورد مسایل مطروحه در فضای سیاسی کشور و از جمله در مورد جناب حجه‌الاسلام سید حسن خمینی سؤال می‌شود و ایشان ضمن پاسخ به سوالات در مورد سید حسن آنچه در فضای سیاسی کشور مطرح است را بیان داشته و در موضوع رهبری هم می‌گویند این مطلب را شنیده‌اند . از آقای جلیل‌زاده مطلب شما سؤال شد و ایشان در پاسخ گفته‌اند : من کلمه اطمینان را در اظهارات خود نداشتم و آنچه شنیده بودم را نقل کردم .
2) در مورد حجه‌الاسلام والمسلمین حاج آقا ذوالنور نیز لازم به ذکر است که بعد از سخنرانی مرحوم آیت‌الله توسلی در مجمع تشخیص و ذکر خوابی از جناب حجه‌الاسلام حاج سید حسن که امام در خواب به ایشان فرمودند : " حسن ، مرا دارند از خانه‌ام بیرون می‌کنند " و حادثه تلخ سکته آن مرحوم ، آقای ذوالنور ضمن تجلیل از گذشته مرحوم توسلی دو نکته را اظهار می‌دارند:

1) ای کاش مرحوم آیت‌الله توسلی چنین خوابی را نقل نمی‌فرمود که تحت تأثیر آن دچار چنین حادثه‌ای شود .
2) وقتی آیت‌الله جنتی خوابی را به نفع رئیس جمهور نهم نقل نمود همه تریبونهای اصلاح‌طلبان به ایشان حمله‌ور شدند که ایشان خواب‌نما شده است ، توسل به خواب ، نشان ضعف استدلال و منطق و علم است ، خواب حجت نیست و مطالبی از این دست ، حال چه شده که خواب در جمع خواص و نخبگان نظام حجت است ؟ بر فرض وجود چنین خوابی ، رؤیای صادق بودن آن و حجت بودن ، باید دید منظور از بیت چیست و امام را چه کسانی و از کدام بیت بیرون می‌نمایند ؟ که در این خصوص 3 معنی می‌توان برای بیت تصور کرد :

 
1- منظور فیزیک و ساختمان بیت باشد مانند ساختمان منزل مسکونی ، ساختمان مؤسسه نشر آثار و ... که از مصالح ساختمانی و خشت و آهن و آجر ساخته شده است . خوب باید دید این اماکن در اختیار چه کسانی است باید توصیه شود که امام را بیرون نکنند و اغیار و بیگانگان را در آن راه ندهند .
2- معنی دیگر بیت ، ممکن است راه امام سلام الله علیه ، آرمانهای امام و اهداف امام باشد که باید پرسید آیا هیچکدام از آنها در دوران 8 سال حاکمیت اصلاح‌طلبان از جمله نشریات و تریبونهای در اختیار آنها مصون و محفوظ ماند ؟ آیا موردی را می‌توان تعیین نمود که اصولگرایان خدای ناکرده به آن جسارتی روا داشته باشند ؟
3- شاید منظور سوم از بیت ، بازماندگان حضرت امام سلام الله علیه باشند که در این صورت نیز اولا احترام بازماندگان حضرت امام بر همگان واجب است . ثانیا ) چه کسی خدای ناکرده جسارتی و توهینی روا داشته است که با او برخورد لازم صورت پذیرد . ثالثا ) آیا منظور این است که هر کسی انتصابی به بیت حضرت امام سلام الله علیه داشت مصونیت او قطعا تضمین شده است و می‌توان مطمئن بود که یقینا هیچگونه اشتباه ، خطا و انحرافی نخواهد داشت . رابعا ) اینکه حضرت امام سلام الله علیه فرمودند ملاک حال فعلی افراد است ، چه می‌شود آیا میزان و ملاک فرمایش نورانی حضرت امام نیست ؟

 جناب آقای انصاری
با توجه به موارد فوق ، قضاوت نمائید که انتخاب گزینشی ، ناقص و تحریف‌آمیز سخنان ایشان که به جناب عالی داده شد و مبنای قضاوت شما قرار گرفته است کار منصفانه‌ای بوده است .

کد خبر 45875

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدي IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۷
    0 0
    واقعا جاي تاسف است افرادي همچون.... ازبيت حضرت امام ره چنين موضع گيري دارند.بهتر است به تاريخ مراجعه شود.والسلام.
  • بدون نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۷
    0 0
    احسنت به این پاسخنامه
  • بدون نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۷
    0 0
    بنده از خواندن نامه شرمنده شدم از این که چه قدر دنیا تنگ و کوچک شده است که هیچ چیزی قابل تحمل نیست
  • فدایی سید علی IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۵
    0 0
    سلام. امام(ره)فقط شهید مطهری را حاصل عمر خود می دانستند و لا غیر

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین