‌رئیس مجلس در مراسم رونمایی از خودرو مزدا سه و موتور ارتقا یافته وانت مزدا، بسیاری از مشکلات در کیفیت خودرو را به دلیل استفاده از رانت‌های دولتی دانست.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی با بیان اینکه خودروسازی در ایران مقداری نادرست شروع شد و زمان را از دست دادیم، متذکر شد: اگر بخواهیم به ترازی که سند چشم انداز برای ما ترسیم کرده است برسیم، باید جهش جدی داشته باشید.

مهمترین سخنان وی در جریان بازدید از گروه بهمن از این قرار بود:  

  • رشد صنعت در برنامه چهارم 11.2 درصد پیش‌بینی شده بود که تنها 7.8 درصد آن محقق شده است. باید در برنامه بعدی به 13.5 درصد رشد صنعت فکر کنیم.
  • صادرات صنعتی طی این سال‌ها را با کمک‌های جانبی بوده. اسم این کار صادرات نیست بلکه صادرات باید طبیعی باشد.
  • اگر بخواهیم در میدان رقابت با کشورهایی که در قلمرو ما قرار دارند، قرار بگیریم و از منابع نفتی جدا شویم، باید استراتژی صنعتی برون‌گرا داشته باشیم. چرا که برون‌گرایی در بازار رقابت، ‌کیفیت و خدمات پس از فروش دارد.
  • در تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازی نتیجه‌گیری شد که علت اصلی بسیاری از مشکلاتی که در مورد کیفیت خودرو، مربوط به اعضای تولید خودرو است که موجب شده رقابت ایجاد نشود و از رانت دولتی استفاده کنند. در نتیجه باید فضای رقابتی در تولید خودرو ایجاد شود.
  • بر اساس اصل 44 باید نهادهای دولتی به بخش خصوصی واگذار شود. اما این واگذاری درست انجام نشده و ما تنها یک رقابت خفیف را شاهد بودیم. اگر بخواهیم این وضعیت درست شود باید به دنبال ایجاد یک رقابت شدید باشیم. 67 هزار میلیارد تومان واگذاری در اصل 44 وجود داشته است که 34 هزار میلیارد تومان آن سهام عدالت داده شده است و به بیان دیگر 52 درصد واگذاری‌ها سهام عدالت بوده قرار بود حداکثر 40 درصد باشد تا وضعیت متعالی داشته باشیم. 11 میلیارد تومان نیز بابت دیون دولت به شرکت‌ها پرداخت شده و 21 هزار میلیارد تومان تنها از طریق بورس واگذاری صورت گرفته است. 8 هزار میلیارد تومان از این مبلغ بابت مخابرات بوده است که نمی‌توان به آن بخش خصوصی به آن معنا گفت. البته من مخالف دادن این نهادها به بخش‌های دیگری نیستم. ولی اگر تصور شود با این تغییر تابلوها کیفیت ایجاد می‌شود اشتباه است. چرا که جنس مدیران دولتی است و تنها ممکن است وضعیت کمی بهتر شود.
  • تنها 4 تا 5 هزار میلیارد تومان از کل رقم واگذاری‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است. 37 درصد سهام خودروسازان در اختیار دولت است و شرکت‌های همچون شستا و بانک ملی و شرکت "رنا" که هنوز مدیریت آن سیال است، این سهام را در اختیار دارند.
  • اگر صنعت خصوصی شود بهتر است و کسی که وزارتی را در دست دارد، نباید تصور کند که اگر همه جا زیر نظرخودش باشد بهتر است. چون هر چه فضای کسب و کار را متعادل کنیم این کمک‌کننده است.
  • در مجلس تصمیمی در مورد تعرفه خودرو در بحث قانون بودجه 89 گرفته شد که به جای 90 درصد این رقم 70 درصد باشد. من به این شوک‌ها اعتقاد نداشتم که البته مجلس این موضوع را اصلاح کرد. باید توجه شود که این افزایش تعرفه واردات خودرو، تنها برای شرایط فعلی است و قاعدتا باید در برنامه پنج ساله شیب آن را درست کنیم. اینکه تعرفه خودرو را بالا ببریم اما کیفیت خودرو داخلی را رها کنیم، درست نیست.
  • رویکرد مجلس داشتن یک استراتژی درست از صنعت داخل و صیانت از آن است. باید به بخش خصوصی اجازه دهیم تا در این زمینه فعال شود.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 66240

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =