بازار خودرو داخل بر اساس آنچه که فعالان بازار می گویند همچنان با رکود در خرید و فروش دسته و پنجه نرم می کند، به طوری که این هفته جز نوسان قیمتی چند خودرو خاص تغییری خاصی را تجربه نکرده است.

بیشتر افزایش قیمت مربوط به خودروهایی است که در تولید دچار مشکل هستند، که از جمله آنها می توان به پژو 206 صندوق دار و تندر90 اشاره کرد.

هرچند طی دوره هایی حتی خودروسازان برای تشنه نگه داشتن بازار خودرو از عرضه زیاد خودروهای خود جلوگیری کرده اند و جالب اینجاست که همیشه از اختلاف قیمت بازار اظهار نارضایتی می کنند، ولی در عمل دوست دارند که قیمت بازار خودرو همیشه بالاتر از قیمت کارخانه ای به فروش برود؛ چرا که با یک تیر دو نشان می زنند. اول این که همیشه عطش تقاضا را در بازار زنده نگه می دارند و از طرفی صف مشتریان کارخانه شان دست نخورده باقی بماند.

اما این بار در مورد دو خودرو شاید بتوان گفت که به طور ناخواسته این افزایش قیمت شکل گرفته است.

در خصوص پژو 206 به دلیل تقاضای بالا برای مدل هاچ بک آن معمولا مدل صندوق دار آن خیلی خواهان ندارد و در نتیجه تیراژ تولید آن نیز به اندازه مدل هاچ بک نیست در نتیجه با توجه به کشش بازار برای این خودرو قیمت آن با کم شدن تیراژ تولید افزایش یافته به طوری که مدل وی 8  آن که زمانی  16.5 میلیون تومان قیمت داشت هم اکنون به حدود 17 میلیون تومان ارتقا یافته است.

مدل اتوماتیک وی 9 آن نیز هم اکنون حدود 19.4 تا 19.5 میلیون تومان در بازار خودرو مبادله می شود. که قیمت بالایی محسوب می شود. این خودرو به طور خیلی محدود در سبد فروش ایران خودرو جای دارد.0

اما از بازار بدون صندوق این خودرو نیز خبر می رد که 206 تیپ 2 با ترمز ضد قفل در بازار چیزی حدود 14 میلیون تومان و بعضا زیر قیمت کارخانه به فروش می رسد.

سایر محصولات ایران خودرو نوسان چندان قیمتی را تجربه نکرده اند و در این میان 405 که پرتیراژترین محصول این شرکت محسوب می شود در مدل بنزین سوز 13 میلیون و 200 هزار تومان و در نوع دوگانه‌سوز 14 میلیون و 300 هزار تومان در بازار قیمت گذاری شدند.

پارس سال 18 میلیون و 200 هزار تومان و پارس دوگانه‌سوز نیز 18 میلیون و 900 هزار تومان در بازار معامله شدند.

بازار خانواده سمند هم نسبت به هفته قبل تفاوت چندانی به لحاظ قیمت نداشت. جالب اینجاست که در شرایط رونق نیز خانواده این خودرو در یک رنج ثابت و محدوده کم قیمتی در نوسان است.

بازار تندر 90 نیز به مانند دعوای دو کارخانه ایران خودرو و پارس خودرو بر سر مالکیت آن وضعیت خوبی ندارد. سکوت در خصوص آینده تولید این خودرو در یک کارخانه خودروسازی و به نوعی ترس از انحصار تولید، تقاضای برای این خودرو دوچندان کرده و چنین سیاستی موجب شده که درچند هفته اخیر قیمت این خودرو افزایش یابد و جالب این جاست که روند افزایشی نیز پس از شروع بازی تمرکز تولید بود. هم اکنون مدل فول آپشن این خودرو در بازار به قیمتی حدود 15 میلیون و 600 هزار تومان رسیده و بعید نیست با ادامه این روند به مرز 16 میلیون تومان نیز برسد. این مدل زمانی از سوی برخی نمایندگی های پارس خودرو با قیمت آزاد 13 میلیون و 800 هزار تومان به صورت آزاد فروش می رفت.

اما زانتیا به عنوان محصول نیمه لوکس سایپا این هفته یک روند نزولی قیمتی را تجربه کرد، در حالی که این خودرو بوی خداحافظی از خط تولید نیز به مشامش خورده با کاهش قیمت کمی نسبت به هفته گذشته 17 میلیون و 100 هزارتومان در بازار معامله شد.

ریو نیز همچنان با قیمت بالای 13 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش می شود. قیمت خانواده پراید نیز نسبت به هفته گذشته تفاوت چندانی نداشت و مدل پایه این خودرو بدون ترمز ضد قفل و رنگ متالیک هفت میلیون و 750 هزار تومان خرید و فروش می شود.

البته بعید نیست با توجه به تعطیلات تابستانی خودروسازان و افزایش سفرهای تابستانی یک شوک مقطعی به بازار داده و بازار خودرو در یک مقطع خاص شاهد رونق از دست رفته اش باشد.

شرایط به گونه ای است که می توان گفت تا کنون دلالان خودرو بدین شکل در برزخ رکود گرفتار نشده اند؛ چرا که دیگر اختلاف قیمت گذشته در بازار دیده نمی شود.

گفتنی است خبرآنلاین در هفته های آینده قیمت برخی خودروهای وارداتی پرطرفدار بازار خودرو را مورد بررسی قرار خواهد داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 78204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۶
    0 0
    چند ساله در هنگام وضع سود بازرگاني يا تعرفه واردات خودرو انواع و اقسام طرح ارتقا کيفيت و يا تعداد اشتغال وارزبري و.. مطرح مي شوداخريشم امسال بود که باز هم قصه ثابت ماندن تعرفه ها تکرار و باز هم قطعه ساز و خودروساز ها برنده شدند و نتيجه ي ان افت کيفيت هروزه محصولات و افزايش تلفات و پرشدن بايگاني قوانين و طرح هاي ارتقاي کيفيت وخدمات پس از فروش است ؟!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۷
    0 0
    تنها مصبب مصرف بالای بنزین و الودگی هوادر شراط امروز ایران خودرو وسایپان با ماشین های قدیمی و پرمصرفشون
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۷
    0 0
    گفته بودن با هدفمند شدن خيلي چيزها خوب ميشه مثلا: خودروسازي که ميره ماشين کم مصرف ميسازه چرا بره بسازه مگه مرددم چاره ي ديگه اي دارن جز پرايد و پژو خريدن ماشين کم مصرف خارجي هم که 120%تعرفه داره.کيفيت بنزينم که همون ميمونه .تا 3 سال ديگه مردم بنزين گرون بخرن وايسن تا 405 مصرف بياد پايين؟!!
  • بدون نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۷
    0 0
    تنها مصبب مصرف بالاي بنزين و الودگي هوادر شرايط امروز ايران خودرو وسايپان با ماشين هاي قديمي و پرمصرفشون.بااين تيراژ ميليوني مصرف بالا وارزي که بخاطر واردات بنزيم براي اين ماشين هاي قديمي و حادثه ساز خارج شد