با گذشت دو هفته از سفر محمود احمدی نژاد به لبنان هنوز هم این سفر دو روزه حرف و حدیث های زیادی دارد و در کانون توجه قرار دارد.

مینا علی اسلام: پیگیری این سفر هنوز برای رکن آبادی سفیر ایران در لبنان به پایان نرسیده و او روزهای پرکاری را سپری می کند. از ملاقات پرحاشیه او با رئیس حزب کتائب که در باغ سفارت ایران برگزار شد یک هفته ای می گذرد، ملاقاتی که انتقادات فراوانی را متوجه «امین الجمیل» - که با حضور وزیر شئون اجتماعی لبنان همراهی می شد - کرد.

سفیر ایران در بیروت روز گذشته در میان جلسه هایی که با چهره های لبنانی داشت و پس از ملاقات با شیخ قبلان، نائب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان پاسخ گوی بخشی از پرسش های تلفنی خبرآنلاین بود. گفت و گویی که هنوز به پایان نرسیده بود به دلیل ملاقات دیگر سفیر ناتمام ماند. گفت و گوی ناتمام خبر با رکن آبادی را در ادامهب بخوانید: 

****

آقای رئیس جمهور قبل از سفر به لبنان تماس های تلفنی با پادشاه عربستان و اردن و رئیس جمهور سوریه داشتند. بعد از این سفر و توفیقاتی که از آن حاصل شد نیز همچنان دیدارها و رایزنی های شما با برخی اشخاص و گروه های لبنانی ادامه دارد. این دیدارها با چه اهدافی انجام می شود و موضوعات مطرح در این رایزنی ها چیست؟
با توجه به مسائلی که در حین سفر رخ داد و مسائلی قبل از آن، این سفر فرصت گرانمایه ای را برای جمهوری اسلامی ایران بوجود آورد تا بتواند بهره مندی کاملی را برای ادامه مناسبات دو کشور داشته باشد. در واقع جمهوری اسلامی ایران در پی آن نبود که با انجام این سفر همه پرونده ها بسته شود و کارها تمام شده تلقی شود. در سفر و دیدارها و مذاکرات مطالب مهمی مطرح شد که لازم بود تمامی جریان های سیاسی در جریان آنچه که در طی این سفر انجام شد و باید بروی آن کار بشود، قرار بگیرند تا لبنان به سمت ترقی و آبادانی، وحدت و استقرار بیشتر حرکت کند.

در همین راستا بود که بلافاصله پس از بازگشت آقای رئیس جمهور به کشور اولین ملاقات من با مفتی کل لبنان، مفتی اهل سنت بود؛ با ایشان در مورد سفر، دست آوردها و برنامه های آن تبادل نظر کردیم. همچنین با آقای امیل لحود رئیس جمهور سابق لبنان و امین الجمیل رئیس حزب کتائب لبنان و رئیس جمهور سابق لبنان دیدارهایی داشتم. آقای جمیل مسئول یکی از احزاب اصلی جریان 14 مارس است و خود راسا در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان حاضر شد و بر خلاف تمامی عرف های دیپلماتیک با من به گفت و گو پرداخت. همین امر انتقاداتی را در داخل لبنان به دنبال داشت که چرا آقای جمیل بر خلاف اصول دیپلماتیک و پروتکل را نقض کرده است و به جای آنکه سفیر ایران به دیدار او برود، او به دیدار سفیر ایران رفته است.

همه این مسائل بیانگر میزان حضور جمهوری اسلامی ایران و میزان نفوذ مواضع کشورمان در قلب های لبنانی هاست که گاهی اوقات پروتکل و اصول را هم حاضرند برای رسیدن به هدف والاتر زیر پا گذاشته و برای پیگیری مسائل پیش قدم شوند.

مواضع آقای جمیل مواضع بسیار مثبتی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران بود. ایشان بر ضرورت داشتن روابط بسیار خوب لبنان با جمهوری اسلامی تاکید کردند. آقای جمیل همچنین بر مواضع ضد صهیونیستی حزب کتائب به عنوان فصل مشترکی میان این حزب و جمهوری اسلامی ایران تاکید داشتند و خواستار گسترش روابط شدند. ایشان برای سفر به ایران نیز اعلام آمادگی کردند.

 شما دیداری هم با خواهر امام موسی صدر داشتید. پیگیری پرونده امام موسی صدر و چهار دیپلمات ربوده شده ایران در لبنان در طول سفر رئیس جمهور چگونه بود و به چه نتایجی رسیدید؟
موضوع امام موسی صدر و پرونده ایشان به عنوان یک پرونده مهم و نقش خانواده امام موسی صدر غیر قابل انکار است و طبیعی بود که در راستای رایزنی با تمامی گروه های لبنانی با خواهر ایشان نیز گفت و گو داشته باشیم. ایشان بر نتایج مثبت سفر رئیس جمهور کشورمان به لبنان تاکید داشتند.

آقای رئیس در سخنرانی هایشان در لبنان هم به پرونده چهار دیپلمات ربوده شده تاکید ویژه ای داشتند و هم به پرونده امام موسی صدر اشاره کردند. به این ترتیب پیگیری این دو پرونده از اولویت های اساسی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان است که با جدیت در حال دنبال کردن آن هستیم. 

آقای سفیر! تازه ترین دیدار شما با شخصیت ها و گروه های لبنانی کدام است و در آینده چه ملاقات هایی را در دستور کار دارید؟
امروز -دوشنبه-  ملاقاتی با شیخ عبدالامیر قبلان، نائب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان داشتم و این دیدارها و رایزنی ها با تمامی جریان های سیاسی لبنان ادامه خواهد داشت چراکه نباید به این حد محدود شویم که سفری انجام شد و تمام شد و کلیه فعالیت های صورت گرفته نیز برای انجام این سفر بوده است. این سفر و دیدارهای پیش و پس آن برای تبیین شفاف مواضع پیشرفته و اصول مترقی جمهوری اسلامی ایران نزد جریان های سیاسی لبنان است و تا رسیدن به نقطه مطلوب این تلاش های ادامه خواهد داشت. 

وجهه سیاسی سفر اقای احمدی نژاد خیلی پررنگ  بود در حالی که این سفر نتایج اقتصادی هم داشت.
بله. در بعد همکاری های اقتصادی میان دو کشور نیز توافق نامه هایی در طول سفر رئیس جمهور به لبنان امضا شد و ما شاهد آغاز مرحله جدیدی از گفت و گوها و پیگیری ها برای اجرایی کردن 16 توافق نامه و یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لبنان خواهیم بود. 

دیدارهای آتی شما به چه چهره های لبنانی و در باره چه موضوعاتی خواهد بود؟
زمانی که دیدارهای بعدی انجام شد، اطلاع رسانی می شود اما من با همه جریان های سیاسی و کلیه طرف های اقتصادی لبنان برای پیگیری آنچه که طی سفر رئیس جمهور به لبنان مورد توافق قرار گرفت، دیدار خواهم داشت و به صورت مستمر پیگیر این ملاقات ها خواهم بود تا همه موارد مطرح شده کاملا عملیاتی شود.

 پس از اتمام سفر رئیس جمهور به لبنان شاهد سفرهایی به لبنان از جمله سفر فیلتمن، معاون وزیر خارجه امریکا بودیم. این سفرها با چه اهدافی درست بلافاصله پس از سفر رئیس جمهور به لبنان و مشهود شدن دست آوردهای مثبت آن انجام شد؟
نفس انجام سفر شتابزده آقای فیلتمن به لبنان بلافاصله پس از بازگشت آقای احمدی نژاد به تهران بیانگر میزان نفوذ و شدت تاثیر این سفر و نتیجه بخش بودن کامل این سفر در منطقه است که اینچنین شتاب زده و بدون هماهنگی و اطلاع از اینکه کدام مقامات لبنانی در کشور حضور دارند، انجام شد. برای آنها مهم انجام این سفر بود و اینکه دیدار با مقامی لبنانی انجام شود یا نه برای آنها اهمیتی نداشت. لذا شاهد بودیم که این سفر در زمانی انجام شد که نخست وزیر لبنان در کشور حضور نداشت و ملاقات با رئیس مجلس لبنان نیز انجام نگرفت و رئیس جمهور نیز با لبنان غیر رسمی از معاون وزیر خارجه امریکا استقبال کرد.

این ها نشان می دهد که سفر این مقام امریکایی به لبنان کاملا بدون دست آورد، منفعلانه، شتاب زده و عجولانه بود و نه تنها تاثیر مثبتی نداشت بلکه تاثیر منفی بر روحیه همه طرف هایی گذاشت که در گذشته به نوعی با امریکایی ها ارتباط داشتند.

 آیا دیدارها و رایزنی های مقامات کشورمان با مقامات منطقه و گفت و گوهای شما با متنفذین لبنانی در داخل این کشور می تواند تغییراتی را در موضوعات منطقه ایجاد کند؟
بی تردید همین گونه است. دیدارها و فعالیت های چهار ماهه اخیر دست آوردهای بسیار خوبی را برای جمهوری اسلامی ایران داشته و انجام سفر رئیس جمهور به لبنان در واقع تاثیر شگرفی در تغییر معادلات منطقه ای داشته است. ما امیدواریم در آینده نزدیک ملت ایران خبرهای خوبی را در جهت تحقق کامل خواسته جمهوری اسلامی ایران که خواسته ای جز خیر برای کشورهای منطقه و حمایت از مظلومین نیست، بشنوند. 

برخی بر این باور بودند که سفر رئیس جمهور ایران به لبنان در راستای تقویت منافع مقاومت و حزب الله تنظیم شده و توجهی به دیگر گروه های لبنانی نداشت. ارزیابی شما از این تحلیل چیست؟
سوال ما از این افراد این است که جمهوری اسلامی ایران 16 توافق نامه را به چه کسانی امضا کرد. آیا با حزب الله یا با شیعیان لبنان این توافق نامه ها به امضا رسید یا با دولت لبنان؟ بیست و دو وزارت خانه جمهوری اسلامی ایران با بیست و دو وزارت خانه جمهوری لبنان از سه ماه قبل از سفر در تماس نزدیک و مستمر و در یک اقدام کم نظیر مشغول آماده سازی اسناد همکاری میان دو کشور بودند. همه شاهد بودند که در ورزشگاه الرایه از تمامی گروه ها و جریان های سیاسی و مذاهب لبنان شرکت داشتند.

مجموعه ای از کل جامعه لبنان و از تمامی رسانه های لبنانی در سخنرانی ها و برنامه های رئیس جمهور حضور داشتند و می توانستند آزادانه نقطه نظرات خود را اعلام کنند. ارزیابی رسانه های لبنان حاکی از آن بود که این سفر مورد استقبال کل لبنان قرار گرفت. همگان شاهد بودند که حتی در زمان حضور آقای احمدی نژاد در کاخ ریاست جمهوری حتی آقای سمیر جعجع نیز به استقبال آمده بود و به این رئیس جمهور کشورمان خوش آمد گفت. لذا با استناد به همین شواهد و با قاطعیت می توان گفت تمامی لبنان متشکل از تمامی جریان های سیاسی از سفر اخیر استقبال کردند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103214

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =