این تغییرات غیرقانونی، آغازی برای تحولات عظیم وزارت بهداشت است که در آن تصمیم گیریهای سیاسی، ضربه زیادی را به بدنه وزارتخانه و نتیجتا مردم خواهد زد.

امید سلیمی بنی: با وجودی که بی نظیرترین ائتلاف در نمایندگان تهران برای تذکر به مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت شکل گرفت تا تذکر قانونی برای انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران بدهند، سایر نمایندگان دست اندرکار مسایل درمانی کشور نیز با این تغییرات مخالفند.

در همین رابطه عوض حیدرپور، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با "خبرآنلاین" از تعبیر "غیر قانونی" برای انحلال دانشگاه یاد شده، نام می برد و می گوید در صورتی که ریاست جمهوری نیز دستور این کار را داده، باید در مجلس، پاسخگو باشد. نماینده شهرضا معتقد است این تغییرات، آغازی برای تحولات عظیم وزارت بهداشت است که در آن تصمیم گیریهای سیاسی، ضربه زیادی را به بدنه وزارتخانه و نتیجتا مردم خواهد زد. حیدرپور به وزیر بهداشت توصیه می کند از دستور خود عدول کند و انحلال را متوقف سازد. توصیه ای که بعید است دکتر دستجردی به آن عمل کند. گفتگوی خبر آنلاین را با حیدرپور می خوانید:

 موضع شما به عنوان عضو کمیسیون بهداشت و درمان نسبت به تحولات اخیر دانشگاه علوم پزشکی ایران چیست؟

فکر می کنم کاری که برای انحلال این دانشگاه طراحی و انجام شد، به معنای انحلال قانونی نیست. انحلال، تعریفی قانونی و ساز و کاری مشخص دارد. کاری در جمعه شب گذشته برای ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران در دانشگاه های تهران و شهید بهشتی و کرج انجام شد، روند و فرآیند قانونی خود را طی نکرده است. قانون ساز و کار مشخصی را برای انحلال دانشگاهی که بر اساس تصمیمات هیات امنا اداره می شود، تعیین کرده. این فرآیند باید ابتدا در هیات امنا مطرح می شد، بعد به وزارت بهداشت منعکس می شد و نهادهایی مانند شورای آموزش عالی در جریان آن قرار می گرفت و با تصویب چند نهاد قانونی که صاحب نظر هستند، این کار به انجام می رسد. بر همین اساس اقدام وزیر بهداشت برای انحلال این دانشگاه، غیر قانونی است.

 وزیر بهداشت در شرایط موجود که به تعبیر شما، دستور داده، چه باید بکند؟

اولا وزیر محترم بهداشت برای یک کار غیر قانونی دستور داده اند و باید در مقابل اقداماتی که انجام داده، در برابر مجلس پاسخگو باشد. سپس ایشان باید در درجه اول، برنامه انحلال را متوقف کند، فرآیند را به هیات امنای دانشگاه بسپرد و در آنجا تصمیم گرفته شود این کار به صلاح است یا خیر و بعد در شورای آموزش عالی کشور موضوع، تصویب شود. در درجه بعد هم این گونه اقدامات را با کارشناسی سازمان دهی کنند.

 رئیس سابق دانشگاه ایران از دستور مستقیم رئیس جمهوری برای این کار خبر می دهد. آیا به نظر شما این دستور که 4 ماه پیش صادر شده، کافی نیست تا انحلال، قانونی باشد؟

همه ما علاقمند به قانون هستیم و باید مقید به آن باشیم. به طور طبیعی، کمیسیون از مبانی قانونی این کار و اختیارات وزیر بهداشت در انحلال یک واحد دانشگاهی عظیم، استعلام کرده که باید اداره امور حقوقی مجلس، به آن پاسخ دهد. فکر نمی کنم رئیس جمهور، چنین دستوری بدهد که مبنای قانونی ندارد. رئیس جمهور طبق قانون مکلف به پاسداری از قانون اساسی است، بدیهی است که ایشان دستوری بر خلاف قوانین عادی نمی دهد. اگر هم دستور انحلال را شخص او داده باشد، مجلس توضیح خواهد خواست.

 البته نامه مربوط به دانشگاه علوم پزشکی ایران را معاون رئیس جمهور، امضا کرده؟

آقای فروزنده هم که گفته باشد، کار قانونی نکرده است و باید در برابر عدم رعایت فرآیند انحلال یا ادغام توضیح بدهد. عملیاتهایی مانند ایجاد، ادغام یا انحلال مراکز آموزش عالی و بهداشتی و درمانی مطابق ضوابط قانونی است و باید همه به آن احترام بگذارند و رعایت کنند. بدون اجرای این قوانین، هرج و مرج می شود و مطلوب نیست دولتی که باید نظم جامعه را تامین کند، به قوانین عمل نکند.

 اگر اختیارات وزیر بهداشت در انحلال، تایید شد، آیا این کار را به صلاح وزارت بهداشت می دانید؟

اصولا این گونه اقدامات را به صلاح جامعه بزرگ بهداشت و درمان کشور نمی دانم. بدترین کار برای وزارتخانه ای مانند بهداشت  درمان، اعلام انحلال یک دانشگاه بزرگ است. بهتر بود تغییراتی که می خواستند  از لحاظ چارچوب نیروی انسانی و حیطه جغرافیای عملکرد دانشگاه بدهند، بدون دستور انحلال یا ادغام می دادند. تعویض مدیران یا واگذاری تعدادی از واحدهای وابسته، نیاز به انحلال نداشت. این کارها به ضرر وزارت بهداشت است.

 چرا انحلال دانشگاه ایران را برای وزارت بهداشت، زیان بار می دانید؟

این موضوع، باب می شود که هر جا خواستند به سادگی دستکاری کنند. قطعا وزارت بهداشت از این دستکاریهای غیر کارشناسانه و غیر قانونی آسیب می بیند.

یعنی فکر می کنید ملاحظات سیاسی در این تغییرات، دخیل است؟

نگرانی داریم با تغییراتی که آغاز شده، وزارت بهداشت دستخوش تغییرات زیادی شود و بدنه این نهاد را دچار فراز و نشیب زیادی کند.

 می شود این طور برداشت کرد این انحلال را آغاز تغییرات گسترده ای می دانید که زیانش قابل محاسبه نیست؟

ببینید با تغییری که دیده ایم، فکر می کنیم انحلال دانشگاه ایران، آغازی باشد برای تحولات عظیم تری که در آینده، وزارتخانه را دچار مشکل می کند. خانواده بزرگ بهداشت و درمان با نزدیک به 300 هزار نفر پرسنل تحصیل کرده و آگاه، ممکن است این تغییرات را برنتابد و مشکلاتی را در آینده برای وزیر و مجموعه وزارت بهداشت و درمان ایجاد کند که طبعا مردم نیز ضرر خواهند دید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
    0 0
    این انحلال در وسط سال تحصیلی اتشی را روشن میکند که دودش در چشم مردم خواهد رفت چرا موجب تشویش خاطر دانشجویان پزشکی می شوید بجای حمایت های ویژه فقط موجب نگرانی کادر این دانشگاه شده اید
  • یک پزشک IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۱
    0 0
    شماها که حتی یکی از انتقادهای محترمانه ی مرا جرأت ندارید تأیید و ثبت کنید چرا قسمت نظرات می گذارید؟! فقط به به و چه چه را تأیید میکنید؟!