عده‌ای بر این باورند که اگر اعتراض‌های اینترنتی به همین منوال افزایش یابد،‌ دولت در تصمیم خود بازنگری خواهد کرد.

سام خسروی‌فرد: چندی پیش نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی از ساخت برجی 100 طبقه خبر داد که پنج میلیارد رینگیت (تقریبا معادل 4/1 میلیارد دلار) هزینه ساخت آن خواهد بود. این خبر با اعتراض‌های بسیاری در شبکه جهانی اینترنت روبه‌رو شد؛ ابزاری که مالزیایی‌ها بیشترین کاربران آن هستند. مخالفان پروژه برج یک صد طبقه به سرعت در سایت‌های اجتماعی فیس‌بوک و تویبتر نظرات خود را اعلام کردند. این افراد صفحه‌ای را در فیس‌بوک برای ابراز مخالفت به وجود آوردند که ظرف 24 ساعت 50 هزار نفر عضو آن شدند. این رقم تا امروز به 243 هزار نفر رسیده است. بعضی‌ از اعضای آن پیشنهاد رای‌گیری را برای ساخت چنین بنای عظیمی به میان کشیده‌اند. فیلم‌ها و اخبار و پرسش‌هایی که در این صفحه به نمایش درآمده تامل‌برانگیز است؛ آیا همه مالزیایی‌ها جایی دارند که واژه «خانه‌» برازنده آن باشند؟ آیا تمام مدرسه‌های مالزی صحیح و سالمند؟ اثر تورمی برج جدید چه میزان خواهد بود؟

بعد از حمله تروریستی 11 سپتامبر و فروپاشی برج‌های تجارت جهانی در نیویورک، عنوان بلندترین برج‌های دوقلوی جهان به پتروناس مالزی رسید که 452 متر ارتفاع دارند. برج صد طبقه رقیب برای این دوقلوهای سر به فلک کشیده هستند.

یکی از مخالفان ساخت برج جدید نوشته است: «امروز ما برجی صد طبقه بنا می‌کنیم و فردا عرب‌ها برجی 150 طبقه خواهند ساخت. این حرف که بلندترین برج دنیا در مالزی خواهد بود، دیگر چندان اهمیتی ندارد. تعداد کافی افراد تحصیل‌کرده و محیط زندگی مناسبی نداریم، 5 میلیارد رینیگیت می‌تواند برای بهبود و تقویت زیرساخت‌ها مفید‌تر باشد.»

طرح ساخت برج 100 طبقه البته موافقانی هم دارد. آنان نیز صفحه‌ای در سایت اجتماعی فیس‌بوک به حمایت از ساخت برج اختصاص داده‌اند که مطالب آن چندان عمیق نیست و تنها 380 عضو دارد. شاید طرفداران جدی‌ و اثرگذار چنین طرحی نیازی نمی‌بینند در فضای مجازی و به صورت علنی نظرات خود را ابراز کنند و لابی و گفت‌وگوی پس‌پرده را کارسازتر می‌بینند.

با این حال به اعتقاد نویسنده سایت مالیشین اینسایدر، «مخالفت با ساخت برج عظیم 100 طبقه» مدتی در کانون توجه رسانه‌های آنلاین بود و در این میان نمی‌توان از وبلاگ‌ها غافل شد. نویسنده این یادداشت که اینترنت را ابزاری برای دستیابی به دموکراسی توصیف کرده بر اساس گزارش چندی پیش همان سایت مدعی شد که 9 میلیون مالزیایی که 71 درصد آنها 18 تا 35 ساله‌اند، کاربران صفحه اجتماعی فیس‌بوک هستند و نادیده گرفتن آنان می‌تواند در سرنوشت سیاسی کشورشان اثرگذار باشد.

پیش‌بینی شده چنین اعتراض‌هایی در انتخابات بعدی این سرزمین گرمسیری، اثرگذار باشد. دکتر چین، استاد دانشگاه موناش واحد مالزی معتقد است بی‌توجهی به مخالفان و معترضان در فضای اینرنتی می‌تواند تصویر نجیب‌ رزاق را مخدوش کند. به گزارش مالیشیا تو‌دی  این استاد دانشگاه گفت: «درست نیست نخست وزیر از مردم سوال کند اما به سخنان آنان گوش ندهد در این صورت فردی ریاکار به نظر می‌رسد.»

  با این حال شماری نیز بر این باورند که اگر اعتراض‌های اینترنتی به همین منوال افزایش یابد،‌ دولت در تصمیم خود بازنگری خواهد کرد.  

از دیگر سو، دانشگاه مولتی‌مدیای مالزی که مدرک آن بر اساس ارزیابی جدید وزارت علوم بعد از این مورد تایید نیست، چندی پیش اعلام کرد قصد دارد میزان شهریه‌های خود را چند برابر افزایش دهد. این خبر نیز موجی از اعتراض میان دانشجویان برانگیخت. آنان نامه‌های اعتراض‌آمیز خود را به دیوار دانشگاه نصب کردند که دانشجویان معترض به افزایش شهریه‌ها زیر آن را امضا کنند. این برگه‌ها دو بار از روی دیوارها زدوده شد.

اعتراض‌ دانشجویانِ دانشگاهی، که شنیده‌ می‌شود همسر ماهاتیر محمد سرمایه‌گذار اصلی آن است، به وب‌سایت اجتماعی فیس‌بوک کشیده شد. بیش از سه هزار و 300 نفر عضو آن شدند و با شعار «به قانون جدید دانشگاه بگو نه!» سعی دارند مدیران دانشگاه را از تصمیم خود منصرف کنند. آنان از همین صفحه به یکدیگر اطلاع دادند که یک روز در محوطه دانشگاه تجمع کنند. بعد از آن بود که خبر رسید مدیریت دانشگاه ژانویه تغییر می‌کند و بنابراین ممکن است افزایش شهریه‌ها ملغی شود. بدین ترتیب آتش اعتراض تا ژانویه 2011 زیر خاکستر پنهان شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۶
    0 0
    تو رو به قرآن از خبر آنلاین میخوام یه گزارش کامل در مورد وضعیت دانشگاههای مالزی بگین چرا من آماده رفتن به آنجا بودم یعنی تحصیل هیچی تورو قرآن ...............