محمود احمدی‎نژاد که در مجلس هفتم دوبار از زیربار سوال از رئیس‎جمهور از سوی نمایندگان اصولگرا جست، شاید تصور نمی‎کرد که در مجلس هشتم از سوی نمایندگان هم طیف خود بار دیگر در معرض سوال قرار گیرد. آن هم از سوی علی مطهری که از سوی رایحه خوش خدمت در لیست جبهه متحد اصولگرایان قرار گرفت.

نسرین وزیری: اگرروزی اکبر اعلمی و اسماعیل جبارزاده نمایندگان اصلاح‎طلب مجلس هفتم در پی تدوین طرح سوال از رئیس‎جمهور بودند، این روزها این علی مطهری نماینده اصولگرای تهران است که از ابتدای مجلس هشتم تا کنون چندین بار برای طرح سوال از رئیس جمهور پیش قدم شده است.

او نخستین بار در شهریورماه 87 بود که به دلیل اعلام دوستی مشایی با ملت اسرائیل و حمایت احمدی‏نژاد از سخنان معاونش، دست به‎کار تهیه طرح سوال از رئیس جمهور شد. اما خطبه‌های مقام معظم رهبری در آخرین نماز جمعه شهریور ماه آن سال، پرونده طرح سوال از رئیس جمهور را بست. مطهری با بیان اینکه «مقام معظم رهبری پاسخ لازم را دادند و تنبیه لازم صورت گرفت»، اظهار داشت: ایشان فرمودند این مساله را دیگر ادامه ندهید، ما نیز سوال از رئیس جمهور در این قسمت را دیگر دنبال نخواهیم کرد. البته ممکن است بعدا سوالاتی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و غیره که لازم باشد از رئیس جمهور پرسیده شود، داشته باشیم.

همین‎طور هم شد؛ یکسال بعد، یعنی زمانی که احمدی‌نژاد علی‌رغم نظر مخالف رهبری، مشایی را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد و با وجود انتشار پیام  مقام معظم رهبری، از اجرای آن ممانعت کرد، بار دیگر مطهری طرح سوال از رئیس جمهور را کلید زد. هرچند که با اجرای فرمان رهبری از سوی رئیس جمهور، بار دیگر این سوال منتفی شد.

آذرماه 88 هم برخی اصلاح‏طلبان مجلس نشین زمزمه طرح سوال از رئیس‎جمهور را مطرح کردند. البته نه از موضع سیاسی، بلکه از یک موضع قانونی و آن هم به دلیل عدم ارائه گزارش عملکرد دولت از اجرای قانون برنامه چهارم و سیاست‎های کلس اصل 44. تغییر رنگ پرچم در نشست خبری بهمن ماه سال گذشته رئیس‎جمهور هم سبب شد که یک نماینده اقلیت در کمیسیون امنیت‎ملی (محمدمهدی شهریاری) احتمال طرح سوال از رئیس جمهور به دلیل نقض یک اصل قانون اساسی را عنوان کند.

پرونده این سوالات در سال 88 بسته شد تا اینکه در فروردین ماه سال جاری و یاز هم از سوی یک نماینده اصولگرا گشوده شود.

غلامرضا مصباحی‎مقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهور حق ندارد اجرای قانونی را متوقف کند، از احتمال سوال از رئیس‌جمهور در مورد متوقف کردن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد. اما با فروکش کردن اختلافات مجلس و دولت در مورد نحوه اجرای قانون مذکور بار دیگر سوال از رئیس جمهور به فراموشی سپرده شد.

مردادماه سال جاری، موعد دیگری برای بالا گرفتن صدای زمزمه برای تدوین طرح سوال از رئیس‎جمهور بود. سوالی که بار دیگر اظهارات مشایی علت اولیه‎اش بود و پس از آن موضع‎گیری شخص رئیس‎جمهور مبنی بر در راس امور نبودن مجلس، آن را تقویت نمود. علی مطهری که از زمان تردید دولت در نحوه اجرای طرح عفاف و حجاب، سوال از رئیس جمهور را کلید زده بود، بار دیگر پرچمدار تهیه این طرح شد و انتقاد حامیان دولت در مجلس را تا مرز شکایت از وی به هیات داوری فراکسیون اصولگرایان به جان خرید اما از پای ننشست.

او که اکثرسوال کنندگان از رئیس‎جمهور را نمایندگان اصولگرا معرفی کرده است، از امضاهای نزدیک به نصاب آن نیز خبر داده و تاکید کرده است که اسامی را به دلیل برخی فضاسازی‎های سیاسی و رسانه‎ای نزد خود نگه می‎دارد. چه آنکه ظرف یکی دو هفته اخیر بارها و بارها اسامی نمایندگانی از سوی سایت‎های نزدیک به دولت به عنوان امضا کنندگان طرح سوال از رئیس‏جمهور مطرح شده و برخی از آنها همچون الیاس نادران، علیرضا زاکانی و حسن غفوری‎فرد این خبر را تکذیب کردند. البته نمایندگانی چون حمیدرضا فولادگر و موسی‎الرضا ثروتی نیز تایید کرده‎اند که از امضا کنندگان طرخ مذکور بوده‎اند. در حالی که برخی نمایندگان حامی این  اقدام هستند گروهی دیگر  معتقدند اکنون زمان مناسبی برای طرج چنین موضوعی نیست. موضوعی که حامیان رسانه ای دولت هم بر آن سوار شده اند  و می گویند: چرا به جای کمک به دولت در اجرای هرچه بهتر قانون هدفمند کردن یارانه‏ها، برخلاف نظر رهبری عمل کرده و به اختلافات دامن می‏زنند.

مطهری برای این ان‎قلت‎ها هم جواب داشت. او به «خبرآنلاین» گفت که برای رفع نگرانی‌ها این سئوال را زمانی به جریان می‌اندازیم که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به ثبات نسبی رسیده باشد. او  که باور دارد طرح سوال از رئیس جمهور به مصلحت نظام بوده و موجب تفاهم و دوستی بیشتر دولت و مجلس می‎شود، ادامه داد: نمایندگان چند سئوال از رئیس جمهور دارند و ایشان به مجلس می آیند و پاسخ می دهند و به امید خدا رفع سوء تفاهم خواهد شد و راه‎های حل مشکلات باز می‎شود. کسانی که این مساله را بزرگ جلوه می دهند و به شکل تابو درآورده‎اند حسن نیت ندارند و دلسوز انقلاب اسلامی نیستند. ما به برخی کاستی‌ها انتقاد داریم و اکنون به خاطرآینده انقلاب اسلامی و برای آنکه برخی کارها تبدیل به رویه نشود، صلاح دیده‌ایم که این بار انتقادمان را در قالب سوال از رئیس‎جمهور مطرح کنیم. هیچ اتفاق ویژه‌ای نیفتاده و شاید خود ایشان هم مایل به این کار باشند.

البته پیش از او، این احمد توکلی بود که از لزوم شکستن تابو طرح سوال از رئیس‎جمهور سخن گفته بود. او با اعتقاد بر اینکه این کار باید صورت بگیرد، گفته بود: در این مورد آقای باهنر و رئیس مجلس نیز این عقیده را دارند و بسیاری در این زمینه با ما هم عقیده هستند چون موضوع مهم است که باید حرکتی برای تعدیل قدرت انجام شود.

برای طرح سوال از رئیس جمهور حداقل یک چهارم نمایندگان یعنی 73 نماینده باید موافقت خود را اعلام و این طرح را امضا کنند. اقدامی که در 30 سال گذشته یعنی در هشت دوره مجلس و ده دوره ریاست جمهوری سابقه نداشته اما در مجموع احمدی‏نژاد هشت بار در معرض طرح چنین سوالی قرار گرفته است. مطابق ماده 196 آئین نامه داخلی مجلس، براساس اصل 88 قانون اساسی در صورتی که یک چهارم کل نمایندگان مجلس بخواهند درباره یکی از وظایف رئیس جمهور سوال کنند، باید سوال خود را به طور صریح، روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس مجلس تسلیم کنند. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
    0 0
    غلط کردن زیادی ممنوع!جرات دارید این غلط اضافی را بکنید تا عکس العمل حزب ا... را ببینید.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
    0 0
    غلت املایی داری. زشته
  • بدون نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
    0 2
    علی مطهری منافق بیش نیست
  • بدون نام DE ۲۰:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
    0 0
    شماها واقعا فکر کردین نماینده مردمین ؟ بابا ملت دارن با بدختی زندگی می کنن اونوقت شما...
  • بابک IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    0 0
    این همه جلسه بادولت داریدمگردهانتانرادوخته بودن سوال میکردید؛مجلس نشانداد وثابت کرد درفتنه 88که درراس امورنیست؛بااین حرفهابجایگاه خودبرنمیگردد؛
  • بدون نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
    0 0
    چند عدد مدرس در مجلس وجود دارد؟...