وزارت خارجه لبنان مطلع شده است که رای نهایی دادگاه بین‌المللی ترور حریری پنج‌شنبه دوم دسامبر منتشر خواهد شد.

منابع آگاه اعلام کردند که وزارت امور خارجه لبنان از طریق سفارت خود در هلند مطلع شده است که رای نهایی دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری روز پنج‌شنبه دوم دسامبر منتشر خواهد شد. این در حالی است که دیپلمات‌های غربی به سفارت لبنان در هلند اطلاع داده‌اند که به احتمال قوی، این دادگاه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را به عنوان متهم اصلی پرونده ترور حریری معرفی خواهد کرد.

به گزارش روزنامه لبنانی الدیار، سفرای کشورهای اصلی اروپایی و امریکایی تماس‌های حساسی را در این زمینه آغاز کرده‌اند. این در حالی است که سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله لبنان تاکید کرد، همه می‌دانند که ما نقشی در ترور مرحوم رفیق حریری، نداشتیم و هر کس که می‌خواهد برای ما داستان‌سرایی کند باید پای عواقب ادعایش نیز بایستد.

رهبر حزب الله لبنان هفته پیش با حمد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در لبنان دیدار کرده بود. حمد بن جاسم پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: «ما هم همانند رهبر مقاومت لبنان معتقدیم که نمی‌توانند از راه نظامی و دستاویز قرار دادن دادگاه ترور رفیق حریری مقاومت را به دادگاه بکشانند و هر کار خواستند با آن بکنند. بسیار واضح است که دستان اسرائیل پشت پرده است و دادگاه دستاویزی برای تجاوز به حقوق لبنانی‌ها شده است.»

الدیار می‌نویسد به رغم این که نخست‌وزیر قطر در لبنان با مواضع راسخ و سخنان آتشین سید حسن نصرالله مواجه شد ولی اطمینان یافته که حزب الله قصد ندارد نیروهایش را به خیابان‌های بیروت بکشاند و پاسخ خود را علیه دادگاه از راه‌های نظامی ابراز دارد ولی کاملا هم روشن است که رای دادگاه را نخواهد پذیرفت و در حال بررسی گزینه‌های پیش روی سیاسی برای مواجهه با رای آن است.

روزنامه القدس العربی نیز نوشت: دیپلمات‌های غربی می‌گویند که دادگاه ترور رفیق حریری قصد دارد سوریه را متهم اصلی دادگاه معرفی کند و حزب الله را نیز شریک آن در انجام این ترور بداند. هدف سوریه از این کار خلاصی از رفیق حریری که به اعتقاد امریکا، فرانسه و عربستان می‌توانست خط اعتدال را در لبنان رهبری کند، محسوب می‌شد چرا که قصد داشت پس از انتخاب مجددش به سمت نخست‌وزیری تعریف تازه‌ای برای سیاست خارجی‌اش در رابطه با سوریه ارائه کند که کاملا به ضرر منافع دمشق بود.

در همین رابطه روزنامه لبنانی الاخبار گزارش داد، آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز جمعه پس از دیدار با فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا در جمع خبرنگاران گفت: «دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری به اسرائیل کمک کرد تا بتواند راحت‌تر سیاست‌های خود را پیش ببرد. آنها از ما کمک خواستند تا برای پیشبرد پرونده به آنها کمک‌ کنیم و ما هم با حقانیت و در تمام زمینه‌ها به طور شفاف و مخلصانه‌ای همکاری کردیم که به گمان من در نهایت به نفع تلاویو تمام شد.»

وی سپس مدعی شد: پیام جامعه بین‌المللی به دادگاه کاملا روشن است، باید از دولت لبنان برای مواجهه با تنش‌آفرینی‌های حزب الله حمایت شود. حزب الله به هیچ عنوان نمی‌تواند کارهای دادگاه بین‌المللی را مورد تهدید قرار دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =