فارس: یکی از اسناد فاش شده توسط ویکی‌لیکس نشان داد که رئیس سازمان جاسوسی موساد در سال 2007 طرح‌هایی را برای انجام کودتا در ایران به آمریکا ارائه کرده است.

به گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، در اسناد فاش شده ویکی‌لیکس آمده است که "میر داگان " در اوت سال 2007، یک برنامه 5 مرحله‌ای به آمریکا ارائه داده است که در آن توطئه‌هایی برای انجام کودتا در ایران مطرح شده است.

رئیس موساد در حین نشستی که در سال 2007 با "ویلیام برنز " معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی داشته است اعلام کرده که اقدامات بیشتری باید برای تغییر نظام در ایران صورت گیرد و احتمال می‌رود برای تحقق این هدف از نیروگیری از میان دانشجویان دموکرات و جنبش‌های قومی و همچنین مخالفان دولت ایران برای تحقق این هدف استفاده کرد.

داگان در نشست مذکور مدعی شد که زمان رفع بحران هسته‌ای ایران فرا رسیده است اما تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران تمامی تلاش خود را برای دستیابی به قابلیت هسته‌ای به کار گرفته است.

در این اسناد به 5 مرحله‌ای که داگان در خصوص موضوع ایران به آمریکا ارائه کرده است اشاره شده که شامل موارد زیر است:

1.رویکرد سیاسی: داگان تلاش‌ها برای کشاندن موضوع ایران به شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تصمیم‌گیری برای دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را تحسین کرد ولی تأکید کرد که این روش به تنهایی کافی نیست و گفت که جدول‌زمانی برای اقدام سیاسی علیه ایران با جدول زمانی پروژه هسته‌ای ایران متفاوت است.

2.مرحله محرمانه: وی به همراه برنز توافق کردند تا در ارتباط با این رویکرد [رویکرد سیاسی] در نشست‌های بزرگتر بحث نکنند.

3.تکثیر تسلیحات: داگان بر نیاز جلوگیری از انتقال اطلاعات و فناوری به ایران تأکید کرد و اعلام کرد که اقدامات بیشتری باید در این زمینه اتخاذ شود.

4. تحریم‌ها: داگان اعلام کرد که سه بانک ایران بر لبه فروپاشی قرار دارد و تحریم‌های اقتصادی تأثیر ملی خواهد داشت و مدعی شد که دولت ایران در اداره این بانک‌ها با مشکل مواجه شده است.

5. تغییر رژیم: داگان در حین این نشست در یکی از طرح‌های خود اعلام کرد که اقدامات بیشتری باید برای تغییر نظام در ایران صورت گیرد و احتمال نیروگیری از دانشجویان دموکرات و جنبش‌های قومی و همچنین مخالفان دولت ایران برای تحقق این هدف استفاده کرد.

161/ن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 112387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۹
    0 0
    مثل اینکه این سایت به نظرات مقامات ایرانی توجه نکرده که گفتند انتشار این اسناد توطئه استکبار جهانیه!