۰ نفر
۲ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۹

گفتگویی با فرحناز قندفروش مدیرکل اداره امور بانوان استانداری تهران.

سپیده سعیدی: مطالبات زنان سرزمین ما از دولت بحثی است که سال‌هاست مطرح است و گویا هنوز این موضوع پیچیده به سرانجام نرسیده. روزها، ماه‌ها و سال‌ها سپری می‌شوند و دولت‌ها هم یکی پس از دیگری دوره‌های چهارساله خود را طی می‌کنند. می‌آیند و می‌روند، در این میان با شنیدن واژه وزارتخانه‌‌ای برای زنان بسیاری از زنان این سرزمین امیدوار به رسیدگی مشکلاتشان می‌شوند این در حالی است که دولت دهمی‌ها هیچ اعتقادی به این موضوع یعنی احداث وزارتخانه‌ای برای زنان ندارند. فرحناز قندفروش مدیرکل اداره امور بانوان استانداری تهران یکی از آنهاست.

رئیس فراکسیون زنان مجلس از تشکیل وزارتخانه‌ای برای زنان سخن گفته و از احداث چنین کابینه‌ای استقبال کرده است. نظر شما در این رابطه چیست؟
من این خبر را مطالعه کرده‌ام و به نظر من اظهارنظر خامی است.

چطور؟
با توجه به سیاستی که دولت دهم در چشم‌انداز پنج‌ساله خود پیش رو گذاشته این اقدام صورت نخواهد گرفت. چرا که دولت محمود احمد‌نژاد به کوچک شدن وزارتخانه‌ها می‌اندیشد اگر قرار باشد این سیاست اعمال شود پس نتیجه می‌گیریم که وزارتخانه‌ای برای زنان احداث نخواهد شد. به نظر من بعید است.

از دولت دهم چنین اقداماتی بعید است؟!
دولت دهم همواره در شرح وظایف خود به امور زنان رسیدگی کرده و جایگاه زنان را تقویت و متعالی نموده است. در شرح وظایف جدید مرکز امور زنان پاسخگوی مسائل بسیاری بودیم که اگر منتقدان و مسئولان امکان‌ ارزیابی را داشته باشند و بازخوردها را بسنجند همه چیز مشخص خواهد شد.

تاکنون چه اقداماتی در دولت نهم برای زنان صورت گرفته است که اگر منتقدان ارزیابی کنند با بازخورد مثبت آن مواجهه می‌شوند؟
چیزی که ما فکر می‌کنیم مورد‌نیاز درحوزه زنان و ارتقا جایگاه زنان در جامعه است. زن دارای منزلتی والاست که نظام دینی و تفکر اسلامی ما بدان پایبند است و باید بدانیم که در این خصوص چه اقدامی برای زنان شده است. دولت نهم به دنبال این واقعیت و منزلت واقعی و لایق زنان بوده و هست و ما معتقد هستیم که اگر با این دیدگاه شرایط را بار دیگر فراهم کنیم به هدف نزدیک می‌شویم.

برخی بر این باورند که دولت نهم قصد داشت تا زنان را خانه‌نشین کند. نظر شما چیست؟
دولت نهم هیچ وقت نخواسته که زنان را خانه‌نشین کند. با توجه به نگاه مترقیانه رهبر کبیر انقلاب و اندیشه‌های امام‌خمینی‌(ره) نه‌تنها پیشرفت اجتماعی زنان در دولت نهم متوقف نشد بله پیشرفت هم داشت و این باور بسیاری از آدم‌ها، نمی‌دانم بر چه اساسی است.

براین اساس که دولت این فضا را آماده نکرد تا نمایندگان زن در مجلس بیشتر شوند حتی کمتر هم شدند و این موضوع در اعضا پیشین کابینه و البته مسئولان زن در دوره نهم کاملاً مشهود است.
دولت نهم به دور از شعارهای انتخاباتی در راه عدالت برای زنان گام برداشته است. شعار درباره زنان به نام زنان بوده، به کام کسان دیگر. در دوره 8 ساله اصلاحات به هیچ عنوان گام مؤثری برای زنان برداشته نشد ما وقتی به خدمت برای دولت نهم دعوت شدیم با عقبه مناسب قابل دفاع و خوبی در این رابطه مواجهه نشدیم اما راهمان را ادامه دادیم و راه‌حل‌هایی در خور تحسین ارائه شد که اگر توفیق ادامه این فعالیت‌ها باشد و اگر بودجه کافی تصویب شود باز هم می‌توان امیدوار بود. بهتر است واقع‌بین باشیم و بدانیم که اگر زنی صلاحیت کار در جامعه را داشته باشد حضور پیدا می‌کند و این مسائل به صلاحیت فردی مربوط است نه مسئله زن و مرد بودن.

ما زنان فرهیخته و دانشمند بسیاری داریم که شرایط حضور در صحنه‌های اجتماعی را ندارند؟
ببینید، ما مثل افغانستان و عراق سهمیه‌ای برای حضور زنان نداریم ضمن اینکه اشتباه تصور می‌شود که زنان کمتر در اجتماع حضور دارند. ما زنان فرهنگی و توانمند بسیاری داریم که به جامعه خدمت می‌کنند و دوشادوش مردان در جامعه حضور دارند. زنان همچنان در سرنوشت جامعه دخیلند و پتانسیل لازم را برای رشد جامعه و توسعه آن داراهستند.

به نظر می‌رسد که تاکنون دولت نهم فقط توانسته برای زنان در خصوص لایحه حمایت از خانواده گام‌هایی بردارد و نگاه دولت نهم را به وجهه خانه‌دار بودن زن‌ها معطوف می‌دارد.
این یک نقطه درخشان در کارنامه دولت نهم است. طرح موضوع خانواده گامی است که در دولت نهم تنها به خاطر سعادت جامعه مطرح شد. خانواده کوچک‌ترین عضو جامعه است و اگر خانواده‌ای خوشبخت و سعادتمند باشد جامعه رو به سعادت پیش می‌رود. دولت نهم به زن و خانواده به شکل اصیل اسلامی نگاه می‌کند و نقش خانواده را در تثبیت‌ هنجارها و تعالی این حریم مقدس جدی می‌داند، خلاصه آنکه دولت نهم نمی‌خواهد که خانم‌ها در خانه بنشینند و ما در پی ترسیم حضور اجتماعی زنان در جامعه هستیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =