حسن غفوری‌فرد – نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی

این‌که وزارت ورزش تشکیل شود، بحث جدیدی نیست. بحث ادغام سازمان‌های تربیت بدنی و جوانان هم جدید نیست. از همان اول که سازمان ملی جوانان به عنوان نهادی زیر نظر وزارت ارشاد کار می‌کرد، این بحث وجود داشت که این سازمان را با یک سازمان دیگر ادغام کنیم و زیرمجموعه یک نهاد دیگر شود. همان زمان اکثریت می‌گفتند بهتر است این سازمان با سازمان تربیت بدنی ادغام شود و در نهایت تبدیل به وزارتخانه شوند.

این بحث همیشه بوده. حتی زمانی که من در سازمان تربیت بدنی بودم این بحث وجود داشت که سازمان تربیت بدنی و سازمان جوانان ادغام شوند و یک وزارتخانه را تشکیل دهند. بحث همیشه وجود داشت و حالا در مجلس به رای گذاشته شده و رای آورده. خیلی از دوستان می‌گویند در قانون پنجم آمده که وزارتخانه‌ها باید تعدادشان کم شود و حالا مجلس یک وزارتخانه هم اضافه کرده. اما من دو تفسیر دارم برای این موضوع. اول این‌که آن‌هایی که می‌گویند قانون پنجم آمده وزارتخانه‌ها باید کم شوند، باید بدانند این قانون هنوز به تایید نهایی نرسیده و ما طبق قانون چهارم می‌توانستیم نهادهای زیر نظر رئیس جمهور را ادغام کنیم. ما هم همین کار را انجام دادیم. موضوع دوم این‌که در قانون پنجم نوشته وزارتخانه‌های فعلی باید کم شوند. ما گفته‌ایم از این 21 وزارتخانه‌ای که داریم می‌توانیم 4 تا را کم کنیم و تعداد آن‌ها را به 17 برسانیم. نگفته‌ایم نباید وزارتخانه جدیدی تاسیس شود. پس تشکیل وزارت ورزش قانونی است و هیچ منافاتی با قانون ندارد.

یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن این است که شورای نگهبان از همان ابتدای انقلاب این ایراد را گرفته که معاونت های رئیس جمهور قدرت جرایی بدون نظرات را دارند. ولی به هر حال الان نماینده‌های مجلس در حال کوچک کردن و کم کردن معاونت‌های رئیس جمهور هستند.

حسن تشکیل وزارت ورزش این است که ما می‌توانیم روی عملکرد ورزش نظارت کنیم. تا حالا بعد از انقلاب حتی یک بار هم از رئیس جمهور در مورد عملکرد ورزش سوال نشده است. این در حالی است که ما در این سال‌ها ناکامی‌های زیادی در ورزشمان داشته‌ایم. اگر ورزش ما توسط یک وزارتخانه اداره می‌شد نماینده‌های مجلس می‌توانستند نظارت بیشتری روی این موضوع داشته باشند. اصلا خود ورزش هم در چنین شرایطی برنامه‌محور می‌شود و پیشرفت می‌کند.

در مورد بحث شورای عالی ورزش هم که آقای هاشمی‌طبا آن را مطرح می‌کند، باید بگویم این شورا هیچ وقت تشکیل نشده است. آقای هاشمی‌طبا بگوید این شورا کی تشکیل شده است. اصلا وجود آن چه حسنی داشته؟ این که چند وزیر و رئیس چند نهاد نظامی بیایند دور هم بنشینند نتیجه‌اش این می‌شود که تصمیمی که آن‌ها گرفته‌اند ضمانت اجرایی ندارد. همان‌طور که طرح جامع ورزش در زمان ریاست آقای مهرعلیزاده بر سازمان تربیت بدنی تصویب شد و هزینه‌ای بسیار زیاد هم برای آن شد ولی وقتی دولت جدید آمد، این طرح از رده خارج شد و الان دارد خاک می‌خورد. ولی اگر ورزش توسط وزارتخانه اداره می‌شد نماینده‌های مجلس می‌توانستند این طرح را پیگیری کنند و آن را به اجرا برسانند. اگر در همان موضوع طرح جامع ورزش نظارت مجلس وجود داشت ما برنامه را کاربردی می‌کردیم.

40

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 121533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =