شبکه ایران: مامور سابق سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) به اتهام افشای اطلاعات مربوط به طرح‌های مقامات آمریکا برای اختلال در برنامه ‌هسته‌ای ایران بازداشت شده است.

اداراه آگاهی فدرال (اف‌بی‌آی) امریکا روز پنجشنبه (16 دی) جفری الکساندر استرلینگ را در شهر سنت‌لوئیس ایالت میسوری به علت در اختیار قرار دادن اطلاعات مربوط به دفاع ملی به یکی از روزنا‌مه‌نگاران روزنامه "نیویورک‌تایمز" بازداشت کرد.

بر اساس گزارش پرس‌ تی‌وی، در جزئیات کیفرخواست استرلینگ آمده است، این پرونده مربوط به کتابی است که در سال 2006 توسط جیمز رایزن، روزنامه‌نگار رونامه نیویورک‌تایمز، با عنوان "وضعیت جنگ: تاریخ سری سیا و دولت بوش" به نگارش درآمده است.
موضوع این کتاب در مورد جزئیات مربوط به طرح‌های سازمان اطلاعات آمریکا برای اختلال در برنامه تحقیقات هسته‌ای ایران است.

به نوشته نویسنده این کتاب، آمریکا در عملیاتی به عنوان "مرلین" تلاش کرد، از طریق یک دانشمند هسته‌ای روس طرح‌های ناقصی را برای برنامه هسته‌ای ایران در اختیار تهران قرار دهد.

با این حال، این دانشمند با طرف ایرانی همکاری و نقص‌های موجود در طرح‌ها را برای دانشمندان این کشور آشکار کرد. در این کتاب آمده است، دانشمندان ایرانی قادر بودند "اطلاعات ارزش‌مندی از طرح‌ها استخراج کنند."

جفری استرلینگ، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از سال 1993 تا 2002 به عنوان رئیس افسر عملیات در این سازمان خدمت می‌کرد و مسئول کنترل "سرمایه انسانی" در برنامه مربوط به توانمندی‌های هسته‌ای یک کشور خارجی بود.

آمریکا به عنوان تنها کشوری که تاکنون از سلاح هسته‌ای علیه کشور دیگری استفاده کرده است، با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مخالفت کرده و بدون هیچ مدرکی ادعا می‌کند این برنامه جنبه نظامی دارد.

تهران نیز همواره با رد این اتهامات، می‌گوید به عنوان یکی از کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، از حق استفاده صلح‌آمیز فن‌آوری هسته‌ای برخوردار است.

همچنین، ایران به عنوان یکی از اعضای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، مدت‌ها در تلاش است تا یک منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه ایجاد کند.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 121617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خودم IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۸
    0 0
    چيزي كه در خبر نيامده آن است كه دانشمند روسي اطلاعات ساخت كلاهك هسته اي ناقص را آورده تا اشتياق ايرانيان براي دسترسي به اين نوع اطلاعات سنجيده شود كه از قضا ايرانيها هم مشتاق بودند!
  • بدون نام IS ۰۱:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    ايران بايد بمب اتمي داشته باشه.اين آرزوي من بوده و هستو هر دولتي هم اين آرزوي من رو برآورده كنه ارادتمند اون دولت ميشم. كشور ايران با هر حكومتي كه باشه نييازمند اي هست كه داشته باشه
  • بدون نام IS ۰۱:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    ما در منطقه خطرناكي واقع شديم بايد واسه حفظ ايران اين سلاح بازدارنده رو داشته باشيم..زنده باد ميهن اهورايي ما