خواب سنگین خودروسازها

در حالی که با توجه به تثبیت نرخ ارز، شرکت‌های خودروساز بهانه‌ ای برای حمایت تعرفه‌ای دارند، افزایش فشار افکار عمومی در مورد قیمت و کیفیت خودروهای داخلی پس از آزاد شدن قیمت بنزین، روزهای سختی را برای خودروسازان تدارک دیده است. نظرات کاربران خبرآنلاین در دو روز گذشته نشان می‌دهد، موضوع اکثر آنها از انتقاد فراتر رفته و جملاتی همچون "آیا عدالت همینه؟"، "تعرفه بالا ناجوانمردانه است"، " نماینده‌های مجلس به داد برسند" و "این بار نیز به دوش ملت است" در مورد خودروسازان سخن گفتند.

گرچه تصمیم برای تغییر تعرفه واردات خودرو همیشه جنجالی بوده اما به نظر می‌رسد امسال نمایندگان در صورت دفاع از اشتغال و تولید داخلی نتوانند افکار عمومی را قانع به تثبیت یا کاهش جزئی کنند. از سویی وارد شدن به بحث نرخ ارز نیز در حوصله شهروندان نیست و آنها بیشتر جیب‌های خود را نگاه می‌کنند که برای یک باک سی لیتری 21 هزار تومان خالی می‌شود.

"گوش شنوا" واژه‌ای بود که دیروز ابوالفضل، امیر، شهاب، مبین و چند کاربر بی‌نام از آن استفاده کردند. از سویی با توجه به مبالغ پرداخت شده از سوی مردم، کاربران خبرآنلاین خواهان تغییر ساختار تولید و واردات خودروسازان شده‌اند چنانچه یک نفر نوشته "اگر قرار است برای دل خوش خنک، تعرفه کم شود بهتر است اینطوری نشود چون خواست مصرف کننده هم مسخره می شود."

امسال جنجال سنتی تعرفه در پایان سال با هیجان بیشتری پیش می‌رود. مصرف زیاد خودروهای داخلی با توجه به این که به عنوان هزینه از جیب شهروندان کم می‌شود همچنان مورد اعتراض جدی است. از سویی به نظر می‌رسد خواسته دولت مبنی بر اقتصادی شدن مردم، در همین مدت کوتاه جواب داده چرا که در بسیاری از نظرات علاوه بر انتقاد از مصرف و استهلاک بالا، بحث‌های ایمنی در تصادفات و حق بیمه نیز مطرح شده تا شهروندان دیگر خودروهای زیر بیست میلیون تومان ایرانی را به صرفه ندانند و حتی از تلفات انسانی سخن بگویند. در این بین تعدادی از کاربران خواستار "بیدار شدن از خواب گران" شده‌اند اما اگر به نظر این کاربر بی نام توجه شود می‌توان فهمید خودروسازان چاره‌ای جز بیدار شدن از خواب گران ندارند:" حق الناسه! والا این پولی که با هزار زحمت، مردم به دست می آورند، می‌ریزند تو گلوی این خوردسازها و خودروی بی کیفیت تحویل بگیرند، به خاطر تعرفه ناجوانمردانه مردم نتواند به خودروی با کیفیت خارجی دسترسی داشته باشند این درسته؟ که چی بشود، 12 میلیون ماشین تولید کردن نتایجش را همه می دانند چیست؟"

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    تو مملکت ما برعکسه.امروز یه خبر گذاشتین مبنی بر انیکه تعرفه واردات میوه صفر شد!ماکه بهترین میوه های دنیا روو تولید می کنیم کشاورزی رو ول کردیم چسبیدیم به حمایت از خودروساز تعرفه میوه صفر میشه ولی خودروساز که بی کیفیت ترین محصوله دنیا یا قرن رو می سازند این جوری حماین می شوند زیاده خواهم هستند این 20 سال ممنوعیت واردات به دلشون چسبیدههر کاریم خواستن کردن تمام قوانین به خاطر اینها اجرا نشد و بعد دم از قانون می زنند(برنامه چهارم توسعه کشور مبنی بر کاهش پلکانی تعرفه واردات خودرو)
  • حمید عباس علی پور IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    واقعا باید کمی فکر کرد مادرکشوری زندگی می کنیم که از زره زره خاکش میتوان درآمد حاصل کرد حال چراچسبیدیم به صنعتی که تا به امروز جز ترافیک و آلودگی برای ما نداشته وقت آن رسیده که خودروساز چشمش را باز کند و فقط منافع خود را نگاه نکند کاش به جای تولید خودرو بی کیفیت کارخانه های به راه می انداختیم که ازمنابع سرشار معدنیمان خاک حاصل خیز کشورمان ودیگر منابع عظیم مان بهره میبرد آن وقت ما درون بهترین اتومبیل های ژاپنی آلمانی فرانسوی وکره ای می نشستیم
  • رامین IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    نمایندگان محترم مجلس قیمت بنزین را به قیمت فوب کشورهای حاشیه خلیج فارس رأی میدهند پس تعرفه واردات خودرو را نیزهمانند کشورهای حاشیه خلیج فارس کاهش دهند تا بتوانیم خودروی با کیفیت سوارشویم نمایندگان محترم مجلس بهتر میداننددر آن کشورهابا حقوق 10 ماه میتوان خودرویی همانند زانتیا خرید اما در ایران با حقوق چند سال ؟
  • sa IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    همش حرفه ما حالا حالاها باید آشغالهای ایران خودرو رو سوار شیم واقعا حال آدمو به هم میزنه محصولات ایران خودرو نماینده ها هم فکری به حال ما نمیکنند
  • آبای IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    1 0
    حالاکه همه جا صحبت از هدفمند کردن یارانه ها ست ، وقتش نرسیده که ما مردم ایران ، دیگر به صنایع خودروسازی بی کیفیت داخلیمان یارانه گزاف پرداخت ننماییم و خودروهارا به قیمت واقعی خرداری کنیم ؟!؟!؟!
  • مصرف کننده IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    1 0
    واردات خودرو باید بات تعرفه پایین انجام پذیر باشد مثلا ده درصد
  • یک ایرانی بد بخت IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    1 0
    این حرف های مردم همه اش باد هواست. خودروساز ها هم اینها را می خوانند وبه ریش ما از ته دل می خندند.
  • پاشا IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    1 0
    یکی از کاربران خبرآنلاین انقدر دلش پر بود که نظرش یک صفحه کامل بود از بس طولانی بود ثبت نشد.
  • بدون نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    یک بهانه دیگر یا بهتر بگویم ژست ضد تجملی که مدیران و مسئولان می‌گیرند این است که می‌گویند پایی آمدن تعرفه‌ها به نفع خریداران خودروهای لوکس است. که این هم کاملاً ناشیانه است. در جواب باید گفت که خودرو های شرکت های معروف ژاپنی و آلمانی اغلب زیر 20 میلیون تومان قیمت دارند که 30 میلیون از آن تحت عنوان تعرفه و عوارض دریافت میشود و در ایران تحت عنوان خودرو لوکس به مردم داده می‌شود. در حقیقت آنقدر محصولات دو خودروسازی ایرانی عقب افتاده هستند که مسئولان خودروهای مصرفی خارجی را لوکس میپندارند
  • بدون نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    1 0
    بهانه‌ی دیگر خروج نرخ ارز است. در جواب باید گفت اولاً درحال حاضر رقمی چند ده میلیارد دلاری واردات اجناسی بی کیفیت تر و غیر تکنولوژیک داریم. دوم، هزینه دودشدن ناشی از تلفات انسانی تصادف‌ها را با ضرب فقط نصف کشته شده ها در مبلغ دیه هر انسان محاسبه کنید به علاوه هزینه ناشی از آلودگی هوا. از طرفی دیگر ما در سال‌های اخیر سالانه 70 میلیارد دلار ناشی از صادرات نفت داشته ایم که تمام این ارز نمی تواند به مصارف داخلی برسد وگرنه باعث تورم و سایر مشکلات دیگر می‌شود که اقتصاددان‌ها بهتر می‌دانند
  • علی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
    1 0
    می خواهم بپرسم حق مردم بزرگ ایران این است که با قیمت تویوتا پراید سوار شوند؟ تا کی باید از این خودروسازهای بی کیفیت حمایت شود پس مردم 70 میلیونی چه می شود؟ آیا نیاز به حمایت از آنها نیست؟÷یشنهاد بنده این است که هر سال مقداری از تعرفه های واردات خودرو کم شود(مثلا 10 درصد در هر سال) تا هم مردم به خواسته های خود برسند و هم خودروسازان به فکر اصلاح ساختار خود باشند و از این فرصت استفاده نمایند
  • عدالت جو IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
    1 0
    اگر سري به كشورهاي فقير آسيايي و آفريقايي و همين عراق و افغانستان بغل دستمان بزنيد، مي بينيد كه آنها سوار بهترين خودروهاي روز دنيا هستند و ما سوار ماشينهايي كه در مقام مقايسه، شايد از اسب و قاطر هم بي كيفيت تر هستند ...
  • بدون نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
    1 0
    "اقای علی" در قانون برنامه چهارم کاهش پلکانی تعرفه بود ولی اجرا نشد بجاش حدود 20% عوارض جانبی اضافه شد بعدم مگه قرار نبود سالی 20% فقط بیاد روی قیمت بنزین یهو شد 7 برابر تعرفه هم متناسب باید کم بشه.بعدم چرا تعرفه قانون درست بکنند وارد کننده ها ب ا تسهیلات خوب به ازای هر خودری وارداتی مثلا جایگگزین بشه با یه خودروی ملا مدل 80 به پایین تا قیمت مثلا 8 میلیون هر جندتا شد این طوری بهتره تا تعرفه
  • هموطن IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۳
    1 0
    اگه يك كمي حساب كتاب كنيم اگه شركتهاي خودرو سازي را تعطيل و تعرفه واردات رو صفر و مردم از ماشينهاي باكيفيت خارجي استفاده كنن از محل صرفه جوئي بنزين و كاهش آمار و خسارتهاي جاني و مالي تصادفات و كاهش ناشي از هزينه هاي آلودگي و كاهش هزينه هاي درماني و كاهش ... هم پول كارگرها و كاركنان اين شركتها قابل پرداخت هست و هم كلي بنزين صرفه جويي مي شه و كلي چيزاي خوب ديگه نصيب اين مردم و مملكت عزيزمون ميشه انشاءا...
  • بدون نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۳
    1 0
    وقتی برای کاهش تعرفه نماینده ها از خودروسازا مشورت می گیرن و بدون اجازه انها نمی تونن کاری کنند چه انتظاری دارین شما بله خودرسازم میگه تو 5 سال ساالی 5 درصد کم بشه ما بهمون سخت نگذره بیچاره به مردم بنزین بزنن ازادو جهانی ولی تعرفه واردات حمایتی و مثل سابق الانم دارن لابی می کنند تو این فاصله ترکیه به کجا رسید علم خودروسازی به کجا رسید قطعه سازای مام 6 ماه از سال دارن تو تعرفه چونه می زنن و این انو می بینن!!اینم وضع مملکته ماست
  • بدون نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    1 0
    نظر سنجی خوبیه و فکر میکنم در قسمت نظر سنجی صفحه اول بذارینش. حکایت تولید داخلی خودرو و واردات هم شده حکایت مرغ و تخم مرغ.ما اگر از ابتدا قطعه میزدیم بهتر از خودرو بود حالا هم باید تولید محدود و قطعه بیشتر تولید کنیم و تعرفه20% بشه برای واردات تا این همه بول زور ملت ندن..اگه اصلا" ملت مهم هستن!!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۷
    1 0
    زماني قيمت بنزين بايد 700 تومان ميشد كه كشور ما از نظر حمل و نقل عمومي پيشرفته بود و ماشيني به مردم عرضه مي كرد كه با كيفيت و مصرفشون هم كم بود نه اين كه 700 تومان بدي بنزين بريزي تو باك پرايدو روا اشغالي تا كي ما بايد قيافه اين ماشيناي اشغالو تو كشورمون ببينيم
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۴
    1 0
    تاچه خواهد شد دراين سودا سرانجامم هنوز ********** فقط بلديم بگيم كه جنرال موتور برشكسته شده و ازاين حرفا