«رُما» جوایز را درو کرد، «سوگلی» خوشه چید

هفتاد و دومین دوره جوایز بفتا با درخشش فیلم «رُما» به کارگردانی آلفونسو کوارون برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در هفتاد و دومین دوره جوایز بفتا فیلم «رُما» به کارگردانی آلفونسو کوارون با غلبه بر رقیب محبوبش «سوگلی» جوایز اصلی مراسم را درو کرد. 

در این مراسم که دیشب یکشنبه ۲۱ بهمن در لندن برگزار شد، جوایز بهترین فیلم و بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان به «رُما» و جایزه بهترین کارگردانی به آلفونسو کوارون اهدا شد. به این ترتیب «رُما» از هم اکنون تا حدی تکلیف اسکار را هم مشخص کرد و برای رقبایش خط و نشان کشید. 

«رُما» ساخته آلفونسو کوارون

دست خالی «سوگلی»‌ علیرغم بردن ۷ جایزه 

در این میان فیلم «سوگلی» به کارگردانی یورگوس لانتیموس که محبوب بریتانیایی هم حساب می‌شد و در ۱۲ مورد نامزد جایزه شده بود (البته با ۲ نامزد در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل عملا شانس برد ۱۱ جایزه داشت) ۷ جایزه گرفت اما حریف «رُما» نشد و جوایز اصلی را از دست داد. مهم‌ترین جایزه این فیلم را اولیویا کلمن در رشته بهترین بازیگر زن از آن خود کرد. 

«سوگلی» همچنین جوایز چهره‌پردازی، طراحی صحنه، طراحی لباس، نقش مکمل زن و فیلمنامه غیراقتباسی را از آن خود کرد. 

شب محکوم کردن برگزیت 

در شبی که اجرای مراسم بفتا به جوانا لاملی سپرده شده بود، بدون مجری ماندن مراسم اسکار دستمایه شوخی شد. لاملی در این باره گفت: «شاید چون من در توییتر نیستم بفتا هنوز مجری دارد.»

هر چند مجری سعی داشت با شوخی‌های خود مراسم را گرم نگاه دارد اما برگزیت محور اصلی سخنان بسیاری از برندگان و اهداکنندگان جوایز بود. برای نمونه اندی سرکیس هنگامی که برای اهدای جایزه موسیقی روی صحنه حاضر شد، با کنایه گفت: «فیلم بدون موسیقی مثل بریتانیا بدون اروپا است.»

ادی مارسان بازیگر هم هنگام اهدای جایزه بهترین طراحی لباس به همین موضوع پرداخت و گفت: «بریتانیا گذشته‌اش را جور دیگر تصویر می‌کند تا برگزیت را توجیه کند.»

الیزابت کارلسن هم هنگام دریافت بفتای افتخاری به کمک مالی دریافتی بریتانیا از اتحادیه اروپا برای کارهای هنری پرداخت که با برگزیت دیگر خبری از آن نخواهد بود. 

شب کم‌فروغ دیگران در حضور «رُما»‌ و «سوگلی»

دیگر فیلم محبوب سال برای بریتانیایی‌ها «راپسودی بوهمی» (حماسه کولی) بود که بازی در آن جایزه بهترین بازیگر مرد را برای رامی مالک به ارمغان آورد. رامی مالک در «راپسودی بوهمی» نقش فردی مرکوری خواننده سرشناس بریتانیایی را بازی می‌کند. با توجه به اینکه مالک جایزه انجمن بازیگران آمریکا را هم چند پیش دریافت کرد باید او را بخت نخست دریافت اسکار هم در نظر گرفت. 

یکی از جنجال‌های پیش از برگزاری بفتا حذف نام برایان سینگر کارگردان «راپسودی بوهمی» از جمع نامزدهای بفتا بود. او که به آزار جنسی متهم شده است، سه هفته پیش از پایان فیلمبرداری «راپسودی بوهمی» از پروژه کنار گذاشته شده بود اما نامش در جمع کارگردانان اثر وجود دارد. رامی مالک هم هنگام دریافت جایزه‌اش از دکستر فلچر که پس از سینگر کار ساخت فیلم را به پایان رساند تشکر کرد اما از سینگر که بخش عمده کار را برعهده داشت نامی نبرد. 

رامی مالک در «راپسودی بوهمی»

دست خالی مدعیان

فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود»‌ به کارگردانی بردلی کوپر در بفتا نامزد ۷ جایزه بود اما فقط یک جایزه برد که آن هم قابل پیش‌بینی است. جایزه بهترین موسیقی به لیدی گاگا رسید و او نخستین زنی شد که در بفتا به این جایزه دست پیدا می‌کند. البته او این جایزه را همراه با بردلی کوپر و لوکاس نلسون دریافت کرد. 

فیلم «نخستین انسان» دیمین شزل علیرغم ۷ نامزدی دست خالی ماند. «معاون» به جایزه تدوین بسنده کرد و فیلم «بلک‌ک‌کلنزمن» با جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شب را به پایان رساند. 

انیمیشن و مستند

یکی از داغ‌ترین رقابت‌های این دوره بفتا در بخش مستند بلند بود که جایزه‌اش به فیلم «صعود تکی» (Free Solo) اهدا شد. این فیلم برای رسیدن به این جایزه رقبایی مدعی از جمله «سه بیگانه همسان»، «مک‌کویین» و البته «آن‌ها هیچگاه پیر نمی‌شوند» اثر پیتر جکسون را از پیش رو برداشت. 

در شاخه انیمیشن هم جایزه در حضور آثار مطرح دیزنی و پیکسار به انیمیشن «مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی» از کمپانی کلمبیا رسید. 

فهرست برندگان جوایز بفتا

بهترین فیلم:‌ «رُما»

بهترین کارگردان: آلفونسو کوارون

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: «سوگلی»

بهترین فیلمنامه اقتباسی: «بلک‌ک‌کلنزمن»

بهترین بازیگر مرد:‌ رامی مالک‌ در «راپسودی بوهمی»

بهترین بازیگر زن: اولیویا کلمن در «سوگلی»

بهترین بازیگر زن نقش مکمل: راشل وایز در «سوگلی»

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: ماهرشالا علی در «کتاب سبز»

بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان‌: «رُما» از کشور مکزیک

بهترین مستند:‌ «صعود تکی»

بهترین انیمیشن: «مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی»

بهترین موسیقی: «ستاره‌ای متولد می‌شود»

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1230762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
    1 1
    من نمی فهمم کجای آهنگ ستاره ای متولد شد قشنگه
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
      4 3
      چون توی جمله‌ی اول متنت جواب خودتو دادی