ایرنا:یک منبع دیپلماتیک در طرابلس گفت: ماجرای تروریستی سال 1988 لاکربی با طراحی رژیم صهیونیستی، دستور آمریکا و توسط ماموران قذافی انجام شد.

این منبع در تماس با یکی از خبرنگاران ایرنا مستقر در منطقه گفت: این طراحی برای آن انجام گرفت تا مردم لیبی کنترل شوند و آمریکا نیز بتواند به زیر ساخت های این کشور آفریقایی دارای انرژی نفوذ کند.
وی که خواست هویتش محفوظ بماند، روز سه شنبه اظهارداشت: ماجرای لاکربی که اسناد اصلی آن طی روزهای اخیر به دستور آمریکا از لیبی خارج شده است اگر روزی افشا شود دنیا را به حیرت خواهد انداخت.
وی که بیش از 27سال سابقه دیپلماتیک در کشورهای خاورمیانه و آفریقا را دارد،گفت: پرداخت یک و نیم میلیارد دلار به حساب آمریکا به عنوان غرامت بخش کوچکی از این سناریو است که آمریکایی های آن را ساختند تا افکار عمومی لیبی را که بشدت ضد غربی است به کنترل در آورند.
این سناریو پس از نشست کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه وقت آمریکا با معمر قذافی در طرابلس کلید خورد.
وی اظهارداشت: در پشت پرده حکومت قذافی نه تنها هیچ مخاصمه ای با آمریکا وجود نداشت، بلکه وی در اختیار کاخ سفید بوده است.
آمریکا حکومت قذافی را به خاطر منابع سرشار نفتی از آنچه فهرست 'سیاه تروریستی' می خواند در سال 2003 خارج کرد و روابط دیپلماتیک خود را با طرابلس از سر گرفت.
این منبع دیپلماتیک گفت: سازمان جاسوسی آمریکا از قبل در جریان برنامه بمب‌گذاری سال 1988 خط هوایی پان آمریکن بر فراز لاکربی اسکاتلند بوده است و در واقع 270 نفر قربانی برنامه های فوق سری پنتاگون و سیا شدند.
مقامات آمریکایی که پرونده ماجرا را بستند پس از آن اعلام کردند توافق بر سر مبلغی که لیبی داده بدان معناست که این پرونده‌ در دادگاه‌های آمریکا بسته شده و در خصوص این پرونده‌ها لیبی مصونیت قضایی خواهد یافت.
صاحب نظران سیاسی در منطقه معتقدند، اگر آمریکایی ها اسناد سری در لیبی را منهدم نکنند، باید سقوط قذافی را گشوده شدن درها بر کاخ هایی دانست که هر لحظه آن رمز و راز های فراوانی از هم پیمانانی با آمریکا در نهان دارد.
به گفته آنان، سیف الاسلام قذافی پسر رهبر لیبی کسی است که ملت خود را بارها به کنگره آمریکا و اسراییل فروخته است.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
    0 0
    خداییش ما رو چی فرض کردید؟