شما نظر دادید/ طرح مهارت‌آموزی در دوران سربازی در صورت اجباری نبودن موثر است

سردار کمالی، مشاور عالی و سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی، شرط صدور کارت پایان خدمت را آموختن مهارت عنوان می‌کند. طرحی که علاوه بر موافقان آن با مخالفت‌هایی هم همراه شده است. موافقان از یادگیری مهارت حمایت می‌کنند و مخالفان از اجباری بودن آن سخن به میان می‌آورند.

با اعلام خبر اجباری شدن مهارت‌آموزی در دوران سربازی، صفی از مخالفان و موافقان در برابر این طرح ایجاد شد. در همین رابطه خبرآنلاین طرح مهارت‌آموزی اجباری در دوران سربازی را برای کاربران خود به پرسش گذاشت، که بعضی از این نظرها را در زیر می خوانید.

موافق‌ها چه می‌گویند؟

کاربری که خود را «مسعود» معرفی می‌کند نوشته است: «فکر کنم این یکی از هوشمندانه‌ترین تصمیماتی باشد که تا الان گرفته شده است. من فکر می‌کنم مثل همه دنیا باید مهارت و تخصص‌آموزی را از سال‌ها قبل برای همه شروع بکنن، ولی باز هم عالیه»

کاربری که خود را معرفی نکرده است بیان می‌کند: «تصمیم خوبی است، چون از خدمت اجباری به کارآموزی اجباری بدل می‌شود. بد نیست اگر رشته های متنوع و مناسبی برای کارآموزی انتخاب شوند تا انگیزه فراگیری را در سربازان افزایش دهد. نگاهی نیز به بازارهای آینده مشاغل داشته باشند و برای اینکار یک نقشه راه تهیه کنند تا نخبگان و خبرگان علمی و نظامی درباره آن اعلام نظر کنند؛ البته مطالعه تطبیقی دیگر کشورها نیز در این نقشه بررسی خواهد شد. شاید بتوان رشته‌های ورزشی را نیز در آن گنجاند تا ورزشکاران برای تیم ملی نیز در آن آموزش ببینند»

کاربری دیگر در این خصوص گفته: «امیدوارم این طرح واقعا اجرائی بشود تا جوانی که اجبارا باید از درس و کار و زندگیش بزند و بیاید سربازی، اقلا بعد از این دو سال یه چیزی یاد گرفته باشد، و دچار احساس پوچی و افسردگی مطلق نشود.»

«بهرامی» در بخشی از نظر خودش، برای ما اینگونه می‌نویسد: «بسیار طرح عالی وسودمندی خواهد بود؛ دو سال از بهترین سالهای عمر انسان که استعداد یادگیری بالا است به هدر نمی‌رود، و نقص سیستم تحصیلی و آموزشی ما در این دوره تا حدودی جبران خواهد شد .»

کاربری به نام «عباس» بیان می‌کند: «به نظر می‌رسد اگر جمهوری اسلامی ۵ تا فکر خوب در این چهل سال کرده باشد، یکی می‌تواند همین طرح باشد،منتها اگر انجام بشود.»

اما و اگر، مخالفان چه می‌گویند؟

بعضی از کاربران، مخالف طرح هستند و یا اینکه طرح مهارت‌آموزی را وظیفه‌ی نیروهای مسلح و دوران سربازی نمی‌دانند. در کنار این ها کاربرانی هستند که با اجباری بودن آن نیز مشکل دارند.

یکی از کاربران ما در این خصوص اعلام می کند: «وقتی دانشگاه‌های ما با این همه ادعا و بودجه ، هر سال یک لشگر بی‌سواد و بی‌تخصص تحویل جامعه می‌دهند، چه توقعی از پادگان می‌شود داشت که ماهیتش صرفا نظامی است.»

کاربری دیگر بیان می‌کند: «هر نهاد باید به کارکردهای اساسی خود توجه بکند، انجام برخی از فعالیتهای خارج از اختیارات هر نهاد موجب تضعیف کارکردهای اساسی آن نهاد می شود، کما اینکه ورود اکثر سازمان های غیر فرهنگی و تربیتی، موجب بهم ریختگی فرهنگی در کشور شده است.»

«محسن» می‌نویسد: «تا آنجاییکه من از ساختار نظام وظیفه و سربازی خبر دارم این سیستم توانایی استفاده از نیروهای وظیفه برای رسیدن به کارکرد اصلی خودش، که همان آموزش نظامی و موارد اینچنینی است هم دچار ضعف ، کمبود بودجه و اتلاف منابع بسیاری است. به نظر میرسد این بحث در بهترین حالت یک تصمیم دلسوزانه از طرف یک مدیر میانی است تا یک بحث کارشناسی شده و ساخت یافته.»

در همین خصوص کاربر بی‌نامی بیان می کند: «جسارتا شما فکر می‌کنید به جوانی که بعد از دانشگاه، رفته است سربازی چه آموزشی خواهند داد؟ چیزی جز نجاری، جوشکاری، بنایی و امثالهم نیست. آیا برای تحصیل کرده‌های دانشگاهی، مهارت متناسب با رشته تحصیلی آنها خواهد بود؟ به هیچ وجه. این طرح چیزی نیست جز تامین نیروی کارگر برای نیروهای مسلح به منظور ساخت و سازهای مورد نیازشان»

مخاطب دیگر می‌گوید: «برای زیر لیسانس خوب است، فکر کنید به ارشد و دکتری بگویند باید بیایی یه مهارت فنی و حرفه ای یاد بگیری، در حالی که طرف وکیل، پزشک یا مهندس است.»

«بهمن» می نویسد: «با سلام من ک موافق این طرح نیستم چراکه من تخصصم حسابداری است و الان اول دی میخواهم بروم سربازی، به نظرتون می‌شود من مثلا صافکاری یاد بگیرم؟ این خیلی بد است که من وقتی یک چیز بلد هستم و تخصص دارم بروم یک چیز دیگر که اصلا ربطی و سنخیتی با من ندارد یاد بگیرم،  بعدش هم به امید این باشم که قرار است اگر یک مهارتی یاد نگیرم، کارت پایان خدمت به من ندهند. این ظلم آشکار است.»

۲۳۵۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1327055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =