دوفوریت طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس با هدف افزایش سطح تحصیلات نامزدهای این انتخابات در جلسه علنی امروز تصویب شد.

به گزارش خبرآنلاین، ایوب پاپری مقدم نماینده دشتستان طراح طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس بود که سخنانش را با گلایه از نمایندگانی که با تذکرات پیاپی خود این طرح را تحت الشعاع قرار دادند، آغاز کرد و گفت: این طرح برای افزایش جایگاه نخبگان در مجلس است.

وی با اشاره به اینکه برخی ازمردم مشتاق برای حضور در انتخابات آتی مجلس، از هم اکنون به دنبال تامین شرایط حضور در این انتخابات هستند، ادامه داد: برای عدم فرصت سوزی در این زمینه و جلوگیری از خسارات مادی و معنوی کسانی که مشتاق حضور در این انتخابات هستند، باید زودتر شرایط حضور در این انتخابات را تعیین کنیم.

ین نماینده از ارتقاء مدارک علمی و تحصیلی نمایندگان در این طرح سخن گفت که منجر به افزایش جایگاه علمی و کارشناسی مجلس خواهد شد.

علی​اصغر یوسف​نژاد نماینده ساری در مخالفت با این طرح با اشاره به فاصله یکساله تا انتخابات آتی، گفت: بهتر است در بررسی و تصویب این قانون تعجیل نکنیم.

حسین نقوی نماینده ورامین در موافقت با این طرح، در واکنش به سخنان یوسف نژاد، گفت: نه تنها برای بررسی چنین طرحی زود نیست، بلکه دیر هم هست. اگر الان شرط فوق لیسانس و دکترا برای نامزدهای انتخابات مجلس تصویب شود، چطوری افراد ظرف یکسال فوق لیسانس بگیرند؟ جاداشت این طرح در اوایل مجلس بررسی و تصویب می​شد تا نامزدهای انتخابات آتی تکلیف خود را بدانند.

جهانگیرزاده دو فوریت این طرح را بیش از آنکه فوریتی برای جامعه و مردم باشد، فوریتی برای خود نمایندگان دانست و در مخالفت با آن گفت: گویا برخی دوستان برای محدود کردن دامنه رقابت​هایشان عجله داشتند که چنین طرحی را ارائه دهند که حتی در مقدمه توجیهی آننیز دقت لازم را نداشته​اند.

وی با بیان اینکه این طرح در راستای تامین منافع برخی نمایندگان همین مجلس است، خاطرنشان کرد: من از همکارانم صداقت و میل به خدمت دیده​ام اما این طرح، ذهنیت مردم را نسبت به نمایندگان و مجلس بدبین می​کند. چون در دو سال پایانی هر مجلس، ما شاهد تغییر قانون انتخابات هستیم.

نماینده ارومیه از هزینه​های سیاسی این طرح برای مجلس و نمایندگان سخن گفت و خواستار بررسی بیشتر این طرح در کمیسیون​های تخصصی مجلس شد و گفت: چرا نمایندگانی که با دیپلم یا لیسانس وارد مجلس شده​اند و به جای مدرک گرفتن، دنبال کار مردم بوده​اند؛ باید با وجود سابقه نمایندگی از حضور در انتخابات آتی محروم شوند.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود دومین موافق این طرح بود که گفت: با افزایش سطح علمی نمایندگان مجلس، پایگاه کارشناسی آن بالا می​رود. اگر زمانی در مجلس، نمایندگان فقط سواد خواندن و نوشتن داشتند، امروز که سطح علمی جامعه رشد کرده باید سطح سواد نمایندگان مجلس نیز ارتقا یابد.

گفتنی است علی رغم برخی فریادهای دو-دو در خلال مذاکرات بر سر طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، دو فوریت آن رای آورد. به این ترتیب این طرح بار دیگر در جلسه فردای مجلس در دستور کار قرار خواهد گرفت.

/111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =