دولت: موظف به حمایت از مترو نیستیم/ مدیرعامل مترو: شاید مشکل از من است، می روم تا پول بدهند

امید کریمی: محسن هاشمی، مدیر عامل متروی تهران در واکنش به اظهارات محمد رویانیان، درباره واگذاری مترو به دولت، از سمت خود استعفا کرد. در متن نامه او به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران شرحی از مشکلات فعلی و عدم حمایت های دولتی آمده است: «قطعا قبول مسئولیت مجدد در این وضعیت به نفع توسعه و بهره برداری از خطوط مترو نخواهد بود. برخی مشکلات به وجود آمده و عدم حمایت ها از مترو ممکن است به دلیل حضور اینجانب در مدیریت این شرکت باشد. برای این که بیشتر از این مردم، مسافران و توسعه مترو در فشار قرار نگیرند، علی رغم اعتقاد به خدمت و اعتماد به توان جناب عالی و همکارانم خواهشمند است موافقت فرمایید فرد دیگری که امکان ایجاد هماهنگی بیشتر خواهد داشت در راس مدیریت این شرکت قرار گیرد. بدیهی است اینجانب از ادامه هرگونه همکاری با شهرداری و شرکت مترو دریغ نخواهم کرد.»

ساعاتی پیش از این استعفا نامه، رویانیان در گفتگویی اعلام کرده بود دولت موظف به حمایت از مترو نیست: «بر اساس ماده 5 قانون حمایت سامانه‌های ریلی شهری و حومه که مصوب سال 1385 است دولت می‌تواند حداکثر تا 50 درصد اعتبارات سالانه مورد نیاز مترو و آن هم با اولویت خرید واگن و تجهیزات را تامین کند. برخلاف آنچه گفته می‌شود دولت الزامی به پرداخت 50 درصد اعتبارات سالانه ندارد. این در حالی است که مرتباً تکرار می‌شود دولت موظف به تامین و پرداخت 50 درصد اعتبارات مترو است و دوستانی که بر این طبل نادرست می‌کوبند یا از مفاد سریع قانون بی‌اطلاعند و یا نمی‌دانند که به فرض پرداخت 10 درصد اعتبارات از سوی دولت این شهرداری است که ملزم به پرداخت 90 درصد مابقی است و هیچگونه ادعایی نمی‌تواند داشته باشد.»

رویانیان کاستی های خدمات رسانی مترو به شهروندان تهرانی را کارشکنی خوانده است: «در این شرایط که برخی حتی ابایی ندارند که با اعلام اعداد و ارقام نجومی از افزایش قیمت بلیت مترو در سال آینده آرامش فکری مردم را بر هم بزنند آیا نباید انتظار داشت که تاخیر در برنامه حرکت قطارها ناشی از تسری مشکلات داخلی و مدیریتی مترو به مردم و جامعه باشد و آیا این توهین به مردم نیست که به عنوان یک ابزار از آنها استفاده شود. دولت به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد تا مترو چنین ارقام فرضی که خود ساخته است را از مردم مطالبه کند.»

با این حال محسن هاشمی دراین باره چنین خطاب به شهردار تهران نوشته است: «متاسفانه هم اکنون به دلیل کمبود و تجهیز ناقص واگن از نصف ظرفیت خطوط استفاده می شود، این در حالی است که واگن ها و تجهیزات آن در گمرک در حال خاک خوردن هستند. اکنون مردمی که خدمت رسانی عزت مدارانه به آنها آرزوی نظام اسلامی و بالاترین عبادت برای مسئولان است و زنان، کودکان و سالخوردگان که از آلودگی هوا و ترافیک به ایستگاههای مترو پناه آورده اند از فشار و ازدحام رنج می برند و تمام پیگیریها از وزارت کشور ، ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت، شورای اسلامی شهر، مجلس و دولت به نتیجه مناسبی که در شان پروژه حیاتی چون مترو باشد نرسیده است.»

او همچنین یادآوری کرده است که چندبار از این سمت استعفا کرده،اما قبول نشده و البته بازهم به عنوان مدیرعامل شرکت متروی تهران انتخاب شده است.

گلایه های مدیرعامل متروی تهران و استعفای او به دلیل عدم حمایت دولتی درحالی است که رییس ستاد مدیریت و حمل و نقل و سوخت کشور گفته که اگر مترو به دولت واگذار شود، سهم مردم از بلیت کمتر از 150 تومان است و البته مرتضی طلایی، یکی از اعضای نزدیک به شهردار در شورای شهر هم گفته اگر دولت یارانه بلیت را ندهد، شهرداری مجبور است آن را از مردم بگیرد.

44

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 134574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    سر پل صراط منتظرتان خواهیم بود که آسایش مردم را قربانی کوچک کردن رقیبانتان کرده اید
  • بدون نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    یک سوال ساده از یک مسئول ساده مترو را بدون کمک دولت میخواهید مدیریت کنید؟ اگر بله چرا حالا نه اگر خیر چگونه؟ عقلا هر حرفی را هرجایی نمیزنند
  • سینا BE ۱۳:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    هر وقت فقط یک واگن از فقط یک قطار فقط به اندازه یک ایستگاه در فقط یکی از شهرهای مشهد، اصفهان و ... که مدیریتش با دولت است فقط یک نوبت حرکت کرد، آن وقت مدیریت مترو تهران را بدهند به دولت.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    درود بر خاندان هاشمی
  • این هم حرفی است IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    خوب بنده خدا راست می گوید دولت از بس لاغر شده دلش می خواهد یهو مترو را قورت بده اینکه اشکالی نداره شاید دولت متروسواری را دوست داره
  • میم IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    بهتر که رفت...
  • سعید IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    واقعا اوف بر این سیاست که همه چی رو فدای خودش کرده. حتی مردم رو. کی از مترو استفاده می کنه ؟ قشر کم در آمد جامعه .واقعا برای دولت باید تاسف خورد .
  • کارمند IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    اگر محسن هاشمی نبود ویکی بنام دیگری بود بازهم دولت پول نمیداداقای رویائیان ؟.اگراین چندسال محسن هاشمی بامدیریت قوی نبود متروهم بایدمثل جاده های زمینی وهوائی مان دچارمیشد .
  • بدون نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    آقای رویانیان بفرما سمت جدید ریاست مترو