حسن قشقاوی سکوت وزارت خارجه درباره وقایع چین را رد کرد

با گذشت سه هفته از کشتار مسلمان در ایالت سین کیانگ چین توسط دولت این کشور، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تبیین فعالیت دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص حوادث اخیر در چین پرداخت و هر گونه مقایسه این موضوع با مواردی چون کشتار غزه یا قتل شهید حجاب در آلمان را غیر عقلانی و غیر منطقی توصیف کرد. حسن قشقاوی که پیش از ظهر دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی سخن می‌گفت با رد سکوت وزارت خارجه درباره وقایع چین گفت: وزیرخارجه ما پس از وقایع چین در تماس تلفنی با همتای ترک و چینی و رئیس سازمان کنفرانس اسلامی ضمن اعلام مواضع کشور نسبت به وضعیت درگیری‌‌ها در اویغورستان ابراز نگرانی کرد. او مواضع مراجع عظام تقلید درباره حوادث اخیر چین را نیز قابل درک دانست و تصریح کرد که مداخلات خارجی مسائل سین کیانگ را پیچیده‌تر می‌کند و خواستار عدم مداخله خارجی در این مباحث شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین مواضع دستگاه دیپلماسی در مواجهه با این قبیل مسائل را «عقلانی و کارشناسی و نه احساسی» توصیف کرد و گفت: همین مسئله عامل اصلی توفیقات بیشمار دستگاه دیپلماسی در عرصه‌های مختلف بوده است. او در ادامه سوال تعدادی از نمایندگان مجلس از منوچهر متکی در این باره را یک فرصت برای وزارت‌خارجه جهت تشریح عملکرد خود دانست. قشقاوی در پاسخ به سوالی درباره اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت تعامل مثبت و سازنده با کشورهای اروپایی از تلاش برخی از این کشورها برای تجدید نظر در اشتباهات خود در خصوص حوادث اخیر ایران خبر داد و گفت: طبعاً به هر میزان که فضا مثبت شود و آنها در اشتباهات شان تجدید نظر کنند، ما از این موضوع استقبال کرده و آماده تعامل با این کشورها هستیم.

او در واکنش به سخن خبرنگاری که با اشاره به اعتراضات تهران به برخوردهای کشورهای اروپایی با تظاهرکنندگان، مدعی بی‌توجهی وزارت‌خارجه به تحولات اخیر کشور شده بود، افزود: ما حتماً در موارد نقض حقوق بشر آن هم از سوی کشورهای اروپایی که مدعی اصول مربوط به آن هستند، حساسیت داریم، ضمن آنکه روند حقوق بشر و آزادی بیان در غرب را نمی‌پذیریم.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود از تداوم روند تدوین بسته پیشنهادی ایران برای مدیریت مسائل مهم جهانی خبر داد و در حالی که چندی پیش وزیر خارجه از آماده شدن بسته جدید پیشنهادی ایران خبر داده بود، گفت: ما باید بسته‌ای جامع به روز و عملیاتی تدوین کنیم که طبعاً این مسئله زمان خود را اقتضا می‌کند. ضمن اینکه ما آماده‌ایم تا در چارچوب مسائل خلع سلاح نظرات ایران را برای تحقق اهداف جهانی مطرح کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی دیگر، با بیان اینکه اختلافات ایران با مصر در برخی حوزه‌‌ها غیرقابل انکار است، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در پی سفر اخیر منوچهر متکی به شرم الشیخ نوعی از مناسبات زیرپوستی میان تهران و قاهره در حال شکل‌گیری است با بیان اینکه اختلافات ایران با مصر در برخی حوزه‌‌ها غیرقابل انکار است، ظرفیت تمدنی مصر در جهان اسلام را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد که تهران و قاهره با توجه به تمایلات دوجانبه می‌توانند به همکاری دوجانبه بپردازند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در واکنش به مواضع اخیر مسئول بخش ایران وزارت خارجه‌ آمریکا برای کمک به ایمنی ناوگان هوایی و تأسیسات غیر نظامی ایران تأکید کرد: هر کدام از اشتباهات آمریکایی‌‌ها که تصحیح شود، ما دلیلی بر عدم استقبال نداریم ضمن آنکه معتقدیم موضوع ناوگان هوایی و تحریم و عدم ارائه قطعات هواپیما به ویژه هواپیماهای مسافربری که اتباع ایرانی و غیرایرانی از آن استفاده می‌کنند از جمله مصادیق جدی‌ نقض حقوق بشر است که از ابتدا نیز اشتباه بوده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =