۱ نفر
۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
شورای نگهبان تکلیف زنان را روشن کند

با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری در هر دوره، این سوال مطرح می گردد که آیا زنان می توانند در جمهوری اسلامی ایران رییس جمهور شوند یا خیر و اینکه تفسیر رجل سیاسی چیست؟ آیا می توان مصداق رجل سیاسی را در زنان دید یا خیر؟

بدیهی است که پاسخ این سوال را باید شورای نگهبان به عنوان مفسر قانون اساسی به صراحت و روشنی بیان کند که به نظر می رسد مصلحت اندیشی ها همواره مانع از اینکار شده است  و مردم و زنان همواره با پاسخ های مبهم و چند پهلو مواجه بوده اند درحالی که عملا پاسخ به این سوال منفی است. 

در تعاریف رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری عبارتند از:

۱- رجال مذهبی، رجالی هستند که آگاهی لازم به دین اسلام و مذهب تشیع داشته و تدین و تقیدشان به انجام شعایر و مناسک دینی در زندگی فردی و اجتماعی از برجستگی ویژه ای برخوردار باشد، به گونه ای که در میان مردم به این خصوصیت، شناخته و مشهور باشند.

۲- رجال سیاسی، رجالی هستند که قدرت تحلیل و درک آنها از مسائل و پدیده های سیاسی به جهت آگاهی عمیقشان از مسائل سیاسی اجتماعی اعم از داخلی و بین المللی و حضورشان در صحنه های سیاسی به نحوی باشد که همواره مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل انقلابی در عملکرد آنها لحاظ شده باشد، به گونه ای که درح میان مردم به این خصوصیت ، شناخته و مشهور باشند.

۳- مدیر، شخصی است برخوردار از شایستگی های ذاتی و اکتسابی لازم از نظر دانش و مهارت، شخصیت و نگرش های فردی و تجربه که توانایی شناخت و استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی در کشور را با رعایت حداکثر بهره وری و در راستای مأموریت، رسالت و اهداف کلان نظام و ارزش های حاکم بر جامعه داراست و سوابق او حاکی از موفقیت وی در صحنه های مدیریتی کلان باشد.

۴- مدبر، شخصی است که از توانایی پیش بینی و عاقبت اندیشی نسبت به امور، مبتنی بر عقلانیت و دانش صحیح برای اداره امور کشور برخوردار باشد و در بحران ها قدرت حل مشکلات و برون رفت از آنها را به نحو شایسته داشته باشد

همانطور که ملاحظه می‌کنید در تعریف رجل سیاسی آمده است رجالی که قدرت تحلیل و توانایی های لازم را دارند که هرگز به زنان رجال اطلاق نمی گردد.

بنابراین شورای محترم نگهبان خوب است به صراحت انحصار و اطلاق رجل سیاسی را به مردان اعلام کند و دلایل خود رادر این زمینه توضیح دهد و یکبار برای همیشه به بحث هایی که صرفا خوراک رسانه ها و گاهی ابزاری برای جلب آرا زنان در انتخابات است؛ خاتمه دهد.

* عضو حزب موتلفه اسلامی

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1440926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =