این تونل که زمان مسافرت بین دو طرف رودخانه را از نیم ساعت به 7 دقیقه کاهش می‌دهد، با صرف 250 میلیون دلاربرای کاهش بار ترافیکی شهر 8 میلیونی ووهان طراحی و اجرا شده

نسرین خسروشاهی: در این عکس، حرکت وسایل نقلیه عمومی در تونل رودخانه ووهان یانگ‌تسه در ایالت هوبی که به تازگی کامل شده است را می‌بینید. این تونل تقریبا 3 هزار و 630 متر طول دارد و نخستین تونل چین است که در زیر رودخانه یانگ‌تسه و به منظور رفت و آمد وسایل نقلیه افتتاح شده است.

این طرح یک میلیارد و700 میلیون یوانی (250 میلیون دلاری) در ماه نوامبر سال 2004 میلادی در چارچوب تلاش به منظور کاهش بار ترافیکی در شهر ووهان در مرکز چین که 8 میلیون جمعیت دارد، آغاز شد. این شهر به عنوان دروازه‌ای به روی مناطق داخلی چین قلمداد می‌شود و این تونل منطقه اداری و دانشگاهی این شهر را به مرکز تجاری آن وصل می‌کند.
این تونل زمان مسافرت بین این دو منطقه را از نیم ساعت به 7 دقیقه کاهش می‌دهد. رودخانه 6 هزار و 400 کیلومتری یانگ‌تسه طولانی‌ترین رود آسیا و سومین رود طولانی جهان پس از نیل و آمازون است. این رودخانه از استان کینگهای واقع در شمال غربی چین به دریای چین شرقی در شانگهای درجریان است.

رودخانه یانگ‌تسه که در اصل محل انجام پروژه‌های طولانی مدت به منظور پاسخگویی به نیاز مردم چین است، مجموعه‌ای از «ترین»‌های دنیا را در خود دارد. این رودخانه علاوه بر داشتن سد  و پل معلق بر روی خود، حالا صاحب یک تونل نیز در خود شده است.

این رودخانه روی خود سدی دارد که عنوان بزرگترین سد دنیا را یدک می‌کشد. سد «سه دره» سدی هیدرولیکی است که در تاریخ 30 اکتبر سال 2008 راه اندازی شد، ولی جرثقیلی که قرار است کشتی‌ها را از این سوی سد به آن سوی سد منتقل کند در سال 2012 راه اندازی خواهد شد. ساخت این سد در کنار مزایایی همچون تولید 23 هزار مگاوات برق دارای آثار منفی‌ای همچون نابودی محیط طبیعی زیست گونه‌های گیاهی و جانوری نیز بوده است.

این رودخانه دلفین‌هایی موسوم به «بایجی» را در خود دارد که هیچ کجای جهان یافت نمی‌شوند؛ البته هم اکنون تعداد این دلفین‌ها در این رودخانه بسیار کم شده و عده‌ای سدسازی را عامل مهمی در کم شدن این جانور قلمداد می‌کنند.

پل معلق رودخانه یانگ‌تسه نیز به عنوان طولانی‌ترین پل معلق دنیا شناخته می‌شود. پل معلق سوتونگ که یک هزار و 88 متر طول دارد شهرهای سوژو و نانتونگ را در دو سوی رودخانه یانگ‌تسه به یکدیگر متصل می‌کند. این پل شش باندی زمان مسافرت میان شانگهای و نانتونگ را از 4 ساعت به یک ساعت کاهش داده است.

ارتفاع این پل از سطح رودخانه اجازه می‌دهد تا کشتی‌های نسل چهارم و پنجم از زیر آن به راحتی عبور کنند. عبور از عرض رودخانه یانگ‌تسه از طریق این پل نیز مانند تونل تازه افتتاح شده 7 دقیقه به طول می‌انجامد. رانیانگ ساوث و جیانگین از دیگر پل‌هایی هستند که روی این رودخانه زده شده‌اند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =