۰ نفر
۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۸

یوسف نجفی

با توجه به قانون پولی و بانکی وظیفه بانک مرکزی نظارت بر تدوین سیاست های پولی و مالی و همچنین نظارت بر فرآیند تسهیلات دهی بانک های کشور است و همچنین وظیفه کنترل تورم بر اساس اصل نقدینگی است.

بانک مرکزی در طول این 32 سال پس از انقلاب با توجه به سیاست های اقتصادی کشور همیشه سعی کرده است نسبت به ثبات قیمت ها،کنترل تورم و همچنین تدوین بسته های سیاستی و نظارت پولی و بانکی قدم بردارد.

خوشبختانه اقدامات خوبی هم در دوره های مختلف شکل گرفته است هرچند که اعتقاد دارم که بانک مرکزی می تواند بهتر از این هم عمل کند. هر چند تورمی که در حال حاضر داریم همیشه ناشی از سیاست های انبساطی بوده است که به طبع در این خصوص بانک مرکزی باید خوب عمل کند که شاهد هستیم که تغییر قیمت ها و نوسانات قیمت ها مناسب با رشد اقتصادی کشور نبوداما با این حال در یک ارزیابی کلی از بانک مرکزی می توان گفت که این بانک در بعضی از مقاطع خوب عمل کرده است و در بعضی مقاطع عملکرد خوبی از خود نشان نداده است.

خصوصا در بحث نظارت بر نظام تسهیلات دهی بانک ها، کارکرد خوبی را شاهد نیستیم که متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که بیش از 6 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود دارد. هرچند که در این خصوص ساختارهای اقتصادی کشور، خصوصا نظام بانکی کشور مشکل دارد و مقصر اصلی بانک مرکزی نیست ولی بانک مرکزی به عنوان یک نهاد وزارت پولی و مالی می تواند کنترل خوبی بر نظام بانکی داشته باشد./221

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =