جمهوری آذربایجان، قدر استاد فرهاد فخرالدینی را از ما بیشتر می‌داند

چند روز پیش، آیین بزرگداشت مقام هنری فرهاد فخرالدینی، موسیقی‌دان، آهنگساز و رهبر ارکستر ملی ایران، در همایشی مجازی در آکادمی ملی موسیقی جمهوری‌ آذربایجان، برگزار شد. این نکوداشت، به مناسبت زادروز این هنرمند در کشور همسایه در حالی برگزار شد، که در سال‌های اخیر، فخرالدینی برخلاف گذشته کم‌کار شده است و متولیان امر هم، چندان سراغی از او نمی‌گیرند.

بزرگداشتی که بار دیگر به یادمان آورد بزرگان فرهنگ‌وهنر، نه تنها به سرزمینی که در آن چشم به جهان گشوده‌اند تعلق دارند بلکه سرمایه‌ها و گنجینه‌هایی هستند از آنِ همه مردم جهان، همچون بتهوون، موتزارت، باخ و ... و در این میان‌، مردمان، فارغ از مرزهای جغرافیایی، از تاثیر فرهنگی آنان برای ارتقا فرهنگ و گسترش مهر، عشق و دوستی بهره می‌جویند و این اعجاز هنر و موسیقی‌ است.

اگر از این منظر نگاه کنیم، تجلیل از مقام هنری استاد فخرالدینی در جمهوری‌ آذربایجان، بسیار هم زیباست. او که خود اصالتا آذری‌ست، برای مردمان آن دیار دوچندان گرامی‌ست و بارها هنرمندانی چون رامیز قلی‌اف و خوانندگان پُرآوازه آذزبایجان به ایران آمده‌اند تا به رهبری ایشان در ارکستری که خود بنیان نهاده بود، بنوازند و بخوانند. این بزرگداشت، رویدادی خوشایند و نشان‌گر درک عمیق مردم جمهوری‌ آذربایجان و متولیان موسیقی و دریافتن اهمیت موسیقی به عنوان یک هنر انسان‌ساز در نزد آن‌هاست. 

اما دریچه‌ای دیگر که نگاه‌ کردن از آن افسوس برمی‌انگیزد، این است که چرا ما در ایران چنین کاری نکرده و نمی‌کنیم؟! افسوسی توام با دریغ و درد که هرگز هنرمندان‌مان را آن‌طور که شایسته‌ و در خور شان آن‌ها بوده است، درنیافته‌ایم. درنیافتنی که مصداق بارزش، آن‌چه بود که با استاد شجریان کردیم، بی‌آن‌که به خود بگوییم، هر کشور دیگری، خواننده‌ای در این حد مورد علاقه و اقبال مردم داشت، لحظه‌ای رهایش نمی‌کرد تا نوای دل‌انگیزاش را مَحمِل آرام ‌کردن جان‌های خسته مردم سرزمینش کند که بی‌نیاز از همگان تاکنون این‌چنین بوده است. افسوس که آن‌چه شد نه محروم‌ کردن ایشان از همراهی با مردم که جفایی بسیار بزرگ در حق فرهنگ‌ و هنر این سرزمین و محروم ساختن مردم از حضور ایشان بود. 

همچون تمام سالیان پیشین، متاسفم که قاطبه مدیران فرهنگی بخش دولتی‌مان هرگز آن مسئولیت‌پذیری‌ای را که می‌بایست و دغدغه هنر و هنرمند را نداشته‌اند و اگر در اندک مواردی این‌چنین بوده، کاری درخور نشده است.

جمهوری آذربایجان، قدر استاد فرهاد فخرالدینی را از ما بیشتر می‌داند
فرهاد فخرالدینی

*یادداشت شفاهی

۵۷۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1495931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    19 7
    درنیافتنی که مصداق بارزش، آن‌چه بود که با استاد شجریان کردیم، بی‌آن‌که به خود بگوییم، هر کشور دیگری، خواننده‌ای در این حد مورد علاقه و اقبال مردم داشت، لحظه‌ای رهایش نمی‌کرد تا نوای دل‌انگیزاش را مَحمِل آرام ‌کردن جان‌های خسته مردم سرزمینش کند که بی‌نیاز از همگان تاکنون این‌چنین بوده است ... گویی هیچ از ما باقی نمانده است ...
  • GB ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    22 3
    قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر گوهری
  • DE ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    4 0
    هنر خوار شد جادویی ارجمند نهان راستی آشکارا گزند شده بر بدی دست دیوان دراز به نیکی نرفتی سخن جز به راز
  • عليرضا IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    28 0
    آخه مسئولين خشمگين و عصباني و غافل از حال و روز ملت چي ميدونن موسيقي چيه؟؟ ايران عزيز رو به يه مخروبه تبديل کردن و ملت رو رواني و بيمار!!!
  • ایرانی IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    35 0
    پس از چهار دهه هنوز حکومت سیاست روشنی در باره ی هنر، بویژه موسیقی، ندارد و دوگانه رفتار می کند.نمی شود از بام تا شام موسیقی بازاری و گاه مبتذل در صدا و سیما پخش کرد و خواننده های پاپ و سنتی را به برنامه های گوناگون آورد اما تصویر ساز را نشان نداد.رویداد هنری دهه ی فجر را هر سال با آب و تاب و هزینه برگزار کرد اما تصویری از آن را در رسانه ی ملی پخش نکرد!
  • آسو IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    38 0
    استاد ساکت من وقتی تعجب میکنم که روند جور دیگری باشد، حتی این رفتار با خود شما هم که با آن پنجه جادویی معجزه میکنید خواهد شد، فقط تاسف تاسف و تاسف ،انگار جز گروهی خاص چیز دیگری وجود ندارد،
  • کارن IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    1 35
    البته که باید قدر مفاخر و نخبگان خود را بدانیم ، لیکن باید قصد و غرض جمهوری جعلی باکو را هم در معادله وارد کنیم . چرا جمعهوری جعلی باکو فقط از استاد فخرالدینی حمایت میکند؟ مگر استاد شجریان کم به موسیقی آذربایجان و حتی جمهوری جعلی باکو کمک کرد؟ چقدر از نغمه های فراموش شده آذری را زنده کرد؟ ..جمهوری جعلی آذربایجان یک تو دهنی لازم دارد که از این اقدامات شیطنت آمیز نکند .. به امید برگزاری کنسرتهای آذری و فارسی در دل ایران بزرگ و منطقه اران ( شهرستان اران مشتمل بر شهرهای باکو و گنجه که انشاء ا... زیرمجموعه تبریز و اردبیل خواهند شد )و در کوچه های باکو و گنجه ایرانی ما بتوانیم تعطیلات نوروزیمان را بگذرانیم -یاشاسین آذربایجان -یاشاسین آتروپادگان
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    5 0
    ساز و اواز حرامه صحبتشم نكنيم !
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    0 83
    عزیز دل ایشون خودش نامه نوشته بود که آثار من پخش نشه در ضمن اون جا که باید نقش بی بدیل خودشو برا آرام کردن مملکت نشون می داد بر عکس با گفتار خودش نفت بر آتش اختلافات ریخت
  • کارن IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    0 9
    اولا که جناب ساکت درست میقفرمایند ما باید قدر داشته ها و فرهیختگان خود را بیش تر بدانیم ، اما چرا حکومت باکو دارد شیطنت میکند ؟ چون حکومت جعلی باکو میخواهد تفرقه بین آذری زبانهای عزیز و سایر ایرانیان بیاندازد ... ضمنا چرا می گویید جمهوری آذربایجان ؟ مگر ما چند تا آذربایجان داریم ؟ باید بگوییم جمهوری جعلی باکو - اگر رفتارشان درست شد میگوییم جمهری اران -اسم اونجا آذربایجان نیست .. مثلا فرض کنید شهرستان کاشان از استان اصفهان جدا شود و اسم خودش را بگذارد اصفهان .. خوب این درست است؟ تمام هویت اصفهان در شهر تاریخی اصفهان است . اکر چه کاشان هم بسیار آثار تاریخی زیبا دارد ولی اصفهان نیست بلکه بخشی از اصفهان است . لذا آذربایجان در تبریز و ارومیه و اردبیل و .. مفهوم دارد . حالا دنیا وقتی کلمه Azerbaijan میشنوند اصلا نه تبریز می شناسند و نه اردبیل ، بلکه یاد باکو می افتند .. این سرقت نام و اعتبار و هویت آذربایجان است .. از این من بعد می گوییم جمهوری باکو - اگر رفتارشان درست شد می گوییم جمهوری اران (اسم واقعی آن منطقه ) -البته ما باید انشاء ا... در آینده پیگیر بازگرداندن این اراضی به ایران ..