۷ نفر
۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
در ستایش سادگی

نوروز ۱۴۰۰ هم آمد و شبکه‌های مختلف تلویزیونی در رقابتی اجتناب‌ناپذیر با یکدیگر آنچه در توان داشتند از همان روز اول و لحظات تحویل سال برای رضایت مخاطب روانه آنتن کردند.

به گزارش خبرآنلاین، در نگاهی به برنامه‌های ویژه سال تحویلِ چند شبکه اصلی نکاتی وجود داشت که یکی از مهمترین آنها چگونگی استفاده از چهره‌های شناخته شده به ویژه در حیطه بازیگری و خوانندگی به عنوان مجری و مهمان برنامه است که ضمن ایجاد جذابیت، هزینه‌های گزاف و غیر معقولی رانیز  به شبکه تحمیل نکند و علاوه بر آن محتوای مفیدی‌ با استفاده از کاربلدان عرصه رسانه در حد قابل قبولی به مخاطب منتقل شود.

شبکه‌های یک، دو و سه امسال با مجریانی برنامه ویژه تحویل سال را روی آنتن بردند که در برنامه‌های روتین شبکه‌ها نیز طی سال گذشته حضور داشتند و از این منظر اتفاق مثبت برنامه‌های نوروزی امسال (به جز شبکه پنج که به استفاده از رضا صادقیِ خواننده برای جذابیت برنامه روی آورده بود) استفاده از مجریان همیشگی شبکه‌ها بود.

شبکه یک با «فرمول یک» و اجرای علی ضیاء برای گرم کردن برنامه از حضور سلبریتی هایی مثل امیر آقایی و چهره هایی مثل کامران تفتی، روزبه حصاری، علی صادقی، فوتبالیست‌ها و خوانندگان مختلف و ... استفاده کرده بود و از نکات مثبت آن پرداختن به صحبت های فرزند شهید فخری‌زاده بود. هر چتد که به راحتی می توان حدس زد  استفاده از همین چهره ها و پخش برنامه  طی سه شب از ۲۸ تا ۳۰ اسفند قطعا برآورد هزینه‌ای متفاوت را برای این برنامه رقم زده است.
شبکه دو با استفاده از دو مجری این شبکه یعنی محمد سلوکی و نجمه جودکی برنامه «صبح فروردین» را روانه آنتن کرد. برنامه ای فارغ از هیاهوهای آنچنانی اما با محتوایی قابل توجه که با دارا بودن دکوری بهاری و پرطراوت که به خوبی آمدن سال نو را نوید می‌داد و با نام این برنامه نیز هماهنگ بود.میهمان سفره های هفت سین مخاطبان شد .

«صبح فروردین» در گفت‌وگو با مهمانانِ برنامه فضایی صمیمانه، شاد و دور از هیاهوهای باب شده در برنامه‌های مناسبتی را به وجود آورد که از این حیث امتیاز مثبتی برای این برنامه به شمار می رود. مهمانان این برنامه از ایرج حریرچی و علی فتح‌الله زاده تا بازیگرانی مثل مرجانه گلچین و خوانندگانی مثل محمد معتمدی و ... در نهایت هوشمندی انتخاب شده بودند، چرا که ضمن  ایجاد جذابیت برای بیننده و نگه داشتن او پای تلویزیون، گفتگوهایی مفید را رقم زدند. در نگاهی منصفانه می‌توان دریافت که برآورد هزینه این برنامه با یک شب پخش و تولید توسط تهیه کننده برنامه روتین در انتهای الوند  در مقایسه با شبکه‌های دیگر به مراتب کمتر بوده  ، اتفاقی که همه شبکه‌های تلویزیونی این روزها به آن احتیاج دارند و آن ایجاد جذابیت با داشته‌های رسانه ملی و نه استفاده از چهره های حوزه‌های دیگر مثل عرصه سینما و خوانندگی است.

البته کارنامه شبکه دو حاکی از این است که این شبکه در فرآیند تولید برنامه‌های گفتگو محور در ژانرهای گوناگون تجربه دارد و از این رهگذر در این مسیر عموما موفق ظاهر شده است. در برنامه‌هایی که به تازگی از این شبکه روانه آنتن شده‌اند و  به ذهن مخاطب نزدیک‌ترند می‌توان به مجموعه‌ی داستان محورِ «مکث»، برنامه شبانگاهی «دست در دست»، برنامه صبح جمعه‌ای «زعفران» و «مثبت خانواده» و مسابقه «محاکات» با اجرای منصور ضابطیان در کنار برنامه نوروزی «جمعمون جمعه» محمد مسلمی که در فضایی شاد.در ایام  نوروز امسال پخش  می‌شود، اشاره کرد. نقطه مشترک همه این برنامه‌های گفتگومحور استفاده مفید از عناصر سه‌گانه مجری، دکور و مهمان است که به لحاظ بصری، شنیداری و ذهنی مخاطب را به کنش و تفکری مداوم وا می‌دارد.  

 شبکه سه که مصادف با زمان اعلام برگزیدگان برنامه «عصر جدید» به سال نو رسیده بود نیز از احسان علیخانی در برنامه‌ای با همان قالب عصر جدید وبا استفاده از شرکت‌کنندگان این برنامه در کنار حضور  چهره هایی ماننداستاد علی نصیریان ، محمد علیزاده و ... بهره برد.

از این‌رو می‌توان دریافت که امسال در رسانه ملی قدم مثبتی از سوی شبکه‌ها برای تولید و ساخت برنامه‌هایی برداشته شده که مجریانش همه از داشته‌های سازمانند و اضافه کردن هوشمندانه عناصر دیگر برای جذب مخاطب مثل ایده‌های بکر برای گفتگوی جذاب‌تر با مهمان، گزارش‌های غیر تکراری و استفاده از ادبیات و ... وجه تمایز برنامه های شبکه های مختلف بودند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1499086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =